آیا مهریه زندان دارد؟ قوانین جدید مهریه

آیا مهریه زندان دارد؟
یکی از سؤالات حقوقی پرتکرار این است که آیا مهریه زندان دارد؟ تا چندی پیش در خلال دادخواست طلاق اگر شوهر توانایی پرداخت مهریه زن را نداشت، با حکم حبس مواجه می‌شد. اما اخیراً شایعاتی مبنی بر تغییر برخی از قوانین مهریه درز پیدا کرده است. به همین دلیل برای بسیاری از کسانی که در شرف جدایی هستند، خصوصاً مردانی که توانایی مالی لازم را ندارند یا زنانی که قصد دارند از این طریق همسران خود را در معرض فشار قرار دهند، آگاهی از قوانین جدید مهریه اهمیت زیادی دارد. مهریه را شاید بتوان یکی از مهم ترین موارد در زمان دادخواست طلاق عنوان کرد. در این بین مردان نگران پرداخت مهریه هستند و زنان هم از اینکه نتوانند به حق و حقوق خود دست پیدا کنند، دچار آنکشفتگی می‌شوند. گاه مهریه وسیله‌ ای می‌شود تا زوجین درباره آنچه قرار است در مسیر طلاق رخ دهد، به توافق برسند. برای مثال شوهر راضی به طلاق دادن زن شود و یا حضانت فرزندان را به مادر بسپارد. هدف هر چه که باشد، پای قوانین جدید مهریه به میان می‌آید. برای اطلاع دقیق تر از این قوانین می‌توانید از کارشناسان حقوقی دادسو مشاوره رایگان دریافت کنید.

مهریه چیست؟

مهریه در اسلام به مالی گفته می‌شود که مرد هنگام ازدواج و جاری شدن خطبه عقد به عنوان هدیه به زن می‌دهد. این مال هم برای افرادی که ازدواج موقت می‌کنند و هم برای کسانی که قصد ازدواج دائم دارند، در نظر گرفته می‌شود و یکی از حقوق زن در ازدواج است. البته مهریه دختر باکره نصف مهریه زنی است که با همسر خود نزدیکی داشته است. از طرف دیگر مهریه از لحظه حلال شدن زن و مرد به یکدیگر، به زن تعلق می‌گیرد و او می‌تواند در هر زمانی که بخواهد حق مهریه خود را از شوهر طلب کند. البته این موضوع به توافقی که بین زن و مرد صورت می‌گیرد، بستگی دارد. یعنی مهریه هم می‌تواند عندالمطالبه و حال باشد و هم به صورت عندالاستطاعه در شرایط ضمن عقد ذکر شود. تفاوت این دو نوع از مهریه را نیز می‌توانید در مقاله “تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه” به طور کامل متوجه شوید. از دیگر تقسیم بندی‌های مهریه می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:
  • مهر المسمی مهری است که در زمان عقد دائم به زن تعلق می‌گیرد.
  • مهر المثل در مواقعی که مهر المسمی در زمره یکی از مواردی مثل مجهولیت، عدم مالیت و ملک غیر قرار بگیرد، تعیین خواهد شد.
  • مهر السنه به صورت مشخص تعریفی در قانون مدنی ندارد اما برای محاسبه آن از نرخ روز استفاده می‌شود.
  • مهر المتعه به مهری تعیین نشده در عقد گفته می‌شود و زمانی به زن تعلق می‌گیرد که مرد بدون انجام نزدیکی و مشخص کردن میزان مهریه، همسر خود را طلاق دهد.
مهریه چیست؟

نحوه مطالبه مهریه

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که آیا مهریه زندان دارد؟ بهتر است به نکات مهم اجرا گذاشتن مهریه و یا حکم پرداخت نکردن مهریه بپردازیم. زن در هر زمانی که بخواهد می‌تواند مهریه خود را  طلب کرده یا به بخشیدن مهریه خود اقدام کند. زوجه می‌تواند به صورت کلامی مهریه خود را از همسر درخواست کند یا از طریق مراجع قانونی و مراجعه به دفتر ثبت ازدواج خود و با تقدیم سند ازدواج درخواست صدور اجرائیه حکم مهریه را داشته باشد. در چنین شرایطی اگر زن مراحل دریافت حق و حقوق خود را پشت سر بگذارد، اجرائیه از سوی دفتر دار صادر و به زوج ابلاغ می‌شود. در این زمان زوج مهلت 10 روزه‌ ای دریافت می‌کند که باید طی این مدت طلب زن را پرداخت کند. در صورت عدم پرداخت مهریه، زوجه باید درخواست تشکیل پرونده دهد و با اثبات دارایی‌های زوج، به توقیف اموال مرد برای مهریه اقدام کند. در ادامه در صورتی که مرد توانایی مالی داشته باشد، سهم مهریه زن از اموال وی پرداخت خواهد شد و پس از آن رفع توقیف اموال برای مهریه به اجرا گذاشته می‌شود. در غیر این صورت و با عدم پرداخت مهریه کار به دادگاه کشیده می‌شود. در چنین حالتی اگر شوهر شرایط اعسار را داشته باشد، دادگاه با بررسی دادخواست زن، قسط بندی مهریه را در دستور کار خود قرار خواهد داد. گاهی اوقات زوجه می‌تواند به مطالبه مهریه از پدر شوهر خود (تنها در شرایط خاص) اقدام کند. در برخی از مواقع هم زوجه می‌تواند مهریه خود را از سهم ارثیه شوهر خود دریافت کند. در چنین حالتی او می‌تواند با توقیف سهم الارث مرد برای مهریه خود اقدام کند.

آیا مهریه زندان دارد؟

همان‌طور که گفتیم در خلال دادخواست طلاق یا طلاق توافقی این پرسش پیش می‌آید که آیا مهریه زندان دارد؟ واقعیت این است که در شرایط کنونی جامعه و با گران شدن قیمت سکه بسیاری از افراد توانایی مالی لازم برای پرداخت مهریه را ندارند. به همین دلیل با آشفتگی تمام به دنبال دانستن این موضوع هستند که آیا مهریه زندان دارد؟ بر طبق بخش نامه‌ جدید قوه قضائیه، در حال حاضر مهریه تا 100 سکه طلا می‌تواند موجب صدور حکم زندانی برای مردان شود. اما لازم به ذکر است که مهریه بیش از این مقدار حکم زندانی نخواهد داشت. البته شرایط پرداخت مهریه در طلاق توافقی، به نحوه سازش میان زوجین بر می‌گردد و بسته به توافقی که بین زن و مرد انجام می‌شود، حق و حقوق زن پرداخت خواهد شد. حتی ممکن است که زن به بخشیدن مهریه خود اقدام کند. اما گاهی اوقات زن پس از بخشش مهریه دچار مشکل خواهد شد و با این موضوع درگیر می‌شود که آیا امکان رجوع از بخشش مهریه وجود دارد یا خیر؟ در چنین حالتی برگشت از بخشش مهریه تنها در شرایط خاص امکان پذیر است. از جمله مواردی که می‌توان با استناد به آن از بخشش مهریه رجوع کرد، می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم.
  • در صورتی که در سند بخشش مهریه از کلمه ابراء استفاده نشده باشد.
  • در حالتی که زن صغیر باشد یا ثابت شود که دیوانه است.
  • در شرایطی که در سند بخشش مهریه از کلمه هبه (در ازای دریافت مال مهریه خود را بخشیده) استفاده کرده باشد اما مالی را از سوی شوهر دریافت نکرده است.
پرداخت مهریه

قانون جدید زندان برای مهریه

در پاسخ به پرسش آیا مهریه زندان دارد؟ گفتیم که شرایط زندان رفتن فقط برای مبلغ مشخصی مهریه وجود دارد و این حالت برای مهریه‌های سنگین امکان پذیر نیست. در چنین حالتی زوجه نمی‌تواند با مهریه سنگین و غیر متعارف خود، حق و حقوق خود را وسیله ای برای آزار مرد قرار دهد. از طرفی زوج می‌تواند درخواست اعسار و عدم توانایی مالی خود را به دادگاه تقدیم کند. در چنین شرایطی اگر شوهر بتواند دادخواست خود را اثبات کند، دادگاه ممکن است به تقسیط مهریه در غالب یک زمان بندی مشخص و بر اساس توانایی مالی مرد اقدام کند. همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم که مقاله “اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد” را نیز مطالعه کنید.

مشاور حقوقی مهریه

در صورتی که می‌خواهید در مورد قانون جدید مهریه و اینکه آیا مهریه زندان دارد؟ یا خیر، اطلاعات لازم را کسب کنید و یا در دادخواست مهریه، بر تمامی تبصره‌های مربوط به قوانین مهریه آگاهی پیدا کنید، باید از یک وکیل مهریه خبره و کارشناس کمک بگیرد. موسسه حقوقی دادسو با دارا بودن کادر مجرب، مشاور حقوقی حرفه‌ای و تجربه طولانی مدت در پیشبرد مثبت پرونده‌های مهریه، می‌تواند بهترین انتخاب شما در چنین شرایطی باشد. در صورت نیاز به هر گونه مشاوره رایگان، می‌توانید از طریق تماس تلفنی یا تماس واتساپی با مشاورین مجموعه در ارتباط باشید.

سوالات متداول

  1. اشکال پرداخت مهریه چگونه است؟
مهریه به دو صورت عندالمطالبه (طلب مهر در لحظه حال) یا به صورت عندالاستطاعه (طلب مهر در صورت توانایی مالی مرد) از سوی زن قابل دریافت است.
  1. نحوه طلب مهریه چگونه است؟
زن باید با مراجعه به دفتر ثبت ازدواج خود نسبت به صدور اجرائیه دریافت مهریه اقدام کند و در صورت بی توجهی مرد، دادخواست خود را زا طریق مراجع قضایی پیش ببرد.
  1. آیا مهریه زندان دارد؟
طبق قوانین جدید صادره از قوه قضائیه، میزان مهریه تا 110 سکه طلا می‌تواند منجر به صدور حکم زندان شود. در همین حال مهریه‌های بیش از این مقدار مشمول این قانون نخواهند بود.
4.3/5 - (61 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

7 پاسخ

  1. منم همین نظر رو دارم چیزی عوض نشده همچنان همون قانون قبلی پا برجاست ۱۱۰ تا سکه قابل اجرا و جلب

  2. این قانون کجاش تغییر کرده به نظرتون؟۱۱۰ سکه که سرجاشه.زندان هم که سر جاشه.بعد از ۱۱۰ تا سکه هم که دیگه زنده نیستیم که روز خوش ببینیم.هیچ چیزی عوض نشده.حالا هم بر طبل بکوبید که ازدواج کنید،بعد از ازدواج هم بفرمایید بگید که برید زندان

    1. بنظر من باید مهریه به زنی تعلق بگیره که حداقل ۵سال با یه مرد زندگی کرده باشه و یدونه بچه براش اورده باشع،اگه اینجوری باشه،جلو کاسبی کردن خیلی ها گرفته میشه.یکی مثل من ۱سال نامزد،هم مهریه داره میده هم نفقه،اخه این کجاش عدالت،……بیاد تو قانون ما

  3. باسلام
    تا ۱۱۰ عدد سکه زندان دارد یعنی چه؟
    ۱۱۰ عدد میتواند قسط بندی شود؟
    اگر تا ۱۱۰ عدد پرداخت شود و مابقی پرداخت نشود چه اتفاقی می افتد؟

    1. سلام، وقت بخیر
      سوالتون گویا نیست.
      در خصوص بخش سوم سوالتان، کل مهریه به خانم تعلق میگیرد و می‌توانند درخواست کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *