نکات مهم طلاق در شرایط باکره بودن

طلاق در شرایط باکره بودن

طلاق در شرایط باکره بودن چگونه انجام می‌شود؟ اغلب خانواده‌های ایرانی عادت دارند که قبل از ازدواج عقد را به صورت محضری یا جشن برگزار کنند و بعد از اینکه زوجین شناخت بیشتری نسبت به هم پیدا کردند و شرایط حضور آن‌ها کنار هم در یک خانه فراهم شد، مراسم عروسی را برگزار کنند.

در طول دوران عقد معمولاً زوجین با وجود جاری شدن نکاح از برقراری رابطه زناشویی اجتناب می‌کنند. به همین خاطر است که اگر زوجی در دوران عقد قصد جدایی داشته باشند و دختر باکره باشد، مهریه دختر باکره به زوجه تعلق خواهد گرفت. جهت بررسی شرایط محاسبه مهریه دختر باکره و طلاق در دوران عقد از طریق واتساپ با مشاورین دادسو در ارتباط باشید.

انواع طلاق در دوران عقد

طلاق در دوران عقد ممکن است از طرف زن، مرد یا به صورت توافقی مطرح شود. با توجه به اینکه چه کسی درخواست طلاق را ارائه کرده است، شرایط طلاق برای زوجین متفاوت خواهد بود و پرونده طلاق ممکن است با پیچیدگی‌های خاصی مواجه شود. اما به طور کلی به جز شرایط خاصی مانند پرداخت مهریه و نفقه در صورت باکره بودن زوجه و…، شرایط طلاق در دوران عقد با شرایط طلاق بعد از ازدواج تفاوت زیادی ندارد. در ادامه انواع طلاق در دوران عقد ارائه شده است.

طلاق در دوران عقد از طرف مرد

در دوران عقد درخواست می‌تواند طلاق از طرف مرد مطرح شود. در این شرایط، مرد با پرداخت مهریه و نفقه زن می‌تواند درخواست طلاق یک طرفه را مطرح کند. اگر زوجه در دوران عقد باکره باشد، مهریه او نصف خواهد بود. با توجه به اینکه زوجین هنوز زندگی مشترک خودشان را شروع نکرده‌اند، اجرت‌المثل نیز به زن تعلق نخواهد گرفت.

اگر زوجه قبلاً ازدواج کرده باشد و باکره نباشد، در صورتی که زن و مرد ادعا کنند که در دوران عقد رابطه زناشویی داشته‌اند مهریه نصف خواهد شد؛ اما وقتی آقا ادعا کند که رابطه زناشویی بین او و همسرش نبوده و زن ادعای خلاف این موضوع را داشته باشد، دادگاه حق را به زن می‌دهد و مرد باید مهریه او را به طور کامل در دوران عقد بپردازد.

برای انجام مراحل طلاق از طرف آقا در دوران عقد، به دلیل اینکه درخواست از طرف زوج مطرح شده است، تمام هزینه‌های طلاق مانند هزینه دادرسی و… بر عهده مرد خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیشنهاد می‌کنیم مقاله شرایط طلاق از طرف مرد را مطالعه کنید.

طلاق در دوران عقد از طرف زن

در صورتی که یکی از شروط 12 گانه عقد مانند اعتیاد، داشتن شغل خلاف عرف، داشتن بیماری صعب‌العلاج، ازدواج زوج بدون اجازه همسرش و… برقرار باشد، زن می‌تواند در دوران عقد درخواست طلاق را مطرح کند. در طلاق از طرف زن اگر طلاق در شرایط باکره بودن زوجه جاری شده باشد، نصف مهریه به زن تعلق خواهد گرفت.

در دوران عقد در صورتی که زن ثابت کند مرد امکان تامین مسکن را ندارد و او را بلاتکلیف گذاشته، دادگاه بعد از بررسی شرایط درباره ادامه زندگی زوجین یا جدایی آن‌ها تصمیم­گیری خواهد کرد. طلاق در دوران عقد از طرف زن می‌تواند با داشتن وکالت طلاق هم مطرح شود.

در صورتی که آقا حق طلاق را با وکالت بلاعزل به خانم واگذار کرده باشد، زن می‌تواند به صورت یک طرفه در دوران عقد درخواست طلاق را مطرح کند. برای کسب اطلاعات درباره مهریه در طلاق توافقی آن می‌توانید از وب سایت دادسو کمک بگیرید.

طلاق توافقی در دوران عقد

طلاق در دوران عقد می‌تواند بنا بر توافقی که بین زوجین وجود دارد رخ دهد. در این صورت، زوج و زوجه روی حق و حقوقی که دارند مانند مهریه، نفقه و… به توافق می‌رسند و سپس با هم برای طلاق در دوران نامزدی اقدام می‌کنند.

در طلاق توافقی در دوران عقد ممکن است مرد به ازای بخشیدن کل مهریه یا بخشی از آن توسط زن حق طلاق را به او بدهد و زوجین بتوانند بدون مشکل از هم جدا شوند. حتی امکان دارد که مرد مهریه زن را هم طبق توافقی که با هم دارند به طور کامل بپردازد و زن با گرفتن حق و حقوقش به طور کامل در دوران عقد از مرد جدا شود.

درباره طلاق در دوران عقد چگونه است  هم می‌توانید از وب سایت دادسو  اطلاعات کاملی به دست بیاورید.

شرایط طلاق در دوران عقد و باکرگی

شرایط طلاق دختر باکره با شرایطی که برای زوجین دارای رابطه زناشویی وجود دارد متفاوت است. در صورتی که زوجه باکره باشد و گواهی پزشکی قانونی نیز صحت این موضوع را تایید کند، نصف مهریه به او تعلق خواهد گرفت. اگر مرد بیشتر از نصف مهریه زن را  در دوران عقد پرداخت کرده باشد و طلاق در شرایط باکره بودن رخ دهد، آقا می‌تواند مازاد از نصف مهریه را که پرداخت کرده است را به صورت عیناً یا قیمتا درخواست کرده و آن را پس بگیرد.

در صورتی که طلاق در دوران عقد و باکرگی جاری شود، زوجه می‌تواند برای حذف نام همسر از شناسنامه خودش نیز اقدام کند. برای این موضوع گواهی پزشکی قانونی لازم است. شناسنامه‌ای که پس از حذف نام همسر به زوجه ارائه می‌شود هیچ تفاوتی با شناسنامه اصلی او نخواهد داشت و المثنی نخواهد بود.

مدارک لازم جهت طلاق توافقی در دوران عقد

برای طلاق توافقی در دوران عقد به مدارک زیر نیاز دارید:

  • اصل عقدنامه زوجین یا رونوشت برابر با اصل آن
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی زوجین
  • ارائه گواهی عدم بارداری در صورت وجود رابطه زناشویی در عقد
  • وکالت‌نامه محضری طلاق
  • توافقنامه زوجین برای مهریه
  • اعلام نظر واحد مشاوره دادگاه خانواده
  • دریافت گواهی بکارت جهت اثبات باکره بودن زوجه
  • یک قطعه عکس برای معرفی زوجه به پزشک قانونی و صدور گواهی بکارت

طلاق در دوران عقد و باکرگی تبعاتی برای زوجین به همراه دارد، که در صورتی که زوجین رابطه زناشویی داشته باشند با این تبعات مواجه نمی‌شوند. از جمله این تبعات طلاق می‌توان به مورد زیر اشاره کرد:

  • نیاز است که زوجه جهت اثبات باکرگی خودش به پزشک قانونی مراجعه کند و گواهی باکرگی را دریافت کرده و به دادگاه ارائه کند.
  • طلاق در شرایط باکره بودن از نوع طلاق بائن است و مرد بعد از طلاق از زن نمی‌تواند مجدداً رجوع کرده و با همسرش زندگی کند.
  • در صورتی که زن باکره باشد پس از طلاق نیاز به نگه داشتن عده ندارد و زوجه بلافاصله بعد طلاق می‌تواند با فرد دیگری ازدواج کند.
  • در صورت باکره بودن زوجه تنها نیمی از مهریه پس از جدایی و طلاق به وی تعلق خواهد گرفت؛ اما در صورتی که زوجین در دوران عقد رابطه زناشویی داشته باشند باید زوج باید تمام و کمال مهریه زوجه را بپردازد.
  • در صورتی که زوجه باکره باشد، زن و مرد بعد از طلاق می‌تواند اسم همسر را از شناسنامه خودشان حذف کنند؛ اما برای زوج‌هایی که پیوند زناشویی داشته‌اند، امکان حذف نام شوهر یا زن فقط در صورت ازدواج دوباره فرد و آگاه بودن همسرش از ازدواج ثبت شده قبلی او امکان‌پذیر خواهد بود.

درباره عده چیست اطلاعات کاملی در وب سایت دادسو ارائه شده است و می‌توانید با مطالعه مقالات عده طلاق بائن و عده طلاق رجعی در این باره اطلاعات کافی دست بیاورید.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

طلاق در دوران عقد و باکره نبودن

پس از جاری شدن صیغه عقد و پیوند نکاح بین زن و مرد آن‌ها به هم محرم می‌شوند و رابطه زناشویی مطابق قانون و اسلام بین آن‌ها بلااشکال است؛ بنابراین در صورتی که زن در دوران عقد باکره نباشد و با همسرش رابطه داشته باشد هیچ اشتباهی مرتکب نشده است.

اگر زن با ارائه گواهی پزشک قانونی باکره نبودن خودش را ثابت کند و مرد مخالف وجود رابطه زناشویی در دوران عقد باشد، قانون حق را به زن می‌دهد و مرد باید به طور کامل مهریه زن را در دوران عقد بپردازد.

در صورتی که زوجین قصد طلاق توافقی را داشته باشند و هر دو آن‌ها در رابطه با وجود پیوند زناشویی در دوران عقد هم نظر باشند، دادگاه رای را برای پرداخت نصف مهریه توسط آقا صادر می‌کند.

 مهریه در طلاق دوران عقد

مهریه دختر باکره با مهریه فردی که در دوران عقد رابطه زناشویی داشته است یا بعد از عروسی و ازدواج اقدام به طلاق کرده تفاوت دارد. مطابق قانونی که برای پرداخت مهریه وجود دارد، در صورتی که زوج و زوجه در دوران عقد درخواست طلاق داشته باشند و زوجه با ارائه گواهی پزشک قانونی باکره شناخته شود، زوج موظف است که تنها نیمی از مهریه زوجه را برای جدایی بپردازد.

وکیل طلاق توافقی در دوران عقد

دوران عقد برای شناخت بهتر طرفین از هم در نظر گرفته شده است. اگر در این دوران احساس می‌کنید که یکی از شرایط 12 گانه حین عقد برقرار است و همسرتان اعتیاد دارد، به لحاظ روانی سالم نیست، ازدواج قبلی خودش را از شما پنهان کرده است و… با کمک یک وکیل طلاق در دوران عقد می‌توانید پرونده طلاقتان را به دادگاه ارائه کنید.

پس از اثبات اینکه همسرتان کدام از یک شرایط 12 گانه حین عقد را دارد، دادگاه رای را برای جدایی زوجین در دوران عقد صادر خواهد کرد. مرد هم در صورتی که در دوران عقد متوجه شود که به لحاظ اقتصادی شرایط اداره زندگی را به خواست خانم ندارد یا اینکه زوجه به لحاظ اجتماعی و خانوادگی با او تناسب ندارد، این امکان را دارد که با وکیل طلاق توافقی در دوران عقد مشورت کند و با همسرش برای جدایی و بخشیدن حق و حقوقی که دارند توافق کند.

مشاوره وکیل طلاق توافقی در دوران عقد این امکان را برای زوجین فراهم می‌کند که قبل از ازدواج و سخت‌تر شدن جدایی برای طرفی،ن زوج و زوجه از هم جدا شوند و هزینه‌های مالی کمتری مانند جشن عروسی، خرید جهیزیه و… را بپردازند. با پیشگیری از پرداخت این هزینه‌ها، درخواست طلاق در دوران عقد سریع‌تر و ساده‌تر از طلاق در سال‌های بعد از ازدواج خواهد بود.

سوالات متداول

آیا ترمیم بکارت فریب محسوب می‌شود؟

در صورتی که وجود بکارت برای زوج مهم باشد و او از ترمیم بکارت زوجه خبر نداشته باشد این موضوع فریب در ازدواج محسوب می‌شود.

مهریه دختر باکره چقدر است؟

در صورتی که زن باکره باشد نیمی از مهریه یا 50% مهریه به او تعلق خواهد گرفت.  

4.3/5 - (20 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *