طلاق در اسپانیا

طلاق در اسپانیا

طلاق ایرانیان ساکن کشور اسپانیا طبق قوانین طلاق در ایران باید انجام شود. ایرانیان ساکن خارج از کشور به دلیل اینکه حضور طولانی مدتشان در ایران دشوار است بهتر است از یک وکیل طلاق خارج از کشور کمک بگیرند.

موسسه حقوقی دادسو سال هاست در زمینه طلاق توافقی و خانواده، امور اداری و دانشگاهی، تغییر نام و… برای ایرانیان خارج از کشور فعالیت می‌کند. در صورتی که برای طلاق در اسپانیا به وکیل طلاق نیاز دارید می توانید با مشاوران حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

طلاق ایرانیان در اسپانیا

هریک از زوجین ایرانی مقیم خارج از کشور، پروسه طلاق خود را باید مطابق با قوانین و مقررات مربوط به حمایت خانواده ایرانی انجام می‌دهند. یعنی طلاق (یا ازدواج) ایرانیان مقیم خارج، با پیروی از قوانین ایران در دادگاه‌های ایران تنظیم و صادر می شود.

پس زوجین ایرانی، در هر کشوری که زندگی می کنند، باید درخواست طلاق توافقی خود را به یک دادگاه صالح خانواده در ایران ارسال کنند. برای این کار حضور اشخاص اصیل (آقا و خانم) و یا وکیل آنها در مراجع قضایی اجباری است.

در صورتی که زوجین نتوانند در جلسات حضور داشته باشند و روند پرونده طلاق را پیگیری کنند، اقوام درجه یک آنها امکان و اجازه پیگیری روند پرونده را ندارند و باید حتما به یک وکیل پایه یک دادگستری وکالت دهند، تا در مراحل مختلف پرونده به جای زوجین حضور داشته باشند.

وکیل طلاق توافقی در ایران

حضور وکیل طلاق توافقی تاثیر بسزایی در روند پیگیری پرونده طلاق ایرانیان خارج از کشور خواهد داشت. چرا که زمانبر بودن روال پرونده و عدم امکان حضور بلند مدت ایرانیان مقیم اسپانیا در ایران یکی از عمده چالش های ایرانیان مقیم خارج از کشور در پرونده‌های طلاق توافقی است.

برای این کار بهتر است به یک وکیل در ایران وکالت دهید تا به جای شما در همه مراحل قضایی و اداری پرونده حضور داشته باشد.

در صورتی که برای طلاق توافقی ایرانیان مقیم اسپانیا، نیاز به وکیل دارید، از طریق واتساپ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

سامانه میخک اسپانیا

سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی یا به‌اختصار سامانه میخک، یکی از خدمات وزارت امور خارجه برای هم‌وطنان خارج از کشور است. ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند انجام امور حقوقی و قضایی خود در هر زمینه‌ای را به سامانه میخک واگذار کنند.

شما می‌توانید از طریق مراجعه به سامانه میخک (https://mikhak.mfa.gov.ir) و به کمک آدرس ایمیل و کد ملی خود در سامانه ثبت نام نمایید؛ سپس پرونده خود را تشکیل دهید و همه اطلاعات هویتی خود را وارد پرونده نمایید.

اطلاعات هویتی شما عبارت‌اند از:

  • نام و نام خانوادگی
  • محل تولد و صدور شناسنامه
  • شغل
  • میزان تحصیلات
  • آدرس دقیق محل سکونت
  • کد پستی
  • نوع و طول مدت اقامت در اسپانیا

پس از انجام این مراحل، وارد بخش وکالت‌نامه‌های سامانه شوید، وکالت خود را به یک وکیل پایه یک دادگستری و یا یکی از بستگان یا آشنایان خود در ایران واگذار کنید تا بتوانند امور مربوط به طلاق شما در اسپانیا را به‌ صورت کاملاً قانونی و رسمی انجام دهند.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

ملیت همسران و تأثیر آن در روند طلاق در اسپانیا

به موجب مقررات اروپایی 2201/2003 ، یک دادگاه اسپانیایی می‌تواند در مورد طلاق که شامل هر فرد مقیم اسپانیا می‌شود، تصمیم‌ گیری کند. بر این اساس، در صورتی که حداقل یکی از همسران به طور معمول در اسپانیا اقامت دارد، دادگاه‌های اسپانیا می‌توانند به پرونده رسیدگی کنند. در مورد قوانین قابل اجرا، مواد 2، 9 و 107 قانون مدنی اسپانیا تصریح می‌کند که قانون قابل اجرا در وهله اول قانون کشوری است که هر دو همسر تبعه آن هستند.

در مواردی که ملیت مشترکی وجود ندارد، قانون قابل اجرا قانون ایالتی است که هر دو در زمان طلاق به طور معمول در آن اقامت دارند. بر این اساس، به عنوان مثال یک زن و شوهر متاهل متشکل از یک زن اسپانیایی و یک مرد انگلیسی، قانون طلاق اسپانیا را در صورتی که هر دو مقیم اسپانیا هستند، دنبال کنند. در همین حال، در مورد یک زن و شوهر ایرلندی که در اسپانیا درخواست طلاق می‌کنند، ممکن است قانون ایرلند اعمال شود یا در صورت تمایل زوجین، درخواست اعمال قانون اسپانیا را داشته باشند.

در مواردی که نه ملیت مشترکی وجود دارد و نه کشور محل سکونت مشترک است، قانون ایالتی که زوجین آخرین بار در آنجا اقامت عادی داشته‌اند، اعمال می‌شود.

ما برای شما چه کار می کنیم؟

حضانت فرزندان پس از طلاق در اسپانیا

فرایند زیر بدون توجه به این که والدین فرزندان مجرد یا متاهل هستند اعمال می‌شود.

والدین می‌توانند از طریق توافق‌نامه کتبی در مورد مسائلی مانند حضانت فرزند و حقوق ملاقات با کودکان به توافق برسند. قاضی هرگونه توافق را بررسی می‌کند و در صورت لزوم، با در نظر گرفتن منافع فرزندان، حکم می‌دهد. قاضی می‌تواند حکمی مبنی بر اعطای حضانت به یکی از والدین یا هر دو، با حکم “حضانت مشترک” صادر کند. در اکثر مناطق اسپانیا اعطای حضانت به یکی از والدین – معمولاً مادر – یک اتفاق طبیعی است. با این حال، در برخی مناطق اکنون قانون است که قاضی باید اعطای “حضانت مشترک” را در نظر بگیرد.

در اسپانیا، برای اینکه حضانت فرزندان کوچک‌تر از مادر گرفته شود، لازم است نوعی ناتوانی از طرف او در مراقبت از آنها نشان داده شود. با این حال، هنگامی که کودکان 13 ساله می‌شوند، قبل از صدور حکمی که شخصاً بر آنها تأثیر می‌گذارد، توسط دادگاه شنیده می‌شوند؛ البته ممکن است این‌گونه باشد که همسران بین خود به توافق برسند که سرپرستی فرزندان را تعیین کنند. این باید در قرارداد طلاق نشان داده شود. با فرض اینکه توافقنامه هیچ کودکی را در معرض خطر قرار ندهد، قاضی چنین توافقی را تصویب می‌کند.

در صورت عدم توافق، دادگاه عوامل زیر را در نظر می‌گیرد:

  •  برادران و خواهران نباید از یکدیگر جدا شوند.
  • الزامات عاطفی کودکان
  • نزدیکی سایر اقوام به فرزندان (پدربزرگ و مادربزرگ و غیره)
  • توانایی یکی از والدین در مراقبت بهتر از فرزندان
  • این که آیا هر یک از والدین اعتیاد دارند یا شرایط روانی بحرانی دارند.

اما عاملی که بیشترین اهمیت را دارد، فداکاری والدین نسبت به فرزندان قبل از شکست ازدواج است. به همین دلیل است که دادگاه‌ها تقریباً همیشه حضانت را به مادر می‌دهند.

وکیل ایرانی طلاق در اسپانیا

با توجه به اینکه روند طلاق ممکن است طاقت‌ فرسا و بسیار زمان‌بر شود، زوجین می‌توانند با انتخاب وکیل برای خود، هزینه‌های مادی و غیر مادی ناشی از این پروسه را کاهش دهند.

هر یک از زوجین با انتخاب یک وکیل می‌توانند بدون نیاز به حضور در جلسات دادگاه، روند قانونی طلاق را پیگیری کرده و در نهایت با دریافت دادنامه طلاق، آن را در دفتر ثبت طلاق ثبت کنند. در این مورد حتی اقوام درجه یک نیز نمی‌توانند به جای زوجین در جلسات حضور یابند.

برای واگذاری وکالت به یک وکیل در ایران، می‌بایست از طریق سامانه میخک این کار را انجام دهید. با دادن وکالت به وکلای با تجربه دادسو، مطمئن می‌شوید که تمامی مراحل کار به درستی انجام خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طلاق در اسپانیا، می‌توانید از طریق واتس‌اپ با کارشناسان دادسو در تماس باشید.

سوالات متداول

طلاق توافقی در اسپانیا چگونه است؟

ایرانیان ساکن کشور اسپانیا برای طلاق توافقی یا باید خودشان به ایران آمده و مراحل طلاق را پیگیری کنند و یا به یک وکیل در ایران وکالت دهند تا به جای ایشان در جلسات دادگاه شرکت کند.

آیا با داشتن وکیل نیازی به شرکت در جلسات دادگاه و مشاوره طلاق است؟

خیر، در صورتی که دادسو وکیل شما باشد نیازی به حضور شما در هیچ مرحله ای نیست و صفر تا صد کار توسط موسسه انجام می‌شود.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

5/5 - (8 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

6 پاسخ

  1. سلام. من گرانادا زندگی می کنم. برای طلاق در اسپانیا اصدام کردم. برای طلاق در ایران به وکیل نیاز دارم. لطفا بهم ایمیل بدین.

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا ایمیلتون رو بفرمایید تا باهاتون در ارتباط باشیم 🙂

  2. سلام
    من شهر گرانادا زندگی می کنم. اگر سامانه ثنا ایرانیان خارج از کشور عضو بشم می شه ه یک وکیل شما وکالت بدم برای طلاق در اسپانیا. وقتشو ندارم بیام ایران.

    1. سلام وقت بخیر
      بله میتونین از طریق سامانه ثنا به وکلای دادسو وکالت بدید. جلسه مشاوره ای به صورت آنلاین با وکلا خواهید داشت و در این جلسه هر نکته ای که در رابطه با طلاق توافقی هست مطرح میشه. در انتها شما از طریق ایمیل، نکات و وکالت رو تایید می‌کنید و براساس زمان مشخص شده، وکیل مورد نظر مورد درخواستی شما رو پیگیری می‌کنن.

  3. سلام آیا ایرانیانی که طلاق شون رو در اسپانیا ثبت کردند، میتونند داخل ایران هم این سند طلاق رو ترجمه کرد و داخل ایران به ثبت رسوند؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      بهتر است که به درخواست ثبت طلاق ایرانی را بدهند. این روش از جهات بسیاری مطمئن تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *