انحصار وراثت سرقفلی

انحصار وراثت سرقفلی

در این مقاله قرار است درباره انحصار وراثت سرقفلی توضیح دهیم. سرقفلی هم مانند دیگر اموال به جا مانده از متوفی باید بین وراث تقسیم شود. هیچ یک از وراث حق ندارند بدون اجازه همه وراث سر قفلی را به فرد دیگری انتقال دهند. به صورت کلی سرقفلی با اجازه مالک مغازه قابل انتقال است.

در صورتی که برای تقسیم ارث سرقفلی به وکیل انحصار وراثت نیاز دارید، می‌توانید با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

سرقفلی چیست؟

برای توضیح درباره انحصار وراثت سرقفلی باید ابتدا به تعریف سرقفلی بپردازیم. فرض کنید شما ملک تجاری را اجاره و کسب کاری در آن راه اندازی کردید و بعد مدتی کسب و کار شما دچار رونق شده و اعتبار زیادی به واسطه کار شما به ملک داده شده است.

در اصطلاح آن مغازه یا ملک تجاری به ملک خوش نامی برای کسب و کار تبدیل شده. در این حالت چون به واسطه کسب و کار شما به آن ملک اعتبار داده شده است پس سرقفلی آن ملک برای شما است که می‌توانید با پرداخت مبلغی پول به مالک در قرارداد بین خودتان سر قفلی را به نام خود داشته باشید.

نحوه انتقال سرقفلی

برای انتقال سرقفلی چند راه وجود دارد. این که مستاجر و مالک ملک تجاری در قراردادی به توافق برسند که مستاجر مبلغی را به مالک تحت عنوان سر قفلی پرداخت کند.

در حالت بعدی وقتی سرقفلی به مستاجر تعلق می‌گیرد که مستاجر و مالک در قراردادی به توافق برسند که مستاجر هر سال اجاره (با توجه به تعرفه هر سال) را پرداخت کند و به صورت مجدد قرارداد سالانه تمدید شود. در این صورت اگر مالک به هر دلیلی حکم تخلیه به مستاجر دهد باید سرقفلی را به نرخ روز به ایشان پرداخت کند.

انحصار وراثت سرقفلی چگونه انجام می‌شود؟

همان طوری که در ابتدای مقاله عنوان کردیم سر قفلی مغازه یا یک ملک تجاری مانند دیگر اموال به جا مانده از متوفی است. پس باید با توجه به طبقه وراث بین‌شان تقسیم شود. برای تقسیم سر قفلی بین وراث باید مراحل انحصار وراثت به صورت کامل طی شود.

در صورتی که وراث برای انحصار وراثت سر قفلی به توافق نرسند باید از دادگاه اقدام کنند و طرح شکایت انجام دهند. در این صورت از ابتدا ارزش سرقفلی محاسبه می‌شود، وراث تائید می‌شوند و تقسیم سر قفلی انجام می‌شود.

در صورتیکه مستاجر بدون اجازه مالک و صرفا بر اساس اینکه بعد از فوت ایشان مالیات به سرقفلی تعلق نگیرد، سر قفلی را به وراث منتقل کند، این انتقال از نظر قانونی انجام نمی‌شود. مگر اینکه مالک در قراردادی که بین خود و مستاجر تنظیم کردند این حق را به مستاجر داده باشد.  

انتقال قانونی سر قفلی

برای انحصار وراثت سرقفلی باید روش‌های انتقال سرقفلی را بدانیم. سر قفلی بر چند اساس قانون انتقال می‌باشد. انتقال اختیاری، انتقال قهری و قضایی!

  • انتقال اختیاری همان موردی است که مالک و مستاجر در قراردادی و با مبالغه مبلغی پول، سر قفلی را واگذار می‌کنند.
  • انتقال قهری نوعی انتقال است که بعد از فوت مستاجر به صورت غیر ارادی حق سر قفلی به وراث می‌رسد و آنها حق دخل و تصرف در سر قفلی را دارند.
  • در انتقال قضایی سرقفلی حق واگذاری یا انتقال به مستاجر داده شده است.

مطالبه سرقفلی

برای مطالبه سرقفلی و انحصار وراثت سرقفلی  باید به شورای حل اختلاف مراجعه کرد و دادخواستی مبنی بر مطالبه سرقفلی به دادگاه تقدیم کرد. دادخواست به شرح زیر است:

ریاست محترم دادگاه؛

احتراما به استحضارمی رساند به موجب سند اجاره رسمی شماره…مورخ…دفترخانه…..عادی مورخ……توافق شفاهی مستأجر شش دانگ، یک باب مغازه در ملک خوانده محترم واقع در نشانی….. بودم.

برابردرخواست موجر مجبور به تخلیه ملک شده‌ام. نظر به اینکه مطابق اجاره‌نامه در بدو انعقاد عقد اجاره مبلغ… ریال به عنوان سرقفلی به موجر پرداخت شده است.

لذا با تقدیم این دادخواست تقاضای صدور حکم به پرداخت سرقفلی به ارزش… ریال با احتساب کلیه هزینه‌های دادرسی از محضر عالی مورد استدعاست.

قوانین مربوط به انحصار وراثت سرقفلی

ماده ۱۱ قانون روابط موجر و مستاجر 1356:

  • دفا‌تر اسناد رسمی مکلفند علاوه بر نکاتی که به موجب قوانین و مقررات باید رعایت شود نکات زیر را در اجاره‌نامه تصریح بنمایند:
  • شغل موجر و مستاجر و اقامتگاه موجر به طور کامل و مشخص
  • نشانی کامل مورد اجاره و قید اینکه از لحاظ رابطه اجاره این محل اقامتگاه قانونی مستاجر می‌باشد مگر اینکه طرفین به ترتیب دیگری ‌تراضی نموده باشند.
  • عین مستاجره در تصرف کدام یک از طرفین می‌باشد و در صورتی که در تصرف مستاجر نیست تحویل آن در چه مدت و با چه شرایطی صورت خواهد گرفت.
  • مهلت مستاجر برای پرداخت اجاره بها منتهی ده روز از تاریخ سررسید هر قسط خواهد بود، مگر اینکه طرفین به ترتیب دیگری زاید برین ‌مدت توافق کرده باشند که در این صورت ترتیب مذکور باید در سند قید گردد.
  • اجاره به منظور سکنی یا کسب یا پیشه یا تجارت با تعیین نوع کسب و پیشه و تجارت و هر‌گاه به منظور دیگری باشد قید آن به طور صریح.
  • مستاجر حق انتقال به غیر را کلاً یا جزئاً یا به نحو اشاعه دارد یا خیر.
  • تعهد مستاجر به پرداخت اجرت‌المثل پس از انقضاء مدت و یا فسخ اجاره تا موقع تجدید اجاره یا تخلیه ملک به میزان اجرت‌المسمی.

‌ماده ۱۱ قانون روابط موجر و مستاجر 1376:

اماکنی که قبل از تصویب این قانون به اجاره داده شده از شمول این قانون مستثنی و حسب مورد مشمول مقررات حاکم بر آن خواهند‌ بود.        

سوالات متداول

تکلیف سرقفلی مغازه پس از فوت چگونه است؟

سرقفلی مغازه نیز مانند باقی اموال متوفی بین ورثه تقسیم می شود.

مالیات بر ارث سرقفلی چقدر است؟

براساس قانون جدید انحصار وراثت سرقفلی، مالیات بر ارث سرقفلی برای وراث طبقه اول 3 درصد، برای وراث طبقه دوم 6 درصد و برای وراث طبقه سوم 12 درصد است.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4.4/5 - (25 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

10 پاسخ

  1. آیا میشود سرقفلی ملکی را که مستاجر اصلی فوت کرده و وراث از طریق مبایعه نامه به شخص دیگری داده اند بدون رضایت مالک انتقال داد

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  2. انحصار وراثت سرقفلی واقعا پیچیده هستش. با وکیل هم سخته. چه برسه تنهاییی انجام بدی

  3. با سلام
    سرقفلی یک باب مغازه بعد از فوت صاحب سرقفلی بصورت خودکار به وراث میرسه یا نه باید هزینه رضایت ارباب داد؟
    سوال دوم هم اینکه اجاره سالیانه سرقفلی با تاریخ قولنامه باید داد یا تاریخ تحویل سند یا تحویل مغازه؟

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  4. سلام.
    ملک تجاری از سال ۱۳۴۹ اجاره و در همان محل کسب و کاری ایجاد شده و جواز کسب گرفته شده و اجاره نامه بین طرفین موجوده و شخصی که مالک سرقفلی میباشد تا همین امروز اقدامی برای دریافت سرقفلی ملک نکرده است و به تازگی فوت شده است… آیا بعد از فوت هم میشه اقدام به گرفتن سرقفلی کرد؟

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

    1. سلام.
      بله. بله سرقفلی به عنوان ماترک متوفی محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *