تقسیم ارث دختر مجرد

تقسیم ارث دختر مجرد
در این مقاله قرار است درباره تقسیم ارث دختر مجرد و به صورت کلی فرد مجرد صحبت کنیم. بهتر است بدانید که در قانون انحصار وراثت هیچ تفاوتی میان تقسیم ارث فرد مجرد و افراد دیگر وجود ندارد و قانون نسبت به هر دو یه بک صورت اقدام می کند. اصول تقسیم ارث بر اساس اولویت طبقات وراث است. ولی میزان سهم الارث افراد با توجه به نسبتی که با فرد مجرد دارند برای مثال پدر، مادر، خواهر، برادر، فرزندان آنها می‌تواند متفات باشد که در ادامه به این موضوع هم می‌پردازیم.

طبقات وراث

بر اساس قوانین انحصار وراثت، وراث به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند که اولویت طبقه اول از طبقه دوم و سوم بیشتر است و در صورت وجود هر فردی از طبقه اول دیگر، طبقات دوم و سوم ارث نمی‌برند. طبقه اول وراث را پدر، مادر، همسر، فرزند و نوه‌ها تشکیل می‌دهند. در طبقه دوم وراث شامل پدربزرگ، مادر بزرگ، خواهر، برادر و فرزندان آنها می‌شود. در نهایت طبقه سوم را عمه، عمو، دایی، خاله و فرزندان آنها تشکیل می‌دهد. هر طبقه شامل دو درجه است که اولویت درجه اول نسبت به درجه دوم بالاتر است. میزان سهم الارث این افراد با توجه به نسبتی که با متوفی دارند و طبقه‌ای که در آن هستند متفاوت است. در تقسیم ارث دختر مجرد یا تقسیم ارث پسر مجرد هم روال کار بر اساس طبقات وراث است.

میزان سهم الارث از تقسیم ارث دختر مجرد

اگر فرد مجردی فوت کند (فرقی بین دختر و پسر مجرد وجود ندارد) و پدر و مادر ایشان در قید حیات باشند، وراث فرد محسوب شده و سهم الارث پدر به اندازه دو سوم اموال متوفی و سهم الارث مادر به میزان یک سوم اموال متوفی است.
در صورتی که متوفی خواهر و برادر هم داشته باشد ممکن است شرایط تقسیم اموال کمی متفاوت شود. در صورت وجود سه شرطی که در ادامه عنوان می‌کنیم، در کنار یک دیگر سهم الارث مادر از تقسیم ارث دختر مجرد از یک سوم به یک ششم کم می‌شود ولی هیچ ارثی به خواهر و برادرها نمی‌رسد بلکه بقیه اموال به پدر می‌رسد.
میزان سهم الارث از تقسیم ارث دختر مجرد

ارث مادر از فرزند

همانطور که گفتیم در صورت وجود این سه شرط سهم الارث مادر از یک سوم به یک ششم کاهش می‌یابد.
  • در صورتی که متوفی دو برادر یا یک برادر با دو خواهر یا چهار خواهر داشته باشد.
  • پدر متوفی در قید حیات باشد.
  • در صورتی که مادر از ارث محروم نباشد. مگر در شرایطی که فرزند را به قتل رسانده باشد.

میزان ارث طبقه دوم

در صورتی که پدر و مادر متوفی فوت کنند و پدربزرگ و مادر بزرگ ایشان در قید حیات باشند تقسیم ارث دخترمجرد یا پسر مجرد به این صورت می‌شود که بین آنها تقسیم می‌شود. اگر مادر بزرگ پدری و مادر بزرگ مادر متوفی هر دو در قید حیات باشند، سهم الارث به مساوی بین آنها تقسیم می‌شود. اگر هم پدر بزرگ و مادر بزرگ پدری و هم پدر بزرگ و مادر بزرگ مادری در قید حیات باشند جد و جده پدر به میزان بیشتری از جد و جده مادر ارث می‌برند. قانون ارث زن از شوهر چگونه است؟ بیشتر بخوانید: قانون ارث زن از شوهر چگونه است؟

قوانین مربوط به انحصار وراثت

تعدادی از قوانین انحصار وارثت که شامل تقسیم ارث دختر مجرد می‌شود را در ادامه ذکر می‌کنیم.
  • ماده ۸۹۷ قانون مدنی:
اشخاصی که گاهی به فرض و گاهی به قرابت ارث میبرند عبارتند از پدر، دختر و دخترها، خواهر و خواهرهای ابی یا ابوینی و کلاله‌امی
  • ماده ۹۰۲ قانون مدنی
فرض دو وارث دو ثلث ترکه است: دو دختر و بیشتر در صورت نبودن اولاد ذکور. دو خواهر و بیشتر ابوینی یا ابی تنها با نبودن برادر
  • ماده ۹۰۳ قانون مدنی
فرض دو وارث ثلث ترکه است: مادر متوفی در صورتی که میت اولاد و اخوه نداشته باشد. کلاله امی در صورتی که بیش از یکی باشد.
  • ماده ۹۰۴ قانون مدنی:
فرض سه وارث سدس ترکه است پدر و مادر و کلاله امی اگر تنها باشد. نکته‌ای که بهتر است به آن دقت کنید این است که داشتن وکیل انحصار وراثت، می‌تواند روند تقسیم ترکه را با سرعت و دقت بیش‌تری به سر انجام برساند. همچنین برای آشنایی بیش‌تر با مبحث انحصار وراثت می‌توانید ویدیو زیر را مشاهده کنید و مقاله “قانون تقسیم ترکه” را مطالعه کنید.

سوالات متداول

  1. ارث دختر مجرد به چه کسی می رسد؟
بر اساس قانون هنگامی که فردی فوت کند تفاوتی بین مجرد و متاهل بودن متوفی نیست و مراحل انحصار وراثت بر اساس طبقات وراث انجام می‌شود.
  1. آیا پس از فوت فرد مجرد ارث به خواهر و برادر وی میرسد؟
اگر در زمان فوت پدر و مادر متوفی زنده نباشند، ارث به خواهر و برادر متوفی خواهد رسید.
3.5/5 - (44 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

39 پاسخ

  1. با سلام
    اگر دختری مجرد باشد شوهر نداشته باشد پدر نداشته باشد پدر بزرگو مادربزرگ هم نداشته باشد و فقط مادرش باشد و ۵ خواهر داشته باشد که ۲ تاشون متاهل باشند چقدر ارث میبره ؟

  2. اینکه دختر نصف پسر ارث میبره واقعا مسخره و ظلم بزرگی به خانم هاست . این قانون مسخره باید اصلاح شود این بی عدالتی خدا هم قبول ندارد

  3. سلام آیا پسر مجرد باشد سهم او با پسر هابی که ازدواج کردند همانطور برابر است با نه

  4. خواهر من مجرد فوت کرده الان فقط من ویک برادر کس دیگری را ندارد حال می خواهم بدانم این ارث به طور مساوی تقسیم می شود یا خیر چون برادر زاده من وکیل میگه ۲سهم به پدرش میرسه ۱سهم من این درست یا خیر ممنونم

  5. سلام‌ ببخشید پدرم ۱۳سال فوت شده و ۲تا بچه از زن اولیش داره یه دختر یه پسر که مادرشون ۲۹سال طلاق گرفته داداشم مجرد بود فوت شده الان اموال پدرم به چه کسی میرسه مادرشم‌زندس

    1. سلام، وقت بخیر
      هم بچه های همسر اول و هم فرزندان همسر اول ارث می برند. همچنین همسر اول می تواند برای گرفتن مهریه از سهم الارث اقدام کنند.

  6. سلام
    اگه پدر فوت کند و سه برادر ویه خواهر باشد
    و یکی از انها ازدواج کرده باشد
    برای ان یکی از پسرها ودختر
    چیزی به نام حق ازدواج یا خرج عروسی تعلق میگره
    برای اون پیری که ازدواج کرده پدر عروسی کرده مادر هم در قید است

  7. سلام چرا دختر مجردی که دارای پدزو مادر هست در تقسیم ارث بخواهروبرادرش ارث میرسد ولی بانها نمیدهند واز سهم مادر کم میشود وبپدر تعلق میگیرد.تمام زحمت را مادر بیچاره میکشه اصلا چرا باید وقتی پدر و مادر زنده ان سهم به برادر و خواهز تعلق بگیرد وبانها ندهند و ازسهم مادر کم وبپدر باید داده شود

  8. سلام. اگر پدر فوت شده باشد و یک فرزند دختر مجرد داشته باشه. ایا سهم دختر مجرد مثل بقیه خواهر و برادر ازدواج کرده هستش؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بله، مجرد و متاهل بودن تاثیری در میزان سهم الارث ندارد.

  9. سلام.من داییم مجرد بودن و به تازگی فوت شدن.پدر بزرگم ۳۰ سال پیش فوت شدن.میخوام بدونم اموال پدربزرگم که تازه الان داره تقسیم میشه به داییم که فوت شده میرسه که بعد به مادر بزرگم برسه ؟یعنی جزو وراث حساب میشن داییم یا نه؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بله به فرزندان دایی شما ارث می رسد.

  10. با سلام
    میخواستم بدونم که اگر دختر مجرد فوت کند و پدرو مادرش هم در قید حیات نباشند
    ارث او بعد از خواهر و برادرها فقط به فرزندان برادر ها میرسد یا به فرزندان خواهرها هم میرسد ؟

  11. سلام وقتتون بخیر
    در صورتیکه متوفی دختری مجرد باشه و فقط یک خواهر و یک خواهرزاده داره ارث ایشون با توجه به سوره نساء به چه صورته؟!
    همه ارث ب خواهر میرسه بصورت فرضی و به رد ؟!

    1. سلام، وقت بخیر
      تقسیم ارث بر اساس طبقات ارث انجام می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید.

  12. سلام وقت بخیر
    اگر دختری که تنها وارثش دوخواهر و دو برادر که همگی متاهل هستند آیا بطور مساوی ماترک بینشان تقسیم میشود؟ لطفا توضیح دهید.
    سپاسگزارم

    1. سلام، وقت بخیر
      ارث پسر دو برابر ارث دختر است.

  13. سلام اگر زنی با دوتا بچه طلاق بگیره ارث پدری دوبرابر بهش میرسه یا نه؟

  14. سلام وقت بخیر
    نحوه ارث بردن از دختر مجردی که فوت کرده و وراث او فقط برادر و خواهر می باشد، چگونه است:یعنی نسبت ارث هر کدام چه قدر می شود؟

    1. سلام، وقت بخیر
      به پسر دوبرابر دختر ارث تعلق می گیرد.

  15. سلام اگر متوفی ۱۶ ساله و پدرش در قید حیات نباشد، دارای یک برادر باشد، مادرش هم ازدواج مجدد کرده باشد دیه چگونه تقسیم میشود؟. ممنون

      1. سلام پدرم چند سال پیش که مریص بودند از ترس که از دنیا برود نصف حیاط را به مادم وخواهرم که مجرد بود به نام آنها نوشته بود مادرم فوت کرد و خواهرم ازدواج کرد پدرم هم امسال فوت کرد حالا خواهرم نصف حیاط میگه مال منه ما هم میگم پدرم قبل از ازدواج تو اینو نوشته و گفته بود

  16. سلام
    من خانم مجردی هستم . برادرم فوت شده است و فقط دو برادر زاده دارم.
    پدر و مادر ندارم. چند درصد ارث من را دولت بر میدارد و چقدر به برادرزاده هایم میرسد‌ . این دو تنها ورثه من هستند

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  17. سلام آیا وقتی دختر از بابت سهم الارث پدر مرحومش سهم حقوق خودرا دریافت کند و جد پدری زنده باشد مادر وظیفه ای برای مخارج دخترش دارد؟

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  18. سلام
    اگر ورثه شامل یک برادر و دو خواهر باشند سپس یکی از خواهران(فاقد همسر و فرزند) فوت کند
    ایا خواهر از خواهر مرحومش ارث می برد
    یا به عبارتی ورثه مرحومه شامل خواهر و برادرش می شود

    1. سلام، وقت بخیر
      بله ارث خواهر فوت شده به خواهران و برادرانش می رسد.

      1. به هر کدوم چقدر ارث میرسد؟؟یعنی سهم خواهر و برادر چقدر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *