همه چیز در مورد شکایت از پزشک زیبایی

شکایت از پزشک زیبایی
آیا شکایت از پزشک زیبایی امکان‌پذیر است یا خیر؟ تاثیری که پزشکان روی زندگی افراد و محیط پیرامون انسان‌ها دارند اجتناب‌ناپذیر است. هر فردی در طول زندگی خودش ممکن است به دفعات مکرر به مراکز درمانی مراجعه کرده باشد و تحت درمان‌های مختلف قرار گرفته باشد. از جمله درمان‌های مهمی که این روزها هم بسیار رایج است می‌توان به خدمات پزشکان زیبایی اشاره داشت. پزشک زیبایی همواره در تلاش است تا با انجام عمل زیبایی بهینه چهره یا بدن افراد را به شکلی که دلخواه آن‌ها است دربیاورد. اما، برخی مواقع در طول عمل‌های زیبایی قصور پزشک زیبایی یا ناوارد بودن وی موجب بروز صدمات جبران‌ناپذیری برای افراد می‌شود. برای احقاق حقوقتان در برابر پزشک به خاطر قصور پزشکی که رخ داده است باید دادخواست شکایت از پزشک زیبایی را تنظیم کنید. جهت ثبت دادخواست شکایت علیه پزشکان زیبایی از مشاوره رایگان با کارشناسان حقوقی دادسو استفاده کنید و دادخواستتان را به درستی تنظیم کنید.

جرائم ناشی از عمل‌ های جراحی زیبایی

خطاهای پزشک زیبایی امکان دارد که عمدی باشد و با هدف ایجاد مشکل برای متقاضی شکل بگیرد، یا اینکه پزشک به صورت غیر عمد و سهواً دچار اشتباه پزشکی شده باشد و به سلامتی یا زیبایی متقاضی زیبایی صدمه وارد شده باشد. در هر حال، قانون با فرد صدمه دیده همراه است و برای شکایت از پزشک زیبایی و اثبات جرمی که رخ داده است با متقاضی زیبایی همراهی خواهد کرد. مجازاتی که برای پزشکان زیبایی در نظر گرفته می‌شود بنا بر انگیزه پزشک و سهوی یا عمدی بودن آسیب و میزان آسیبی که متوجه فرد شده است تعیین خواهد شد. در صورتی که عارضه به وجود آمده توسط پزشک عمدی نباشد و سهواً رخ داده باشد، متقاضی زیبایی آسیب دیده به همراه وکیل شکایت از پزشک زیبایی برای جبران خسارت اقدام کرده و دیه دریافت خواهند کرد.

مراحل شکایت از پزشک زیبایی

جهت شکایت از پزشک زیبایی و اثبات قصور پزشکی مراحل مشخصی وجود دارد. در مرحله اول باید فرد اسناد و مدارکی که نشان دهنده وجود قصور پزشکی و خسارت است را جمع‌آوری کند. در مرحله دوم فرد می‌تواند مدارک را به یک پزشک متخصص دیگر نشان دهد و نظر وی را جویا شود. در صورت وجود قصور پزشکی چندین راه برای پیگیری و جبران خسارت وجود خواهد داشت. اگر پزشک خسارت و قصور وارده را بپذیرد و سعی در جبران آن کند، متقاضی می‌تواند از تنظیم شکایت علیه پزشک صرف‌نظر کند. در غیر این صورت لازم است که مدارک و شواهد به مراجع دارای صلاحیت تشخیص قصور پزشکی ارائه شود تا رای نهایی درباره میزان خسارت وارد شده و میزان دیه در نظر گرفته شده صادر شود.

مراجع رسیدگی به تخلف پزشک زیبایی

جهت شکایت از پزشک زیبایی باید متقاضی و وکیل وی به یکی از مراجع دارای صلاحیت مراجعه کرده و با شکایت از پزشک زیبایی به دلیل قصور پزشکی حقوق فرد متضرر و آسیب دیده را دریافت کنند.

شکایت کیفری از پزشک در دادسرای جرائم پزشکی

دادسرای جرائم پزشکی یکی از نهادهای مهم برای شکایت از پزشک زیبایی است. این نهاد که در تهران و شهرهای بزرگ ایران مشغول به فعالیت است پس از طرح شکایت متقاضی و گردآوری مدارک و ادله وقوع قصور پزشکی، مدارک را برای بررسی تخصصی و دقیق به کمسیون پزشکی ارجاع می‌دهد. کمسیون پزشکی که از اعضای خبره تشکیل‌شده است پس از بررسی پرونده شکایت‌کننده و ارزیابی شواهد و مدارک نتیجه نهایی و دیدگاه خود را درباره وقوع یا عدم وجود قصور پزشکی در عمل زیبایی به دادسرای جرائم پزشکی اعلام می‌دارد. در صورتی که قصور پزشکی عمدی باشد کمسیون پزشکی کیفرخواست حدوث خطای پزشکی را صادر کرده و از دادگاه پیگیری آن را خواستار می‌شوند.

شکایت از پزشک در دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی

دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی مرجع غذایی دیگری است که وظیفه پیگیری جرایم پزشکان و پزشکان زیبایی را دارد. این مرجع با وجود اختیاراتی قانونی که دارا است، امکان در نظر گرفتن جریمه‌های وسیعی را برای پزشکان متخلف دارد. با توجه به میزان شکایت‌های مطرح شده علیه پزشک زیبایی که در دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی به ثبت رسیده است، این مرجع قانونی می‌تواند پزشکان متخلف را توبیخ و بر اساس قانون محروم از فعالیت کند یا حتی پرونده طبابت آن‌ها را باطل کند. مراجع رسیدگی به تخلف پزشک زیبایی

طرح شکایت از پزشک زیبایی در دادگاه‌های عمومی

برای شکایت از پزشک زیبایی می‌توانید به دادگاه‌های عمومی نیز مراجعه کنید. دادگاه برای رسیدگی به شکایات ناشی از قصور پزشک زیبایی مدارک و مستندات قانونی را به پزشک قانونی ارائه می‌کند. بعد از آن پزشک قانونی با وارسی موشکافانه پرونده و ادله‌های موجود صحت رخ دادن قصور پزشکی را مشخص می‌کند.

شکایت از پزشک زیبایی در شورای حل اختلاف

امکان طرح شکایت از پزشک زیبایی در شورای حل اختلاف نیز وجود دارد. شورای حل اختلاف جهت تلطیف و کاهش تنش‌های میان طرفین دعوی مانند پزشکان زیبایی و متقاضیان ایجاد شده‌اند. برای ثبت شکایت و رسیدگی به پرونده شکایت زیبایی باید مبلغ مورد بحث کمتر از 5 میلیون تومان باشد. در غیر این صورت لازم است که به سایر مراجع قضایی معرفی شده برای پیگیری پرونده قصور پزشکی مراجعه کنید. طبق قانون دادرسی کیفری برای رسیدگی به پرونده قصور پزشکی در شورای حل اختلاف باید درخواست میانجیگری و صلح و سازش ثبت شود. پس از ثبت این درخواست شورای حل اختلاف برای رسیدگی به پرونده وقت قبلی تعیین می‌کند و طرفین دعوی را برای میانجیگری و صلح و سازش دعوت می‌کند. در صورت جلب رضایت فرد توسط پزشک در این مرحله دیگر پرونده شکایت از پزشک مطرح نمی‌شود و اختلاف بین طرفین برطرف خواهد شد.
به موجب ماده ۴۹۵ قانون مجازات اسلامی در صورتی که پزشک در معالجاتی که انجام می‌دهد موجب فوت شدن یا صدمه بدنی بیمار گردد، ضامن دیه است.

نحوه تنظیم شکواییه برای شکایت از پزشک زیبایی

برای تنظیم شکواییه و شکایت از پزشک باید مواردی که در ادامه ذکر شده است را به عنوان مدارک مورد نیاز تکمیل و به مرجع قضایی ارائه کنید.
  • ارائه مشخصات کامل فرد متضرر یا شاکی مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، میزان تحصیلات، شغل، وضعیت تاهل، مذهب، تابعیت، شماره‌ی شناسنامه، شماره‌ی ملی، نشانی دقیق فرد، شماره تلفن و کدپستی
  • ارائه مشخصات پزشک و نشانی محل فعالیت وی
  • طرح موضوع شکایت و مشخص کردن تاریخ و محل قصور پزشکی
  • تعیین میزان خسارت وارد شده به فرد و مورد مطالبه وی
  • تعیین دلایل وقوع قصور پزشکی سهوی یا عمدی
  • درج مشخصات و نشانی افراد مطلع و شهود در صورت امکان

بهترین زمان شکایت از پزشک زیبایی

بهترین زمان برای شکایت از پزشک زیبایی پیش از تحلیل رفتن آثار صدمه و درست پس از زمان وقوع عارضه است. آثار برجا مانده از قصور پزشکی باید واضح باشد تا مراجع قانونی امکان بررسی قصور پزشکی و میزان صدمات وارد شده را داشته باشند. بهترین زمان شکایت از پزشک زیبایی

نمونه متن شکایت از پزشک زیبایی بینی

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان… با عرض سلام و ادب اینجانب … پس از مشورت با پزشک متخصص آقا/خانم ……در تاریخ … اقدام به انجام عمل جراحی زیبایی بینی نموده‌ام و بعد از انجام عمل جراحی در بیمارستان……. به خانه بازگشته‌ام. از همان لحظات ابتدایی پس از عمل تنگی نفس شدید و عدم تقارن دو سوراخ بینی‌ام را به پزشک متخصصم اطلاع دادم، اما ایشان این موضوع را جزء عوارض طبیعی جراحی بینی دانسته‌اند و معتقد بودند که بعد از چند هفته عارضه‌های پس از عمل بهبود پیدا می‌کنند. اما پس از گذشت دو ماه اینجانب همچنان از تنگی نفس رنج می‌برم و از وضع ظاهری بینی خودم بعد از عمل زیبایی به هیچ‌وجه راضی نبوده و بینی بنده دچار عدم تقارن سوراخ‌ها و کجی قابل مشاهده است. لذا از مقام محترم قضایی خواهشمندم با توجه به مستنداتی از جمله، مدارک پزشکی اینجانب، نظریه کمیسیون پزشکی نشان دهنده تخلف محرز پزشک و شهادت شهود، تقاضای تعقیب کیفری پزشک معالج و جبران خسارات و زیان جسمی و روحی و سایر هزینه‌ها از جمله هزینه معاینه ادواری پزشک و داروها و نیز از کارافتادگی اینجانب را خواستارم.

سوالات متداول

  1. آیا حضور وکیل برای شکایت از پزشک زیبایی ضروری است؟
با کمک وکیل می‌توانید سریع‌تر درخواست شکایت مطرح شده علیه پزشک زیبایی را به نتیجه برسانید.
  1. برای شکایت از پزشک زیبایی به چه مدارکی نیاز داریم؟
تمام مدارک پزشکی از جمله رادیولوژی‌ها، تصاویر ثبت‌شده قبل از عمل، آزمایشات انجام شده و صورتحساب واریزی‌های انجام شده به حساب پزشک
3.2/5 - (110 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *