برگ سبز خودرو چیست؟

برگ سبز خودرو

در این مقاله قرار است در مورد برگ سبز خودرو، عکس برگ سبز خودرو، استعلام برگ سبز ، تفاوت برگ سبز و سند خودرو و نحوه گرفتن المثنی برگ سبز خودرو صحبت کنیم.

سندیت برگ سبز خودرو تبدیل به مشکل روز برای مردم تبدیل شده و شاعبه های فراوانی را به همراه دارد زیرا عده‌ای برگ سبز را به عنوان سند مالکیت تلقی کرده و عده‌ای دیگر سند رسمی را تنها با ثبت در دفاتر اسناد رسمی معتبر می دانند، اما در پی حل این معضل اکنون به تعریف مختصری از برگ سبز و تفاوت آن با سند رسمی مالکیت می پردازیم.

برگ سبز خودرو چیست؟

برای نقل و انتقالات خودرو در کشور ما عملا با 2 نوع سند مواجه هستیم:

سند مالکیت و برگ سبز که سند مالکیت را از دفاتر اسناد رسمی و برگ سبز را از نیروی انتظامی می‌گیریم. در واقع برگ سبز مالکیت پلاک را نشان می دهد نه مالکیت خودور را!

مواردی که در برگ سبز قید می گردد از این قبیل است:

مشخصات مالک خودرو، مشخصات خودرو و شماره پلاک در این برگ ها قابل مشاهده است. وجود عبارت «سند مالکیت خودرو» و شماره سنا (شماره مالکیت خودرو) در برگ سبز نشان از رسمی بودن و معتبر بودن برگ سبز دارد.

استعلام برگ سبز خودرو

راه و روش های استعلام برگ سبز خودرو از این قرار است:

  1. سعی کنید در زمان خرید، حتما اصل برگ سبز را از فروشنده بخواهید و کد Vin که بر روی برگ سبز قید شده است را با کد درج شده بر روی کارت ماشین، مطابقت دهیم؛ اگر تفاوتی وجود نداشت، برگ سبز اصل است.
  2. شما می‌توانید از طریق پلیس 10+ یا پلیس راهور استان‌تان، نسبت به استعلام برگه سبز اقدام کنید.

در حال حاضر برای استعلام برگ سبز راه صددرصدی وجود ندارد و مطمئن ترین راه، استعلام سند قطعی خودرو است. استعلام سند قطعی خودرو راهی مطمئن برای بررسی درستی مراحل خرید خودرو است و روشی است که ثابت می‌کند در حال‌حاضر شما صاحب ماشین هستید.

توصیه می‌شود بعد از اتمام مراحل تعویض پلاک و انتقال سند خودرو، حتما استعلام سند خودرو را نیز انجام دهید تا مطمئن شوید که همه مراحل به‌درستی طی شده است.

عکس برگ سبز خودرو

عکس برگ سبز خودرو
عکس برگ سبز خودرو

برگ سبز خودرو صفر

تمامی خودرو ها پس از عبور از خط تولید برای انتقال و فروش به خریداران خودرو صفرکیلومتر دارای برگه سبز خواهند بود. برگ سبز، یک کارت هوشمند خودرو است که حداقل تا 15 روز به دست خریدار می رسد و شامل اطلاعات سند است و به مالک خودرو تحویل داده می‌شود تا با خود به عنوان کارت شناسایی خودرو به همراه داشته باشد.

برگ سبز خودرو صفر سند مالکیت است و این به این معناست که فرد با در دست داشتن برگه سبز در صورت درخواست مامورین نیروی انتظامی می‌تواند تا یک سال ( که سند مالکیت به خریدار ارسال شود) مالکیت خود بر اتومبیل را ثابت کند و برای همین موضوع برگ سبز کافیست.

در این خصوص باید گفت به صرف وجود برگه سبز در مدت یک سال نمی‌توان خودرو را مورد نقل و انتقال قرار داد؛ حتی به صورت وکالتی یا به صورت رهن! وجود برگه سبز خودرو صفر تنها برای اثبات موقتی مالکیت خودرو صفر کیلومتر به نام خریدار در برابر ماموران است.

دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی بیشتر بخوانید: دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی

تفاوت سند رسمی و برگ سبز

همان طور که گفتیم، ثبت نقل و انتقالات برای رسمیت یافتن باید حتما در نزد دفاتر اسناد رسمی یا نزد یکی از مامورین رسمی ثبت اسناد به ثبت برسند تا از اعتبار قانونی نزد محاکم برخوردار شوند. بنابراین اولین و مهم ترین اقدام بعد از نقل و انتقال اقدام به سند زدن است؛ اما اختلاف نظر هایی که میان صادر کنندگان این اسناد وجود دارد، مردم را دچار سردگمی کرده است.

اداره ثبت املاک، اعتبار اسناد را ثبت شدن رسمی خرید و فروش می‌داند که از لحاظ قانونی نیز این امر مورد توجه است؛ اما نیروی انتظامی که مجری صدور سند برگ سبز است این برگ را کافی برای خرید و فروش می‌داند.

در گذشته مردم باید برای ثبت نقل و انتقالات خود هزینه و وقت بسیاری صرف می کردند تا مالکیت خودرو را به نام خود انتقال دهند؛ اما در حال حاضر: نیروی انتظامی با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌تواند امکان استقرار دفاتر را در مراکز تعویض پلاک فراهم کند، تا در وقت و هزینه مردم صرفه جویی نمایند.

پس ما باید این نکته را برای مردم روشن کنیم که از زمانی که پلاک ملی شده است، شخص می‌تواند فقط مالک پلاک باشد در حالی که ممکن است خودرویی هم نداشته باشد یا ممکن است در مرکز تعویض پلاک، فردی مالک 10 پلاک باشد، اما در اصل فقط یک خودرو داشته باشد، پس مالک پلاک به طور الزامی مالک خودرو نیست. نکته بسیار مهم این است که برگ سبز خودرو سند خودرو نیست، بلکه سند پلاک است.

تفاوت سند رسمی و برگ سبز

برگ سبز گم‌شده را چه کنیم؟

در صورتی که برگ سبز شما مفقود شد، باید بلافاصله پس از مفقود شدن، در روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی دهید تا از عواقب احتمالی مانند سواستفاده‌های احتمالی جلوگیری کنید. اگر شما به هر دلیلی مفقودی برگ‌ سبز خودروی‌تان را اعلام نکردید، مسئولیت هرگونه پیشامد قانونی، متوجه شما خواهد بود.

در صورتی که مفقودی برگ سبز خودرویتان را اعلام کردید، حتما پیگیر پیدا شدن آن باشید، اما اگر برگ سبز شما پیدا نشد، شما می‌توانید به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید و درخواست برگ سبز المثنی دهید.

برگ سبز المثنی

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، برگ در خرید و فروش بسیار مهم است و به همین دلیل شما باید در پیدا کردن برگ سبز بسیار حساس باشید و سریع درخواست المثنی کنید؛ چرا که شما تنها با اعلام مفقودی برگ سبز، نمی‌توانید خودرویتان را به فروش برسانید و باید منتظر برگ سبز المثنی باشید.

شرایط و مدارک صدور برگ سبز المثنی

  • مالک یا نماینده قانونی مالک، باید به همراه خودرو برای اقدامات و مراحل قانونی برگ سبز المثنی حضور داشته باشد.
  • مدارک شناسایی معتبر مانند کارت‌ملی، شناسنامه یا وکالت‌نامه نماینده قانونی و مدارک شناسایی وکیل
  • اصل کارت مشخصات خودرو
  • یکی‌دیگر از شرایط دریافت برگ سبز المثنی، منتشر کردن یک نوبت آگهی گم شدن برگ سبز در روزنامه‌های کثیرالانتشار است و البته قبول مسئولیت پیدا شدن احتمالی برگ سبز!
  • مدارک احراز سکونت مالک در آدرس اعلامی
  • بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر
  • به همراه داشتن برگ معاینه فنی از مراکز مکانیزه مجاز صادر شده باشد.
  • گواهی مفاصا حساب از اجرائیات در صورت عدم پرداخت وجوه جرائم معوقه.
  • پرداخت هزینه برای صدور برگ سبز المثنی.

نکته‌ای که در این میان باید مد نظر داشته باشید، این است که پس از دریافت برگ سبز المثنی، مشخصات درج شده را با مشخصات خودرو مطابقت دهید و مطمئن باشید که اطلاعات به درستی درج شده است و در آینده مشکلی ایجاد نمی‌شود.

تعویض پلاک با برگ سبز

مراحلی که باید برای تعویض پلاک طی شود از این قرار است:

  1. دریافت قبض ورودی پارکینگ (زمان ورود به مراکز تعویض پلاک)
  2. دریافت نوبت‌ و مشخص شدن شماره باجه خدمات دولت الکترونیک
  3. مراجعه به باجه تعیین‌شده و ارائه مدارک لازم به کارشناس حقوقی
  4. اخذ فرم بازدید فنی خودرو از دفتر تعیین‌شده
  5. بازدید فنی خودرو توسط کارشناسان مرکز (تأیید اصالت خودرو)
  6. ارائه گواهی عدم خلافی در صورت داشتن تخلف
  7. پرداخت وجه پلاک برابر تعرفه و واریز به حساب خزانه نزد بانک ملی
  8. مراجعه به دفتر مربوطه جهت دریافت تأییدیه نقل‌ و انتقال و سند مالکیت خودرو
  9. مراجعه به محل مربوطه جهت فک پلاک خودرو
  10. مراجعه به انبار پلاک و تحویل پلاک قدیم و اخذ پلاک جدید
  11. مراجعه به محل نصب جهت نصب پلاک جدید
  12. مراجعه به در خروج با ارائه قبض ورود به پارکینگ و خروج از مرکز تعویض پلاک

همانطور که در بند هشت مشاهده می نمایند برای تعویض پلاک نیاز به استعلام سند مالکیت داریم. در حال حاضر تعویض پلاک با برگ سبز خودور ممکن نیست؛ زیرا سندی که به موجب قانون مدنی در دفاتر اسناد رسمی به ثبت نرسد سند عادی محسوب می شود و به همین دلیل با برگ سبز خودرو امکان تعویض پلاک حتی به صورت وکالتی هم وجود ندارد. متقاضیان خرید و فروش خودرو باید به این نکته هم توجه نمایند تا دچار مشکلاتی در مورد تعویض پلاک نشوند.

سوالات متداول

چرا داشتن برگ سبز خودرو ضروری است؟

برای تعویض پلاک و یا فروش خودرو داشتن برگ سبز الزامی است.

نحوه دریافت برگ سبز خودرو چگونه است؟

برای دریافت برگ سبز ماشین، طرفین باید در مراکز تعویض پلاک مدارک مورد نظر را ارائه دهند.

3.8/5 - (146 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

8 پاسخ

  1. سلام. من خودرویی خریداری کردم و تعویض پلاک و برگ سبز دریافت کردم. و گفتن که برگ سبز سند نهایی است. و موضوعی از سند دفترخانه مطرح نشد. آیا باید سند مالکیت دفترخانه اسناد رسمی هم بگیرم ؟لطفا تجربه میخواهم. تشکر

  2. سلام من ۴۰ روز هست که ماشین صفر از سایپا گرفتم ولی برگ سبز خودرو و کار سوخت ومدارک نیومده برام چقدر طول میکشه بفرستن برام کجا باید پیگیری کنم

    1. سلام، وقت بخیر
      متاسفانه در این باره مشاوره نداریم.

  3. با سلام ،من الان ۴ماه خودرو صفر از ایران خودرو تحویل گرفتم ولی هیچ کدام از مدارک برگ سبز ،کارت خودرو و کارت سوخت هنوز نیامده چه کار باید بکنم ؟

  4. برگ سبز خودرو اگر گم شه ایا میشه در خواست صدور المثنی داد ؟ از کجا باید پیگیری کنم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *