برای درخواست طلاق توافقی کجا باید رفت؟

برای طلاق توافقی چه باید کرد؟

اولین سوال متقاضیان طلاق توافقی این است که برای طلاق توافقی کجا باید رفت و برای طلاق توافقی چه باید کرد؟ طلاق توافقی یعنی آقا و خانم هر دو موافق طلاق هستند و بر روی مسائل مختلف زندگی مشترک توافق دارند.  با توجه به پیچیده و زمانبر بودن طلاق توافقی اکثر متقاضیان، با داشتن وکیل طلاق توافقی اقدام می‌کنند. 

در صورتی که وکیل نداشته باشید و خودتان اقدام نمایید باید ابتدا در سامانه تصمیم ثبت نام نمایید و بعد از انتظار نوبت و گذراندن ۴تا۶ جلسه مشاوره (تا اینجا ۴ ماه) از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست طلاق توافقی داده و منتظر وقت رسیدگی و جلسات دادگاه باشید(تا اینجا ۶ تا ۷ ماه). 

اما در صورتی که وکیل متخصص طلاق توافقی داشته باشند، نیازی به حضور زوجین در هیچ مرحله ای از روند طلاق توافقی نخواهد بود و در زمان کوتاه‌تری روند پرونده انجام خواهد شد.

در صورتی که وکلای طلاق توافقی موسسه حقوقی دادسو وکیل شما باشند، طلاق توافقی 20 الی 60 روز کاری، بدون حضور شما در هیچ مرحله‌ای از روند قضایی و اداری پرونده انجام خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای گرفتن طلاق توافقی چه باید کرد؟

برای گرفتن طلاق توافقی چه باید کرد؟ در طلاق توافقی زن و شوهر لازم است در مورد کلیه مسایل از جمله تقسیم اموال‌‌، حضانت فرزندان و مهریه به توافق برسند در غیر این‌صورت نمی‌توانند از روش توافقی، درخواست طلاق داشته باشند.

در مرحله بعد، زوجین یا وکیل طلاق همراه با اصل مدارک از جمله عقدنامه یا رونوشت، شناسنامه و کارت ملی زوجین جهت ثبت دادخواست طلاق توافقی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایند.

در هنگام ثبت دادخواست هزینه‌ای بابت انجام آن پرداخت می‌شود و امضای الکترونیکی زن و مرد یا وکیلشان ثبت می‌شود. بعد از 2 یا 3 روز پیامکی جهت اطلاع‌رسانی وقت دادگاه از سمت دادگاه ارسال می‌شود.

پس از مشخص شدن وقت رسیدگی دادگاه، با توجه به الزامی بودن مشاوره، زوجین به مراکز مشاوره دادگاه مراجعه می‌نمایند و علت عدم سازش و جدایی و توافق‌های انجام شده مابینشان را مکتوب نموده و خود یا وکیلشان امضا می‌کنند و نامه مشاوره و توافقنامه طلاق توافقی را به شعبه ارائه می‌دهند. یکی دو روز بعد از آن رأی نهایی صادر می‌شود.

البته در بعضی موارد، ممکن است قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده شخصا با زوجین صحبت کند؛ اما معمولا در طلاق توافقی وقت دادگاه سریعا مشخص می‌گردد و در برخی از شعبه‌ها، انجام مشاوره بعد از جلسه رسیدگی صورت می‌گیرد. بعد از آن رأی نهایی توسط قاضی صادر می‌شود.

درنهایت نیز، زن و شوهر همراه با گواهی عدم امکان سازش به یک دفتر رسمی طلاق مراجعه کرده و صیغه طلاق جاری می‌شود و هزینه دفترخانه نیز پرداخت می‌گردد.

لازم به ذکر است که انجام مراحل طلاق توافقی بدون وکیل بین 6 الی 9 ماه زمان می‌برد. اما در صورتی که وکلای دادسو پرونده شما را به عهده داشته باشند، بدون نیاز به حضور شما در هیچ مرحله‌‌ای و بین 10 الی 15 رو طلاق تفاهمی انجام می‌شود. برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانید با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

مزایای حضور وکیل در طلاق توافقی

برای بسیاری از افراد این دغدغه وجود دارد که برای درخواست طلاق توافقی چه باید کرد؟ حضور وکیل طلاق توافقی در پرونده طلاق می‌تواند کمک بزرگی برای زوجین باشد. از آن جایی که وکلا آشنایی کاملی با قوانین طلاق توافقی دارند می‌توانند از اشتباهات زن و شوهر به‌خصوص در توافقات فی مابینشان جلوگیری کنند. همچنین با وجود وکیل دیگر حضور هیچ یک از زوجین حتی در جلسات مشاوره اجباری نیست و از تنش‌ها کاسته شده و روند پرونده را تسریع می‌بخشد.

نکته‌ای که لازم است بدانید این است که در طلاق توافقی، یک وکیل نمی‌تواند به طور همزمان هم وکالت زن و هم وکالت مرد را قبول کند. بنابراین هر یک از زوجین باید یک وکیل برای خود اختیار کنند.

هزینه طلاق توافقی چقدر است؟

هزینه وکیل طلاق توافقی معمولا مبلغ مشخصی است ولی ممکن است بسته به نوع دادخواست و پرونده و با در نظر گرفتن هزینه تنظیم دادخواست طلاق توافقی و ثبت و هزینه دادرسی تغییر کند. وکیل باید تعیین کند که برای درخواست طلاق توافقی چه باید کرد و چگونه برای طلاق توافقی اقدام کنیم؟

ما برای شما چه کار می کنیم؟

مدارک و اقدامات لازم برای طلاق توافقی

برای طلاق توافقی چه باید کرد و به چه مدارکی نیاز است؟ مدارک لازم برای طلاق توافقی شامل موارد زیر است:

  • شناسنامه و کارت ملی زوجین
  • سند ازدواج (در صورت عدم دسترسی، می‌توانید از دفترخانه رونوشت تهیه کنید)
  • آزمایش عدم بارداری
  • وکالت در طلاق (در صورتی  که خانم از طرف آقا حق طلاق داشته باشد)
  • گواهی عدم امکان سازش (اگر زن و شوهر در جلسات مشاوره شرکت کرده باشند)
  • سند بخشیدن مهریه (چنانچه خانم مهریه خود را در دفتر ثبت اسناد بخشیده باشد)
  • گواهی بکارت از پزشکی قانونی (برای طلاق در دوران عقد)
در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان طلاق توافقی، با توجه به انجام مراحل که شامل ثبت دادخواست در دفاتر قضایی، تعیین شعبه و دادگاه و مراجعه به شعبه و صدور رأی گواهی عدم سازش است، توسط زوجین صورت گیرد مدت بین 3 تا 4 ماه زمان می‌برد. ولی اگر توسط بهترین وکیل طلاق توافقی پیگیری شود حدودا چند روز لازم است تا پرونده به سرانجام نهایی برسد.

مشاوره اجباری در اقدامات طلاق توافقی

یکی از مراحل طلاق توافقی، مشاوره اجباری است. برای شرکت در جلسات مشاوره زوجین باید:

  1. طبق بخشنامه جدید طلاق توافقی در سال 1400 با مراجعه به سامانه تصمیم (مداخله در طلاق)، مشخصات خود را ثبت نموده و نزدیکترین مرکز غربالگری به محل سکونت خود و نیز تاریخ مراجعه را انتخاب نمایند.
  2. در تاریخ مورد نظر به مرکز غربالگری رفته و بعد از انجام کارهای لازم، به یکی از مراکز مشاوره خانواده معرفی می‌شوند.
  3. بعد از انجام جلسات مشاوره که حدود 5 جلسه است، اگر زن و شوهر همچنان بر تصمیم خود مبنی بر طلاق باقی بودند، گواهی عدم انصراف از طلاق از سوی مرکز مشاوره صادر می‌گردد.
  4. پس از آن، زوجین باید برای ثبت دادخواست طلاق توافقی، همراه با گواهی عدم انصراف از طلاق به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند و منتظر تعیین وقت جلسه دادرسی باشند.

مهریه در طلاق توافقی

یکی از موضوعات اصلی و مهم در نحوه طلاق توافقی‌، موضوع مهریه است که در دادگاه باید به آن رسیدگی شود. هر توافقی که در خصوص مهریه فی مابین زوجین صورت گیرد، از نظر قاضی قابل احترام است. این توافق می‌تواند بر روی دریافت تمام مهریه و یا بخشیدن تمام یا بخشی از مهریه در طلاق توافقی توسط زوجه باشد و حتی در قبال گذشتن از آن، امتیازاتی مانند حضانت فرزندان را کسب نماید.

در بحث مطالبه مهریه در اقدامات لازم برای طلاق توافقی، زن بر دیگر طلبکاران شوهرش ارجحیت دارد و چنانچه زوجین در مورد مهریه و شرایط پرداخت آن به توافق نرسند، صدور گواهی عدم سازش از سمت دادگاه امکان‌پذیر نیست و در نتیجه امکان طلاق توافقی وجود نخواهد داشت.

حضانت فرزندان در طلاق توافقی با چه کسی است؟

یکی از مسائلی که زوجین به هنگام طلاق با آن مواجه هستند، حضانت فرزند بعد از طلاق است.

مطابق با قانون مدنی، حضانت فرزند دختر تا سن 7 سالگی با مادر است و از سن 7 تا 9 سالگی حضانت بچه دختر با پدر است. پس از آن نیز فرزند از دایره حضانت خارج می شود.

حضانت پسر نیز از تا سن 7 سالگی با مادر و پس از آن تا 15 سالگی حضانت با پدر است. فرزند پسر نیز بعد از سن 15 سالگی از دایره حضانت خارج شده و خود می‌تواند انتخاب کند که با کدام یک از والدین زندگی کند.

در صورتی که در طلاق توافقی زوجین بر سر مسئله حضانت فرزندان اختلاف داشته باشند، دادگاه با رعایت مصلحت فرزند، حل اختلاف و تعیین تکلیف می‌نماید.

همچنین، طبق قانون، فرزندانی که والدینشان جدا از هم زندگی می‌کنند، پدر یا مادر که حضانت فرزند با او نیست، حق ملاقات و دیدار با فرزندش را خواهد داشت و نیز تعیین زمان و مکان ملاقات و نحوه آن می‌تواند طبق توافق زوجین باشد، اما در صورت وجود اختلاف، دادگاه تعیین تکلیف می‌کند.

نفقه فرزندان در طلاق توافقی

در قانون نفقه فرزندان در اصل بر عهده پدر است حتی اگر حضانت آن‌ها با مادر باشد. اما در برخی موارد ممکن است مادر برای به دست آوردن حق حضانت فرزند، پرداخت نفقه را خود بر عهده گیرد و چنانچه در طلاق توافقی زوجین به این توافق برسند، باید به صورت مکتوب و با امضای زوجین باشد.

جهیزیه در طلاق توافقی

یکی از موارد مهم در اقدامات لازم برای طلاق توافقی تعیین و تکلیف جهیزیه است. مالکیت جهیزیه‌ای که زن در زمان ازدواج با خود به منزل همسرش می‌آورد متعلق به خود او است البته به شرط آنکه بتواند ثابت کند که وسایل توسط خود یا خانواده‌اش خریداری شده است.

معمولا برخی خانواده‌ها در زمان ازدواج دخترشان لیستی از جهیزیه تهیه می‌کنند که به آن سیاهه جهیزیه گفته می‌شود و به امضای خانواده دو طرف به خصوص داماد می‌رسد. هزینه استرداد جهیزیه با زوجه است و برای بازگرداندن وسایل به سیاهه نیاز دارد. این لیست می‌تواند مدرک قابل قبولی برای دادگاه باشد که نشان دهد مالکیت وسایل مندرج در آن با زوجه است.

همچنین، فاکتور خرید اجناس نیز سند مستدلی برای این موضوع است و براساس زمان صدور فاکتور و نام خریدار قید شده در آن، نشان‌دهنده آن است که اقلام قبل از زندگی مشترک یا بعد از آن خریداری شده است.

طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج از کشور

اگر زوجین متقاضی طلاق توافقی هردو یا یکی از آن‌ها، در خارج از کشور ساکن باشند، برای درخواست طلاق توافقی چه باید کرد؟ باز هم باید برای این امر مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران، تمامی مراحل مربوطه را در ایران و توسط وکلای دادگستری به انجام رسانند.

اما از آنجایی که ممکن است رفت و آمد برای آن‌ها دشوار باشد می‌توانند به یکی از روش‌هایی که در ادامه گفته می‌شود به وکیل دادگستری یا یکی از بستگان و آشنایانشان وکالتی از طریق سامانه ثنا جهت انجام امور بدهند.

  • زوجین یا زن یا مردی که در خارج از کشور ساکن است به سفارت یا کنسولگری ایران در آن کشور رفته و به یکی از بستگان یا آشنایان خود در ایران وکالت مدنی بدهند تا آن شخص به وسیله این وکالتنامه به وکیل دادگستری مراجعه و به او وکالت دهد.
  • متقاضی یا متقاضیان با مراجعه به سفارت یا کنسولگری ایران در آن کشور، مستقیما به وکیل دادگستری وکالت دهند.
  • زوجی که در خارج از کشور ساکن است به سفارتخانه ایران رفته و به نفری که داخل ایران است وکالت دهد تا او به وکیل دادگستری مراجعه و به وی وکالت دهد. اعتبار اسناد تنظیم شده در خارج از کشور، در صورتی‌که توسط مامور قانونی تنظیم شود، مورد تایید ایران خواهد بود.

مراجعه به دفاتر رسمی و جاری شدن صیغه طلاق

با توجه به موضوع اقدامات لازم برای طلاق توافقی، پس از انجام تمامی مراحل لازم و صدور دریافت رأی عدم امکان سازش، زوجین 3 ماه از تاریخ ابلاغ رأی فرصت دارند تا آن را همراه با مدارک لازم به دفترخانه رسمی طلاق ارائه دهند و صیغه طلاق در دفترخانه یا محل دیگری با حضور سر دفتر جاری شود.

چنانچه مدت مذکور برای ارائه رأی به دفترخانه طلاق گذشته و توسط زوجین ارائه نشود یا مدارک لازم را ظرف این مدت زمان ارائه ندهند، اعتبار گواهی عدم امکان سازش به پایان می‌رسد و تمام توافقاتی که این گواهی براساس آن صادر شده لغو می‌گردد.

نمونه دادنامه طلاق توافقی

جمع بندی

به نوعی از طلاق که در آن زن و شوهر به دلیل عدم سازش تصمیم به پایان زندگی مشترکشان می‌گیرند و قصد دارند با تفاهم کامل در مورد کلیه حقوق قانونی اعم از مالی و غیر مالی (مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل، استرداد جهیزیه‌ ، حضانت فرزندان) از یکدیگر جدا شوند طبق قانون طلاق توافقی می‌گویند.

طلاق توافقی یکی از روش‌های پایان دادن به زندگی زناشویی است که تا زمانی که طلاق ثبت رسمی نشده باشد، پشیمانی از طلاق توافقی امکان‌پذیر است و اگر یکی از زوجین در هر مرحله‌ای چه ثبت درخواست و یا بعد از صدور رأی نهایی، منصرف شود و به دفتر رسمی طلاق مراجعه نکند، طلاق توافقی امکانپذیر نیست.

گاهی عجله زوجین بر سر تصمیمات ناگهانی و احساسی منجر به پشیمانی آن‌ها می‌شود. اما متأسفانه در صورت ثبت رسمی طلاق و گذشتن عده امکان برگشت وجود ندارد. حتما به این نکته توجه کنید که پیگیری روند و مراحل طلاق توافقی بدون وکیل ممکن است برحسب پرونده کمی پیچیده باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با یک وکیل طلاق توافقی حرفه‌ای مشورت کنید.

سوالات متداول

در صورت داشتن وکیل طلاق توافقی آیا نیازی به حضور زوجین است؟

خیر، در صورتی که زوجین تمایلی به حضور نداشته باشند، حضورشان الزامی نیست و تمامی مراحل توسط وکیلشان انجام می‌شود.

آیا شرکت در جلسات مشاوره برای طلاق توافقی اجباری است؟

بله، گواهی عدم انصراف از طلاق تنها در صورتی صادر می‌شود که زوجین در جلسات مشاوره شرکت کرده باشند. البته در صورت داشتن وکیل نیازی به حضور زوجین نمی‌باشد.

در صورت پشیمانی یکی از طرفین آیا طلاق توافقی امکان‌پذیر است؟

خیر. لازم است در تمامی مراحل تا ثبت نهایی طلاق، هردو نفر زن و شوهر رضایت داشته باشند. در غیر این صورت طلاق توافقی انجام نمی‌شود.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4.4/5 - (115 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

21 پاسخ

  1. برای طلاق توافقی اگر وکیل بگیریم نیازی به خودمون نیست؟
    شما انجام میدین؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بله نیازی به حضورتان نیست و وکیل به جای شما تمام مراحل را انجام می دهد.

  2. سلام برای انجام طلاق توافقی باید به دادگاه نزدیک ثبت ازدواج بریم

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا مقاله را مطالعه کنید توضیح دادیم

  3. من هیچ اطلاعی در مورد اینکه برای طلاق توافقی کجا باید رفت نداشتم. مرسی از مشاورای خوبتنون. خیلی خوب راهنمایی کردن/

    1. سلام، وقت بخیر
      داخل مقاله توضیح دادیم که برای طلاق توافقی چه باید کرد،
      در صورتی که به راهنمایی بیشتر نیاز دارید با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

  4. وکیل برای طلاق توافقی نیاز دارم. نمی تونم به خاظر مشغلع کاری پیش ببرم. بلد هم نیستم. چه کاری باید بکنم؟

    1. سلام، وقت بخیر لطفا از طریق واتساپ، تلگرام و یا شماره تماس ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با مشاوران حقوقی در ارتباط باشید، کامل راهنماییتون می‌کنند.

  5. شوهرم تعادل روانی نداره ودست به زن داره وکنترل اعضاب نداره وحتی بچه ی سه سالشو محکم میزنه وبرا طلاق اقدام کردم وبه نتیجه نرسیدیم بخاطر بچه ها وحضانتشومیخاست ب دست بگیره وهیچی بهم نده وراحت طلاقم بده ومن نمیتونم الان ثابت کنم که این شوهرم تعادل روانی نداره وتوخونه همه رو اذیت میکنه تا حقوبهم بدن وبچه هامم بهم بدن حضانتشو.من چجوری میتونم به دادگاه ثابت کنم که بابا این اقا مشکل اعصاب وروان داره.میتونم بگم چندشخصیتی هست.
    من چیکارمیتونم بکنم

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  6. اگه خانم راضی به طلاق باشه واقا نه ولی خانمشواذیت کنه تا ازمهریه وبچه بگذره وهیچی نخاد بده به خانمش تکلیف ما چیه.

  7. واقعا سخت شده. ادم نمی دونه برای طلاق توافقی چه باید کرد. مرسی از مطالبتون. ولی خب کل کار سخته دیگه. هر چقدرم راحت توصیحش بدین باز سخته. مشاورتون هم عالی بود. با خانم شهبازی من صحبت کردم. بسیار عالی من رو در مورد طلاق توافقی راهنمایی کردن

  8. انقدر قوانین ما پیچیده هستش که ادم نمی دونه برای طلاق توافقی چه باید کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *