مدت عده طلاق بائن چقدر است؟

عده طلاق بائن چه مدت است؟ این سؤالی است که بسیاری از زوجین می‌پرسند، مخصوصاً آن‌هایی که در حال جدا شدن هستند. تعلق داشتن حق طلاق به مرد از یک طرف و تمایل او به رجوع از سوی دیگر، باعث شده که مردان نیز مانند زنان در مورد عده طلاق بائن سؤال بپرسند. افرادی که اطلاعات حقوقی ندارند، شاید با مفاهیمی مانند طلاق، طلاق توافقی، طلاق بائن و طلاق رجعی آشنایی داشته باشند.

اما این اطلاعات سطحی به معنای آگاهی کامل آنها از عده طلاق بائن و جزئیات حقوقی این نوع از طلاق نیست. شما می‌توانید در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با مدت زمان عده طلاق بائن آشنا شوید. وکیل طلاق می‌تواند مرجع مناسبی برای کسب اطلاعات دقیق باشد. بنابراین می‌توانید با تماس تلفنی یا تماس واتس اپی رایگان از راهنمایی مشاوران حقوقی و وکلای مؤسسه حقوقی دادسو بهره مند شوید.

طلاق بائن چیست؟

پیش از آنکه تعریفی از طلاق بائن ارائه دهیم، باید بگوییم که در میان اقسام مختلف طلاق، طلاق رجعی وجود دارد که مرد در مدت عده طلاق رجعی می‌تواند به راحتی به همسر خود رجوع کند. شاید بپرسید که توضیح نوع دیگری از طلاق چه ارتباطی با طلاق بائن دارد. در پاسخ باید بگوییم که طلاق بائن یکی از روش‌های جدایی زوجین محسوب می‌شود. در عده طلاق بائن دو شرط و حکم مهم وجود دارد.

مورد اول به شرایط زن مربوط می‌شود که در این مدت زمان اجرای ازدواج مجدد ندارد. مورد دوم به شرایط مرد مربوط می‌شود. بر خلاف طلاق رجعی، مرد در مدت عده طلاق بائن، اجازه رجوع به همسر خود را ندارد. زن در مدت عده طلاق بائن باید به این نکته توجه داشته باشد که اگر با آگاهی کامل دوباره ازدواج کند، ازدواج او باطل خواهد بود و بین آنها حرمت ابدی اتفاق می‌افتد. به همین دلیل بهتر است که احکام مربوط به طلاق بائن را رعایت کرد.

انواع طلاق بائن

اکنون که با طلاق بائن آشنا شدید، بهتر است به انواع این شکل از فرآیند رسمی جدایی زن و مرد هم نگاهی بیندازیم. ماده 1145 قانون مدنی انواع طلاق بائن را به شکل زیر توضیح می‌دهد:

  • هنگامی که طلاق پیش از نزدیکی انجام شود. غالباً در ایران طلاق در دوران عقد از نوع طلاق بائن به شمار می‌آید.
  • زمانی که زن هنگام طلاق یائسه باشد.
  • چنانچه طلاق از نوع خلع و مبارات باشد، زوج اجازه رجوع در دوره عده طلاق بائن ندارد. توجه داشته باشید که طلاق خلع و مبارات، مرد در ازای دریافت مبلغی، همسر خود را طلاق می‌دهد.
  • اگر سه بار طلاق بعد از سه بار وصلت باشد، بی توجه به اینکه وصلت مرد و زن از نوع رجوع بوده یا با اجرای صیغه نکاح، یکی از انواع طلاق بائن به حساب می‌آید.
انواع طلاق بائن

عده طلاق بائن چه مدت است؟

اکنون به این سؤال مهم پاسخ می‌دهیم که مدت عده طلاق بائن چقدر است؟ پیش از اینکه پاسخ این سؤال را بدهیم، باید توضیح دهیم که عده به معنای مدت زمانی بعد از جاری شدن صیغه طلاق است که زن اجازه ازدواج مجدد ندارد. مدت عده طلاق بائن مانند مدت عده طلاق رجعی به اندازه سه طهر (پاکیزگی از حیض) است. البته اگر زن به مقتضای شرایطش مثلاً حضور در دوره یائسگی، عادت ماهانه نداشته باشد، عده طلاق بائن سه ماه خواهد بود. اگر طلاق بائن پیش از نزدیکی زوجین اتفاق افتاده باشد، هیچ تکلیفی به نگه داشتن عده وجود ندارد.

با این حال اگر زن در دوره یائسگی نباشد و در دوره زندگی مشترک با همسر خود نزدیکی داشته باشد، باید تا سه طهر عده طلاق بائن خود را نگه دارد. اما اگر زن هنگام انجام طلاق بائن باردار باشد، باید تا پس از وضع حمل عده را نگه دارد. همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم مقالات زیر را درباره عده طلاق مطالعه کنید.

شرایط عده طلاق بائن

برای عده طلاق بائن شرایطی وجود دارند که اطلاع از آنها الزامی است.

  • اولین شرط مربوط به عده طلاق بائن، موضوع ارث است. بر خلاف شرایط حاکم بر طلاق رجعی، اگر یکی از زوجین در مدت زمان عده طلاق بائن فوت کند، ارثی به طرف مقابل تعلق نمی‌گیرد.
  • مسئله دومی که باید مورد توجه قرار دهیم، نفقه است. طبق ماده 1109 قانون مدنی، پرداخت نفقه در عده طلاق بائن به جز در زمان بارداری زن الزامی نیست.
  • موضوع دیگر مهریه است. در طلاق بائن همچون سایر انواع طلاق پرداخت تمام مهریه الزامی به حساب می‌آید. هرچند اگر زن باکره باشد، نیمی از مهریه را دریافت خواهد کرد.
شرایط عده طلاق بائن

در این متن تعریفی از طلاق بائن، مدت زمان عده و شرایط آن ارائه دادیم. اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی به دست آورید، این امکان وجود دارد که از مشاوره حقوقی رایگان تلفنی و واتس اپی مؤسسه دادسو بهره مند شوید. همچنین اگر در زمینه خانواده و مسائل مربوطه به راهنمایی و مشورت نیاز دارید می توانید با وکیل طلاق موسسه حقوقی دادسو مشورت کنید.

سوالات متداول

مدت زمان عده طلاق بائن چقدر است؟

مدت زمان عده طلاق بائن به مدت سه طهر (پاکیزگی از حیض) است. البته اگر زن به مقتضای شرایط خود مثلاً حضور در دوره یائسگی، عادت ماهانه نداشته باشد، عده طلاق بائن سه ماه خواهد بود.

آیا در عده طلاق بائن امکان رجوع مرد وجود دارد؟

خیر. بر خلاف طلاق رجعی، مرد در طلاق بائن، امکان رجوع به همسر خود را ندارد.

4/5 - (26 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *