ورود به سامانه ثنا برای ایرانیان خارج از کشور

ورود به سامانه ثنا برای ایرانیان خارج از کشور

یکی از خدماتی که قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به ایرانیان بیرون مزرها ارائه کرده سامانه ثنا برای ایرانیان خارج از کشور است. ما در این مقاله از دادسو به بررسی این مساله می‌پردازیم. در صورتی که خارج از ایران زندگی می‌کنید قوه قضاییه در سامانه ثنا امکاناتی فراهم کرده است تا بتوانید امور حقوقی خود را از این طریق انجام دهید.

برای استفاده از خدمات آن باید نخست در سامانه ثنا ثبت‌نام کنید و پس از احراز هویت از خدمات قضایی در خارج از ایران بهره‌ ببرید. در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد.

سامانه ثنا چیست؟

قانون آئین دادرسی کیفری در سال 95 قوه قضائیه را ملزم به طراحی و اجرای سامانه‌ای به نام سامانه ثنا کرد که تمامی ابلاغیه‌های دادگستری از طریق آن قابل رویت و پیگیری باشد. از طریق سامانه تمامی مراحل قضایی به اشخاص حقوقی و حقیقی قابل ابلاغ است. از سال 95 به بعد، هیچ ابلاغیه‌ای به صورت کاغذی و فیزیکی ارسال نمی‌شود. برای ثبت نام سامانه ثنا لازم است اطلاعات هویتی خود را وارد و ثبت نام کنید.

تفاوت سامانه ثنا با سامانه سنا

به طور خلاصه باید گفت سامانه سنا راهی برای ثبت معادلات ارزی در بانکداری نوین است. در حالی که سامانه ثنا برای دریافت ابلاغیه‌های قضایی به صورت الکترونیک استفاده می‌شود.

امکانات جدید سامانه ثنا برای ایرانیان خارج از کشور

یکی از خدمات دستگاه قضا برای هم‌وطنان ایرانی ساکن در کشورهای دیگر، سامانه ثنا نام دارد. دسترسی به خدمات الکترونیک قضایی برای کسانی که کد ثنای قوه قضاییه دارند، از طریق سایتی به آدرس زیر انجام‌پذیر است که به صورت ویژه برای ایرانیان در خارج از کشور ایجاد شده است:

kharej.adliran.ir

هم‌وطنان خارج از کشور که کد ثنا دارند، می‌توانند از تمامی خدمات قضایی این سامانه استفاده کنند، خدمات این سامانه شامل بخش‌های مختلفی چون: ارائه ابلاغیه‌ها، ارائه متن دادنامه‌های صدوری، آگاهی رساندن از روند پرونده، دریافت نوبت از واحدهای قضایی، درخواست گواهی عدم سوءپیشینه و غیره است. سامانه میخک دیگر سامانه‌ای است که برای ایرانیان خارج از کشور برای پیگیری حقوقی و قضایی آن‌ها پدید آمده است. برای ثبت نام سامانه میخک می‌توانید از یک وکیل کمک بگیرید.

ثبت ‌نام در سامانه ثنا و احراز هویت

در حال حاضر از خارج از کشور نیز می‌توان ثبت نام سامانه ثنا با گوشی را انجام داد. باید توجه داشت که قبل از شروع مراحل ثبت‌نام باید مرورگر خود را به‌روز کرده و در صورت امکان از مکان‌های عمومی برای ثبت‌نام اقدام نکنید.

  • رمز عبور و نام کاربری که از طریق سایت برای شما دریافت می‌شود، در مکانی امن نگهداری شود و در دسترس افراد دیگر قرار نگیرد. مراحل ثبت‌نام در سامانه ثنا برای ایرانیان داخل و خارج از کشور یکسان است، تنها تفاوت آن این است که ایرانیان خارج از کشور برای مرحله ورود باید از آدرس international.adliran.ir استفاده کنند.
  • در فرم اولیه از فرد تقاضا می‌شود که اطلاعات هویتی خود را وارد کند. اطلاعات هویتی عبارت‌اند از: کد ملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه.
  • در مرحله دوم یک توافق‌نامه حساب کاربری برای فرد ارسال می‌شود و با تأیید آن، فرم‌های ثبت‌نام شما نمایش داده می‌شود.
  • در این مرحله فرد باید اطلاعات مربوط به شناسنامه ایرانی خود را وارد نماید.
  • اطلاعات تماس فرد وارد می‌شود.
  • در مرحله بعد اطلاعات مربوط به محل سکونت را باید وارد کرد.
  • در اینجا اطلاعات تکمیلی فرد باید وارد شود. برای تایید و اتمام روند ثبت‌نام باید عکس فرد را در سامانه بارگذاری کرد.
  • پس از پایان این مراحل باید روی گزینه «اتمام» کلیک شود، سپس پیغامی برای فرد نمایش داده می‌شود که نشان می‌دهد مراحل ثبت‌نام به صورت موفقیت‌آمیز به پایان رسیده است.

بعد از تکمیل مراحل ثبت‌نام باید اطلاعات هویتی فرد احراز شود و چون امکان احراز هویت حضوری برای ایرانیان خارج از کشور وجود ندارد، قوه قضاییه این امکان را برای آنها فراهم کرده است که احراز هویت را به صورت آنلاین انجام دهند.

ثبت ‌نام در سامانه ثنا و احراز هویت
ثبت ‌نام در سامانه ثنا و احراز هویت

ثبت نام شخص حقیقی در سامانه

برای ثبت‌نام سامانه ثنا شخص حقیقی باید بر روی گزینه ثبت‌نام بر خط شخص حقیقی کلیک شود. در صفحه باز شده با وارد کرد کد ملی، شماره سریال شناسنامه و تاریخ تولد ثبت‌نام آغاز می‌شود.

برای ثبت‌نام باید گفت که آدرس‌هایی غیر از URL سامانه، اعتبار ندارند و باید از مرورگر قابل اطمینان و به‌روز مانند Google Chrome استفاده شود. در هنگام ثبت تصویر و ارسال ویدئو، شئونات اسلامی باید رعایت شود.

ابلاغیه سامانه ثنا در خصوص ورود به سامانه ثنا برای ایرانیان خارج از کشور

برای صدور ابلاغیه یک روند قانونی وجود دارد؛ در زمان طرح دعوی در دادگستری، نسخه‌ای از ابلاغیه و پیوست‌های پرونده آن بایگانی می‌شود و نسخه دیگری هم از طریق مأمور دادگاه به خوانده رسانده می‌شود. در واقع ابلاغیه برای آن است خوانده و خواهان از مراحل مختلف دعوی و پرونده مربوط به آن آگاه شوند.

روند پیشین به گونه‌ای بود که ابلاغیه برای ارسال به فرد ساکن در خارج از کشور از طریق وزارت امور خارجه، افراد سیاسی و یا مسئولان کنسولگری در آن کشور انجام می‌شد. امور طلاق و اختلافات ورثه ای از طریق سامانه ثنا به وکیل دادگستری سپرده می شود

چنانچه کسی ساکن خارج از ایران باشد و در سامانه ثنا عضو باشد (ثبت‌نام و احراز هویت را انجام داده باشد) به راحتی می‌تواند وکالت‌نامه خود را برای امور حقوقی با یک وکیل پایه یک دادگستری در ایران تنظیم کند.

با این وکالت‌نامه، وکیل انتخاب شده می‌تواند در همه امور قضایی مثل طلاق توافقی و یا امور مربوط به ارث و میراث اقدام نماید. در چنین موردی دیگر نیازی نیست که در سامانه میخک هم وکالت‌نامه تنظیم شود.

ثبت درخواست طلاق در سامانه ثنا

جهت ثبت تقاضای طلاق در ایران (اعم از طلاق توافقی، طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زن و گرفتن وکیل طلاق) میتوان به کمک سامانه ثنا اقدام کرد و کلیه ابلاغیه‌های مربوط به پرونده آن و حکم طلاق را پیگیری کرد.

برای این منظور باید پس از اتمام مراحل ثبت‌نام و احراز هویت، به بخش اطلاع‌رسانی در سایت عدل ایران (https://adliran.ir) مراجعه کرده و با وارد کردن اطلاعات شخصی مانند کد ملی و شماره سریال شناسنامه، امور مربوط به طلاق را پیگیری کرد.

انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور از طریق سامانه ثنا

در صورتی که فردی در داخل ایران فوت شود و وارثان او در ایران یا خارج از ایران اقامت داشته باشند، یا اینکه متوفی در ایران و وارثان در خارج باشند، برای تقسیم اموال باقی‌مانده از متوفی در میان وراث، باید از قانون مربوط به انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور پیروی شود. برای تقسیم ترکه و هرگونه امر قضایی و اداری در این مورد، در وهله اول باید گواهی انحصار وراثت گرفته شود.

این گواهی از طریق شورای حل اختلاف صادر می‌شود. در آن لیست وارثان قانونی و میزان سهم‌الارث هرکدام طبق قانون و شرع مشخص شده است. اگر وارثان بخواهند در مراحل قضایی، اداری و مالی مربوط انحصار وراثت شرکت نکنند، باید این کار را به یک وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور محول کنند تا وکیل مورد نظر بتواند به جای ایشان مراحل مربوط به گواهی انحصار وراثت را طی کند. سامانه ثنا برای ایرانیان خارج از کشور در این مرحله با وکالت وکیل انجام می‌شود.

در صورتی که وکیل در زمینه ارث و میراث و همچنین انحصار وراثت تخصص نداشته باشد، ممکن است فرایند دریافت گواهی طولانی‌تر شود و در لیست مندرج در آن (نام وارثان قانونی و میزان سهم‌الارث هریک از آنان) اشکالاتی وجود داشته باشد. همچنین به دلیل پیچیدگی‌هایی که در روند واگذاری وکالت به وکیل در ایران وجود دارد، وکیل می‌بایست درباره وکالت ایرانیان خارج از کشور اطلاعات کافی و دقیق داشته باشد.

سایت انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور

هم‌وطنان برای این کار ابتدا باید وارد سامانه ثنا به آدرس (https://sana.adliran.ir) شوید. سپس در قسمت ثبت‌نام شخص حقوقی، با وارد کردن اطلاعات هویتی حساب کاربری خود را تشکیل دهید و از این طریق قرارداد الکترونیک وکالت را امضا کنید و روند اعطای وکالت را آغاز نمایید.

از این پس و در طول فرایند پرونده، حضور وارث ضروری نیست چرا که وکیل به جای او حضور خواهد داشت. سپس دادنامه مربوط به انحصار وراثت آماده و تحویل موکل داده می‌شود.

در این پرونده خدماتی که یک وکیل برای شما ارائه می‌دهد، باعث جلوگیری از ایجاد هر نوع اشتباه و خطا در اسناد و مدارک لازم برای انحصار وراثت خواهد. همچنین مراحل پرونده حصر وراثت، تحریر و تقسیم ماترک زمان بر است و کوچک‌ترین خطا در این مراحل عواقبی به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین برای تقسیم ارث و مراحل حقوقی مربوط به آن بهتر است که از راهنمایی‌های یک وکیل انحصار وراثت کمک بگیرید.

قوانین ارث و میراث سامانه در ثنا برای ایرانیان خارج از کشور

دسته‌های مربوط به وراث بر اساس اولویت:

دسته اول: پدر، مادر، همسر و فرزند یا فرزندان

دسته دوم: خواهر، برادر و جد یا اجداد

دسته سوم: عمو، عمه، خاله، دایی و فرزندان آنها

طبق قانون ارث ایران، افراد بر اساس اولویت قانونی از متوفی ارث می‌برند. یعنی در صورتی که طبق اول وراث در قید حیات باشند و سهم الارث ورثه طبقه اول مشخص باشد، به طبق دوم ارثی نخواهد رسید و این روال برای طبقه سوم هم صادق است.

در صورتی که متوفی دارای پدر و مادر و فقط نوه باشد در این مورد استثنائاً، نوه‌ها هم ارث می‌برند. استثنای دیگر در قانون ارث این است که اولاد عمه و عمو حتی با وجود اجداد ارث دریافت می‌کنند. همچنین پسرعمویی که از پدر و مادر ناتنی نباشد، بر عمویی که از پدر تنی اما از مادر ناتنی باشد اولویت دارد.

بر اساس قانون ارث ایران، در صورتی که فرزندان متوفی هم دختر باشند هم پسر، تقسیم ارث به صورت دو به یک خواهد بود؛ دو سهم متعلق به هر پسر و یک سهم برای هر دختر خواهد بود. در این مورد هیچ تفاوتی بین ارث مادر و پدر وجود ندارد.همچنین سهم زوجه از همسرش، یک‌هشتم اموال است و اگر متوفی فرزندی نداشته باشد، زوجه یک‌چهارم از اموال همسر را به ارث می‌برد. همین‌طور باید گفت که سهم آقا از اموال همسر و در صورت وجود فرزند، یک‌چهارم اموال خواهد بود و اگر فرزندی نداشته باشند، یک‌دوم اموال به او خواهد رسید.

نسبت سهم‌الارث وراث در سامانه ثنا برای ایرانیان خارج از کشور

به طور کلی نسبت سهم‌الارث وراث به ترتیب زیر است:

یک‌هشتم (برای زوجه در عقد دائم)، یک ششم (برای پدر و مادر متوفی)، یک‌چهارم (برای زوج)، و مابقی به نسبت دو به یک در میان فرزندان پسر و دختر تقسیم خواهد شد.

به عنوان مثال برای تقسیم اموال خانمی که فوت شده است به ترتیب زیر باید عمل کرد:

  • در صورتی که فرزند نداشته باشد و پدر و مادر در قید حیات باشند:

مادر یک‌سوم، پدر دو سوم

  • در صورتی که فرزند داشته باشد و پدر و مادر در قید حیات باشند:

پدر یک‌ششم، مادر یک‌ششم، اگر فقط یک فرزند دختر داشته باشد یک‌دوم و اگر دارای چند فرزند دختر باشد، دو سوم سهم دختران خواهد بود. در صورتی هم که همه فرزندان او پسر باشند، به غیر از یک‌ششم سهم‌الارث هریک از پدر و مادر، مابقی اموال به پسران خواهد رسید.

  • در صورتی که فرزند نداشته باشد و همسر در قید حیات باشد: سهم همسر، یک‌دوم از ارث و مابقی بین وراث تقسیم می‌شود.
  • در صورتی که فرزند داشته باشد و همسر نیز در قید حیات باشد: سهم همسر، یک‌چهارم از ارث و مابقی اموال بین وراث تقسیم می‌شود. برای انجام راحت تمامی این امور با مشاورین زبده دادسو تماس بگیرید.

سوالات متداول

ثبت درخواست طلاق برای ایرانیان خارج از کشور در سامانه ثنا چگونه است؟

برای این منظور باید پس از اتمام مراحل ثبت‌نام در سامانه ثنا و احراز هویت، به بخش اطلاع‌رسانی در سایت عدل ایران مراجعه کرده و با وارد کردن اطلاعات شخصی مانند کد ملی و شماره سریال شناسنامه، امور مربوط به طلاق را پیگیری کرد.

خدمات سامانه ثنا برای ایرانیان خارج از کشور چیست؟

هم‌وطنان خارج از کشور که کد ثنا دارند، می‌توانند از تمامی خدمات قضایی این سامانه استفاده کنند، خدمات این سامانه شامل بخش‌های مختلفی چون: ارائه ابلاغیه‌ها، ارائه متن دادنامه‌های صدوری، آگاهی رساندن از روند پرونده، دریافت نوبت از واحدهای قضایی، درخواست گواهی عدم سوءپیشینه و غیره است.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4.4/5 - (51 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

16 پاسخ

  1. با سلام، من ساکن در خارج از کشور هستم وکارت ملی هوشمند دارم و در ایران شماره تلفن ندارم، ایا(با شماره تلفن اشنایان در ایران )باز هم از سامانه عدل ایران میتوانم برای ثبت نام سامانه ثنا مراجعت کنم؟
    ویا باوکالت به پدر این کار انجام شدنی هست؟

  2. درود بی کران به شما بزرگواران،سپاس گزارم به خاطر اطلاعات مفید و کاملی که در این مقاله قرار داده بودید بسیار کارساز و مفید و جلوگیری کرد از صرفه هزینه و وقت من .برای یک گواهی عدم سوپیشینه از من درخواست ۳۰ میلیون تومان کرده بودند که با اطلاعات این سایت با ۳۲ هزار تومان کارم انجام شد.

  3. با سلام

    جهت ثبت نام در ثنا برای ایرانیان خارج کشور اقدام کردیم ولی سیستم پیام داد بعلت نبودن عکس شخص در سیستم ثبت احوال این امکان برای ما میسر نیست

    با توجه به اینکه شناسنامه عکسدار جلد قرمز داریم و همینطور کد ملی ، دیگه چیکارباید بکنیم تا بتونیم ثبت نام آنلاین ثنا انجام بدیم ؟
    باتشکر

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید شما رو راهنمایی می کنند.

    2. چون عکس نداریم وجلد قرمز هست شناسنامه گفتن با مدارک نوبت بگیر برو واشنگتن واسه ثثا درست است لطفا من شوهرشان هستم از ایران اقدام کردم گفتن چون عکس نداره برو واشنگتن اقدام کن ممنون

  4. با سلام،
    اگر شخص زن باشه و خواهد و برادر و ۱ دختر و ۳ پسر داشته باشه، به چه صورت به هر کسی ارث تعلق می گیرد.

  5. با سلام
    من ساکن استرالیا هستم و نیاز به برگه سوء پیشینه به زبان انگلیسی دارم.
    گوشی همراه ایرانم دراینجا به دلیل رومینگ‌ خاموش است و اگر منظور احراز هویت آنلاین توسط کارشناس باشد می توانم آن را روشن کنم وفعال شود ولی کارت بانکی ایران دراینجا ندارم می توانم از کارت بانکی یکی از بستگان درایران هزینه را آنلاین پرداخت کنم.
    درمرحله توافقنامه نوشته شده مبلغ ۹۰۰۰ تومان برای تماس با ۳ کارگزارکه اگر انجام شود به مرحله بعد می رویم واگر نه دوباره باید پرداخت صورت بگیرد و از نو شروع شود…
    و بعداز این ماجراها و احراز هویت و عضو سایت ثنا شدن به چه طریقی برگه
    سوء پیشینه صادر خواهد شد درباره آن
    راهکار ودستورالعملی داده نشده است.

    1. سلام، وقت بخیر.
      با موسسه تماس بگیرید تا راهنمایی دقیق بگیرید دوست عزیز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *