حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر با کیست؟

در طلاق‌های یک طرفه و غیر توافقی پرونده حضانت کودک پرونده پیچیده می‌شود و برای بررسی حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر یا حضانت پدر باید با وکلای متخصص این حوزه مشورت کنید.

طبق قانون جدید ازدواج مادر باعث سلب حضانت فرزند نمی‌شود و در صورتی که بخواهید والدین را از نگهداری کودک منع کنید، باید دلیل مناسب داشته باشید.

در صورتی که برای سلب حضانت فرزند، کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند و گرفتن حضانت به وکیل پایه یک نیاز دارید، با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید

وکیل حضانت دادسو به خوبی می‌تواند شما را راهنمایی کند.

آیا با ازدواج مادر حضانت سلب می‌شود؟

طبق قانون جدید، حضانت فرزند با ازدواج مادر باعث لغو شدن حق حضانت یا سرپرستی کودک توسط او نمی‌شود.

در صورتی که کودک به مادر نیاز اساسی داشته باشد و مادر شایستگی مراقبت و نگهداری از کودک را داشته باشد، حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر امکان‌پذیر خواهد بود.

در این شرایط مادر می‌تواند کودک را تا سن مقرر شده برای تصمیم‌گیری (9 سال برای دختر، 15 سال برای پسر) نزد خودش نگه دارد.

البته در طول دوران حضانت فرزند توسط مادر اگر همسر فرد رابطه مناسبی با کودک نداشته باشد و او را اذیت کند یا مادر نتواند شرایط مناسبی را برای نگهداری از فرزندش فراهم کند، حق حضانت از مادر سلب می‌شود.

حضانت فرزند بعد از طلاق زوجین

طبق قانون زمانی که پدر و مادر با هم زندگی می‌کنند هر دو آن‌ها حضانت کودک را بر عهده دارند و با کمک هم امکانات عاطفی و مادی مورد نیاز کودک را تامین می‌کنند؛ اما پس از طلاق زوجین کودک باید با یکی از والدین خودش زندگی کند. حضانت فرزند در طلاق توافقی معمولاً بر عهده یکی از والدین خواهد بود.

اما در صورتی که زوج برای حضانت کودک به توافق نرسیده باشند، قانون برای سلب حضانت فرزند از پدر از پدر یا مادر دخالت می‌کند. در دادسو درباره سلب حضانت فرزند از پدر اطلاعات کامل و دقیق ارائه شده است و می‌توانید درباره این موضوع اطلاعات جامع‌تری به دست بیاورید. طبق قانون کودک تا 7 سالگی می‌تواند همراه مادرش زندگی کند. بعد از آن حضانت دختر تا 9 سالگی و پسر تا 15 سالگی به پدر واگذار می‌شود.

پس از اینکه دختر به 9 سالگی و پسر به 15 سالگی رسیدند از سن حضانت خارج می‌شوند و خودشان می‌توانند زندگی نزد پدر یا مادرشان را انتخاب کنند. اگر پدر کودک شرایط مناسبی برای نگهداری او نداشته باشد و مبتلا به بیماری خاص باشد یا اعتیاد داشته باشد، حضانت کودک پس از 7 سالگی همچنان به مادر واگذار می‌شود. البته پدر باید برای تامین هزینه‌های مادی کودک به مادر کمک کند.

شرایط دریافت حضانت دائم فرزند

حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر در شرایط خاصی ممکن است. چون بعد از جدایی پدر و مادر حضانت دائم فرزندان به یکی از والدین که تعهد لازم برای تامین منافع کودک به لحاظ عاطفی و مالی داشته باشد اعطا خواهد شد. اگر مادر تمکن مالی مناسبی داشته باشد و مهریه خودش را ببخشد، امکان دریافت حضانت دائم فرزندش را خواهد داشت.

بنابراین بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند و ازدواج مادر در طلاق توافقی امکان‌پذیر است و مادر می‌تواند حتی در صورت ازدواج مجدد همچنان حضانت فرزندانش را داشته باشد. اما در طلاق‌های غیر توافقی دادگاه شرایط حضانت دائم یا موقتی فرزند را مشخص می‌کند.

در طول مدت زمانی که یکی از والدین حضانت دائم کودک را دارد، طرف مقابل می‌تواند به دلیل عدم رعایت حقوق و منافع کودک به دادگاه شکایت کند و با ارائه مدارک قابل قبول حضانت دائم فرد را باطل کند.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه حضانت فرزند پاسخ داده شده است.

حضانت فرزند پس از فوت پدر

طبق ماده 171 قانون مدنی حضانت کودک پس از فوت یکی از والدین به والد دیگر واگذار می‌شود؛ بنابراین حضانت فرزند پس از فوت پدر به مادر واگذار خواهد شد. این موضوع برای مواقعی که پدر برای خودش وصی تعیین کرده تا حضانت فرزندانش را بعد مرگ او در اختیار بگیرد هم صادق است و اگر مادر زنده باشند حضانت فرزندان به او داده می‌شود.

بنابراین پس از فوت پدر، حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر یا عدم ازدواجش، با مادر خواهد بود و جد پدری یا وصی پدر نمی‌تواند حضانت فرزندان را بر عهده بگیرد. در دادسو می‌توانید شرایط سلب حضانت فرزند بعد فوت پدر را مطالعه کنید.

حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد پدر

حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد پدر سلب نمی‌شود. اگر دادگاه تشخیص دهد که کودک باید تا رسیدن به سن تصمیم‌گیری نزد پدر زندگی کند، حضانت کودک حتی بعد از ازدواج همچنان با پدر خواهد بود. بعد از رسیدن کودک به سن تعیین شده خودش تعیین می‌کند که می‌خواهد نزد پدر زندگی کند یا پیش مادر بماند.

البته در صورتی که پدر اعتیاد یا بیماری داشته باشد یا همسر پدر کودک را آزار دهد و به لحاظ عاطفی یا مادی کودک تحت فشار باشد، مادر می‌تواند با مدرک این موضوع را ثابت کند و حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر یا حتی زمانی که هنوز ازدواج نکرده را دریافت کند.

حضانت فرزند پس از سن بلوغ

حضانت کودک تا زمان رسیدن به سن بلوغ تا 7 سالگی بر عهده مادر است. پس از رسیدن دختر به 7 سالگی، تا 9 سالگی او پدر حضانت کودک را بر عهده خواهد داشت. همچنین حضانت پسر از 7 تا 15 سالگی که سن بلوغ او است با پدرش خواهد بود.

پس از رسیدن کودک به سن بلوغ خودش باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد با کدام یک از والدین زندگی کند؛ بنابراین تعیین حضانت فرزند پس از سن بلوغ بر عهده خود فرد است و دادگاه طبق آنچه کودک مشخص کرده حضانتش را به پدر یا مادرش واگذار می‌کند.

حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر
بر اساس قانون جدید حضانت فرزند، در صورتی که مادر ازدواج مجدد کند باعث لغو شدن حق حضانت یا سرپرسی کودک نمی شود.

ازدواج موقت و سلب حضانت از مادر

طبق قانون ازدواج مجدد مادر در صورتی منجر به سلب حضانت کودک از او می‌شود که مادر دچار انحطاط اخلاقی، اعتیاد و… شده باشد یا مادر یا همسرش منفعت عاطفی و مالی کودک را رعایت نکنند؛ بنابراین ازدواج موقت مادر به تنهایی باعث سلب حضانت کودک از او نمی‌شود و حضانت فرزند دختر بعد از طلاق توافقی یا حضانت پسر تا 7 سالگی با مادر است.

پس از آن حضانت کودک تا سن مشخص شده با پدر خواهد بود و بعد از اینکه کودک به سن بلوغ رسید خودش مشخص می‌کند که می‌خواهد با کدام یک از والدینش زندگی کند.

سلب حقوق حضانت فرزند

طبق ماده 1173 قانون مدنی که در سال 1376 اصلاح شده است، هر وقت به دلیل عدم مراقب یا مشکلات اخلاقی پدر یا مادر سلامتی روانی یا جسمانی کودک به خطر بیفتد، دادگاه حق حضانت را از مادر یا پدری که حضانت فرزند را بر عهده دارد سلب خواهد کرد. از جمله مواردی که باعث سلب حضانت از مادر یا پدر می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اعتیاد زیان‌آور فرد به الکل یا مواد مخدر و قمار
  • شهرت به فساد اخلاقی و فحشا
  • ابتلا به بیماری‌های روانی با تشخیص و تایید پزشکی قانونی
  • سوء استفاده از طفل یا اجبار او برای ورود به مشاغل ضد اخلاقی
  • ضرب و جرح و کتک زدن و آزار رساندن کودک

به این نکته توجه کنید که امکان منع ملاقات با فرزند وجود ندارد و تحت هر شرایطی والدین حق دارند با فرزند خود ملاقات کنند.

تنها می‌توان برای کاهش مدت ملاقات فرزند اقدام کرد.

در صورتی که برای حضانت، سلب حضانت و یا ملاقات با فرزند به راهنمایی با وکیل حضانت فرزند نیاز دارید با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

سوالات متداول

حضانت دختر تا چند سالکی با مادر است؟

دختر تا 7 سالگی تحت حضانت و سرپرستی مادر خواهد بود.

آیا ازدواج مادر حضانت کودک را از او سلب می‌کند؟

شرایط سلب حضانت کودک عدم تامین امنیت مالی و عاطفی او است و ازدواج مجدد مادر موجب سلب حضانت کودک از او نمی‌شود.

آیا حضانت کودک پس از مرگ پدر با وصی او است؟

حضانت کودکان پس از مرگ پدر با مادر خواهد بود. مگر اینکه مادر در قید حیات نباشد و پدربزرگ یا وصی پدر حضانت فرزندان را بر عهده بگیرد.

4/5 - (64 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.
32 پاسخ
  1. سلام یکساله از خانمم جدا شدم دوتا فرزند دارم یک پسر یک دختر پسرم حضانتش با من شد دخترم با مادرش ولی مادرش بعداز سه ماه ازدواج کرد میخام حضانت دخترک رو بگیرم میتونم درضمن دخترم چهار ماه دیگه ۶ساله میشه

    1. سلام، وقت بخیر
      با ازدواج حضانت از ایشان گرفته نمی شود.

  2. سلام.من دخترم ۶ سالش و تا ۷ سال حضانتش با من..الان ی خواستگار دارم ک خانمش فوت کردن و ی پسر ۱۵ ساله دارن ..آیا وجود پسرشون باعث میشه حضانت دخترم ازمن گرفته بشه؟؟

  3. ایا در صورت ازدواج مادر حضانت بچه با پدر باشد ولی بچه کلا چند ساله با مادر میماند چطور میشود حضانت بچه پسر راگرفت

    1. سلام، وقت بخیر
      حضانت فرزند پسر از ۷ سالگی تا ۱۵ سالگی با پدر است.
      اگر حضانت فرزند را بخواهید باید برای سلب حضانت پدر اقدام کنید و یا توافق داشته باشید با مرد.

  4. سلام وقت بخیرشوهر من ۴ ساله فوت شدن من میخوام حضانت و قیمومیت پسرم در صورت ازدواج مجدد با من باشه جد پدری ندارن ولی خانوادش این اجازه رو نمیدن چیکار باید بکنم

    1. سلام، وقت بخیر
      حضانت فرزند در صورت فوت پدر با شماست.

  5. سلام پسر ۱۴ ساله دارم میخواهم با خانومی که دختر ۱۴ ساله دارد ازدواج کنم آیا پدر دختر می‌تواند نسبت به استرداد دخترش از همسر سابقش به واسطه اینکه بنده پسر دارم و قرار هست دختر ۱۴ساله آن مرد در کنار فرزند پسر من زندگی کند؛ اقدام نماید و دخترش را به زور و علی رغم میل باطنی دختر ، نزد خود ببرد؟

    1. سلام، وقت بخیر
      خیر دختر ایشان از دایره حضانت خارج شده اند و خودشان تصمیم میگیرند که با مادر زندگی کنند یا خیر

  6. سلام من بیست و یک سالمه پدرم فوت کرده و مادرم دوباره ازدواج کرده دوتا برادر کوچیک دارم یکی ۱۲ سالشه یکیشم ۸ سالشه میتونم حضانت داداشامو بعهده بگیرم ؟ درامد ثابت و نسبتا خوبی دارم خودمم مجردم اوضاع زندگیم خدارو شکر بد نیست و کاملا مطمئنم از پس مصارف داداشام برمیام و درضمن اینکه اونام میخان با من زندگی کنن بنظرتون میتونم حضانتشونو بگیرم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که بتونید ثابت کنید مادر صلاحیت نگهداری از فرزندان را ندارد و سلب حضانت بکنید ایشان را
      می توانید برای قیم شدن اقدام کنید. (کار دشواری هست)
      در غیر این صورت باید منتظر بمانید فرزندان از دایره حضانت خارج شوند بعد از آن میتوانند خودشان انتخاب کنند که با شما زندگی کنند (پسر بعد از ۱۵ سالگی و دختر بعد از ۹ سالگی)

  7. سلام ببخشید من دخترم ۹سالش شده اگه بخوام ازدواج کنم حضانت دخترم از من سلب میشه؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بعد از ۹ سالگی از مدار حضانت خارج میشن و خودشون تصمیم میگیرن با مادر زندگی کنن یا پدر

  8. سلام خسته نباشید پسر من ۱۲ سالشه ومن ازدواج مجدد کردم میتونم پسرم ۱۵ سالش شد حضانت شو از پدرش بگیرم چون پسرم میخواد با من زندگی کنه

    1. سلام، وقت بخیر
      بعد از ۱۵ سالگی از مدار حضانت خارج می شوند و پسرتون خودش باید انتخاب کند که با شما زندگی کند یا پدرش.

    2. سلام من خانم بیوه هستم دوتا دختر۴ساله و۱۰سال دارم و می خواهم ازدواج مجدد کنم آیا پدر بزرگ پدری بچه ها می تواند بچه هارا از من بگیرد

      1. سلام، وقت بخیر
        خیر ازدواج مجدد باعث سلب حضانت نمی شود.

  9. سلام. بنده ۱۷ سال سن دارم و پدر مادرم قصد طلاق دارند .
    اگر من امسال زندگی با پدرم رو انتخاب کنم ایا مادرم میتواند سال بعد یا چند سال دیگه حضانت من رو بگیره؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام، وقت بخیر
      شما از دایره حضانت خارج شده اید و می توانید خودتان انتخاب کنید با پدر یا مادر زندگی کنید.

  10. ممنونم این سبب میشه بی بندوباری جامعه کاسته بشه

  11. با سلام
    در صورتی که زوج نخواهند از هم جدا شوند اما بخواهند حضانت فرزند رو به مادر اعطا کنن ، باید چه مراحلی رو طی کنند

    1. سلام، وقت بخیر
      به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کرده و حضانت فرزند را به مادر بدهید.

    2. باسلام و وقت بخیر
      میخواستم بپرسم آیا از راهه دور میشه ازطریق دفتر قضایی حضانت داد یا خیر؟

      1. سلام، وقت بخیر
        برای حضانت دادن زوجین هردو باید حضور داشته باشند در دفتر ثبت اسناد

  12. با سلام و تشکر بابت درج این مطالب چون من هم فکر میکردم ازدواج باعث سلب حضانت میشه.
    آیا در صورت طلاق توافقی و واگذاری حضانت دائم به مادر باید شرط گذاشته بشه که در صورت ازدواج حضانت سلب نشه؟

  13. ممنوونم بسیار عالی بود، فکر میکردم با ازدواج مادر سلب حضانت بشه که خدا رو شمر قانون جدید اینجور نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *