انتقال سند بدون انحصار وراثت ممکن است؟

انتقال سند بدون انحصار وراثت ممکن است؟

از فردی که فوت شده اموالی به جا می‌ماند که به وراث می‌رسند. اگر این اموال به صورت دارایی‌های نقدی باشد، دادگاه پس از انحصار وراثت و طبق قانون تقسیم ارث سهم کدام از وراث را از دارایی باقی‌مانده مشخص و پرداخت می‌کند.

اما در صورتی که اموال باقی‌مانده از متوفی شامل ملک و زمین باشد، باید ابتدا وضعیت سنددار بودن یا سند نداشتن ملک مشخص شود، پس از آن باید مراحل انحصار وراثت ملک تکمیل شده و سهم هر کدام از وراث از ملک مشخص شود.

در این مطلب دادسو شرایط انحصار وراثت ملک و امکان انتقال سند بدون انحصار وراثت را بررسی کرده است. اگر درباره انحصار وراثت سوالی دارید از طریق واتساپ با وکلای موسسه دادسو در تماس باشید.

چه کسانی از متوفی ارث می برند؟

تقسیم اموال متوفی بین بستگان و خویشاوندان او بر اساس طبقات انحصار وراثت انجام می‌شود. طبقه اول ارث شامل فرزندان، نوه‌ها، پدر و مادر و همسر متوفی می‌شود.

در صورتی که همسر و پدر مادر متوفی در قید حیات نباشد و فرزندی نداشته باشد، طبقه دوم انحصار وراثت که شامل خواهرها، بردارها، فرزندان آن‌ها و پدربزرگ و مادربزرگ او می‌شوند از متوفی ارث می‌برند.

اگر در طبقه دوم ارث هم وارثی وجود نداشته باشد، اموال متوفی به طبقه سوم انحصار وراثت یا عموها، عمه‌ها، خاله‌ها، دایی‌ها و فرزندان آن‌ها خواهد رسید.

طبقات انحصار وراثت نسبت به هم ارجحیت دارند و اولویت طبقه اول نسبت به طبقه دوم و سوم بیشتر است. همچنین، در هر طبقه میزان ارث هر کدام از وراث طبق قانون تعیین می‌شود.

چه کسانی از متوفی ارث می برند؟

عدم همکاری وراث برای تقسیم ارث و ملک

اگر وراث برای تقسیم اموال منقول و اموال غیرمنقول باقی‌مانده از متوفی توافق نکنند و یکی از وراث در انحصار وراثت حاضر نشود یا چند نفر از آن‌ها قصد پیشگیری از فروش ملک را داشته باشند، دادگاه وضعیت ملک باقی‌مانده از متوفی و سهم‌الارث هر کدام از ورثه را مشخص می‌کند.

برای تقسیم ارث لازم است که گواهی انحصار وراثت را دریافت کرده و پس از تحریر ترکه درخواست تقسیم ترکه را به دادگاه ارائه کنید. با ارائه این دادخواست کارشناس دادگاه اموال متوفی را بر اساس قانون تقسیم ترکه بررسی و ارزش‌گذاری می‌کند.

اگر عدم همکاری وراث برای تقسیم ملک باشد، دادگاه طبق قابلیت افراز دستور تقسیم یا فروش مال مشاعی و پرداخت حق هر کدام از وراث را مشخص خواهد کرد.

تقسیم ارث متوفی بر اساس طبقات وراث انجام می‌شود و برای تقسیم ترکه باید تحریر ترکه و انحصار وراثت انجام شود.

انتقال سند بدون انحصار وراثت

برای انتقال سند ملک متوفی باید انحصار وراثت انجام شود. چون بدون انجام انحصار وراثت ارزش ملک مشخص نمی‌شود و امکان محاسبه مالیات بر ارث وجود نخواهد داشت؛ بنابراین برای اینکه ملک را بفروشید یا انتقال سند ملک را انجام دهید لازم است که مراحل انحصار وراثت تکمیل شود.

بنابراین، اگر  انتقال سند بدون انحصار وراثت توسط یکی از وراث انجام شود، معامله‌ای که صورت گرفته فاقد اعتبار خواهد بود و به لحاظ قانونی فاقد ارزش است.

همچنین، در صورتی که وراث برای فروش ملک به یکی از ورثه توافق کرده باشند، ابتدا باید وضعیت انحصار وراثت ملک مشخص شود، سپس وارثی که قصد تصاحب ملک را دارد می‌تواند مبلغی که به عنوان ارزش ملک تعیین شده را بپردازد و آن را سایر ورثه خریداری کند؛ بنابراین حتی در صورت توافق وراث هم امکان انتقال سند به نام یک یا چند نفر از وارثان وجود نخواهد داشت. همچنین در این رابطه می‌توانید مقاله “فروش ملک قولنامه‌ای متوفی” را مطالعه کنید.

عدم همکاری وراث برای تقسیم ارث

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه پرونده های ملکی پاسخ داده شده است.

مدارک لازم برای انحصار وراثت ملک متوفی

برای انحصار وراثت ملک باقی‌مانده از متوفی باید مدارک انحصار وراثت را به دادگاه ارائه کنید.

  • گواهی فوت متوفی
  • قولنامه یا سند رسمی ملک
  • وصیت‌نامه متوفی
  • عقدنامه یا سند ازدواج متوفی در صورت در قید حیات بودن همسر
  • گواهی انحصار وراثت

جمع بندی

در صورتی که درباره انحصار وراثت و امکان انتقال سند بدون انحصار وراثت سوالی دارید، کارشناسان حقوقی دادسو در این زمینه می‌توانند شما را راهنمایی کنند. همچنین برای اطلاعات بیش‌تر و راهنمای مراحل انحصار وراثت ملک می‌توانید مقاله “انحصار وراثت املاک قولنامه‌ای” را مطالعه کنید.

برای انجام مراحل تقسیم ارث، داشتن وکیل انحصار وراثت می‌تواند به شما کمک زیادی بکند. به این ترتیب انحصار وراثت سریعتر انجام می‌شود. همچنین در صورتی که خارج از کشور زندگی می‌کنید با مشورت وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور، بدون نیاز به حضور شما در هیچ مرحله‌ای می‌توانید تقسیم ارث را انجام دهید. برای اطلاع از هزینه وکیل انحصار وراثت می‌توانید با کارشناسان حقوقی دادسو مشورت کنید.

سوالات متداول

  1. آیا امکان انتقال سند بدون انحصار وراثت وجود دارد؟

انتقال سند بدون انحصار وراثت باطل و فاقد اعتبار قانونی است.

  1. انتقال سند به یکی از وارثان متوفی با توافق وراث معتبر است؟

وراث نمی‌توانند ملکی که به آن‌ها به ارث رسیده را به صورت توافقی به نام یکی از خودشان یا فرد دیگری منتقل کنند و این معامله اعتبار ندارد.

  1. برای انحصار وراثت وکیل لازم است؟

حضور وکیل آشنا به قوانین انحصار وراثت انجام پرونده را تسهیل می‌کند و وراث سریع‌تر می‌توانند پرونده انحصار وراثت را به نتیجه برسانند.

4.2/5 - (66 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.
48 پاسخ
  1. خیلی قوانین مسخره ای داریم، به راحتی یه فرزند خلف میتونه کلاهبرداری کنه. من پدربزرگ و مادربزرگم رو یکی از عموهای نامردم برد خونه شون به اسم نگهداری، ولی بعد از چند ماه پای بقیه بچه هارو برید و اجازه نداد که ما اونارو ببینیم، با کل فامیل هم قطع ارتباط کرد. بعد ما فهمیدیم یواشکی تمام خانه را آقاجانم زده به اسم اون. پدربزرگی که ۸۰ ساله بوده و قطعا با ترس این کار و کرده، مادربزرگمم که مریض بود حتی کلمه ای حرف نمیزد. به راحتی حق ۳نفر دیگه رو پایمال کرده

  2. سلام پدر شوهرم میخواد یه قسمتی از زمین خونه شون رو بده به ما که ما بسازیم مثلا ۱۰۰متر بعد باید جچوری سند بزنه به اسم شوهرم اونای دیگه راضی هستن مراحل رو ومیخواستم بدونم که ما خرج گذاشتیم فردا نگن که ما ارث میخوایم ممنون

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید تا راهنمایی تون کنند.

  3. وقت بخیر
    شش خواهر و برادر هستیم و پدرمان دو سال پیش فوت شدند. انحصار ورثه صورت گرفته و جهت درخواست و اخذ سند تک برگی اموال پدرم (همه وراث غیر از یکی از خواهرها) به یک نفر از خانواده وکالت کاری اداری دادند.

    – آیا وکالت ندادن یکی از وراث مانع از صدور و اخذ سند مالکیت برای دیگر وراث میشود،؟ یا مشکلی ایجاد نمیکند؟

  4. سلام پدری چندسال پیش فوت شده خانه ای داردبه اسم خودش بچه هابه سن بلوغ رسیده اند آیامادرمیتونه خانه رابه اسم بچه هاقولنامه کنه

  5. سلام ما چهارتا خواهر برادریم البته دوتا از همسر اول پدرم هستن ومن وبرادرم از همسردوم پدرمون هستیم پدرم سال ۱۳۷۳فوت شدن وتاالان انحصاوراثت انجام نشده وخواهر برادرم که ازهمسراول هستن تواین چنسال ازاموال پدرم استفاده میکردن وازباغ هامیوه برداشت میکردن وبه مانمیدادن ایا این جرم محسوب میشه

    1. سلام، وقت بخیر
      خیر جرم محسوب نمی شود می توانید برای انحصار وراثت اقدام کنید.

    2. سلام جرم نیست .ولی میتوانید اجرت المثل ایام تصرف را بگیرید

  6. آیا وراث میتوانند بدون حضور و رضایت یکی از وراث دیگر توافق کنند و ملک ورثه ای را بفروشند ؟
    دو ورثه دیگر میتوانند با همدیگر توافق کنند و بدون حضور و رضایت بنده ملک پدری را به فروش برسانند ؟

    1. سلام، وقت بخیر
      می توانند برای انحصار وراثت اقدام کنند ولی باید سهم ورثه ی دیگر نیز داده شود.

  7. سلام خیلی استفاده وکمک شدم هیچ به من ندادند ۹ نفریم و همه چیز را فروختند و بی خبر بودم و سکوت کرده اند متشکرم

  8. سلام وقت بخیر ما ۵برادر و ۳تا خواهریم یکی از برادرها چند سال در طبقه بالای خانه مادرم زندگی کرد بدون اینکه اجازه ای از ما بگیره حالا چند ساله فوت شدن و این بقیه خواهر برادرا راضی کرده براش امضا کنن که بالا مال خودش بجز من میخواستم ببینم ممکنه بالارو بهش بدن؟

  9. سلام بعد از مرگ پدرم خانه ای به من وبرادرم از پدرم به ارث رسیده بود وبه علت سکونت مادر بزرگمان در آن ملک سند رابه نامش زدیم آیابعد از فوت مادر بزرگمان می‌توانیم ملک راپس بگیریم

    1. سلام، وقت بخیر
      ملک به نام ایشان است و بین وراثشان تقسیم می شود.

  10. سلام خسته نباشید.پدرشوهرم در قید حیات هستن و میخوان یه خونه به اسم شوهرم بکنن.من میخوام بدونم چقد بعد از انتقال مالکیت،شوهرم میتونه به نام من بزنه.فردای همون روز میشه؟چون من شنیدم باید ۶ماه بگذره

    1. سلام من یه خونه رابایدبه نام شوهرم میزدم حالا فوت شدایاحالا که فوت شدهنوزم میتونم به نامش بزنم

  11. سلام من سه دایی دارم و بعد مرگ پدر بزرگم ملک ودارایهای ان را فروخته و در جای دیگر خریداری کرداند حالا مادر من نیز فوت شده ایا من میتوانم تقاضای ارث کنم البته انحصار ورثه نکردن

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که مادر شما بعد از پدربزرگتان فوت کرده باشد، ارث به شما تعلق می گیرد.

  12. سلام ما ۶ برادر و ۴ خواهر هستیم زمین کشاورزی تحت تصرف برادر ها از سال ۴۵ تا حالا بوده و توافقی بین خواهر ها و برادر ها شده و مکتوب بین همه وراث اما شده ولی یکی از خواهر های ما سهم برادر دیگر که زمین کنار زمین همدیگر بوده را از طریق مالک صلح نامه گرفته و میگوید سهم پدرم بوده این زمین و صلح نامه را طبق تقسیم نامه که همه امضا و شاهدان هم امضا کردن میتوانیم باطل کنیم ممنون از راهنمایی شما

  13. سلام.
    ملکی که در محضر پدرم قید کرده بعد از فوت به نام مادرم بشه.وبعد از اون طبق تقسیم بندی خودشون به نام ما.
    امکانش هست پدرم بدون اجازه مادرم همه چیزو بر هم بزنه به صورت قانونی؟

    1. سلام، وقت بخیر
      با توحه به پیچیده بودن موضوع و توضیحات کم شما امکان نظر دادن نیست. بستگی به شرایط صلح عمری دارد

  14. سلام وقت بخیر.پدرمرحوم بنده یکسال قبل فوت ملکی روبارضایت خودش ودردفتررسمی بصورت فروش انتقال داده بنام مادرم وبصورت خریداروفروشنده ثبت شده ولی خب بصورت رایگان این کارکرده وپولی بابتش دریافت نکرده حالابعدپدرم برادرانم قصددارن ملکو پس بگیرن آیاممکنه سندی که چندساله بنام مادرمه رو باطل کنن.

    1. سلام، وقت بخیر
      با توجه به داشتن سند تک برگ توسط مادر شما، احتمال چنین چیزی بسیار کم است.

  15. سلام، مادربزرگ من بدون اطلاع و بدون انحصار وراثت خانه پدربزرگم که فوت شده را از طریق استشهاد محلی به نام خودش زده و دوتا از فرزندانش هم به عنوان شاهد امضا زدن و می‌خواهن کل خانه رو که الان برای خودشون هست به نام یک فرزندشون کنن، آیا این معامله درست هست، چه جوری میشه سند رو از نام من مادربزرگم باطل کرد، ممنون

  16. سلام مادرم فوت کرده است در حسابش مبلغی بوده ک برادرم بعد انجام انحصار وراثت وکسر مالیات آن رابرداشت وبین خواهر برادر تقسیم کرده است، از آن طرف منزل پدریم ک سندش ب اسم مادرم بوده ب دوبرادر وخواهرم رسیده است و زمینهای غیربافت .بدون سند ب .ند برادر خواهر دیگر،الان که این دوبرادرخواهرهایم ک منزل سند دار مادرم رابین خودشان تقسیم کنند وانتقال سند بدهند دوباره باید مالیات .انحصار وراثت انجام دهند،میگویند باید هزینه این کارها راهمه برادر خواهرهامتحمل بشوند چون مادرمان درحسابش پول داشت ابتدا میبایست این هزینه که ملک سند ار بشخص خاص هم می‌رسید هم کم میشد بعد پول بین دیگران تقسیم میشد،آیا این حرفشان قانونی است؟

  17. وقت بخیر.یکی از وراث بدون اطلاع بقیه وراث ملکی را از پدر خود به عنوان خرید و فروش به نام خود کرده است.ولی هیچ مبلغی از این بابت پرداخت نشده و مالک در قید حیات هستند تکلیف بقیه ی وراث بعد از فوت مالک چیست ممنون

    1. سلام، وقت بخیر
      شخص تا زمانی که در قید حیات باشند اختیار اموال خود را دارند.
      انحصار وراثت بعد از فوت فرد انجام می شود و با اموال به جای مانده از ایشان

  18. باسلام و وقت بخیر.من میخواهم با اقایی ازدواج کنم که همسر سابقش فوت شده و ۳دنگ خانه بنام این مرحوم و ۳دنگ دیگرش بنام این اقاست و صاحب دو فرزند میباشند.ایا این اقا میتواند ۳دنگی را که به اسم خودش است را بدون انحصار ورثه مهریه من کند یا نه؟

  19. سلام وقت بخیر پدر من درسن ۸۵سالگی منزل خودرا بنام نامادری ودخترش که از پدرم نیست ودختر زن بابا است که درخانه مابزرگ شده وشوهر دختر سند زده شده ایا میتوان ادعا کرد

      1. سلام سهم العرثی که به بنده رسیده انحصار وراث هم کرده بودیم و مالیات بر ارث هم پرداخت شده و مادر قیم بچه های صغیر بود که هیچ مالکیتی نسبت به ملک نداشت حتی سهم هشت یک خودش را هم به ما داد حال سوالم ابن است ایا بنده میتوانم طبق سندی که دارم سهم العرثم را بنام فرزندم کنم ضمن اینکه ملک بصورت اولبه هست و هیچ تعغیری داده نشده یعنی تقسیم نکردیم و بصورت مشاع است، ممنون

  20. سلام یک سئوال داشتم اینکه آیا من از مادرم می توانم برگه محضری بگیرم که در صورت فوت من قبل از مادرم ، همسر و فرزندانم سهم الارث من را بگیرند . من ۷ برادر و خواهر دارم .

  21. سلام وقت بخیرشوهرم سه سال پیش فوت شده دوتادختردارم عروس شدندبعدازفوت شوهرم دامادم جلوی اموال ودارایی شوهرم روگرفته ولی تمام اموال ودارایی بنام شوهرم ثبت هست وسنرعادی نوشته داده دوتادخترام من درخواست دادم بابت مهریه وسهم الرث ایاقانون سندهای عادی روقبول داره یاسندهای عادی رو؟؟؟؟؟لطفاراهنماییم کنید

  22. سلام وقت بخیر پدر من در شهرستان زمین زراعی ارث برده و۳برادرو۲خواهر و۲پسر عمو داره که اینها ارث میبرن در زمین زراعی هر کدام سر خود زمین ساختن بدون اینکه انحصار وراثت بشه الان زمینی مانده به متراژ۱۵۰۰متر. زمینی که پدرم که قبلا گرفته بود خیلی کوچیک بودالان از پشت به خونه اضافه کردیم حالا پسر عموی پدرم میگه اینجا مال منه چهار دیواری که ساختیم الان خراب کرده حالا باید چیکار کرد ممنون اگه راهنمایی کنید

  23. سلام ما ستا خواهر و بو برادریم برادرم میخواهد ما بهش وکالت بدیم که سند خونه پدریمون بخوره بنام خودش ایا میتونه اینکار رو بکنه تعهدی در دفتر خونه داده میشه که ما ارثمون را ازش بگیریم

    1. سلام، وقت بخیر
      خیر در صورتی که ملک به نام ایشان بخورد با رضایت شما مالکیت تام با ایشان خواهد بود.

      1. سلام وقت بخیر من بایکی ازوراث سرملک پدری ب مشکل برخوردم اگه شکایت کنه جلوحسابهای من مسدودمیشه یانه؟

        1. سلام، وقت بخیر
          به جزئیات موضوع بستگی دارد. لطفا با کارشناسان حقوقی تماس بگیرید تا به طور کامل شما را راهنمایی کنند.

  24. سلام ما چهار تا برادر و چهارتا خواهریم ،دو تا از برادرهایم بدونه انجام انحصار وراثت قسمتی از اموال پدرم را از برادر دیگرم خریدند و وارث دیگر خبر نداشتند آیا این معامله صحیح است یا باطل.

    1. سلام، وقت بخیر
      بله در صورتی که به صورت رسمی خریده باشند موردی ندارد.

    2. با سلام. دونفر از ۷ ورثه بر روی زمین ارث پدری داوری کرده و برای یکی از ورثه ارث تعیین کرده و از وکالتی که مربوط به ساخت و ساز بوده بعنوان وکالت ارجاع به داوری وراث استفاده کرده اند مشخص شده وکالت ارجاع به داوری نبوده آیا این داوری باطل است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *