قوانین طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳

قانون طلاق توافقی

طلاق توافقی یکی از روش‌هایی است که زوجین با کمک آن می‌توانند از یکدیگر جدا شوند. برای اینکه بتوان این مسیر را به سهولت طی کرد، باید به قوانین طلاق توافقی در سال جاری آشنایی داشت. در ادامه این مطلب قوانین طلاق توافقی در سال 1402 را شرح می‌دهیم.

بر اساس قانون طلاق توافقی، در صورتی که وکیل نداشته باشید حدود 6 الی 9 ماه زمان می برد. اما با داشتن وکیل مراحل طلاق بسیار سریع تر انجام می شود و نیازی به حضور شما در هیچ مرحله ای نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم با وکیل طلاق توافقی مشورت کنید.

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

شرایط لازم برای طلاق توافقی

مهم‌ترین قوانین طلاق درباره شرایط این نوع از جدایی زوجین به ثبت رسیده است. در واقع زن و مرد در صورت داشتن شرایط طلاق توافقی، امکان انتخاب این روش را برای طلاق گرفتن دارند. اما مواد مختلف قانون مدنی چه شرایطی را برای طلاق توافقی ذکر کرده اند؟

در صورتی زوجین می‌توانند برای طلاق توافقی اقدام کنند که شرایط آن را داشته باشند. به این معنا که باید درباره تمام جوانب طلاق از جمله حق و حقوق مادی و غیر مادی زوجه به توافق رسیده باشند. این حق و حقوق شامل مهریه، نفقه، اجرت المثل و حضانت فرزندان می‌شوند.

طبق قانون طلاق توافقی تمام این موارد باید به دادگاه خانواده اعلام شود تا به ثبت برسد. به این ترتیب جاری شدن صیغه طلاق بدون دردسر انجام خواهد شد.

مراحل قانون طلاق توافقی

قوانین طلاق توافقی مراحل مشخصی را برای این نوع از جدایی تعیین کرده اند. بر خلاف قانونی که در سال 1391 برای حمایت از خانواده تصویب شد، نیاز نیست که زوجین برای طلاق توافقی به دادگاه فراخوانده شده و سپس حکم جاری شود. در حقیقت، زوجین ابتدا باید در مورد تمام جوانب و حقوق مادی و غیر مادی به توافق برسند.

پس از آن برای طی کردن مراحل طلاق توافقی باید در جلسات الزامی مشاوره خانواده حاضر شده و در انتها نوبت به اجرای جلسات دادرسی خواهد رسید.

قوانین حاکم درباره مراحل طلاق توافقی

قوانین طلاق توافقی اعلام کرده اند که زوجین باید در سامانه تصمیم ثبت کرده و مدارک خود را ارائه دهند. پس از بررسی اولیه باید در جلسات مشاوره خانواده حضور داشته باشند. مشاور خانواده در راستای رفع مشکلات بین مرد و زن تلاش می‌کند. اما اگر مشکلات قابل حل نبودند، برای ادامه فرآیند طلاق به دادگاه فراخوانده خواهند شد.

  دقت داشته باشید که طبق اگر زن یا مرد وکیل داشته باشند، دیگر نیازی به حضور آنها در مراحل مختلف دادگاه نخواهد بود. به این ترتیب فرآیند طلاق توافقی حدود 20 الی 60 روز طول می‌کشد.

ما برای شما چه کار می کنیم؟

مدارک طلاق توافقی

قوانین موجود در حیطه طلاق توافقی مدارک مشخصی را برای طی کردن این نوع از جدایی مشخص کرده اند. مدارک طلاق توافقی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • شناسنامه و کارت ملی زن و مرد
  • سند ازدواج
  • گواهی باردار نبودن زن
  • توافقنامه زوجین درباره حقوق مادی و غیر مادی مانند مهریه، نفقه و حضانت فرزندان بعد از طلاق
  • گواهی بکارت زن از پزشکی قانونی، در صورت ادعای زن درباره بکارت خود
  • نظر کتبی واحد مشاوره خانواده یا بهزیستی
  • گواهی عدم امکان سازش از دادگاه، مربوط به حداکثر 3 ماه قبل
  • وکالتنامه وکلا در صورت حضور وکیل برای مرد یا زن
در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

نگاهی به برخی از قوانین طلاق توافقی

از سال 1397 تغییراتی در ثبت و نحوه پیگیری دادخواست طلاق توافقی اعمال شد. به این ترتیب ساکنان کلان شهرهایی از جمله تهران نمی‌توانند بدون داشتن گواهی مراکز غربالگری یا نظر کتبی مشاوره خانواده دادخواست خود را به ثبت نهایی برسانند.

بنابراین دریافت نوبت از سامانه نوبت دهی طلاق، نامه عدم بارداری و نظر کتبی مشاور خانواده الزامی است. پس از دریافت این گواهی‌ها می‌توانند گواهی عدم انصراف از طلاق را گرفته و برای طلاق توافقی اقدام کنند.

قوانین طلاق توافقی در زمان بارداری

مواد ۱۱۴۰ و ۱۱۵۳ قانون مدنی ذکر کرده اند که اگر زوجه هنگام طلاق توافقی باردار باشد، امکان اجرای صیغه طلاق وجود دارد اما تا پایان عده و دوره بعد از زایمان (دوره نفاس) امکان ازدواج مجدد برای زوجه وجود ندارد.

قوانین حذف نام همسر از شناسنامه

یکی دیگر از قوانین طلاق توافقی به حذف نام همسر از شناسنامه اختصاص دارد. اگر زوجه باکره باشد، می‌تواند با ارائه نامه پزشکی قانونی به مراجع مربوطه، نام همسر خود را پاک کند. اما اگر زوجه باکره نباشد، تنها بعد از ازدواج مجدد امکان حذف نام همسر قبلی او امکان پذیر است.

قوانین مربوط به سهم الارث

اگر طلاق توافقی از نوع رجعی باشد و زوج پیش از پایان عده فوت کند، زوجه سهم الارث دریافت خواهد کرد.

طلاق توافقی با وکالتنامه

اگر زن حق طلاق داشته باشد، می‌تواند برای طلاق توافقی نیز اقدام کند. اما مرد این امکان را دارد که پیگیری امور را به وکیل خود بسپارد و تمام مراحل توافقی بدون حضور مرد انجام خواهد شد.

نمونه دادنامه طلاق توافقی
نمونه دادنامه طلاق توافقی با دادسو

طلاق توافقی بدون مشاوره

با توجه به اینکه در طلاق توافقی بین زن و مرد توافقی صورت گرفته، انجام مراحل مشاوره خانواده وقت گیر است. به همین دلیل با راهنمایی وکیل طلاق توافقی یک دادخواست یک طرفه از سوی مرد یا زن ثبت می‌شود و فرآیند طلاق توافقی به شکلی دیگر انجام خواهد شد.

قوانین طلاق توافقی با توجه به شرایط مختلف زوجین اجرایی است. شما می‌توانید با استفاده از مشاوره حقوقی وکلای مؤسسه حقوقی دادسو، این فرآیند را به آسانی طی کنید.

سوالات متداول

آیا زن باردار هم می‌تواند از شرایط طلاق توافقی استفاده کند؟

بله، اما اجازه ازدواج مجدد تا بعد از اتمام عده و دوره پس از زایمان (دوره نفاس) ندارد.

آیا طلاق توافقی بدون جلسات مشاوره خانواده امکان پذیر است؟

بله، اگر زن یا مرد که خواهان طلاق توافقی هستند، دادخواست طلاق را یک طرفه به دادگاه تقدیم کنند، به مشاوره خانواده نیاز نخواهد بود.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4.2/5 - (4 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *