نکات مهم در تقسیم ارث بدون سند

تقسیم ارث بدون سند

تقسیم ارث بدون سند برای افرادی که قصد انحصار وراثت دارند، شرایط و ضوابط خاص خود را خواهد داشت. افراد ممکن است به دلایل متعددی برای املاک و دارایی‌های خود سند رسمی نگیرند و آن‌ها را در مرکز اسناد رسمی ثبت نکنند. بنابراین تقسیم ارث در چنین شرایطی ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد که طرفین را دچار سردرگمی کند.

در حالت عادی املاکی که هنوز دارای سند تک برگ و ثبتی نیستند، خود مشکل دارند. بنابراین اگر قرار باشد چنین اموالی بین ورثه تقسیم شوند، شرایط از حالت اول هم پیچیده تر خواهد شد که نیازمند بررسی قانونی خواهد بود. برای اطلاع دقیق درباره این شرایط مطابق با قوانین انحصار وراثت، می‌توانید از طریق واتس اپ یا به کمک تماس تلفنی از متخصصین حقوقی دادسو مشاوره رایگان دریافت کنید.

اموال قولنامه ای یا بدون سند

بسیاری از املاک با سند عادی یا قولنامه ای مبادله می‌شوند. این املاک به دلایل گوناگون مثل خلافی ساختمان مانند ساخت طبقات اضافه بر نقشه، ساخت پارکینگ دارای مشکل، پیشروی ساختمان به صورت غیر مجاز و دیگر موارد این چنینی، قادر به گرفتن سند قانونی و ثبت آن نیستند. به همین دلیل صاحبان آن‌ها از اسناد عادی موسوم به قولنامه برای مبادله استفاده می‌کنند. برای آشنایی بیش‌تر درباره انحصار وراثت املاک، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “انحصار وراثت املاک قولنامه‌ای” را مطالعه کنید.

تقسیم ارث بدون سند

تقسیم ارث بدون سند و املاکی که به صورت قولنامه ای به اسم متوفی در آمده‌اند، با مشکلاتی همراه است، زیرا قبل از انحصار وراثت املاک و دارایی‌های متوفی باید استعلام شوند. بنابراین سندی که به صورت رسمی در اداره ثبت اسناد کشور ثبت نشده باشد، به راحتی قابل پیگیری و استعلام نخواهد بود.

از سوی دیگر ممکن است ملکی دارای سند باشد، اما به دلایل مختلفی سند از بین برود یا گم شود. در چنین شرایطی از آن جایی که ملک به صورت رسمی ثبت شده است، کار انحصار وراثت به کمک کپی اصل سند هم امکان پذیر خواهد بود. هرچند ممکن است در چنین شرایطی هم شبهاتی وجود داشته باشد.

در بسیاری از مناطق کشور معامله املاک به صورت قولنامه ای کاری رایج است. به همین دلیل همیشه مشاجراتی مبنی بر تصاحب یک ملک بین چندین نفر وجود خواهد داشت. در این شرایط استعلام گرفتن و تأیید اموال بدون سند بسیار دشوار و زمان بر خواهد بود.

به همین دلیل است که تقسیم ارث بدون سند ممکن است دشواری‌های زیادی داشته باشد. البته در صورتی که بتوان از شهرداری و یا به طریقی دیگر چنین املاکی را استعلام گرفت، کار انحصار وراثت راحت‌تر پیش خواهد رفت. بنابراین برای فروش ملک قولنامه‌ای متوفی باید سند رسمی آن دریافت شود.

تقسیم ارث بدون سند

مشکلات تقسیم ارث بدون سند

در بسیاری از مواقع صاحب اولیه ملک که دارایی خود را به صورت قولنامه ای مبادله کرده است، فوت می‌کند. در مقابل وراث فردی که قرار است کار انحصار وراثت انجام دهند شاید مجبور باشند که رضایت وارثان صاحب اولیه ملک را برای گرفتن سند جلب کنند. بنابراین این مورد می‌تواند یکی از مشکلات تقسیم ارث بدون سند محسوب شود که گریبان گیر افراد زیادی می‌شود.

از دیگر مشکلات تقسیم ارث بدون سند می‌توانیم به عدم تمایل یک یا چند تن از وراث به فروش ملک اشاره کنیم.

در چنین شرایطی هرگونه معامله ای بدون رضایت فرد ناراضی، خارج از اعتبار خواهد بود. در شرایطی که یک معامله عادی و قولنامه ای انجام و به امضاء طرفین رسیده باشد، وراثت قادر به فسخ معامله نیستند. در چنین شرایطی این افراد وظیفه دارند تا برای گرفتن سند رسمی اقدام کنند.

مشکلات تقسیم ارث بدون سند

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه پرونده های ملکی پاسخ داده شده است.

شرایط تقسیم ارث برای املاک با سند عادی

مهم ترین شرط موجود برای انحصار وراثت املاک عادی و بدون سند این است که وراث قبل از تقسیم اموال استعلام بگیرند و بعد از گرفتن استعلام برای گرفتن سند رسمی اقدام کنند. در واقع تقسیم اموال بین وراث در چنین شرایط منوط به ثبت سند به صورت رسمی خواهد بود.

در چنین شرایطی این دادگاه است که مشخص می‌کند تعداد افراد وارث ملک چه تعداد و کدام افراد هستند. این تشخیص می‌تواند شامل افراد نزدیک فرد متوفی نیز شود. از نکات مهم هنگام تقسیم ارث بدون سند، پرداخت هزینه‌های مربوط به رسمی کردن سند است. این شامل پرداخت هزینه عوارض و هزینه‌های مربوط به دفترخانه ثبت اسناد می‌شود.

تقسیم ارث بدون سند و با اسناد عادی یا قولنامه ای در بسیاری از مواقع مشکل ساز خواهد بود. در چنین شرایطی تنها مشاوره با یک وکیل حرفه‌ای انحصار وراثت می‌تواند مشکلات احتمالی را رفع کند. مشاورین حقوقی دادسو تا رسیدن به نتیجه مطلوب در کنار شما خواهند بود.

سوالات متداول

  1. تقسیم ارث بدون سند چگونه است؟

برای انحصار وراثت املاک بدون سند در قدم اول باید برای ملک استعلام گرفته شود و بعد از آن سند ملک به صورت رسمی ثبت و صادر شود تا وراث بتوانند اموال را بین خود تقسیم کنند.

  1. نحوه استعلام املاک بدون سند چگونه است؟

برای استعلام املاک بدون سند در زمان انحصار وراثت باید به شهرداری مراجعه کرد تا موانع احتمالی مانند تخلفات ساختمانی مرتفع شوند و شرایط برای ثبت سند مهیا شود.

2.6/5 - (82 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

16 پاسخ

  1. سلام خونه پدری من سند نداردقورنامه ای یکی از برادرام اعدا میکندکه خونه مال منه من خودم خریدم وهیچ مدرکی ندارد ولی هروز یک هیچ جدید درست میکنه مگه مال منه همه تونو میکشم وتهدید به چاقو میکنه ایا قانونی نیستش جلوی همچین چیزی رو گرفتش و هرکسی به حق خودش برسه

  2. سلام وقت بخیر
    پدرم من در شهرستان زمین ارث برده و برادرهایش و پسر عموهاش بدونه اینکه انحصار وراثت بشه سرخود خونه ساختن پدرم خونه ساخته بودکه نسبت به متراژ اون زمین هاکوچیک ساخته بود الان از پشت خانه چهار دیواری ساختیم الان پسر عمویه پدرم اومده خراب کرده میگه اینجا مال منه بدونه هیچ دلیلی چون معلوم نیست کی چقدر زمین گرفته اگه راهنمایی کنید ممنونم میشم خیلی واجبه بدونم

  3. سلام
    پدرم فوت کردن و ما موفق نشدیم سند آپارتمان ایشان را پیدا کنیم. ممنون میشم راهنمایی کنید چه کاری باید انجام بدم؟

  4. سلام،اگرملکی نه سندداشته باشدونه قولنامه داشته باشد،به چه روشی قابل تقسیم است؟؟؟

    1. سلام، وقت بخیر
      ابتدا باید تنظیم سند شود و سپس تقسیم ارث انجام شود.

  5. سلام
    املاکى که بصورت وکالتى هستن و هنوز سندشون اماده نشده، به چه صورت میشه؟ و از طریق کجا باید اقدام کرد

    1. سلام، وقت بخیر
      به صورت توافقی می توان تقسیم کرد.
      در غیر این صورت با حکم دادگاه تقسیم می شوند و اگر قابل تقسیم هم نباشد از طرف دادگاه به مزایده گذاشته می شود و تقسیم ارث صورت می گیرد.

  6. سلام خسته نباشید ممنونم اززحماتتان بسیار عالی بود کامل وجامع بیان کردید👌🏽👌🏽👌🏽

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *