توقیف ارث پدری برای مهریه

نحوه توقیف سهم الارث آقا برای مهریه

یکی از بزرگترین معضلات در پروسه طلاق، مشخص شدن تکلیف مهریه خانم و در بعضی موارد توقیف ارث پدری برای مهریه است. قبل از توضیح درباره نحوه توقیف سهم الارث برای مهریه، بهتر است ابتدا کمی درباره موضوعات اصلی مهریه مانند مستثنیات دین در پرداخت مهریه و مهریه در دوران عقد عقد دائم و موقت صحبت می‌کنیم.

همان‌طور که قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم، متاسفانه خانواده‌ها بدون توجه به بضاعت مالی آقا و صرفا بر اساس سنت‌های خانوادگی مهریه‌های بسیار سنگینی برای خانم مشخص می‌کنند. بدون توجه به این موضوع که اگر خانم مهریه خود را به اجرا بگذارد، آقا چطور می‌تواند آن را پرداخت کند و ممکن است حکم زندان برای مهریه در نظر گرفته شود.

در صورتی که قصد توقیف سهم الارث آقا بابت مهریه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما با وکیل مهریه دادسو مشورت کنید. وکیل متخصص مهریه دادسو علاوه بر توقیف اموال ارث پدری در مدت زمان بسیار کوتاه، می‌تواند تمام دردسرهای گرفتن مهریه را برای شما تسهیل ببخشد. برای ارتباط با وکیل مهریه، با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

توقیف سهم الارث آقا بابت مهریه در عقد دائم

عقد دائم به نوعی از نکاح گفته می‌شود که در آن زمان مشخص نشده ولی مهریه را بسته به توافق خانم و آقا یا سنت‌های خانوادگی‌شان مشخص می‌کنند. در عقد دائم بسته به نوع مهریه یعنی عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بودن آن، خانم حق دارد که هر زمان که خواست مطالبه مهریه کند.

در صورتی که آقا اموالی برای توقیف نداشته باشد یا اموالی که دارد شامل مستثنیات دین شود، دادگاه مهریه خانم را به صورت اقساطی در می‌آورد. ولی اگر در این شرایط یکی از بستگان آقا فوت کند و ارثیه‌ای به آقا تعلق بگیرد، خانم می‌تواند برای توقیف سهم الارث آقا بابت مهریه اقدام کند.

در ادامه مراحل این کار را توضیح می‌دهیم. همچنین شما می توانید در این باره مقاله “شرایط مطالبه مهریه از پدر شوهر” را نیز بخوانید.

توقیف سهم الارث آقا بابت مهریه در عقد موقت

عقد موقت به نوعی از نکاح گفته می‌شود که در آن مدت زمان مشخص می‌شود. مهریه در عقد موقت وجود دارد به طوری که مشخص نکردن مهریه باعث باطل شدن عقد می‌شود. در شرایط عادی خانم می‌تواند در هر زمان مهریه خود را مطالبه کند ولی در شرایطی که آقا اموالی نداشته باشد که بتواند مهریه خانم را پرداخت کند و ارثیه‌ای به ایشان برسد، خانم نمی‌تواند سهم الارث آقا برای مهریه را توقیف کند.

به صورت کلی اگر خانم و آقایی عقد موقت کنند و آقا فوت کند، باز هم خانم جز وراث محسوب نمی‌شود و ارثیه به ایشان تعلق نمی‌گیرد مگر شرایطی که آقا به صورت قانونی وصیتی در باب این موضوع انجام داده باشد.

تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه دو نوع از دسته بندی‌های اصلی نحوه پرداخت مهریه هستند. وقتی که مهریه عندالمطالبه باشد، خانم در هر زمان می‌تواند آن را مطالبه کند. پرداخت مهریه عندالاستطاعه به استطاعت مالی آقا بستگی دارد. اگر آقا در شرایط عادی استطاعت مالی برای پرداخت مهریه همسرش نداشته باشد و ارثیه‌ای به ایشان برسد، آقا موظف است مهریه خانم را پرداخت کند.

در صورتی که آقا این موضوع را انکار کند یا در برابر پرداخت مقاومت کند، خانم می‌تواند نسبت به توقیف سهم الارث اقا بابت مهریه اقدام کند.

مستثنیات دین در پرداخت مهریه

بهتر است بدانید که خانم نمی‌تواند همه‌ی اموال آقا را برای مهریه توقیف کند. برای مثال اگر اقا مالک خانه‌ای باشد که در آن ساکن است یا خودرویی دارد که با آن کسب درامد می‌کند، خانم نمی‌تواند این خانه و خودرو را توقیف کند. چرا که شامل مستثنیات دین می‌شود.

مستثنیات دین در پرداخت مهریه به زبان ساده به این معنا است که توقیف قسمتی از اموال باعث ایجاد مشقت و سختی در زندگی آقا می‌شود. حال فرض کنید که آقا اموال برای توقیف مهریه نداشته باشد و ارثیه‌ای به ایشان تعلق بگیرد. اگر آقا با آن ارثیه خانه‌ای بخرد و در آن ساکن شود، آن خانه شامل مستثنیات دین محسوب می‌شود و خانم نمی‌تواند برای توقیف هم الارث اقا بابت مهریه اقدام کند.

توقیف سهم الارث اقا بابت مهریه

توقیف سهم الارث شامل شرایط متفاوت می‌شود. شرایط اول حالتی است که در آن آقا فوت می‌کند و همسر دائمش هنوز مهریه خود را دریافت نکرده و بخشیدن مهریه انجام نشده (خانم مهریه را نبخشیده). از آنجایی که مهریه نوعی بدهی محسوب می‌شود در اولویت بالاتری نسبت به سهم الارث، وراث دیگر قرار می‌گیرد و باید پرداخت شود.

بهتر است بدانید در این شرایط اگر خانم به دلیل مهریه مالی را توقیف کند وراث دیگر برای فروش آن مال باید رضایت خانم را جلب کنند. شرایط دوم حالتی است که آقا در قید حیات باشد و یکی از بستگان ایشان فوت کند و ارثیه‌ای به ایشان تعلق گیرد. در این صورت اگر خانم خواستار مطالبه مهریه خود باید می‌تواند به میزان مهریه خود از سهم الارث اقا بابت مهریه توقیف کند.

مراحل توقیف سهم الارث آقا بابت مهریه

خانمی که قصد توقیف سهم الارث اقا بابت مهریه را دارد دوست دارد بداند که مراحل انجام این کار به چه صورت است و چه اختیاراتی برای توقیف سهم الارث دارد؟ خانمی که قصد انجام این کار را دارد باید ایتدا دادخواستی مبنی بر مطالبه مهریه از همسر خود را تنظیم کند سپس باید از دادگاه درخواست توقیف سهم الارث اقا برای مهریه را تقاضا کند.

همچنین می‌تواند برای توقیف به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و از آن طریق اقدام کند. بعد از تنظیم این دادخواست کارشناسی‌های لازم توسط دادگاه صورت می‌گیرد و اگر انحصار وراثت متوفی که ارثی برای همسر خانم به جا گذاشته انجام شده باشد، خانم باید عملیات مزایده و فروش مال را انجام دهد.

فقط بهتر است توجه داشته باشد که اموال باید مفروز باشند به این معنا که مشخص و تحدید شده باشند. در صورتی که اموال مفروز نباشند باید ابتدا خانم درخواست افراز را به دادگاه تقدیم کند تا بعد بتواند اموال را به مزابده و فروش بگذارد.

وکیل برای توقیف سهم الارث آقا بابت مهریه

همانطور که در مقاله‌های دیگر نیز عنوان کردیم پروسه دریافت مهریه و توقیف اموال آقا برای مهریه بسیار پیچیده هستند. وقتی موضوع انحصار وراثت و تقسیم ارث نیز مطرح می‌شود حتما این پرونده پیچیدگی‌های بیشتری پیدا می‌کند که اگر توسط فردی که اطلاعات حقوقی در این زمینه ندارد انجام شود هر قدم اشتباه پرونده را طولانی‌تر می‌کند.

توصیه ما به شما این است که اگر قصد گرفتن حکم جلب مهریه و انجام توقیف سهم الارث اقا بابت مهریه را دارید حتما با وکیل پایه یک دادگستری که تخصص مطالبه مهریه را دارد مشورت کنید که پرونده شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به انجام برسد.

وکیل مهریه در این مسیر شما را راهنمایی خواهد کرد. اگر سوالی در این زمینه دارید می‌توانید با کارشناسان حقوقی دادسو در تماس باشید تا به صورت رایگان مشاوره حقوقی دریافت کنید.

سوالات متداول

چه زمانی برای اجرا گذاشتن مهریه می توانیم اقدام کنیم؟

مهریه یکی از حقوق زن در خانواده محسوب می شود و زوجه هر زمان که بخواهد می تواند برای آن اقدام کند.

مزایای داشتن وکیل مهریه در توقیف سهم الارث برای مهریه چیست؟

به این دلیل که اکثر افراد به ماده های قانونی و حقوق زن در خانواده به صورت کامل آگاه نیستند، داشتن وکیل مهریه می تواند مسیر را برای دادخواست مهریه آسان کند.

3.6/5 - (79 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

91 پاسخ

  1. سلام..شوهرم معتاد بود مجبور شدم ۲سال اومدم قهر.. الان ترک کرده یادش از من و بچم نیست… خودش چیزی نداره پدر شوهرم داره چجور مهریه سهم الارث بگیرم

  2. سلام من نمیخوام طلاق بگیرم اما مهریه ام رو میخوام شوهرم یک اپارتمان ویک ماشین داره اما ارثیه پدری که سی سال فوت کرده هم داره من میتونم ارثیه پدریشو توقیف کنم مادرشم فوت کرده وهیچ مجردی درخونه ندارن وامال پدری هم به نام هیچ کدوم نخورده

    1. سلام، وقت بخیر
      بله می توانید برای گرفتن مهریه از طریق ارث پدر اقدام کنید.

  3. من میخوام مهریم را از شوهرم بگیرم خودش هیچی نداره پدرش فوت کرده ومغازه وزمین دارن مادرشون در حیات هستن من میتوانم از طریق ارث که مادشون هستش با وراث اقدام کنم یا نه

  4. سلام بردارم خانمش طلاق گرفته وپدرم چندسالی میشه فوت کرده حالااین زن برادرم خونه پدریموبامغازه توقیف کرده برای مهریه اش این خانم دوسال فوت کرده یه پسربجه ۱۳ساله هم دارن حالامامیتونیم خونه ومغازه روبفروشیم سهم این بجه چی میشه بایدبه سن قانونی برسه یاچی

    1. سلام، وقت بخیر
      فرزند می تواند برای گرفتن مهریه مادر خود از سهم ارث اقدام کند.

  5. من مهریه ام رو گذاشتم اج ا پدر شوهرم فوت کردن میتونم خونه رو توقیف کنم خونه قولنامه ای هست

  6. سلام من با خانوم رفتیم برای طلاق توافقی مهریه خانوم ۱۴ملیون بود که الان شده ۳۰۰ملیون .پدرم فوت کرده ۶ واحد اپارتمان داره که وراث تو هر کدومم میشنیم میخوام ببینم خانومم میتونه واسه۳۰۰تومن همه واحد هارو توقیف کنه .۱مغازه داریم حدود ۲ملیارد قیمتشه

    1. سلام، وقت بخیر
      بله می توانند برای گرفتن مهریه از سهم الارث اقدام کنند و سهم ارث را توقیف کنند.

        1. سلام، وقت بخیر
          مشکلی از نظر قانونی ندارد اما خانم می تواند با وکیل مهریه فرار از دین ثابت کنند.

  7. سلام من ازمهریه بعدازفوت چیزی نمیدونستم پدرم فوت کرده شیش ساله ومن پسرخانواده ویه خواهرومادرم هستیم اولش میگفتندتقسیم کنیم من پشت گوش مینداختم بعدمادرم گفت منو خواهرت نصف توهم نصف من گفتم ب شوخی مادرتویک هشتم تویه برگه انحثاروراثت نوشته ک جریان مهریروگفت سوال اول سال پنجاه صدهزارتوماندب روز چقدمیشود بعداگه قانونی عمل کنن کل اموال بیست میلیارد تقریبا چقدبه دولت بایدسهم داد ایاباگرفتن وکیل میشه بدون دلخوری واینکه زحمات پدرم بوده مشکلم نفرچهارمه ک داره خط میده دامادمون

  8. سلام
    برای جلوگیری از اینکه سهم الارث من بعنوان مهریه خانم مصادره بشه چه کاری میشه انجام داد ؟
    میشه از طریق تقسیم ارث و نیاوردن اسمی از من در تقسیم ارث و دفتری کردن اون ؛ از این اتفاق در آینده جلوگیری کرد؟

  9. باسلام من درحال حاضر درخانه ای که با برادرم وخواهرم از آن ارث میبریم زندگی میکنم وخانه دیگری ندارم آیا خانم میتونه آن خانه را توقیف کنه ؟

  10. اگه پول تو‌حسابش از دیه پدرش بهش رسیده باشه میشه به جای مهریه برداشت؟

    1. سلام، وقت بخیر
      سپاس از همراهی شما 🙂

  11. سلام
    همسرم تمام مال و ملکی ک داشته و حتی تمام حساب بانکیشو به نام مادر و اعضای خانوادش کرده.خودشم منو بدون عذر طلاق داده.حالا برای اثبات فرار از دین این آقا باید چکار کنم.؟همسایه خونه پدری بنده نیز هست و هر هفته با ی ماشین از جلوی خونه پدریم رد میشه و حرکاتی مبنی بر اینکه(هیچ کاری نمی‌تونید بکنید)انجام میده.حالا من موندم چجوری درخواست اعسار ایشون رو نفی کنم و اثباتش کنم.؟ایا از اموال واملاکی که از پدرش بهش ارث میرسه میتونم مهریه‌ام رو بگیرم.؟اگر سهم الارث خودشو ک قطعا هم همین کارو کرده،بنام خانوادش ثبت کرده باشه چی؟اونوقت باید چیکار کنم.؟همه این کارا رو هم وکیلش بهش یاد داده.خب با ماشینی ک کار میکنه.با سواری ک هر روز پز میده با خونه ای ک با خون دل و با همین دستام مث ی کارگر باهاش آجر دادم دست استا و….ساختم، داره توش با زن جدیدش زندگی میکنه.قسم میخورم دو برابر مهر من حساب بانکی داره.و تازه اینا مال دوران زندگی مشترکمون هست.بماند ک چقد تک این چهار سال اضافه شده.خب حق منو کی باید بده.بچمو از شیر من محروم کردن ،طفل مثل دست گلم رو هیچ وقت سر موعد نمیارن.میشه هفته ب هفته من برم شکایت کنم.؟قید بچه نازنینمو زدم قید نفقه.جهاز.و…رو زدم ولی انصاف و عدالت اسلامی کجا رفته چجوری ثابت کنم ک در عسرت نیس ولی چیزیم ب نامش نزاشته.توروخدا راهنماییم کنین
    باتشکر

  12. سلام
    خانه پدری من سه طبقه هست من در یکی از واحدا زندگی میکنم خانمم اونجارو میخواد به عنوان سهم الارث پدری به عنوان مهریه مسدود کنه ایا این کارو میتونه بکنه

  13. همسرم سهم الارثش که سنددار هم نبودن به خواهرش صلح کرده میتونم درخواست توقیف و مزایده کنم برای مهریه عندالاسطاعه؟

  14. سلام عروس ما درخواست مهریه داده تعداد ۵۰۰ سکه و دارایی برادرم دوتا ماشین هست و سهم الارث پدرم که یک خانه میباشد …سوالم این هست که با وجود اینکه مادر و ۳ فرزند (وراث)دیگر که در آن خانه زندگی میکنند بازهم دادگاه خانه را به مزایده میگذارد؟و اینکه برادرم خانه از خودش ندارد نمیتواند جز مستثنیات دین حساب شود؟

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که پدر مرد ضامن مهریه شده باشد، مهریه از سهم الارث ایشان باید پرداخت گردد.
      خیر سهم الارث شامل مستثنیات دین محسوب نمی شود.

  15. سلام اگر سهم شوهر به نام مادر کنه بعد از درخواست مهریه فرار از دینه؟قاصی حکم باطل می‌کنه

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که بتوانید ثابت کنید بله فرار از دین محسوب می شود.

    2. سلام برادرم ۲۰سال پیش خانمش طلاق توافقی گرفته و هیچ ادعایی واسه مهریه نداشته سه سال پدرم فوت شده و خانم مهریه سر سهم ارث برادرم اجرا گذاشته
      مادر سن بالا و خواهرم در آن منزل زندگی میکنم
      در ضمن برادرم بزرگم فوت شده و بچه های برادرم هم سهم دارنن خونه فعلا توقیف آیا میتونه خونه رو پلمپ کنه و مادرم بیرون کنن
      هیچ کدوم وراث هم قصد فروش ندارنن

      1. سلام، وقت بخیر
        بله می توانند برای گرفتن مهریه از سهم ارث اقدام کند.

  16. سلام بنده هیچ مالی ندارم نه خانه و نه خودرو و در حال حاضر در منزلی که سند آن به نام پدرم است زندگی میکنم
    در قباله ازدواج مهریه ۱۱۰ تا سکه و ۲ دانگ خانه در صورتی که هرزمان که صاحب خانه شدم قید شده است .
    اگر به عنوان سهم الارث به بنده ۲ دانگ از همین خانه ایی که در حال حاضر در آن ساکن هستم برسه همسرم میتونه اون رو به عنوان طلب مهریه اش برداره؟
    اگر میتونه به عنوان بخشی از تعداد سکه بر میداره یا به عنوان اون ۲ دونگ منزلی که تو قباله قید شده بود؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بله می توانند به عنوان طلب مهریه دو دانگ منزل را خواهان شوند.

  17. سلام .پدر شوهرم به رحمت خدا رفتند و ارثیه ای از ایشان به جا مانده که شامل یک واحد آپارتمان و یک خودرو سواری هست .شوهرم درخواست ارثیه اشو کرده انحصار وراثت هم انجام شده مالیات بر ارث پرداخت شده اما برای گرفتن ارثیه مادر و خواهرش اذیتش میکنن نمیدن خواهرشون متاهل هستن و تمکین مالی دارن .و مادرشون هم در منزل پدر شوهرم ساکن هستند .انواع روشهارو برای گرفتن سهم الارث انجام دادن همسرم ..توافق ..سپردن به املاکی اول موافقت میکنن همینکه مشتری میاد و قراره معامله انجام بشه یه جنگ و دعوایی درست میکنن .حالا همسرم میخوان از طریق مهریه من اقدام کنن آیا این امکان داره؟

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  18. سلام وقت بخیر بابت دریافت مهریه سهم الارث آقا که مشترک با هفت خواهر خود هستند از طریق اداره ثبت اقدام بازداشت و مزایده انجام شد ولی خریداری برای ملک نبود و گفته شده که دو سهم آقا قابل انتقال به نام خانم هستش آیا اگر آقا وکالت فروش به سایر ورثه داده باشه آیا باز هم امکان مالکیت سهم الارث آقا بابت مهریه به نام خانم وجود داره

    1. سلام، وقت بخیر
      بله خانم می توانند مهریه را از سهم الارث آقا بگیرند.

  19. پدومادر شوهرم سی سال پیش فوت شده اما هنوز هیچ یک از وراث اموال پدرشان را به نام خودشان نکردن تیا من میتونم سهم ارث شوهرم را به عنوان مهریه توقیف کنم

    1. سلام، وقت بخیر
      بله می توانید برای سهم الارث شوهرتان اقدام کنید.

  20. سلام . پدر من فوت شدن نامادریم خودرو پدرم رو توقیف و به مزایده گذاشتن بابت پنج عدد سکه از مهریه اش و به فروش رفته. آیا برای باقی مانده پول خودرو که سهم الارث هست باید اقدامی کنیم یا خود دادگاه تقسیم میکنه بین وراث؟

  21. همسر اینجانب ۱۶ سال پیش در غیاب من دادگاه را فریب داده طلاق غیابی گرفته اکنون پس از ۱۶ سال ایشان سهم الارثیه مرا توقیف کرده .
    من ساکن المان هستم و همسرم از مدارک من تمام سو استفاده را کرده
    راه شکایت و ابطال سهم الارثیه به چه صورت می‌تواند امکان پذیر باشد.

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  22. سلام خسته نباشید برای مهریه زن ک همسرش فوت کرده است آیا می‌شود ماشین متوفی را ب عنوان مهریه برداشت

    1. سلام، وقت بخیر
      به میزان مهریه می‌توان از اموال متوفی ارث برد.

    2. سلام من مهریه ام رو گذاشتم اجرا ولی همسرم مالی نداره جز ارثیه پدری چکار کنم که اموالش توقیف بشه.بعد چطور بفهمم انحصار وراثت شده و میتونه به نام کسی بزنه .

      1. سلام، وقت بخیر
        نیازی به انجام شدن انحصار وراثت نیست می توانید برای گرفتن ارثیه اقدام کنید.

  23. سلام من مهریه اجرا گذاشتم از طریق اداره ثبت دارایی همسرم توقیف شد دو سال بعد پدر همسرم فوت کرد همسرم سهم ارث شو به نام دیگران کرد آیا من می تونم بخاطر فرار از دین شکایت کنم فقط از طریق اداره ثبت درخواست دادم و دادگاه مراجعه نکردم

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که بتوانید اثبات کنید که فرار از دین شده بله

  24. سلام فرزندان همسرم منزل همسرم را فروختند چگونه مهریه ام را بگیرم و ارث مرا ندادن من چگونه پیگیری کنم

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  25. با سلام خدمتجنابعالی ، ایا خانم می‌تواند جهت وصول مهریه سهم ارث را بعد از فوت پدر شوهر وصول کند ،،، لازم بذکر است که مال بیشتر از مهریه و تمام وارثان تمکین مالی خوبی دارند ،،
    در صورتی که خانواده تمایل به تقسیم کردن سهم ارث نیست و تنها لازم می‌بینند که دارایی را به اسم مادر کنند ،،؟ همچنین در این شرایط تنها خانه مرد جزو مستثنیات قرار می‌گیرد، ؟ متشکرم

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  26. با سلام
    ۴۷ میلیون تومان پول همسرم مسدود شده است بابت مهریه ؛ آیا دادگاه هم سهمی میگیرد؟ به چه مقدار؟

    1. سلام، وقت بخیر
      دادگاه هزینه دادرسی را دریافت میکند.

  27. سلام.تشکر میکنم از مطالب مفیدتون.بنده به تازگی با همسرم به مشکل خوردم.ایشون از طریق اسناد و املاک خودروی منو توقیف کرده که وسیله امرار معاشمه.بنده راننده استیجاری شرکت گاز هستم.ایا میتونه خونه ای رو که من توش زندگی میکنم و خونه پدریمه و برادر و مادرمم توش ساکنن رو با توجه به اینکه بنده هیچ خونه دیگه ای ندارم رو بعنوان سهم الارث و مطالبه مهریه از من بگیره و به مزایده بگذاره

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که فقط یک خانه داشته باشید جزو مستثنیات دین محسوب می شود و نمی توانند برای آن اقدام کنند.

  28. سلام من پدرمادرم ۱۰سال پیش ازهم جداشدن الان چندماهیه ازفوت پدرم میگذره من درخواست انحصاروراثت دادم که جوابش اومده که مادرم یک هشتم ارث میبره میخواستم بدونم مادرم جداشده ایا ارث میبره واینکه مهریشم اجراگذاشته بودده سال پیش الان درخواست مهریه کنه میتونه از ارث بگیره وپدرم هم بابت مهریه چندسال زندان بود

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که پرونده مهریه در جریان باشد همچنان بله می توانند از ارث آقا مهریه را دریافت کنند.

  29. سلام
    اگر خانواده وراث انحصار وراثت نکنند باز می توان مهریه بر سهم الارث گرفت

    1. سلام، وقت بخیر
      شما می توانید درخواست انحصار وراثت دهید. برای راهنمایی بیشتر با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید.

  30. سلام،خسته نباشید
    با توجه به مطلب فوق و طوری که فهمیدم بعد از تعیین محدوده سهم الارث آقا ، همسر میتواند آن محدوده را توقیف کند .در صورتیکه همسر یکی از بستگان منزلی را که وراث به خاطر وجود مادرشان تقسیم نکرده اند ، توقیف کرده ،مادر شوهرش را از خانه بیرون کردن تا کل خانه در مزایده فروخته شود .در حالی که این زن فقط میتوانسته نسبت به سهم الارث شوهرش اقدام کند و در اینصورت میشد زیر زمین که یک واحد نسبتا مستقل هست مورد توقیف واقع شود . با توجه به توضیحات باید چکار کرد تا پیر زن(مادر شوهر) بتواند از سهم خودش و دیگر فرزندان از همان منزل استفاده کند .

  31. با سلام. از یه نفر چهل ملیون طلب دارم رای قطعی دادگاه صادر شده و اجراییه هم صادر شده، محکوم علیه اموالی برای توقیف ندارد ولی پدرش که چند سال پیش فوت کرده است دارای اموال می باشد. آیا می توانم اموال پدرش را توقیف نمایم؟؟

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  32. سلام، وقت بخیر. سوالی داشتم از حضورتون – اگر فردی که سهام داری بوده در شرکتی و محکوم علیه شده به قرار نهایی دادگاه ولیکن خانمشان مهریه اشان را مقدم بر بدهی شما بر سهام فرد محکوم قرارداده باشند فقط با هدف پیش گیری از فروش سهام، ایا دادگاه نمی تواند نسبت به فروش سهام بدهکار و یا همان محکوم علیه اقدام نماید. لازم به توضیح است که بدهی فرد محکوم از بابت مهریه خانمشان خیلی کم بوده و حاصل فروش سهام مازاد می ماند پس از پرداخت بدهی مهریه- اما چون خانم اساسا هدفمند اقدام به این موضوع کرده تمایلی هم برای فروش سهام نشان نمی دهد و می خواد به صورت تعلیق بماند

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید تا شما را به طور کامل راهنمایی کنند.

  33. سلام همسر من خونه پدری من را بابت مهریه توقف کرده و اداره ثبت اسناد این ملک را ۱۵ روز دیگه به مزایده گذاشته و ملک کارشناسی شده ایا برادرم می تواند سهم ارث منو بخره طبق نظر کارشناسی جون مادرم در اون خونه سکونت داره ایا همسرم می تواند بگه باید حتما مزایده بره یا نه

    1. سلام، وقت بخیر.
      زمانیکه مزایده انجام شد برادر شما میتوانند ملک را با قیمت پیشنهادی خریداری کنند.

  34. اگه مرد فقط دارایی سهم الارث داشته باشه چی، اون مستثنیات نیست؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      خیر سهم الارث جزو مستثنیات نیست و توقیف میشود.

  35. تا زنده ایم باید مثل چی کار کنیم بدیم بهشون بخورن وقتی هم مردیم سر ارثمون دعواست با آبرویمان بازی میکنن یکی با مهریه یکی با سهمش یک بازنگری آپدیتی در این قانون باید بشه اینطوری سواستفاده نشه ما که نیومدیم تو این دنیا زجر بکشیم درضمن خواهشا به بچه هاتون یاد بدید برن سرکار و زندگی برای آیندشون تلاش کنن باور کنین با مهریه و ولع به ارثیه مردم کسی به مقام جایگاهی نرسیده و عاقبت بخیر نشده از نزدیک بیچاره شدن همسایه خودم رو دیدم خونه اش بخاطر مهریه مصادره شد تا آخر عمرش مگه میتونه خونه بخره آدم به اون خوبی آدم دلش میسوزه واقعا جریاناتی داره رخ میده عجیب غریب بخاطر همینه این جامعه و اقتصادش برکتش کم شده

    1. ایم در صورتیه که مرد مظلوم باشه، در صورتی که زن از کوچکترین حق ها در زندگی محروم باشه،دائم خانواده شوهر تو زندگیش دخالت کنندو نزارن زندگی معمولی داشته باشند و مرد هم غلام حلقه به گوش خواهراش باشه زن چیکار کنه،وائم بهش بگن برو ، اگر میخوای مهریه بزار به اجرا ببینیم چیزی بهت میدیم و … در این مواقع زن حق داره مهریه بخواد.
      من از کوچیکترین حق ها تو زندگیم برخوردار نیستم بطور مثال همسرم روزای تعطیل با خانواده شه،درآمدش دست خانواده شه،۲۰ روز ۲۰ روز منو تنها میزاره و میره پیش خواهرای مجردش،حق ندارم بچه داشته باشم،حق رفت و آمد باخانواده شوهر و خانواده خودم ندارم.حقوقم رو کامل باید در زندگیم خرج کنم،دریغ از یه دست لباس که شوهرم برام بخره،همه ی مخارجم با خودمه و …. یه ماشین داغون داشت روش کار می‌کرد اون رو هم کرده اسم خواهرش، حالا به نظر شما من حق ندارم مهریه بزارم اجرا؟؟؟؟؟؟!!!!

  36. با سلام. اگه مرد مالی نداشته باشد و سهم الارث پدرش بهش برسه زن میتونه این سهم الارث رو بعنوان مهریه توقیف کنه؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      بله سهم الارث آقا میتواند بابت مهره خانم توقیف شود.

      1. سلام وقتتون بخیر.اگر پدر فوت کند،و بعد از فوت پدر،مادر حق مهریه را بخواهد و فرزند بیکار باشد.تکلیف ارث پدرچیست؟ایا مادر میتواند تمام اموال رابردار چون مهریه اش بالاست؟ و فرزند دختر باشد

        1. سلام، وقت بخیر
          به اندازه مهریه ایشان از اموال ارث می برند.

      2. یعنی اگر هنگام مطالبه مهریه پدرهمسر در قید حیات باشن اما بعد از طلاق فوت کنن، از سهم الارثی که به مرد میرسه، زوجه میتونه مطالبه مابقی مهریه رو کنه

        1. سلام، وقت بخیر
          بله می توانند باقی مهریه را از ارث همسر بگیرند.

  37. با سلام
    ۲ سهم از ۵ سهم یک واحد منزل مسکونی از ماترک پدر مرحومم بهم ارث رسیده است، که در حال حاضر خواهر و برادرم در آن سکونت دارند. (فقط انحصار وراثت انجام داده‌ایم و مالیات بر ارث بعلت اینکه خواهر و برادرم بیکار هستند تعیین تکلیف نگردیده) همسرم اخیراً از طریق ثبت اسناد سهم الارثم را توقیف کرده است. خودم مستاجر هستم و در صورت طلاق، جهت زندگی به منزل پدری خواهم رفت.
    میتوانم پول پیش منزل اجاره ای را به عنوان بخشی از مهریه به ایشون بدم و بقیه را بصورت اقساط پرداخت کنم یا اینکه منزل پدری که محل سکونت خواهر و برادر هست از طریق دادگاه بفروش میرسد و به اندازه مبلغ سهم الارث به ایشان پرداخت میگردد؟
    سپاسگزارم

    1. سلام، وقت بخیر.
      بستگی به توافقی دارد که شما با خانم انجام دادید، اگر ایشون حاضر باشند مبلغ پول پیش را درقبال سهم الارث شما بپذیرند، این کار را میتوانید انجام دهید، در غیر اینصورت ایشان میتوانند سهم الارث پدری شما را به مزایده بگذارند.

    2. سلام وقت بخیر .سهمالارثی ب همسزم رسیده ک بابت معر توقیف مردم چون برادر عمسرم در ان ساکن هست و تخلیه نمیکنه حق ما رو بده تصمیم ب مزایده ندارم چون ضرر میکنیم میتونم در خواست پلمپ ملک رو بدم تا از اونجا بلند بشه و ملک فروخته بشه ؟ تصمیم فقط تخلیه ی ملک هست

      1. سلام، وقت بخیر
        در صورتی که خانه را تخلیه نکنند به مزایده گذاشته می شود.

  38. من الان دوساله که سهم الارث همسرمو توقیف کردم. ولی هنوز تقسیم نکردن

    1. سلام
      به محض تقسیم، سهم الدث همسرتون توقیف خواهد شد

  39. پدر همسر سابق من فوت کرده و ایشون داره سالی یک و نیم سکه به من میده. الان پس می تونم برم سهم الارث همسر سابقم از پدرشو توقیف کنم؟ وکیل بگیرم بهتره؟

    1. سلام.
      بله می توانید. داشتن وکیل قطعا کمک بزرگی به روال پروده شما خواهد کرد

  40. بعد از انحصار وراثت میشه توقیف کرد سهم الارث آقا برای مهریه رو دیگه؟ درسته؟

      1. سلام وخسته نباشید پس همسرموقت بعد فوت شوهرش میتونه مهریه رواجرا بزاره وآیا دادگاه حکم بده وراث دیگه نمیتونن نسبت به مهریه این خانم اعتراضی کنن؟

        1. سلام، وقت بخیر.
          بله بعد از فوت خانم میتوانند برای مهریه درخواست دهند و به دلیل اینکه مهریه جز دیون هستش قبل از تقسیم ارث باید مهریه پرداخت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *