آمار طلاق در ایران و عوامل موثر بر آن

آمار طلاق در ایران هر روز بیشتر می‌شود و این موضوع باعث نگرانی خانواده‌های زیادی شده است. مخصوصاً دخترها و پسرهای جوانی که در آستانه ازدواج هستند با مشاهده این آمار ترجیح می‌دهند همچنان مجرد باقی بمانند و خودشان را درگیر مسیر پرپیچ و هم طلاق و دادگاه‌های خانواده نکنند.

اما در واقعیت طلاق برای همه افراد اتفاق نمی‌افتد و هیچ‌کدام از زوج‌های جوان با هدف اینکه از هم جدا شوند وارد زندگی مشترک نمی‌شوند. بلکه شرایطی که در طول زندگی به دلایل مختلف به زن و مرد تحمیل می‌شود این جدایی را شکل می‌دهد. اگر نیاز به دریافت خدمات مشاوره در زمینه طلاق دارید می‌توانید با وکلای دادسو از طریق واتساپ ارتباط بگیرید.

دلایل طلاق در ایران

طلاق در ایران به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. بعضی مواقع عدم شناخت زوجین از هم باعث طلاق می‌شود. در شرایط دیگر ممکن است به خاطر نداشتن شرایط اقتصادی مناسب زوج مجبور به طلاق شوند و نتوانند به زندگی مشترکشان ادامه دهند. جهت شناخت بهتر این موضوع، دلایل طلاق در ایران را در ادامه به طور کلی معرفی کرده‌ایم.

نسبت طلاق به ازدواج

انتخاب همسر نامناسب

اگر زوجین بدون شناخت کافی از هم و بدون آگاهی یا بلوغ لازم ازدواج کرده باشند، احتمال اینکه رابطه آن‌ها به طلاق منجر شوند بیشتر است. آمار طلاق در ایران نشان می‌دهد که اغلب زوج‌هایی که سلامت روانی نداشته‌اند، در معرفی خودشان دروغ گفته‌اند یا اینکه به لحاظ خانوادگی هم‌سطح نبوده‌اند و با همدیگر تناسب نداشته‌اند به جدایی رسیده‌اند.

در این شرایط زن می‌تواند به شرط دریافت حضانت فرزندش مهریه‌اش را ببخشد و از مرد جدا شوند. درباره شرایط کودکان طلاق در دادسو می‌توانید اطلاعات به دست بیاورید.

فقدان دانش و مهارت کافی زوجین

توقعات غیرمنطقی زوج‌ها از یکدیگر، رفتار و شخصیت ضعیف داشتن، عدم شناخت عاطفی زن و مرد از هم و عدم برآورده شدن نیازها و انتظارات زوج‌ها هم می‌تواند از دیگر دلایل طلاق در ایران باشد.

شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت زندگی مشترک

در صورتی که بار زندگی فقط روی دوش یکی از زوج‌ها باشد و فشار زیادی به فرد وارد شود، یا رفتارهای ناهنجاری از یکی از زوجین در طول ازدواج سر بزند (مانند اعتیاد به الکل یا مواد مخدر) احتمال طلاق در بین آن‌ها بیشتر خواهد شد.

شرایط اقتصادی نامناسب

در صورتی که مرد شغل مناسبی برای تامین مخارج خانواده نداشته باشد و همسر و فرزندانش در شرایط سختی باشند نیز احتمال رخ دادن طلاق و جدایی زوج افزایش پیدا می‌کند. در دادسو می‌توانید درباره درخواست طلاق از طرف زن و مخالفت مرد اطلاعات به دست بیاورید و با راه و روش‌های طلاق در این شرایط آشنا شوید.

جدیدترین آمار طلاق در ایران

افزایش آمار طلاق در ایران خبری نگران‌کننده است. مخصوصاً این روزها که رقابت پررنگی بین آمار ازدواج و آمار طلاق‌های ثبت‌شده دیده می‌شود. اگر طلاق با همین سرعت رشد کند و آمار طلاق در ایران بالا برود، احتمال دارد که تعداد ازدواج‌ها و طلاق‌هایی که ثبت‌شده است برابر شود و به ازای هر ازدواج یک طلاق ثبت شود.

طبق آماری که در سال 1399 توسط سازمان ثبت‌احوال کشور منتشر شده است، تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده در این سال 556 هزار و 731 عدد بوده است که نسبت به سال 98 حدود 4.4 درصد رشد کرده است؛ اما تعداد طلاق‌های ثبت‌شده در این سال هم رشد قابل توجهی داشته و با وجود تعداد 183 هزار و 193 عدد طلاق ثبت‌شده در سال 99، میزان رشد طلاق در ایران حدود 3.6 درصد نسبت به سال 98 بوده است.

در حقیقت، به ازای هر 3 ازدواجی که در سال 99 ثبت‌شده است، یک طلاق هم به ثبت رسیده و نسبت ازدواج به طلاق در کشور 3 به 1 است. بیشتر این طلاق‌ها متعلق به زوج‌هایی بوده که بین 1 تا 5 سال از زمان ازدواج آن‌ها می‌گذرد.

طبق آمار طلاق در ایران، بیشتر زوج‌ها در پنج سال اول زندگی از هم جدا می‌شوند و رتبه دوم جدایی متعلق به پنج سال دوم زندگی زوجین یعنی بین سال‌های پنجم و دهم زندگی آن‌ها است.

چرا آمار طلاق توافقی بالا رفته است؟

آمار طلاق توافقی به این خاطر افزایش پیدا کرده که زوج‌ها به نگرش جدیدی از زندگی مشترک رسیده‌اند. جوانان امروزی معتقد هستند که زندگی فقط یکبار حق هر کسی است و فرد باید از زندگی خودش لذت ببرد. همچنین این روزها کسی شرایط سخت زندگی را تحمل نمی‌کند و مشکلات زندگی مشترک را به خودش و طرف مقابلش تحمیل نمی‌کند.

این نگرش و رشد فکری و شخصی زوجین باعث شده که در سبک زندگی و نوع جدایی خودشان تجدید نظر کنند. آماری که به تازگی از طلاق در ایران منتشر شده نشان می‌دهد، زوج‌هایی که در زندگی مشترک شکست می‌خورند با توافق روی حق و حقوقی که دارند از هم طلاق می‌گیرند. در طلاق‌های توافقی معمولاً زن به ازای بخشیدن مهریه خودش حق حضانت فرزندش را می‌گیرد یا اینکه به واسطه بخشیدن مهریه به طور توافقی از مرد جدا می‌شود.

در این روش برای طلاق زن از مرد، با توجه به اینکه طلاق به توافق طرفین درخواست شده است، بعد از ارائه دادخواست و برگزاری جلسه‌های مشاوره زوج می‌توانند بدون دردسر و صرف زمان و هزینه زیاد از هم جدا شوند. با توجه به اینکه فشار زمانی و مالی طلاق توافقی برای هر دو طرف کمتر است، به همین خاطر آمار طلاق توافقی در جامعه رو به افزایش است.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

 مقایسه آمار طلاق در ایران و خارج

مقاسیه آمار طلاق در ایران و خارج نشان می‌دهد که آیا رشد طلاق و ناسازگاری زوجین و تغییر بینش و نگرش آن‌ها نسبت به زندگی فقط منحصر به ایران است، یا اینکه در کل جهان آمار طلاق افزایش پیدا کرده است. برای محاسبه این آمار تعداد زوج‌های مطلقه نسبت به تعداد جمعیت کشورها را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

به عنوان مثال در صورتی که کشوری 100 هزار نفر جمعیت داشته باشد و 5 هزار طلاق در سال در آن ثبت‌شده باشد، به ازای هر 1000 نفر 5 طلاق در این کشور به ثبت رسیده است. در روسیه به ازای هر 1000 نفر آمار طلاق 4.7 است و حدود یک سوم ازدواج روسی‌ها در 5 سال اول با شکست مواجه می‌شود. آمار طلاق در آمریکا به ازای هر 1000 نفر 2.5 طلاق است و برای اسپانیا به ازای هر 1000 نفر 2.1 طلاق ثبت می‌شود.

در بین مردم ترکیه از هر 1000 نفر 1.6 طلاق ثبت می‌شود و هند به ازای هر 1000 نفر فقط 1 عدد درخواست طلاق دارد. در ایران هم به ازای هر 1000 نفر 2.3 طلاق ثبت می‌شود که نسبت به جمعیت و ازدواج‌هایی که در کشور ثبت می‌شود قابل توجه است. از جمله دلایلی که باعث افزایش آمار طلاق در ایران شده می‌توان به اعتیاد به مواد مخدر، خشونت خانگی و نبود ارتباط عاطفی بین زوجین اشاره کرد.

انتخاب بهترین وکیل طلاق تهران برای طلاق توافقی

اگر همه تلاش خودتان را برای حفظ زندگی خودتان و همسرتان کرده‌اید و به انتهای جاده زندگی مشترکتان رسیده‌اید، برای طلاق از طرف مرد یا زن می‌توانید از یک وکیل طلاق در تهران کمک بگیرید. شرایط طلاق از طرف مرد و زن ممکن است با شرایط طلاق توافقی متفاوت باشد بنابراین بهتر است قبل از اقدام برای طلاق با مشاوره حقوقی مشورت کنید.

بهترین وکیل طلاق تهران در دادسو کمکتان می‌کند تا بتوانید با بخشیدن مهریه یا دریافت آن و مشخص کردن تکلیف حضانت فرزند، پرونده طلاق یک طرفه یا طلاق توافقی را  به خوبی پیش ببرید. وکیل طلاق در تمام مراحل طلاق همراه موکل یا موکلینش خواهد بود و با شناختی که از فرایند پرونده‌های طلاق در ایران دارد به پیشرفت پرونده و سریع‌تر به نتیجه رسیدن آن کمک می‌کند.

سؤالات متداول

آیا آمار طلاق در ایران افزایش داشته است؟

له آمار طلاق در ایران با رشد 3.6 درصدی در سال 99 مواجه بوده است.

طلاق بیشتر در چه سال‌هایی از زندگی مشترک رخ می‌دهد؟

بیشتر زوج‌های ایرانی بین سال اول تا پنجم ازواجشان از هم جدا می‌شوند.

آیا ایران بالاترین درصد طلاق را در جهان دارد؟

در حال حاضر آمار طلاق در کشور مالدیو با وجود درصد 10.97 طلاق به ازای هر 1000 نفر در کل جهان رتبه نخست را دارد.

3.5/5 - (202 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

48 پاسخ

  1. با سلام و درود
    عامل اصلی و ریشه ای طلاق
    قطعا مشکلات اجتماعی و فرهنگی هستش..
    وقتی که دختر ایرانی خودش رو در جامعه به صورت کالا عرصه میکند, در نهایت توسط مرد ایرانی به عنوان یک کالا مصرف میشود..
    لطفاً بدون تعصب مطلب بنده رو مطالعه بفرمایید
    باتشکر.

  2. بهترین کار در حال حاضر تجرد است زیرا در کشوری که هرروز یک قانون وضع میشود و هیچ کس نمی‌تواند جلوی تورم رو بگیرد ازدواج یک ریسک بسیار نزدیک به شکست است.
    همچنین بانوان ایرانی هر چیزی که در خانواده پدری نداشته و بدان نرسیده اند را از پسری جوان که تازه وارد زندگی شده طلب می نمایند و منشا تمامی چشم‌ و هم چشمی بانوان هستند.
    من با ۴۵ سال سن تا به امروز ندیدم مردی نسبت به اطرافیان حسادت و چشم و هم چشمی کند.
    امان از دست دختران وطنم که امر مقدس ازدواج را کاملا اقتصادی و راهی برای رسیدن به آرزو های طولانی مدت خود میدانند

  3. قیمت سکه وسوسه انگیز شده زن وقتی میبینه با پولش میتونه بهترین زندگی داشته باشه .چرا جدا نشه . مهریه ش میشه حقوق ماهیانه ش.قید خانواده را میزنن

  4. در کشور باید موسساتی باشد که افراد در آن موسسه رزومه خود را اعم از شخصیت ، شغل ، ایده ها ، افکار و خلقیات و انتظارات و اهداف خود را بنویسند و برای همه قابل دسترسی باشد که طرف مقابل با مراجعه با آن رزومه فرد مورد نظر خود را پیدا کرده و از این طریق آمار طلاق پایین میاد .

  5. سرمنشاءتمام مشکلات بی پولیه اگر پول داشته باشی مجبور نیستی صبح تا شب سگدو بزنی یا تعطیلات کار کنی اینطور میشه به زن توجه داشته باشی یا مسافرت در کنار خانواده باشی

  6. دو راهکار برای کاهش طلاق اول بردن موبایل به دادگاه آزاد بشه، دوم قضاتی که بالای شصت سال سن دارند حق ورود به پرونده خانواده رو داشته باشن

  7. دلیل اصلی طلاق قوانین کشور هستش. قوانین ناکارآمد باعث افزایش طلاق میشود من با اینکه تحصیلات عالیه دارم هشتاد درصد بخاطر قوانین و قضات شریف تصمیم به خاتمه زندگی گرفتم

  8. چون زن ومردحریم خود را نمی‌داند واحترام شکسته می شود منجر به طلاق میشود

  9. اون قدیما ،مشکل اقتصادی بیشتر از اینا بود ، مشکل این جاست که چشم هم چشمی ها زیاد شده و آدما برای حرف این و اون زندگی میکنن نه برای خودشون ، یک دلیل دیگه تفکر غربی و عدم تعهد میتونه باشه ، جامعه ی ما اگه این جور پیش بره ، چند ساله دیگه هیچ ثبات خانوادگی نخواهد داشت ، و جامعه تبدیل به یک جامعه ای پر از خشم و فساد خواهد شد ، اگر سبک زندگی ها ونگرش مردم مثل قدیم باشه ,دختر و پسر هر دو درکنار هم زندگیشون را بسازن و خودشون را شریک واقعی در غم وشادی هم دیگه بدونن و برای خودشون زندگی کنن ،تمام مشکلات حل میشه ، هیچ کس از گشنگی نمیمیره ،مشکل این جاست که صبر حوصله نداریم و دوست داریم همیشه لاکچری زندگی کنیم و همیشه میخوایم شبیه آدمایی بشیم که تو فیلم و سریال ها هستند در حالی واقعیت چیز دیگریست، بقول حضرت علی (ع) ظاهر زندگی مردم را با باطن زندگی خودت مقایسه نکن.

    1. سر منشا تمام مشکلات و جدایی ها مشکلات مالیه دوست عزیز
      به احتمال زیاد شما یا سنتون پایینه و یا درک درستی از زندگی ندارید و در جامعه نیستین

  10. ازدواج موقت کارپسندیده ومیمونی هست تواین شرایط بداقتصادی

    1. دوست عزیز یعنی شما راضی میشی خواهر خودت موقت با کسی باشه

  11. رشد فکری باعث طلاق شده؟!؟بهتر نیست بگین پست رفت فکری و عقب گرد انسانی باعث این امر شده؟

    1. سلام، وقت بخیر
      هیچ بخشی از مقاله گفته نشده رشد فکری باعث طلاق شده!!!
      لطفا با دقت بیشتری مطالعه کنید 🙂

      1. با سلام و عرض ادب به تیم تحریه محترم.من یک سوال دارم خواهشمندم پاسخ فرمایید.سوالم این است که روش محاسبه طلاق هر سال چگونه است؟

        1. سلام، وقت بخیر
          مرتبط به سیستم قوه قضاییه هستش

      2. گفته شده بخاطر رشد فکری سختی های زندگی قبول نمیکنن و طلاق میگیرن

  12. من همین امروز طلاق گرفت زنم با یه بچه بخاطر خانواده ها مون لیچار بار همدیگر می کردند

  13. قیمت سکه ۳۰ میلیون تومان
    حقوق کارگری و کارمندی حداکثر ۱۲ میلیون تومان
    پول ودیعه منزل حداقل ۲۰۰ میلیون تومان
    اجاره بها حداقل ۵ میلیون تومان
    مگه زندگی متاهلی دونفره بدون تفریح و سلامت روح و جسم چقدر میتونه جذابیت داشته باشه؟؟؟وقتی مردها از صبح تا شب کار میکنن و مدام دارن بحث میکنن و اعصاب درستی ندارن اونم بخاطر حقوق ناچیز عشق و عاشقی باقی میمونه؟؟وقتی یک دخترخانوم وارد زندگی یک اقا میشه به قول خودشون با هزار تا امید و ارزو خوب با این دستمزدهای ماهی ۱۲ تومن که حداقل نصفش برای اجاره منزل میره بقیش هم برای خورد و خوراک حتی برای پوشاک هم نمیمونه چه برسه به تفریح نتیجش همین میشه یک مرد افسرده که هرچی کار میکنه ارامش نداره و یک زن افسرده که نمیتونه ببینه جامعه و قانون مشکل داره دولت تدبیر نداره و مردم رو اسیر کرده در نتیجه سند ازدواج رو به دست میگیره میره دنبال مهریه نهایت جدا میشن و اون اقا رو به ازدواج موقت میاره و دوست دختر اون خانم هم قطعا بار بعد هم اگر ازدواج بکنه شکست خواهد خورد زمان های قدیم اگر جدایی نبود یک نفر با دیپلم و سیکل استخدام اموزش و پرورش میشد اونهم رسمی الان با دکترا استخدام نمیشی
    ازدواج بدون پول تهش جداییه هرکسی هم میگه عشق مهمه اشتباه میکنه

    1. بدون تفریح روح و جسم جذابیت نداره .دقیقا حق مطلب رو ادا کردید

  14. گفتم بگم بخاطر پول هم هست البته پول مهم نیست ها اصن وضعیت بد اقتصادی یا جونای بیکار اصلا تاثیر چندانی نداره نمیخواد کسی ب فکر باشه همش رو همون خیانتا و فلان و بساناته همین

    1. ۹۰ درصد علل طلاق مشکلات مالی هست و ۱۰ درصد به مسائل دیگر مانند خیانت و مشکلات اخلاقی
      یکم مطالعه کنید سپس نظر بدین بسیار خوشحال میشیم

  15. با این افزایش قیمت سکه آمار طلاق در سال جدید رشد ۵۰ درصدی را در پی خواهد داشت، مسئولان قوه قضائیه باید تدبیر جدید به کار ببرند خیلی از جوانان نجیب دارن قربانی میشوند، باید زودتر اقدام کنند.

    1. تورم وگرانی ومشکلات فزاینده اقتصادی عامل اصلی بروز اختلافات و آمار ۴۵درصدی طلاق در کشوره مابقی دلایل فرعی اند . مسئولان محترم قوه قضائیه فعلا بذار دلخوش باشن به رتبه اول بودن تعداد پرونده های محاکم قضائی ایران در جهان!! واقعا باعث تاسفه ، تعدادپرونده های محاکم قضائی ایران ۸۵ میلیونی ، ازتعداد پرونده های محاکم قضائی کشورهای چین و هندوستان با جمعیت بالای یک ونیم میلیاردنفری هم بیشتره !!!! توخود حدیث مفصل بخوان از این …

      1. سلام دوست عزیز، برای دادگاه درآمد شرعی داره، اگه زد و بند هم قاضی و وکیل بکنن سودش سرشار میشه.

    2. دوست عزیز دادگستری فکر افزایش پرونده طلاق هستش تا حق حساب خودش رو بگیره. الان به مسولیت بگن سکه شده صد میلیون تومان از خوشی تا صبح خوابشون نخواهد برد.

  16. روش سنتی ازدواج درجامعه امروز ایران کاملا رنگ باخته. چون شرایط اقتصادی وفرهنگی وقانونی هیچکدام بروز نشده اند .تجرد درایران فعلی مساویست با آرامش وخوشبختی.

  17. مردها بی مسولیت وزنان به دلیل احساس سرخوردگی در وضعیت جامعه که برایشان ایحاد کرده دو عامل میتونه برای جدایی باشه

    1. گرانی و تورم و مشکلات اقتصادی علت اصلی طلاق در ایران است و هیچ مردی بی مسعولیت نیست نمیتوان گفت تمام مردها بی مسئولیتن
      به نظر من خانومی که با مهریه بالا و هزار آرزو بزرگ وارد زندگی پسری میشود و تمام آرزوهایش را طلب می‌کند بی مسئولیت است و عمده طلاق به خاطر انتظارات بیش از حد خانم ها می باشد

  18. روابط آزاد قبل از ازدواج که متاسفانه خاصل تاملات نادرست و درک سطحی از ازدواج هست یکی از دلایل اصلی طلاق در کشور می تواند باش مثل اعتیاد بچه هارو درگیر کرده تحت عنوان دوست اجتماعی و چراغ خاموش قربانی می گیرد

  19. با سلام
    به نظرم مقایسه طلاق بین ایران و کشورهایی که در آن زن و مرد خارج از چارچوب ازدواج با هم زندگی می کنتد، گمراه کننده است.
    با تشکر

    1. در ایران هم ازدواجهای خارج از چارچوب و به اصطلاح ازدواج سفید هر روز در حال زیاد شدن است

        1. آمار طلاق نسبت به ازدواج معیار بهتری برای مقایسه است. که ایران اوضاعش از بقیه کشور ها بهتره
          ولی آمار طلاق نسبت به جمعیت برای مقایسه اشتباه چون ازدواج در کشور های دیگه پایین است حتی اگر صددرصد طلاق صورت بگیره در کشور های خارجی چون در کل تعداد کمه نسبت به جمعیت کل کشورشون
          در هنگام مقایسه شاید از آمار کشور ما بهتر بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *