اموال معاف از مالیات بر ارث

اموال معاف از مالیات بر ارث

اموال معاف از مالیات بر ارث

پروسه انحصار وراثت مراحل بسیار زیاد و متفاوت از هم دیگری دارد که یکی از مراحل آن مشخص کردن اموال معاف از مالیات بر ارث است. به صورت بسیار کامل در یکی از مقاله‌های دیگر راجع به دریافت گواهی انحصار وراثت و پروسه آن توضیح دادیم در این مقاله برای اینکه بتوانیم درباره اموال معاف از مالیات بر ارث صحبت کنیم ابتدا باید تعاریفی از ارث، وراث، طبقه بندی وراث، گواهی انحصار وراثت، اموالی که مشمول مالیات بر ارث می‌شوند و … صحبت کنیم.

ارث چیست؟

به صورت کلی به اموالی که فرد بعد از فوت خود به جا می‌گذارد ارث گفته می‌شود. که بعد از متوفی باید بخشی از اموال بر اساس وصیت نامه متوفی و بخش دیگر آن بر اساس طبقه بندی وراث و قانون انحصار وراثت تقسیم شوند.
راهنمای دریافت گواهی فوت و نمونه گواهی فوت بیشتر بخوانید: راهنمای دریافت گواهی فوت و نمونه گواهی فوت

وراث شامل چه افرادی می‌شود؟

وراث به افرادی گفته می‌شود که بر اساس نسبتی که با متوفی دارند بعد از فوت ایشان، ارث به آنها تعلق می‌گیرد. برای اینکه به صورت کامل‌تر درباره وراث بدانیم بهتر است ابتدا طبقه بندی قانونی وراث را بشناسیم.

افراد بر اساس نسبتی که با شخص فوت شده دارند به سه دسته برای تقسیم اموال، طبقه بندی می‌شوند. که هر دسته نسبت به دسته بعدی خود اولویت بالاتری دارد.

دسته اول شامل پدر، مادر، همسر، فرزند و نوه است.
دسته دوم شامل پدربزرگ، مادربزرگ، خواهر، برادر و فرزندان آنها می‌شود.
دسته سوم شامل عمه، عمو، دایی، خاله و فرزندانشان است.

استشهادیه انحصار وراثت چیست؟ بیشتر بخوانید: استشهادیه انحصار وراثت چیست؟

مراحل انحصار وراثت

برای تعیین اموال معاف از مالیات بر ارث ابتدا باید گواهی انحصار وراثت اخد شود. برای انجام انحصار وراثت باید مراحل خاصی را به ترتیب انجام داده که تقسیم اموال انجام شود. فقط بهتر است بدانید انجام این مراحل با حضور وکیلی که تخصص این کار را دارد بسیار راحتتر و با دردسر کمتر است.

اولین کار برای انحصار وراثت، دریافت گواهی انحصار وراثت می‌باشد که خود این کار شامل مراحلی است که در ادامه بررسی می‌کنیم.

در قدم اول باید یکی از وراث یا وکیلشان با دردست داشتن کارت ملی و شناسنامه متوفی، کارت ملی و شناسنامه وراث، گواهی فوت متوفی و وصیت نامه به شورای حل اختلاف شهری که شخص در آن فوت شده مراجعه کند.

سپس یکی از وراث یا وکیلشان باید با مدارک قبلی به اضافه فرمی که از شورا دریافت کردند، عقدنامه متوفی، رسید گواهی مالیات و دادخواست انحصار وراثت به دفتر ثبت اسناد مراجعه کند.

بعد از استعلام اموال شخص و احراز هویت وراث، آگهی در روزنامه‌های کثیر الانتشار چاپ می‌شود تا در صورتی که وراث دیگری وجود دارد به لیست وراث قبلی اضافه شود.

در نهایت بعد از طی کردن مراحل گفته شده گواهی انحصار وراثت صادر می‌شود. بعد از انجام این مراحل باید مالیات اموال متوفی به صورت کامل رسیدگی و سپس تقسیم اموال صورت بگیرد.
راهنمای نوشتن وصیت نامه بیشتر بخوانید: راهنمای نوشتن وصیت نامه

اموال معاف از مالیات بر ارث
اموال معاف از مالیات بر ارث

کدام اموال از مالیات بر ارث معاف نیستند؟

  • سپرده های بانکی، اوراق بهادار و اوراق مشارکت متوفی به جز مواردی که در بندهای قانون مالیات آمده شامل مالیات دو درصد می‌شود.
  • سهار و سهم شرکای آنها به نرخ یک و نیم برابر نرخ های ذکر شده در قانون
  • وسایل نقلیه ( موتوری، هوایی، زمینی و دریایی) به نرخ دودرصد بهای اعلام شده توسط سازمان مالیات کشور
  •  املاک و حق واگذاری محل به نرخ یک و نیم برابر نرخ های گفته شده در ماده 59

نرخ مالیات بر ارث

سهم الارث وراث دسته اول مبلغ سه میلیون تومان معافیت کسر شده و بقیه مبلغ طبق نرخ هایی که در عنوان قبل گفتیم شامل مالیات می‌شود.
در مورد اموال معاف از مالیات بر ارث بر اساس ماده 38 قانون مالیات مستقیم:” اموالی که به ‌موجب نذر یا وصیت حسب مورد به وراث منتقل می‌شود به نرخ مذکور در ماده (17) این قانون و در صورتی که به غیر وراث به استثنای اشخاص مذکور در بند (3) ماده(24) این قانون، منتقل شود مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی خواهد بود.

در مواردی که منافع مالی، مورد نذر یا وصیت باشد و همچنین منافع مالی که مورد وقف و حبس است، اشخاص منتفع از منافع به استثنای اشخاص مذکور در بند(3) ماده(24) این قانون نسبت به منافع هر سال مشمول مالیات بر درآمد خواهند بود.

تبصره:مال مورد وصیت وقتی مشمول مالیات خواهد بود که وصیت با فوت موصی قطعی شده باشد.

کدام اموال از مالیات بر ارث معاف است؟

طبق ماده 24 قانون مالیات مستقیم:” اموال زیر از شمول مالیات این فصل خارج است و اموال معاف از مالیات بر ارث محسوب می شوند:

وجوه بازنشستگی و وظیفه و پس‌انداز خدمت و مزایای پایان خدمت، مطالبات مربوط به خسارت اخراج، بازخرید خدمت و مرخصی ‌استحقاقی استفاده نشده و بیمه‌های اجتماعی و نیز وجوه پرداختی توسط موسسات بیمه یا بیمه‌گزار و یا کارفرما از قبیل‌ انواع بیمه‌های عمر و زندگی، خسارت فوت و همچنین دیه و مانند آنها حسب مورد که یکجا و یا به طور مستمر به ورثه متوفی پرداخت می‌گردد.

اموال منقول متعلق به مشمولین بند (4) ماده (39) قرارداد وین مورخ فروردین 1340و ماده (51) قرارداد وین مورخ اردیبهشت ماه 1342 و بند (4) ماده (38) قرارداد وین مورخ ‌اسفندماه 1353 با رعایت شرایط مقرر درقرارداد مزبور با شرط معامله ‌متقابل.

اموالی که برای سازمانها و موسسه‌های مذکور در ماده (2) این قانون مورد وقف یا نذر یا حبس واقع گردد به شرط تأیید سازمانها و موسسه‌های‌مذکور.
اثاث‌ البیت محل سکونت متوفی و براساس ماده 25 قانون مالیات مستقیم:” وراث طبقات اول و دوم نسبت به اموال شهدای ‌انقلاب اسلامی مشمول مالیات بر ارث موضوع این فصل نخواهند بود.

احراز شهادت برای استفاده از مقررات این ماده منوط به تأیید یکی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و یا بنیاد شهید انقلاب اسلامی حسب مورد می‌باشد.

اگر در زمینه اموال معاف از مالیات بر ارث سوالات شما پاسخ داده نشد می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما در ارتباطی باشید تا شما را راهنمایی کنند.

انواع وکالت نامه از منظر حقوقی بیشتر بخوانید: انواع وکالت نامه از منظر حقوقی

 

4.6/5 - (57 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

8 پاسخ

  1. من پدرم فوت شده حساب بانکی، خونه، ماشین و زمین کشاورزی( که زمین کشاورزی هنوز تو انحصار وراثت و سند به اسم پدرم نیست) داشته و بازنشسته وزارت بهداشته که پرسیدم میگن بیمه عمر دارن الان با ارائه بیمه برای موارد بالا همه معاف از مالیات میشیم یا نه؟ الان گواهی حصر وراثت رو گرفتم باید چیکار کنم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      خیر مالیات بر ارث ارتباطی با بیمه ندارد.
      بعد از گواهی حصر وراثت درخواست تحریر و تقسیم ترکه بدهید.

    1. سلام، وقت بخیر
      بله اسباب خونه جزو اموال معاف از مالیات بر ارث محسوب می‌شوند.

  2. سلام
    لطفا بفرمایید زمانی که مرحوم ثلث مالش را به شخصی وصیت کند ، آیا بر آن ثلث هم مالیات تعلق می گیرد ؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      به مالی که وصیت شده باشد مالیات تعلق نمیگیرد و تنها مالیات بر ارث تعلق خواهد گرفت.

  3. اموال معاف از مالیات واقعا داستان پیچیده ای داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *