اعتبار سند تنظیم شده در خارج از کشور

اعتبار سند تنظیم شده در خارج از کشور
اعتبار سند تنظیم شده در خارج از کشور بر طبق قانون ایران، براساس اینکه سند در چه مکانی تنظیم شده باشد در مقام دادگاه قابل بررسی است. امروزه مرزبندی بین کشورها چندان معنای مشخصی ندارد چراکه با وجود تکنولوژی، قابلیت ارسال فایل و اصل سند فراهم شده و مردم در سراسر دنیا به‌راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. گسترش ارتباطات باعث شده بسیاری از امور حقوقی در خارج از مرزها صورت گیرد و برخی اسناد بیرون از مرزها تنظیم شود. طبق قانون مدنی، سندی رسمی شناخته می‌شود که در دفاتر رسمی و نزد یک مامور قانونی تنظیم شده باشد. از این‌رو در همه کشورها نماینده‌ای رسمی از ایران وجود دارد که براساس قوانین کشور، اسناد را تنظیم می‌کند. قانون به‌این فرد، اختیاراتی را واگذار کرده است. اعتبار اسنادی‌که در خارج از ایران تنظیم می‌شوند براساس این اختیارات، تعیین می‌شود که قابل نقد و بررسی است.

انواع سند تنظیمی در خارج از کشور

اسناد تنظیم شده در خارج از مرزها را باتوجه به ماموی که آن را تنظیم می‌کند به دو دسته می‌توان تقسیم کرد:
  • اسنادی‌که توسط مامورین صالح کشور ایران در خارج از کشور تنظیم می‌شود برای مثال سند ازدواجی که در سفارت خانه ایران در کشور ایتالیا توسط مامور قانونی تنظیم شده باشد. اعتبار سند تنظیم شده در خارج از کشور که توسط مامورین ایرانی تنظیم شود، در داخل مرز پذیرفته می‌شود در غیر این‌صورت زوجی که خارج از مرزها و در مکانی غیرقانونی عقد کرده باشند، در ایران دارای مدارک رسمی ازدواج نیستند. این یک سند عادی نیست و به رسمیت شناخته می‌شود.
  • اسنادی‌که در خارج از مرزها توسط مامورین سایر کشورها تنظیم شده باشد در زمره اسناد تنظیم شده در خارج از کشور قرار می‌گیرد که در ایران دارای اعتبار هستند، همانند گواهی تولد و ازدواج. همچنین این اسناد می‌توانند در رابطه با انواع عقود جمله بیع باشند همانند سند مالکیت ملک. اگر زوجی عقد خود را در خارج از ایران و نزد ماموری قانونی از آن کشور انجام دهند، سند عقد این زوج در ایران پذیرفته است.
  • انواع سند تنظیمی در خارج از کشور
    انواع سند تنظیمی در خارج از کشور

شرایط اعتبار سند تنظیم شده در خارج از کشور در دادگاه ایران

محاکم قضایی ایران به اسنادی که در خارج از کشور بر طبق قوانین کشور تنظیم شده‌اند همان اعتباری را خواهند داد که آن اسناد در ایران تنظیم شده باشند به شرط اینکه:
  • اسناد مدنظر طبق علتی از دلایل حقوقی از اعتبار ساقط نشده باشد. به‌عبارتی این اسناد دارای اعتبار باشند و به‌دلیل قانونی بی‌اعتبار نشده باشند.
برای خواندن مطالب مرتبط با اعتبار کپی سند رسمی روی صفحه مورد نظر کلیک کنید
  • مفاد مندرج در سند، با قوانین مرتبط با نظم عمومی یا اخلاق حسنه مغایرت نداشته باشد.
  • کشوری که تنظیم سند در آن صورت گرفته براساس قوانین خود، قوانین ایران را مورد احترام بدانند و اسنادی‌که در ایران تنظیم می‌شود نزد آن‌ها اعتبار داشته باشد. درواقع کشوری که سند در آن تنظیم شده در ایران براساس عهدنامه‌ها و قانون، معتبر دانسته شود.
  • نماینده قانونی ایران در کشوری که سند در آن تنظیم می‌شود یا نماینده سیاسی یا قنسولی آن کشور در ایران، تصدیق کرده باشد که سند مزبور براساس قوانین کشور تنظیم شده است. برای مثال نماینده کشور آلمان یا مامور ایران در آلمان مطابقت مفاد سند با کشور محل را تایید کنند.
شرایط اعتبار سند تنظیم شده در خارج از کشور در دادگاه ایران
شرایط اعتبار سند تنظیم شده در خارج از کشور در دادگاه ایران

اعتبار سند تنظیمی در خارج از کشور براساس قانون

طبق ماده 1295 قانون مدنی، اسنادی‌که در خارج از کشور توسط مامورین سایر کشورها تنظیم می‌شوند همان اعتباری را دارند که در کشور، مطابق با قوانین تنظیم شده باشد. برای مثال سند مالکیتی که در کشور آلمان تنظیم شده در ایران همان اعتباری دارد که این سند در کشور آلمان دارد. اگر در کشور آلمان، سند رسمی شناخته می‌شود، در ایران نیز مورد پذیرش بوده و سند رسمی شناخته می‌شود.
اعتبار سند تنظیمی در خارج از کشور
اعتبار سند تنظیمی در خارج از کشور براساس قانون

جمع بندی: اعتبار سند تنظیم شده در خارج از کشور

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، مرزبندی بین کشورها چندان اهمیت ندارد چراکه نه تنها دولت‌مردان بلکه مردم نیز می‌توانند به‌راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. از این‌رو می‌توان بسیاری از اسناد را خارج از محدوده کشور تنظیم و ثبت کرد. اعتبار سند تنظیم شده در خارج از کشور با دو شرط در ایران پذیرفته است. اول اینکه این اسناد توسط مامور قانونی ایران تنظیم شده باشند. شرط دوم، تنظیم سند در کشور خارج توسط ماموری رسمی است که به سند اعتبار می‌بخشد. سند تنظیم شده در خارج از کشور به‌شرطی که مامور رسمی آن کشور یا مامور رسمی ایران در کشور مقصد مفاد اسناد را براساس قوانین محلی تصدیق کنند مورد تایید قرار می‌گیرد.

سوالات متدوال

  1. سند تنظیمی در خارج از کشور چه شرایطی دارد؟
چنانچه سند براساس قوانین ایران و زیر نظر مامور قانونی صورت گیرد، دارای اعتباری همچون سند تنظیمی در ایران است.
  1. اعتبار اسناد تنظیم شده در خارج از کشور چقدر است؟
اعتبار سند تنظیم شده در خارج از کشور همان اندازه است که در کشور مقصد موجود است زیرا براساس قانون تنظیم می‌شوند.
4.9/5 - (11 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *