بخشنامه جدید طلاق توافقی ۱۴۰۳

طبق ماده 25 قانون حمایت خانواده درصورتی که زوجین درخواست طلاق توافقی داشته باشند، دادگاه پرونده را به یکی از مراکز مشاوره خانواده ارجاع می‌دهد. پس از طی جلسات در مرکز مشاوره خانواده در صورت عـدم انصراف زوجین از طلاق، مرکز مشاوره خانواده، موضوع را با ذکر موارد توافق برای تصمیم و رأی نهایی به دادگاه منتقل می‌کند.

در این مطلب قصد داریم درباره بخشنامه طلاق توافقی و شرایط آن به شما توضیح دهیم. فراموش نکنید در صورتی که برای طلاق توافقی وکلای دادسو در خدمت شما باشند، نیازی به حضور شما در هیچ مرحله ای نیست و طلاق در مدت بسیار کوتاه‌تری انجام می‌شود.

برای راهنمایی بیش‌تر درباره بخشنامه جدید طلاق توافقی و شرایط با کارشناسان دادسو در ارتباط باشید.

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

طلاق توافقی پیش از تصویب قانون جدید

احتمالاً برای شما هم سوال پیش آمده که برای طلاق توافقی چه باید کرد؟

پیش از تصویب بخشنامه جدید طلاق توافقی در حمایت از خانواده، تمامی طلاق‌های توافقی و غیرتوافقی باید برای داوری به مراکزی ارجاع داده می‌شد؛ اما تجربه ثابت کرد که این داوری تأثیر مثبتی در ایجاد سازش بین زوجین ندارد و باید یک نهاد تخصصی در این موضوع اقدام می‌کرد که با وضعیت فرهنگ و سواد افراد هماهنگی دارد. بنابراین وقوع طلاق توافقی مشروط به مراجعه پیش از طلاق به مراکز مشاوره است.

از این‌رو از تاریخ اول آذر ماه 1397 بخشنامه‌ای از سوی قوه قضائیه صادر شده است که بیان می‌کند دفاتر الکترونیک قضایی حق ثبت دادخواست طلاق توافقی را بدون دریافت گواهی مرکز غربالگری یا مراکز مشاور خانواده ندارند.

قانون جدید طلاق توافقی چیست؟

قانون طلاق توافقی در تاریخ اول آذر سال 1397 تغییرات اساسی و مهمی داشته است. فرایند طلاق توافقی به نسبت قبل کمی طولانی‌تر و سخت‌تر شد. علت آن هم اجباری شدن حضور در چند جلسه مشاوره پیش از طلاق خارج از دادگاه برای زوجین است.

این جلسات مشاوره برای دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق یا به عبارتی گواهی عدم امکان سازش هستند و پیش از صدور آن با زوجین صحبت می‌شود تا شاید به سازش برسند و زندگی مشترک آن‌ها از هم نپاشد.

پس از پایان این جلسات در صورتی که زوجین برای طلاق مصمم باشند گواهی عدم انصراف از طلاق برای ایشان صادر خواهد شد. البته باید بدانید که در اصل گواهی عدم انصراف از طلاق با گواهی عدم امکان سازش تفاوت دارد.

گواهی عدم انصراف از طلاق از طریق واحد مشاوره و پس از شرکت زوجین در جلسات اجباری مشاوره و در صورت عدم سازش زوجین در دستور صدور قرار می‌گیرد؛ اما گواهی عدم امکان سازش از طریق دادگاه خانواده و جهت ثبت طلاق در دفترخانه صادر می‌شود.

زوجین ۳ ماه فرصت دارند که با داشتن این گواهی به دفاتر طلاق مراجعه و طلاق خود را ثبت کنند. پس باید گفت که گواهی عدم امکان سازش در مراحل آخر و در دادگاه قضایی صادر می‌شود.

براساس ماده 25 قانون حمایت خانواده زوجینی که می‌خواهند به صورت توافقی طلاق بگیرند با ثبت دادخواست خود باید به مشاوره خانواده مراجعه کنند و دادخواست آن‌ها بدون مراجعه به مشاوره ثبت نخواهد شد.

ما برای شما چه کار می کنیم؟

سایت نوبت ‌دهی طلاق توافقی (تصمیم)

با تصویب بخشنامه جدید طلاق توافقی و با توجه به بخشنامه 55/9000 قوه قضائیه که برای دفاتر خدمات قضایی در تاریخ 02/09/1397 ارسال شده است باید زوجین یا وکلای آن‌ها پیش از تنظیم دادخواست طلاق توافقی در دادگاه، برای اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق از مرکز مشاوره یا غربالگری بهزیستی اقدام کنند.

برای گام اول زوجین باید در سایت تصمیم ثبت‌نام کنند و در یکی از مراکز تعیین شده مداخله در طلاق به صورت اینترنتی نوبت اخذ کنند. در این سامانه مراکز مشاوره هر شهری لیست شده است. زوجین باید نزدیک‌ترین مرکز مشاوره را انتخاب کرده و در جلسات آن شرکت نمایند.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

مدت اعتبار گواهی عدم انصراف از طلاق

گواهی عدم انصراف از طلاق برای ارائه به دفتر ثبت رسمی ازدواج و طلاق دقیقاً سه ماه بعد از تاریخ صدور رأی قطعی دادگاه اعتبار خواهد داشت.

در صورتی که این گواهی در این سه ماه به دفترخانه رسمی ارائه نشود یا یکی از زوجین در این مدت در دفتر ازدواج و طلاق حاضر نشوند و یا اینکه مدارک داده شده به دفترخانه کامل نباشد، گواهی عدم امکان سازش اعتبار خود را از دست می‌دهد.

مدت زمان طلاق توافقی در قانون جدید

طلاق توافقی با حساب 5 جلسه مشاوره اجباری پیش از طلاق، تقریباً یک ماه زمان نیاز دارد و البته طبق شرایط خاصی احتمال دارد که این مدت زمان کمتر یا بیشتر شود. یکی از دلایلی که سرعت فرآیند طلاق توافقی را افزایش می‌دهد، کمک گرفتن از خدمات وکیل خانواده است.

پس در صورتی که در مراحل اقدام به طلاق توافقی هستید توصیه می‌شود که با یک وکیل طلاق توافقی در این مورد مشورت کنید.

موسسه حقوقی دادسو متشکل از یک تیم حرفه‌ای اعم از کارشناسان، مشاوران و وکلای پایه یک دادگستری آماده خدمت‌رسانی به مراجعین محترم است. در صورتی که وکیل طلاق توافقی دادسو پرونده شما را به عهده داشته باشد نیازی به حضور شما در هیچ مرحله ای نیست.

فرم درخواست مشاوره

"*" indicates required fields

هزینه طلاق توافقی

هزینه طلاق توافقی عبارت‌ است از:

  • جلسات مشاوره
  • دادرسی دادگاه خانواده
  • صدور طلاق‌نامه در دفتر رسمی طلاق

در صورتی که بخواهید به وکیل پایه یک دادگستری وکالت دهید، هزینه وکیل نیز بسته به توافق بین موکل و وکیل به مخارج اضافه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیش‌تر درباره هزینه وکیل طلاق توافقی با مشاورین حقوقی دادسو در تماس باشید.

سؤالات متداول

آیا بدون شرکت در جلسات مشاوره می‌توان اقدام به طلاق کرد؟

خیر برای ثبت طلاق توافقی نیاز به دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق دارید که این گواهی فقط از طریق شرکت در جلسات مشاوره اجباری قابل دریافت است.

در طلاق توافقی حضور وکیل اجباری است؟

خیر اجباری نیست اما همراهی و حضور یک وکیل می‌تواند از بروز مشکلات حقوقی احتمالی جلوگیری کند و روند کار را تسریع ببخشد.

برای شرکت در جلسات مشاوره اجباری باید چگونه اقدام کرد؟

درخواست خود را به دادگاه ارائه دهید، دادگاه نیز پیش از صدور هرگونه رأی، شما را به مراکز مشاوره غربالگری ارجاع می‌دهد.

4.5/5 - (26 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

3 پاسخ

  1. کچی مثلا شاید یکی نمخاد با طرف ادامه بدع براچی انقد طولش میدن

  2. بخشنامه جدید طلاق توافقی خیلی در سال ۱۴۰۲ ساخت تر شده. خیلی زمانبر تر شده.

    1. سلام دست صادر کننده ی بخشنامه درد نکنه باید بسیار سخت کنند مردها دیگه نمی توانند حرف بزنند سریع خانم. میگه طلاق این که نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *