مدارک لازم برای درخواست طلاق

مدارک لازم برای طلاق توافقی

اولین سوال برای متقاضیان طلاق این است که مدارک لازم برای طلاق توافقی چیست؟

مدارک لازم برای درخواست طلاق عبارتند از کارت ملی، شناسنامه و سند ازدواج (عقدنامه).

در صورتی که خانم با وکالت در طلاق اقدام نماید، باید اصل وکالت در طلاق را هم ضمیمه پرونده کند. در ادامه به صورت دقیق در مورد مدارک لازم برای درخواست طلاق ضحبت می کنیم.

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

مدارک لازم برای طلاق توافقی

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی تفاوتی با سایر طلاق‌ها ندارد و همانطور که گفته شد این مدارک عبارتند از:

  • کارت ملی زوجین
  • شناسنامه زوجین
  • اصل سند ازدواج

نکته: در صورتی که سند ازدواج در دسترس نیست می‌تونید با مراجعه به دفترخانه‌ای که عقد انجام شده یک رونوشت از عقدنامه تهیه کنید.

نکته 2: اگه کارت ملی شما قدیمی باشد موردی ندارد و با رسید کارت ملی جدید می‌توانید اقدام کنید.

نکته 3: در صورتی که خانم حق طلاق دارند اصل وکالت در طلاق هم ضمیمه شود.

کارت ملی برای طلاق

استفاده از کارت ملی به عنوان سند احراز هویت فردی در هر روال اداری و قضایی اجباری است. یعنی بدون داشتن کارت ملی هیچ خدمات اداری و قضایی به شخص داده نمی‌شود. هموطنانی که دارای کارت ملی هوشمند هستند می‌توانند بدون هیچ گونه دردسری مسیر را پیش ببرند.

استفاده از کارت ملی قدیمی هنوز بلامانع است و با داشتن رسید ثبت نام کارت ملی هوشمند می‌توانید پرونده خود را با کارت ملی قدیمی شروع نمایید.

شناسنامه برای طلاق

شناسنامه زوجین آن مدرک هویتی است که مسائل مربوط به ازدواج و طلاق افراد در آن ثبت می‌شود. از جهت ثبت طلاق توافقی در شناسنامه، همراه داشتن شناسنامه در طول مسیر پرونده بسیار اهمیت دارد.

در صورتی که یکی از زوجین شناسنامه‌اش را گم کرده باشد، مانعی در اجرای پرونده طلاق توافقی نیست و با کپی شناسنامه نیز می‌شود دادخواست طلاق توافقی را به دادگاه ارسال کرد.

اما به محض گرفتن شناسنامه جدید باید به دفتر ثبت طلاقی که صیغه طلاق در آنجا جاری شده است مراجعه کرد و از دفتردار خواست که طلاق را در شناسنامه ثبت نماید.

در حال حاضر تفاوتی بین شناسنامه‌های جدید و قدیمی وجود ندارد و با هر دو نسخه امکان طی کردن روند طلاق توافقی وجود دارد.

سند ازدواج برای طلاق توافقی

سند ازدواج زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و باید در یکی از دفاتر رسمی ثبت ازدواج ثبت می شود. سند ازدواج شامل اطلاعات هویتی و پستی زوج و زوجه، نوع عقد، ضداق و امضای زوجین، شرایط ضمن عقد، عقد خارج لازم، نحوه پرداخت صداق، اطلاعات هویتی شهود و مشخصات کامل مجریان صیغه ازدواج است.

در صورتی که سند ازدواج مفقود شده باشد، یکی از زوجین یا وکیل آن ها می توانند به دفتر ثبت ازدواجی که صیغه ازدواج آنجا جاری شده مراجعه کنند و با پرداخت مبلغ مشخصی یک رونوشت برابر اصل از سند ازدواج دریافت کند.

برگه عدم امکان سازش بهزیستی

چند سالی است که زوجین قبل از طلاق توافقی حتما باید به مراکز غربالگی و مشاوره بهزیستی مراجعه کنند و بعد از ثبت نام در سامانه تصمیم، نسبت به شرکت در جلسه غربالگری و چهار تا شش جلسه جلسه مشاوره اقدام نمایند. حضور در این جلسات برای هر دو نفر اجباری است و بعد از طی کردن این مراحل برگه ای را از اداره بهزیستی شهر خود مبنی بر عدم امکان سازش می گیرند که همراه داشتن آن در زمان اقدام برای طلاق توافقی اجباری است.

البته در صورتی که وکیل طلاق توافقی داشته باشید نیازی نیست که در جلسات مشاوره و غربالگری شرکت کنید. برای اطلاعات بیش‌تر می توانید با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

ما برای شما چه کار می کنیم؟

توافقنامه طلاق توافقی

توافقنامه طلاق توافقی یکی از مهمترین پاسخ ها برای سوال برای طلاق توافقی چه مدارکی لازم است می باشد. زوجین بعد از توافق در مورد مسائل گفته شده باید نسبت به ثبت رسمی این توافقنامه در یکی از دفاتر ثبت اسناد اقدام نمایند.

همین طور می توانند تا روز دادگاه صبر نمایند و در روز دادگاه زوجین یا وکیل طلاق توافقی آن ها در محضر دادگاه توافقات طلاق توافقی را اعلام نماید و در حکم دادگاه توافقات ثبت شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد توافقنامه طلاق توافقی می توانید با همکاران ما در مشاوره تلفنی دادسو تماس بگیرید.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

مهریه در طلاق توافقی

با توجه به بالا بودن ارزش مالی مهریه مهم‌ترین اصل توافق برای طلاق توافقی، بخشش مهریه یا گرفتن مهریه است. قانون تعیین و تکلیف مهریه در طلاق توافقی را بر عهده زوجین گذاشته و زوجین می توانند هر توافقی را انجام دهند.

به طور مثال مهریه در طلاق توافقی به صورت کامل دریافت شود، یا به طور کامل بخشیده شود و یا حتی بخشی از مهریه دریافت و بخش دیگری از آن بخشیده شود. همچنین پیشنهاد می‌کنیم در این باره حتما مقاله “بخشیدن مهریه بدون شاهد” را نیز مطالعه کنید.

حضانت فرزند در طلاق توافقی

در صورتی که زوجین فرزند مشترکی نداشته باشند، طبیعتا نیازی به توافق در این مورد نیست. اما در صورتی که فرزند مشترک داشته باشند و فرزند هنوز از مدار حضانت خارج نشده باشد باید در مورد نگهداری فرزند و هزینه های او توافق بعمل بیاید.

در صورتی که زوجین به توافق نرسند، حضانت فرزند در طلاق توافقی طبق قانون اجرا می شود. قانون در این مورد حضانت فرزندان تا هفت سالگی را به مادر داده و حضانت فرزند دختر از هفت تا نه سالگی و حضانت فرزند پسر از هفت تا پانزده سالگی با پدر است.

مشاوره قبل از اقدام برای طلاق توافقی

در پاسخ به سوال برای طلاق توافقی چه مدارکی لازم است به طور شفاف تمامی مدارکی که برای انجام طلاق توافقی نیاز دارید برایتان توضیح داده شد.

اما خصوصا در چند سال اخیر روال طلاق توافقی پیچیده‌تر و زمانبرتر شده است. بنا بر تجربه‌ای که در دادسو بدست آمده است، زوجین بسیاری بوده‌اند که به دلیل اطلاعات کم و ناقص ضربه‌های غیر قابل جبرانی در طول مسیر طلاق توافقی خورده‌اند.

از این رو به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم قبل از هرگونه اقدام در مورد طلاق توافقی و یا امضای اسناد رسمی در مورد توافقنامه طلاق توافقی حتما با دادسو تماس بگیرید و به صورت رایگان از مشاوره حقوقی تلفنی دادسو استفاده نمایید. همکاران ما در دادسو با حوصله پاسخگوی سوالات شما هستند.

جمع بندی

همان طور که دیدید در این مطلب تمام مدارک لازم برای طلاق توافقی را نام بردیم و توضیح دادیم که برای طلاق توافقی چه باید کرد و چه مدارکی لازم است؟ شما می توانید با همراه داشتن مدارک لازم برای درخواست طلاق به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و دادخواست طلاق توافقی را ثبت نمایید.

به دلیل این که مراحل انجام طلاق توافقی بدون وکیل ممکن است زمان بر باشد، در صورتی که مایل به حضور در هیچ کدام از این مراحل نیستید و تمایل دارید تمامی امور پرونده طلاق توافقی شما بدون حضور شما در هیچ مرحله ای توسط وکیل طلاق توافقی انجام شود، فقط کافیست با دادسو تماس بگیرید. همکاران ما به صورت کامل شما را راهنمایی خواهند کرد.

سوالات متداول

برای درخواست طلاق از طرف زن چه مدارکی لازم است؟

مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن؛ شناسنامه، کارت ملی، سند ازدواج و گواهی مشاوره قبل از طلاق لازم است.

برای درخواست طلاق از طرف مرد چه مدارکی لازم است؟

مدارک لازم برای طلاق از طرف مرد شامل؛ شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج است. همچنین مرد موظف است تمامی حقوق زوجه از جمله مهریه و نفقه را پرداخت کند.

برای طلاق توافقی چه باید کرد؟

برای طلاق توافقی زن و شوهر باید بر سر تمام مسائل از جمله؛ مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و تقسیم اموال به توافق برسند.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

4.7/5 - (24 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

11 پاسخ

  1. کارت ملی من قدیمیه. ولی رسیدشو. دارم. می تونم برای طلاق توافقی اقدام کنم؟

  2. من کانادا زندگی می کنم. پاسپورت رو هم برای مدارکم طلاق توافقی نیازه؟

  3. کارت ملی من قدیمی هستش . قبض جدید رو دارم. مدارک برای طلق توافقی ناقص میشه؟ میشه با کارت ملی قدیمی و رید کارت ملی جدید اقدام کنیم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      خیر ناقص نمی شود با برگه قبض کارت ملی جدید می توانید اقدام کنید.

  4. کارت ملی قدیمی رو پس میشه برای مدارک طلاق توافقی داد.
    درسته؟

    1. سلام. با ارائه رسید ثبت نام کارت ملی هوشمند می تونین پرونده رو پیش ببرین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *