مراحل و شرایط طلاق از طرف مرد

مراحل طلاق از طرف مرد

در مراحل طلاق از طرف مرد، قانونگذار نیازی به ارائه دلیل از طرف آقا ندیده است و آقا می تواند بدون دلیل موجه درخواست طلاق از طرف مرد بدهد.

یکی از اصلی ترین مراحل درخواست طلاق از طرف مرد، تعیین و تکلیف مسائل مالی مربوط به ازدواج مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل، نحله و تنصیف اموال در طلاق است.

یعنی بعد از اینکه دادگاه رای طلاق را صادر کرد، آقا باید قبل از جاری شدن صیغه طلاق، اقدام به پرداخت موارد مالی بکند.
قانون جدید طلاق از طرف مرد به این صورت است که اگر آقا توان پرداخت کامل مهریه را نداشته باشد، می تواند درخواست اعسار بکند و در اگر وکیل ماهری داشته باشد، این درخواست پذیرفته شود.

نحوه درخواست طلاق از طرف مرد نسبت به طلاق از طرف زن آسان تر است، اما با توجه به پیچیدگی های تعهدات مالی ناشی از ازدواج، حتما قبل از شروع روند طلاق از طرف مرد با یک وکیل طلاق متخصص مشاوره نمایید.

تجربه صد ها پرونده مشابه پرونده شما، ما را نسبت به نیازها، دغدغه‌ها و نگرانی های شما آگاه کرده است و در صورتی که دادسو وکیل شما باشد، نیازی به پرداخت کامل و یکجا تعهدات مالی به زوجه نیست.

در صورت تمایل دادسو همراه شماست تا وضعیت پرونده شما بررسی شود و بهرین راهکار برای طلاق از طرف مرد به شما ارائه شود.

قانون جدید طلاق از طرف مرد

همانطور که گفته شد، در قانون جدید طلاق از طرف مرد، این امکان وجود دارد که آقا مهریه را به صورت کامل پرداخت نکند و مهریه برای آقا قسط بندی شود.

قسط بندی مهریه در طلاق از طرف مرد، بستگی به نوع طرح دعوا، نوع دفاع مقابل قاضی و دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف مرد دارد که برای این موضوع، شما نیاز به یک وکیل ماهر دارید.

مراحل درخواست طلاق از طرف مرد

برای مطرح کردن طلاق از جانب مرد مطرح مراحل خاصی در نظر گرفته شده است. این مراحل عبارتند از:

  • دریافت گواهی عدم امکان سازش از یکی از دفاتر خدمات قضایی
  • ارسال گواهی عدم امکان سازش به دادگاه خانواده توسط مرد
  • ارجاع زن و مرد به داوری و معرفی یک نفر به عنوان داور با شرایط اینکه داور از نزدیکان زن و مرد باشد، بالای 30 سال داشته باشد، متاهل باشد و به مسائل خانوادگی و اجتماعی آگاهی داشته باشد.
  • پرداخت حقوق زن از جمله مهریه، نفقه، اجرت‌المثل و نحله به خاطر یک طرفه مطرح شدن طلاق از طرف مرد
  • بررسی مدارک پرونده و صدور گواهی عدم سازش توسط دادگاه
  • مراجعه به یکی از دفاتر ازدواج و طلاق جهت جاری شدن صیغه طلاق

درخواست طلاق از طرف مرد چگونه است؟

شرایط طلاق از طرف مرد مانند گذشته نیست و درخواست طلاق از طرف مرد باید مطابق قانون جدید انجام شود و زوج نمی‌تواند مانند سابق به راحتی همسرش را طلاق دهد طبق قانون جدید طلاق، اگر مرد و زن نتوانند با هم زندگی کنند و شرایط ادامه زندگی برای آن‌ها سخت باشد، مرد می‌تواند گواهی عدم سازش بگیرد و به طور یک طرفه درخواست طلاق دهد.

بنابراین در اولین مرحله طلاق از طرف مرد نیاز به گواهی عدم سازش است و در صورتی که این گواهی را نداشته باشید، امکان مراجعه به دادگاه خانواده برای طلاق را نخواهید داشت. بعد از دریافت این گواهی و ارائه آن به دادگاه، اگر زن با طلاق یک طرفه مرد موافق باشد و گواهی عدم سازش توسط دادگاه تایید شود، حکم طلاق صادر می‌شود.

سپس زن و مرد می‌توانند به دفاتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه کرده و صیغه طلاق را جاری کنند.

در غیر این صورت مسیر طلاق پیچیده‌تر می‌شود و بدون حضور یک وکیل خانواده ممکن است روند طلاق یک طرفه مرد حتی بیشتر از یک سال طول بکشد.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

مدارک لازم برای طلاق از طرف مرد

مدارک لازم برای طلاق از طرف مرد شامل شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج است.

پس از آماده کردن این مدارک زوج می‌تواند به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و گواهی عدم سازش را بگیرد. سپس این گواهی را به همراه کپی مدارک به دادگاه خانواده تحویل دهد.

طلاق از طرف مرد در دوران عقد

مراحل طلاق از طرف زوج در دوران عقد با مراحل طلاق بعد از ازدواج یکسان است. در این شرایط هم باید زوج به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و پس از دریافت گواهی عدم سازش آن را به دادگاه خانواده ارائه دهد.

تنها تفاوتی که طلاق در دوران عقد و بعد از ازدواج وجود دارد، نحوه پرداخت مهریه، اجرت‌المثل، نفقه و نحله است. در دوران عقد در صورتی که زوجه باکره باشد، زوج موظف است نیمی از مهریه تعیین شده را به او بپردازد.

همچنین با توجه به اینکه زوجین با هم زیر یک سقف نرفته‌اند و زندگی زناشویی آن‌ها شروع نشده است، اجرت‌المثل و نفقه به زن تعلق نخواهد گرفت.

برای مطرح کردن طلاق یک طرفه مرد باید زوج گواهی عدم سازش را از دفاتر خدمات قضایی بگیرد.

طلاق از طرف مرد چقدر طول می‌کشد؟

اگر طلاق از سمت مرد مطرح شده باشد و زن به حکم صادر شده اعتراض داشته باشد، دادگاه تجدید نظر تشکیل می‌شود و امکان دارد از زمان مطرح شدن درخواست طلاق تا انجام آن بیشتر از یک سال زمان نیاز باشد.

اما در صورتی که زن به حکم صادر شده توسط دادگاه اعتراضی نداشته باشد و با درخواست طلاق یک طرفه مرد مخالفت نکند، از زمان ارائه درخواست طلاق تا زمان جاری شدن صیغه طلاق بین 4 ماه تا 6 ماه زمان لازم است.

پیش تر در مقاله مدت زمان طلاق از طرف مرد در این باره به شما توضیح دادیم به صورت کامل توضیح دادیم.

اجرت المثل در طلاق از طرف مرد

منظور از اجرت المثل در طلاق، مزد زحماتی است که خانم در طول زندگی مشترک، مانند خانه داری، بچه داری و … کشیده است.
مبلغ اجرت المثل توسط دادگاه مشخص می شود و به صورت سالیانه اعلام می شود.

به طور مثال مبلغ اجرت المثل یک خانم که به مدت ۱۰ سال زندگی مشترک داشته، سه میلیون در سال مشخص می شود و آقا باید مبلغ ۳۰ میلیون تومان به عنوان اجرت المثل ایام زوجیت به خانم پرداخت کند.

تنصیف اموال در طلاق از طرف مرد

شرط تنصیف اموال در سند ازدواج به صورت پیش فرض وجود دارد و اکثر زوجین، آن را امضا می کنند.

قبل از هر چیزی لطفا سند ازدواج خود را بررسی کنید تا ببینید این شرط را امضا کرده اید یا خیر.

البته تجربه چند ساله ما نشان داده است که وقتی آقا می خواهد برای طلاق اقدام نماید، از قبل دارایی های خود را انتقال می دهد تا درگیر موضوع تنصیف اموال در طلاق نشوند.

معایب طلاق از طرف مرد

با وجود اینکه در قانون کشور ما حق طلاق با مرد است، اما مطرح کردن درخواست طلاق یک طرفه مرد معایبی هم دارد. از جمله معایب طلاق از سمت زوج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورت عدم اعتراض زوجه به حکم دادگاه، طلاق از طرف مرد بین 4 تا 6 ماه طول می‌کشد.
  • اگر زن به حکم دادگاه اعتراض کند پیچیدگی‌های طلاق از طرف مرد چند برابر می‌شود و پرونده ممکن است حتی بیشتر از یک سال طول بکشد.
  • اگر مشکلاتی مانند سوء اخلاق در زن وجود نداشته باشد، مرد موظف است که طبق شرط تصنیف دارایی که در زمان عقد امضا شده 50 درصد یا نیمی از دارایی خودش را که بعد ازدواج به دست آورده به زن واگذار کند.
  • در صورتی حکم طلاق صادر می‌شود که مرد حقوق زن مانند مهریه، نفقه، اجرت‌المثل و نحله را پرداخته باشد.

نمونه دادخواست طلاق از طرف مرد

خواهان: …… مشخصات زوج (شوهر)

خوانده: ………. مشخصات زوجه (زن)

وکیل یا نماینده قانونی: …….. (ذکر نام و نام خانوادگی و مشخصات وکیل در صورت وجود وکیل) خواسته یا موضوع و بهای آن: تقاضای طلاق (صدور گواهی عدم امکان سازش)

دلایل و منضمات دادخواست: 1 – فتوکپی مصدق عقدنامه شرح دادخواست: با سلام و احترام به استحضار می‌رساند:

با توجه به عقدنامه پیوستی اینجانب …… (خواهان) و زوجه خانم …… به تاریخ …….. با عقد دائم ازدواج کرده‌ایم.

مدت ……. سال / ماه از زندگی مشترک ما می‌گذرد. حاصل زندگی ما …. فرزند ….. ساله است (یا هیچ فرزندی نداریم.) با توجه به اختلاف و ناراحتی‌های پیش آمده و عدم امکان ادامه زندگی مشترک و سوء رفتار نامبرده، به استناد ماده 1133 قانون مدنی تقاضای رسیدگی و صدور حکم را دارم.

شرایط: از لحاظ مالی معسر بوده و تقاضای تقسیط مهریه زوجه‌ام را دارم. ( یا مهریه را به صورت یکجا پرداخت می‌کنم) و اجرت‌المثل کاری همسرم را تا روز طلاق با تعیین مبلغ از طرف دادگاه به صورت یکجا و کامل می‌پردازم.

جمع‌ بندی

مراحل طلاق از طرف مرد ساده‌تر از طلاق از طرف زن است.

در واقع مرد تنها به یک گواهی عدم سازش، پرداخت حقوق زن بعد از طلاق به صورت قسطی یا یکجا و تایید دادگاه برای جدایی نیاز دارد؛ اما زن باید برای جدایی از همسرش دلیل داشته باشد.

با این وجود، در پرونده‌های طلاق از طرف مرد اعتراض زن به حکم دادگاه یا عدم توانایی مرد برای پرداخت حقوق زن توسط مرد می‌تواند پرونده را پیچیده کند. بنابراین برای طی کردن مراحل طلاق یک طرفه مرد، مشخص شدن حقوق زن در طلاق از طرف مرد و پیش بردن پرونده نیاز به وکلای متخصص این حوزه دارید.

وکلای موسسه دادسو پرونده‌های موفق زیادی در زمینه طلاق را به سرانجام رسانده‌اند و برای پیشبرد پرونده در کمترین زمان می‌توانند کمکتان کنند.

سوالات متداول

در طلاق از طرف آقا با داشتن وکیل حضور در جلسات دادگاه الزامی است؟

خیر، اگر وکیل داشته باشید نیازی به حضور شما در هیچ مرحله‌ای نیست و وکیل به جای شما در تمام مراحل شرکت می‌کند.

طلاق از طرف مرد چگونه است؟

برای طلاق یک طرفه از جانب مرد، ابتدا باید تکلیف تمام حقوق زن مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل و… مشخص شود.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

3.2/5 - (85 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

15 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر
    مردی مدام به همسرش فحاشی و بی احترامی می کرده و همسرش را کتک زده و این خانم را از منزل بیرون کرده است .حال این خانم با فرزندانش در منزل دیگری که متعلق به شوهرش است زندگی می کند و به مدت یک سال است که شوهرش هیچ کدام از هزینه های زندگی او را پرداخت نکرده این خانم برای پرداخت مطالباتش چه اقدامی باید انجام دهد لطفا راهنمایی بفرمایید ( در ضمن همسر این خانم هفتاد ساله و این خانم شصد و دو ساله می باشند)

    1. درود
      می توانند دادخواست نفقه و مهریه داشته باشند.

  2. دوبار تا حالا اقدام کردم. مراحل طلاق از طرف مرد خیلی عجیبه. وکیل بگیرین راحت شین.

  3. مرسی از خانم رحیمی . بسیار خوب بنده را راهنمایی کردن در مورد مراحل طلاق یک طرفه از طرف مرد.

    1. سلام، وقت بخیر
      سپاس از همراهی شما 🙂

  4. میشه شما وکیل من باشید و دز همه مراحل درخواست طلاق از طرف مرد بنده حضور نداشته باشم؟
    ممنون از پاسخگویی شما

    1. سلام، وقت بخیر
      بله در صورتی که ما وکیلتون باشیم نیازی به حضور شما نیست.

  5. برای جدایی از همسر دومم میخوام درخواست طلاق از طرف مرد بدم. متاسفانه گرفتار شدم و همسر اولم هم بیخبره. تا شر نشده میخوام تمومش کنم. مهریه ۱۴ سکه هستش که کامل پرداخت می کنم و هر حق دیگه ای رو میدم. فقط میخوام تموم شه.
    برای وقت مشاوره باید چیکار کنم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید تا مراحل رو کامل بهتون توضیح بدیم

  6. چرا انقدر روند طلاق از طرف مردنسبت به زن آسون تره. بنده خدا خانم ها. همسرم الان سه ساله منو یازی میده و طلاقم نمیده.

    1. سلام، وقت بخیر
      به دلیل اینکه بر اساس قوانین طلاق در کشور ایران حق طلاق با آقا هست به همین دلیل طلاق از طرف آقا آسان تر است.

  7. پس قانون جدید طلاق از طرف مرد میگه که میشه مهریه اقساطی بشه؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بله می توانید با درخواست اعسار مهریه را قسط بندی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *