مراحل درخواست طلاق توافقی بدون وکیل

درخواست طلاق توافقی بدون وکیل

برای درخواست طلاق توافقی بدون وکیل ابتدا باید در سامانه مسیر ثبت نام کنید و برای جلسات مشاوره و بهزیستی وقت بگیرید.

ثبت نام، نوبت دادن به شما برای جلسات مشاوره و شرکت در این جلسات حدود 2 ماه زمان می‌برد. ضمن این که شرکت کردن زوجین در این جلسات اجباری است.

پس از آن باید جلسات دادگاه را بگذرانید که حدود 5 ماه ممکن است به طول بیانجامد. شرکت کردن در این جلسات نیز اجباری است.

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل ممکن است بسیار طولانی (8 الی 10) ماه طول بکشد.

اما با داشتن وکیل طلاق توافقی می‌توانید تمام این دردسرها را پشت سر بگذارید. به این ترتیب بدون نیاز به حضور شما در هیچ مرحله ای و در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری طلاق انجام می‌شود.

برای اطلاعات بیش‌تر می‌توانید با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

همان طور که گفتیم، مراحل طلاق توافقی بدون وکیل و مراحل طلاق توافقی با وکیل کاملا متفاوت است.

پیشنهاد می‌کنیم برای طلاق توافقی حتما با وکیل طلاق توافقی مشورت کنید زیرا مراحل و پیچیدگی‌های پرونده بسیار سریع‌تر و در زمان کوتاه‌تری حل می‌شوند.

همچنین وکیل با اطلاع کامل از قوانین جدید طلاق توافقی شما را به بهترین شکل در این مسیر راهنمایی می‌کنند. برای این منظور کارشناسان حقوقی دادسو می‌توانند با مشاوره واتساپی رایگان شما را راهنمایی کنند.

اما اگر قصد دارید طلاق توافقی را بدون وکیل بگذرانید، مراحل درخواست طلاق توافقی بدون داشتن وکیل به شرح زیر است.

توافق خانم و آقا

به صورت کلی گام اول در طلاق توافقی که ارتباطی به داشتن یا نداشتن وکیل ندارد توافق خانم و آقا بر سر مسائلی مانند اجرت‌المثل، مهریه، نفقه و حضانت فرزند است.

چه خانم آقا بخواهند وکیل بگیرند که به دفتر ایشان مراجعه کنند و چه بخواهند خودشان به دادگاه مراجعه کنند باید هر دو طرف رضایت به طلاق داشته باشند و بر سر مسائل گفته شده به توافق برسند.

ثبت نام در سامانه ثنا

در مرحله بعد باید در سامانه ثنا ثبت نامه کنند. این سامانه مربوط به انجام ثبت دادخواست و پیگیری ابلاغیه‌ها است. در چند ماه گذشته این مرحله جزو مراحل دادخواست طلاق نبود و به تازگی اضافه شده است.

شما می‌توانید در این سامانه ثبت نام کنید و به جای رفت و آمد مدام به دادگاه از طریق اپلیکیشن ثنا ابلاغیه‌های مربوط به امور قضایی و ثبت دادخواست طلاق توافقی خود را بررسی کنید.

ثب نام در سامانه تصمیم

همان طوری که می‌دانید برای صدور گواهی عدم امکان سازش شرکت در جلسات مشاوره و غربالگری بهزیستی ضروری است. برای شرکت در این جلسات باید هم خانم و هم آقا ابتدا در سامانه تصمیم ثبت نام کنند.

بعد از ثبت نام باید برای شرکت در این جلسات نوبت بگیرند که معمولا تعداد افردای که قصد شرکت در این جلسات را دارند زیاد است و مدت زمان زیادی برای رسیدن نوبت شما سپری می‌شود. بعد از رسیدن نوبت مشاوره باید به مدت 6 جلسه (که هر ده روز یک بار تشکیل می‌شود) در جلسات حضور پیدا کنید.

دادنامه طلاق توافقی

ثبت دادخواست طلاق توافقی

یکی از مراحل طلاق توافقی بدون وکیل مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت دادخواست طلاق است.

البته انجام این کار از طریق سامانه ثنا هم امکان پذیر است و در صورتی که وکیل طلاق توافقی داشته باشید، وکلیتان این کار را برای شما انجام می دهد.

شرکت جلسات دادگاه

در این مرحله که بعد از ثبت دادخواست صورت می‌گیرد باید خانم و آقا درخواست ارسال دادخواست به دادگاه را داشته باشند. زمانی که دادخواست به دادگاه ارسال می‌شود یک پیامکی به خانم و آقا فرستاده می‌شود که در آن وقت رسیدگی جلسه دادگاه‌شان است.

در طلاق توافقی بدون وکیل در جلسه دادگاه خانم و آقا باید توافقات‌شان را به قاضی اعلام کنند تا قاضی به توافقات رسیدگی کند و آن‌ها را مکتوب کند.

صدور رای گواهی عدم امکان سازش

در این مرحله از طلاق توافقی بدون وکیل، نتیجه جلسات مشاوره و غربالگری و هم چنین بررسی‌های قاضی پرونده منجر به صدور گواهی عدم امکان سازش می‌شود.

جاری شدن صیغه طلاق

گواهی عدم امکان سازش سه ماه اعتبار دارد تا خانم و آقا به دفتر ثبت طلاق مراجعه کنند. مراجعه به دفتر ثبت طلاق برای این است که صیفه طلاق جاری شود و شناسنامه‌های خانم و آقا مهر طلاق زده شود.

طلاق توافقی بدون وکیل چقدر زمان می‌برد؟

مراحل گفته شده در ظاهر ساده و بدون فوت وقت انجام می‌شوند. ولی بهتر است بدانید که بین هر کدام از مراحل بازه‌های زمانی یک ماهه توقف ایجاد می‌شود که در مجموع مدت زمان طلاق توافقی اگر وکیل نداشته باشید 8 الی 10 ماه طول می‌کشد.

پس پیشنهاد ما به شما این است که برای این‌که کار شما در کمترین زمان ممکن و با کیفیت بالا انجام شود حتما برای طلاق خود وکیل بگیرید. در این صورت با توجه به توافقات‌تان دیگر حقتان ضایع نمی‌شود.

مدارک لازم برای طلاق توافقی بدون وکیل

حتما برای انجام طلاق توافقی بدون وکیل باید به کامل بودن مدارکتان در هر مرحله دقت داشته باشید. چرا که اگر مدارک شما کامل نباشد و وقت رسیدگی شما به زمان دیگر موکول می‌شود. مدارک طلاق توافقی به شرح زیر است.

  • شناسنامه طرفین
  • کارت ملی خانم و آقا
  • سند ازدواج (در صورت مفقود شدن سند ازدواج می‌توان از دفتری که عقد در آن صورت گرفته رونوشت سند ازدواج را تهیه کرد)
  • گواهی بکات خانم (اگر قرار به دریافت مهریه خانم است و ایشان دوشیزه باشند پس نصف مهریه به ایشان تعلق می‌گیرد. برای این کار باید از پزشک قانونی گواهی دریافت کنند)
  • گواهی عدم بارداری (برای انجام طلاق از هر نوعی این گواهی ضروری است. در بعضی مواقع این گواهی برای جلسات دادگاه نیاز است و در بعضی مواقع برای دفتر ثبت طلاقی که قرار است صیغه طلاق را جاری کنند)
  • برگه شرکت در جلسات مشاوره و غربالگری که برای صدور رای گواهی عدم امکان سازش توسط قاضی ضروری است.
در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

نمونه دادخواست طلاق توافقی توسط زوجین

خواهان: آقای/ خانم ………………….. خوانده: آقای/ خانم ……………………

خواسته: طلاق توافقی

دلایل و منضمات: عقد نامه/  شناسنامه زوجین/  کارت ملی زوجین

ریاست محترم دادگاه های خانواده تهران با سلام احتراما به استحضار می‌رساند که اینجانبان بر طبق سند نکاحیه شماره……….. دفترخانه……………. در عقد نکاح دائم یکدیگر می‌باشیم. ولی به دلیل اختلافات فی مابین از دادگاه تقاضای طلاق توافقی داریم و در این راستا از کل مهریه که ……… سکه بهار آزادی می‌باشد ………… سکه در قبال طلاق از جانب زوجه بذل می‌شود و زوج قبول بذل دارد و ……….. سکه باقی مانده به صورت ماهانه …………. سکه پرداخت می‌گردد.

فرزند مشترک ……………… ساله در حضانت ………………… است و نفقه ایشان ماهانه …………….هزار تومان برعهده زوج می‌باشد. جهیزیه زوجه تا قبل از اجرای صیغه طلاق مسترد خواهد شد. زوجین دیگر ادعایی نسبت به هم ندارند لذا صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) مورد استدعاست.

هزینه طلاق توافقی بدون وکیل

زمانی که شما قصد جدایی به صورت توافقی را دارید، در روند طلاق توافقی بدون وکیل هزینه‌هایی نیز باید پرداخت شود. هزینه‌هایی از قبیل ثبت دادخواست طلاق توافقی، هزینه مشاوره دادگاه خانواده، هزینه جهت اخذ گواهی عدم بکارت، هزینه محضر و دفترخانه باید پرداخت شوند.

پرداخت این هزینه‌ها می‌تواند به صورت مساوی بین دو طرف تقسیم یا یکی از آن‌ها مسئولیت پرداخت را به عهده بگیرد. همچنین در این باره می‌توانید مقاله هزینه‌های طلاق توافقی را مطالعه کنید.

سوالات متداول

مهریه در طلاق توافقی چگونه است؟

در طلاق توافقی زوجین بر سر مسائلی مانند مهریه، نفقه، جضانت فرزندان و… باید باهم به توافق برسند.

روند طلاق توافقی چگونه است؟

طلاق توافقی ساده‌ترین نوع طلاق است که مراحل آن با حضور وکیل و بدون حضور وکیل می‌تواند انجام شود.

در طلاق توافقی حتما باید وکیل گرفت؟

خیر؛ در طلاق توافقی الزامی برای گرفتن وکیل وجود ندارد اما با داشتن وکیل روند طلاق توافقی بسیار سریع‌تر و با هزینه کم‌تر انجام می‌شود.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

5/5 - (8 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *