شرط تنصیف دارایی در طلاق

شرط تنصیف دارایی در طلاق

تنصیف در معنای لغوی به معنای نصف کردن است. تنصیف دارایی در زمان طلاق یعنی نصف کردن اموال زوج با زوجه در زمان طلاق.

منظور از شرط تنصیف اموال، اموالی است که زوجین بعد از ازدواج به دست آورده‌اند و شامل اموال قبل از ازدواج نمی شود. 

حق تنصیف اموال فقط در طلاق از طرف مرد وجود دارد و در سایر طلاق‌ها، امکان اجرای شرط تنصیف وجود ندارد. 

تنصیف اموال در طلاق توافقی، بستگی به توافق طرفین دارد و در صورتی که زوجین توافق نکنند، امکان تنصیف وجود نخواهد داشت.  

در بعضی مواقع آقایان به قصد فرار از تنصیف اموال، اقدام به انتقال اموال قبل از تنصیف به اشخاص دیگری می کنند. در این صورت برای اثبات صوری بودن معامله، خانم باید حتما وکیل متخصص داشته باشد.

در صورتی که برای تنصیف دارایی و مستثنیات دین به وکیل طلاق نیاز دارید با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

آیا وسایل منزل شامل تنصیف اموال می شوند؟

خیر. منظور از اموال، دارایی هایی است که آقا بعد از ازدواج به دست آورده است و وسایل منزل شامل تنصیف اموال نمی شوند.

تنصیف اموال در طلاق توافقی

همانطور که گفته شد، شرط تنصیف اموال در طلاق توافقی وجود ندارد و تنصیف اموال فقط در طلاق از طرف زوج وجود دارد. 

اما اگر زوجین در طلاق توافقی، توافق بر تنصیف اموال بکنند، می توانند این کار را انجام دهند.

تنصیف اموال بعد از فوت

در صورتی که آقا فوت کند، برخی از حقوق خانم همچنان محفوظ می باشد. مانند مهریه و نفقه که همچنان بر دین آقاست و باید از ماترک باقی مانده از آقا پرداخت شود.

اما شرط تنصیف اموال بعد از فوت آقا دیگر اعتباری ندارد و قابل اجرا نیست. 

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

متن شرط تنصیف دارایی در عقدنامه

در سند ازدواج در قسمت شرایط ضمن عقد یا عقد خارج لازم، در بخش الف در مورد متن شرط تنصیف دارایی در عقدنامه چنین نوشته شده است:

زوجه شرط نمود هرگاه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه، تقاضای طلاق ناشی از از تخلف زن از وظایف همسری و یا سوء اخلاق و رفتاری وی نیوده، زوج موظف است تا نصف دارائی موجود خود را که در ایام زناشویی با او بدست آورده یا معادل آن را طبق نظر دادگاه بلاعوض به زوجه منتقل نماید.

در صورتی که این ظرط توسط زوجین امضا شده باشد، امکان اجرای شرط تنصیف اموال در طلاق از طرف مرد وجود دارد. 

شروط ضمن عقد

تنصیف دارایی زوج

همانطور که گفتیم تنصیف دارای یکی ازشروط ضمن عقد است که در زمان جاری شدن صیغه ازدواج خانم و آقا آن را امضا می‌کنند. ماهیت این موضوع حمایت از خانم‌ها برای بعد از طلاق است.

اگر از نظر حقوقی بخواهیم این شرط را بررسی کنیم باید بدانیم که اگر طلاق از جانب خانم باشد یا طلاق به صورت توافقی باشد این شرط محقق نمی‌شود. فقط در صورتی که طلاق از طرف آقا باشد این شرط به مرحله اجرا می‌رسد.

شرایط تنصیف دارایی در طلاق

اولین شرط محقق شدن شرایط تنصیف دارایی در طلاق این است که طلاق از طرف آقا باشد. در صورتی که خانم از آقا وکالتی داشته باشد که کارهای طلاق را پیش ببرد چون خانم وکیل و اقا موکل محسوب می‌شود پس باز هم این شرط اجرا می‌شود.

طلاق به دلیل تخلف خانم در امور زناشویی نباشد. به این منظور که خانم تمکین خاص و عام را به صورت کامل انجام داده باشد در غیر این صورت نصف اموال بعد از طلاق به ایشان تعلق نمی‌گیرد.

شرط بعدی که باید رعایت شود این است که فقط نصف اموال بعد از طلاق به خانم می‌رسد. امکان دارد که کمتر از نصف هم تقسیم شود ولی امکان تقسیم بیشتر از نصف اموال وجود ندارد.

شرط تنصیف اموال فقط شامل اموالی می‌شود که آقا بعد از ازدواج بدست آورده نه اموالی که از قبل از ازدواج هم داشته.

این شرط شامل اموال مفقود شده یا از بین رفت نمی‌شود. برای مثال اگر آقا خودرویی داشته که به سرقت رفته باشد شامل این شرط نمی‌شود. اموالی که در زمان طلاق باشند شامل تنصیف می‌شوند.

چطور تنصیف اموال را می‌توان مطالبه کرد؟

اگر خانم و آقا شرط تنصیف دارایی را در سند ازدواج امضا کرده باشند و طلاق از جانب آقا باشد، وقتی که ایشان دادخواست طلاق را به دادگاه تقدیم کرد خانم میتواند استعلام اموال آقا را گرفته باشد و اموال لیست اموال مشخص را در جلسه دادرسی تحویل دهد تا اموال آقا کارشناسی شود و دادگاه این موضوع را رسیدگی کند.

تنصیف دارایی و مستثنیات دین

مستثنیات دین بیشتر در حوزه پرداخت و وصول مهریه مطرح می شود و ارتباط چندانی با تنصیف دارایی در زمان طلاق ندارد. اما در مورد تنصیف دارایی هم مستثنیاتی وجود دارد که شامل شرط تنصیف نمی شوند.

مانند اموالی که آقا و یا حتی خانم قبل از عقد با همسرشان بدست آورده اند.

همینطور اموالی که به عنوان ارثیه به زوج یا زوجه رسیده باشند هم شامل شرط تنصیف اموال زوج نمی شوند.

جمع بندی

همان‌‌طور که توضیح دادیم، برای تنصیف اموال در طلاق حتما باید طلاق از طرف زوج (آقا) باشد.

در تنصیف اموال و مهریه، اموالی که بعد از ازدواج به دست آمده‌اند بین آقا و خانم تقسیم می‌شوند. البته شرط حق تصنیف اموال در شروط ضمن عقد حتما باید ذکر شده باشد.

در صورتی که برای بررسی شرط تنصیف اموال زوج و یا حق تنصیف اموال به وکیل نیاز دارید، می‌توانید با وکیل خانواده ی دادسو مشورت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

مجازات فرار از تنصیف دارایی چیست؟

در صورتی که فردی از تنصیف دارایی فرار کند، حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه شش یا جزای نقدی معادل نصف محکوم‌ به یا هر دو مجازات برای وی در نظر گرفته می شود.

درخواست تنصیف اموال زوج چگونه است؟

در صورتی که مرد بدون قصور زن و بی دلیل درخواست طلاق داشته باشد؛ زن نیز می‌تواند درخواست تنصیف اموال زوج را همزمان با صدور حکم جدایی از محکمه بخواهد.

4.6/5 - (23 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

23 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر. میخواستم بدونم میشه شرط تنصیف دارایی که در سند ازدواج امضا شده، حذف کرد یا خیر؟ لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون.

    1. سلام، وقت بخیر
      خیر نمی توان حذف کرد مگر اینکه برای طلاق توافقی زوجین باهم توافق کنند.

  2. اگر حق طلاق با زوجه باشه حق تنصیف به چه صورت است؟ باز هم زوج باید اقدام کنه برای طلاق؟

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که داخل وکالتنامه حق تنصیف ذکر شده باشد، در صورتی که خانم برای طلاق اقدام کند حق تنصیف رعایت می‌شود. در غیر این صورت خیر!

  3. سلام زن برادر من دوسال پیش از برادرم طلاق غیابی گرفته همه داروندار برادرم و دخترش وخونه و همه وسایل زندگیشم برداشته برای خودش برادر من چیکار میتونه بکنه اونم از ترس مهریه جلو نمیره که ازش شکایت کنه که خونه و وسایل خونه شو بتونه نصفشو برا خودش بگیره

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  4. شرطی که هیچ وقت به اجرا نمیرسه .مردی که میخاد دادخواست طلاق بده معلومه که قبلش اموالش رو منتقل کرده و اساسا شرط بی فایده ای که فقط زن رو دلخوش میکنه

    1. اگر طلاق از طرف مرد باشید و امضای تنصیف هم توی سند ازدواج زده باشه و خودرو ب نامش باشه…. میشه یه کاری کرد چیزی ب زن تعلق نگیره

    1. سلام، وقت بخیر
      خیر، شرط تنصیف دارایی فقط برای طلاق از طرف مرد است.

  5. سلام ببخشید امکانش هست این حق به صورت مهریه باشه یعنی مهریه یک شخص تصنیف اموال بعد از ازدواج باشه؟ شامل شرط و شروط نمیشه؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      بستگی به توافق خانم و آقا دارد. با کارشناسان ما تماس بگیرید.

  6. چون می‌تونه بعد از پایین اومدن از دفترخانه ی ازدواج بلافاصله اموال مردم بد بخت رو که با هزار تا زحمت و رنج به دست آورده رو بالا بکشه….مگه شهر هرته؟؟

    1. خیر گفتن که فقط اموالی که طی زندگی مشترک باهم بدست آوردند شاملش میشه نه اموالی که کرد از قبل داشته.به نظر منم اینکه فقط در صورتی که طلاق از طرف آقا باشه شرط تنصیف اجرا میشه کاملا ناعادلانس

  7. سلام خسته نباشید. من سر موضوع دیگری وارد سایت شما شدم ودر قسمت مقالات این مقاله رو دیدم و توجهم رو جلب کرد. چجوریه که اصلا یه همچین چیزی رو تاحالا نشنیده بودم. حتی در زمان عقدمن هم عاقد هیچ توضیحی در این باره نداد. الان ما کارای طلاقمون رو به اتمام رسوندیم بدون اینکه راجع به این شرط چیزی بدونیم…. کاش بیشتر اطلاع رسانی بشه

    1. خانم سردار سلام
      ممنون از لطف شما.
      تلاش مجموعه دادسو هم در جهت اطلاع رسانی و آموزش به هموطنان است.

  8. ممنون از شما بایت مقاله ی خوبتون. خیلی خوب و کامل توضیح داده بودید. فقط حیف قانون های ما که انقدر زن ستیزانه هست. برای چه وقتی درخواست طلاق از جانب خانم باشه دیگه شرط تنصیف اجرا نمیشه

    1. چون اینطوری خانوم ها زیادی شون میشه مرد بدبخت با این اوضاع اقتصادی کار کنه سرمایه کنه خانوم علاوه بر مهریه نصف مال مردم هر موقع خواست ببره خدایی خیلی رو دارین شماها

  9. تنصیف دارایی شامل خونه ای که از پدرم به ارث رسیده که نمیشه؟ حتی اگر بعد از ازدواج این ارث بهم رسیده باشه؟

    1. سلام
      تنصیف دارایی شامل اموال ورثه ای نمیشود. حتی در صورتی که بعد از ازدواج شخص کسب کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *