سهم الارث جنین

سهم الارث جنین
  در این مقاله قرار است درباره سهم الارث جنین توضیح دهیم. شاید برای شما هم سوال باشد آیا جنینی که در شکم مادر است و هنوز به دنیا نیامده جز وراث متوفی محسوب می‌شود یا خیر؟ باید بدانید که در قوانین انحصار وراثت قسمتی مربوط به انحصار وراثت جنین یا حمل وجود دارد که به طور کامل درباره انحصار وراثت جنین، سهم الارث جنین، چه کسانی از جنین ارث می‌برند و … توضیح داده شده است. در انحصار وراثت جنین باید بدانید که در صورتی نطفه ایشان قبل از فوت متوفی منعقد شده باشد و زنده متولد شود جز وراث محسوب می‌شود. بر اساس ماده ۸۵۰ قانون مدنی: موصی‌له باید موجود باشد و بتواند مالک چیزی بشود که برای او وصیت شده است.  

جنین در چه صورت ارث می‌برد

در قانون دو شرط برای ارث بردن جنین تعریف شده است که در ادامه بررسی می‌کنیم.

1_ موجود بودن حمل (جنین) در زمان وصیت

بر اساس قانون مدنی جنین موجودی مستقل از مادرش تعریف می‌شود که می‌تواند مورد وصیت یا تملک قرار بگیرد. در زمانی که فردی قصد وصیت دارد باید جنین موجود باشد و نطفه آن منعقد شده باشد.  
سهم الارث جنین
سهم الارث جنین

2_ زنده متولد شدن جنین

بر اساس ماده ماده ۸۵۱ قانون مدنی: وصیت برای حمل صحیح است لیکن تملک او منوط است بر اینکه زنده متولد شود. در صورتی که جنین در شکم مادر مرده باشد و یا مرده به دنیا بیاید دیگر شامل وراث محسوب نمی‌شود. ابطال تقسیم نامه ارث چگونه انجام می شود؟ بیشتر بخوانید: ابطال تقسیم نامه ارث چگونه انجام می شود؟

قوانین سهم الارث جنین

در قوانین مربوط به سهم الارث جنین چند فرض را در نظر می‌گیریم:
  • جنین زنده به دنیا بیاید در این صورت جز وراث محسوب می‌شود.
  • جنین مرده به دنیا بیاید وصیت برای او باطل است.
  • جنین زنده به دنیا بیاید و بلافاصله فوت کند در این صورت جز وراث محسوب می‌شود و ورثه از جنین ارث می‎‌برد.
  • اگر در این که جنین زنده متولد شود، مرده متولد شود یا زنده متولد شود و سپس فوت کند، دچار تردید یا اختلاف شوند باید به علت تردید در تحقق شرط و با استناد به اصل تحقق شرط، جنین را مرده فرض کنند. در این صورت جنین ارث نمی‌برد.
ماده ۸۷۶ قانون مدنی: با شک در حیات حین ولادت حکم وراثت نمی‌شود. تقسیم ارث زن بدون فرزند بیشتر بخوانید: تقسیم ارث زن بدون فرزند
سهم الارث جنین
سهم الارث جنین

سهم الارث جنین

ابتدا ماده ۸۷۸ قانون مدنی را مطالعه کنید: هر گاه در حین موت مورث حملی باشد که اگر قابل وراثت متولد شود مانع از ارث تمام یا بعضی از وراث دیگر میگردد تقسیم ارث به عمل نمیآید تا حال او معلوم شود و اگر حمل مانع از ارث هیچ یک از سایر وراث نباشد و آنها بخواهند ترکه را تقسیم کنند باید برای حمل حصه‌ای که‌ مساوی حصه دو پسر از همان طبقه باشد کنار گذارند و حصه هر یک از وراث مراعا است تا حال حمل معلوم شود.  

بر اساس قانون بالا سه فرض مطرح است:

1_ اگر جنین زنده به دنیا بیاید موجب محرومیت سایر وراث می‌شود. فرض کنید همسر متوفی در زمان فوت باردار باشد و وراثی در طبقه دوم (مانند خوهر، برادر، پدر بزرگ یا مادر بزرگ) حضور داشته باشند، در این صورت اگر جنین زنده به دنیا بیاید باعث محرومیت افراد در طبقه دوم وراث می‌شود. دیگر خواهر، برادر، پدر بزرگ، مادر بزرگ و فرزندان خواهر و برادر ارث نمی‌برند. سهم الارث جنین بر اساس جنسیت ایشان حساب می‌شود. 2_ اگر جنین زنده به دنیا بیاید باعث محرومیت از ارث بعضی از وراث می‌شود. فرض کنید همسر متوفی باردار باشد و وراث متوفی نوه، پدر و مادر ایشان باشند. وقتی فرزند متوفی به دنیا بیاید دیگر نوه ایشان ارث نمی‌برد ولی پدر و مادر متوفی همچنان جز وراث محسوب می‌شوند. سهم الارث جنین در این حالت بر اساس جنسیت ایشان مشخص می‌شود. 3_ اگر جنین زنده متولد شود موجب محرومیت از ارث هیچ کدام از وراث نمی‌شود. در شرایطی که همسر متوفی باردار باشد و متوفی دارای فرزند باشد در این حالت اگر جنین زنده به دنیا بیاید باعث محرومیت از ارث سایر وراث نمی‌شود. در این صورت معادل سهم الارث دو پسر کنار گذاشته می‌شود و اگر جنین زنده به دنیا نیاید سهم الارثی که کنار گذاشته شده بین وراث تقسیم می‌شود.
1.7/5 - (38 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

2 پاسخ

  1. جنین دختر یا پسر بودنش در ماه های اول مشخص نیست . چطور تقسیم ارث مشخص میشه ؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      ملاک برای تقسیم ارث جنین استهلال هست یعنی زمانیکه جنینی به دنیا بیاید و تعیین جنسیت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *