انحصار وراثت شوهر

انحصار وراثت شوهر
  در این مقاله قرار است درباره اخذ گواهی انحصار وراثت شوهر توضیح دهیم. همان طوری که می‌دانید در صورت فوت هر فردی که اموال و ورثه داشته باشد مهم ترین نکته رسیدگی به امور انحصار وراثت ایشان است. برای انجام انحصار وراثت باید ابتدا درباره مراحل انحصار وراثت و طبقات وراث به صورت کامل بدانیم.

انحصار وراثت شوهر

انحصار وراثت شوهر فرقی با انحصار وراثت افراد دیگر ندارد. در صورتی که همسر خانمی فوت کرده باشد ایشان باید مراحل انحصار وراثت را به صورت کامل طی کند تا گواهی انحصار وراثت را دریافت کند و سپس تقسیم ترکه انجام شود. برای اخذ گواهی انحصار وراثت شوهر می‌توان هم وکیل انحصار وراثت گرفت و هم بدون کمک وکیل انجام داد . در صورتی که موسسه حقوقی دادسو برای دریافت گواهی انحصار وراثت همسر شما اقدام کند، بین ده تا چهل روز کاری، گواهی انحصار وراثت را دریافت می‌کند. ده روز کاری برای انحصار وراثت محدود زمان می‌برد (انحصار وراثت محدود زمانی انجام می‌شود که اموال متوفی کمتر از پنجاه میلیون تومان باشد) چهل روز کاری برای انحصار وراثت نا محدود است (انحصار وراثت نا محدود زمانی انجام می‌شود که اموال متوفی بیشتر از پنجاه میلیون تومان باشد. اگر خودتان برای انحصار وراثت اقدام کنید بین سه تا هشت ماه زمان می‌برد.
انحصار وراثت شوهر
انحصار وراثت شوهر

مراحل انحصار وراثت

همان طوری که توضیح دادیم مراحل انحصار وراثت شوهر تفاوتی با افراد دیگر ندارد. اولین مرحله برای اخذ گواهی انحصار وراثت همسر دریافت گواهی فوت ایشان از ثبت احوال به صورت آنلاین یا حضوری است. بعد از دریافت گواهی فوت باید به شورای حل اختلاف شهری که آخرین محل زندگی متوفی بوده مراجعه کرد. در مرحله بعد باید وراث به همراه کارت ملی و شناسایی به دفتر ثبت اسناد مراجعه کنند تا وراث تائید شوند و استشهادیه انحصار وراثت را دریافت کنند. در این مرحله همسر متوفی علاوه بر شناسنامه و کارت ملی باید عقدنامه را همراه خود داشته باشد. در مرحله بعد باید یکی از وراث یا وکیل مجدد به شورای حل اختلاف مراجعه کنند و دادخواست گواهی انحصار وراثت را  تنظیم و ثبت کنند. در مراحل بعدی مالیات بر ارث مشخص شده و دادگاه برای اطمینان از عدم حضور وراث دیگر آگهی در روزنامه‌های کثیر الانتشار منتشر می‌کند. در صورتی که ورثه دیگری نباشد گواهی انحصار وراثت صادر می‌شود. انحصار وراثت سرقفلی بیشتر بخوانید: انحصار وراثت سرقفلی

سهم زن از انحصار وراثت همسر

سهم زن از انحصار وراثت همسر بسته به این که متوفی ورثه دیگری داشته باشد یا خیر متفاوت است. در شرایطی که آقایی فوت کند و فرزند یا فرزندانی داشته باشد و همسر ایشان نیز در قید حیات باشد، به میزان یک هشتم از اموال به همسر ایشان تعلق می‌گیرد و بقیه اموال بین وراث دیگر تقسیم می‌شود. اگر آقایی فوت کند و فرزندی نداشته باشد و همسر یکی از وراث ایشان باشد به میزان یک چهارم از اموال آقا به همسرش می‌رسد. در صورتی که اگر خانمی فوت کند و فرزندی نداشته باشد نصف اموال خانم به آقا تعلق می‌گیرد. اگر وراث متوفی پدر، مادر، همسر و فرزند ایشان باشند در زمان مرگ یک هشتم به خانم، یک ششم به پدر و یک ششم به مادر و بقیه اموال بین فرزند یا فرزندان تقسیم می‌شود. اگر وراث متوفی شامل همسر (خانم)، پدر و مادر ایشان باشد، میزان سه دوازدهم به خانم، چهار دوازدهم به مادر و پنج دوازدهم به پدر متوفی تعلق می‌گیرد. ابطال تقسیم نامه ارث چگونه انجام می شود؟ بیشتر بخوانید: ابطال تقسیم نامه ارث چگونه انجام می شود؟

مدارک لازم برای انحصار وراثت همسر

مدارک لازم برای اخذ گواهی انحصار وراثت شوهر به شرح زیر است:    
انحصار وراثت شوهر
انحصار وراثت شوهر

قوانین مربوط به انحصار وراثت زن از شوهر

ماده ۸۶۴ قانون مدنی

از جمله اشخاصی که به موجب سبب ارث میبرند هر یک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشد.

ماده ۹۴۰ قانون مدنی

زوجین که زوجیت آنها دائمی بوده و ممنوع از ارث نباشند از یکدیگر ارث میبرند.

ماده ۹۴۲ قانون مدنی

در صورت تعدد زوجات ربع یا ثمن ترکه که تعلق بزوجه دارد بین همه آنان بالسویه تقسیم میشود.

ماده ۹۴۳ قانون مدنی

اگر شوهر زن خود را به طلاق رجعی مطلقه کند هر یک از آنها که قبل از انقضاء عده بمیرد دیگری از او ارث میبرد لیکن اگر فوت یکی ‌از آنها بعد از انقضاء عده بوده و یا طلاق بائن باشد از یکدیگر ارث نمیبرند.

ماده ۹۴۴ قانون مدنی

اگر شوهر در حال مرض زن خود را طلاق دهد و در ظرف یک سال از تاریخ طلاق به همان مرض بمیرد زوجه او ارث میبرد اگرچه ‌طلاق بائن باشد مشروط بر اینکه زن شوهر نکرده باشد

ماده ۹۴۶ قانون مدنی

زوج از تمام اموال زوجه ارث می برد و زوجه در صورت فرزنددار بودن زوج یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث می برد در صورتی که زوج هیچ فرزندی نداشته باشد سهم زوجه یک چهارم از کلیه اموال به ترتیب فوق می باشد. تبصره (الحاقی ۱۳۸۹/۵/۲۶) – مفاد این ماده در خصوص وراث متوفایی که قبل از تصویب آن فوت کرده ولی هنوز ترکه او تقسیم نشده ‌است نیز لازم‌الاجرا است.

ماده ۹۱۳ قانون مدنی

در تمام صور مذکوره در این مبحث هر یک از زوجین که زنده باشد فرض خود را میبرد و این فرض عبارت است از نصف ترکه برای ‌زوج و ربع آن برای زوجه در صورتی که میت اولاد یا اولاد اولاد نداشته باشد و از ربع ترکه برای زوج و ثمن آن برای زوجه در صورتی که میت اولاد یا اولاد اولاد داشته باشد و مابقی ترکه بر طبق مقررات مواد قبل مابین سایر وراث تقسیم میشود.

ماده ۹۲۷ قانون مدنی

در تمام مواد مذکوره در این مبحث هر یک از زوجین که باشد فرض خود را از اصل ترکه میبرد و این فرض عبارت است از نصف اصل‌ترکه برای زوج و ربع آن برای زوجه. ‌متقربین به مادر هم اعم از اجداد یا کلاله فرض خود را از اصل ترکه میبرند. ‌هر گاه به واسطه ورود زوجه یا زوجه نقصی موجود گردد نقص بر کلاله ابوینی یا ابی یا بر اجداد ابی وارد میشود. ‎ سهم دولت از ارث چگونه محاسبه می شود؟ بیشتر بخوانید: سهم دولت از ارث چگونه محاسبه می شود؟
5/5 - (5 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

6 پاسخ

  1. سلام من ۲۰ سالم (اقا هستم )هست و همسرم ۷۰ ایا موقع فوت همسرم فقط نصف دارای هاش به من میرسه چون بجز من وارث دیگه ای نداره فقط یه برادر داره ؟

  2. انحصار وراثت شوهر من به خاطر لجبازی های برادر شوهرم متوقف شده و همکاری نمی کنه. خسته شدم از دستشون.

    1. سلام
      جهت گرفتن گواهی انحصار وراثت نیازی به تایید همه وراث نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *