جرم انتشار اسکرین شات و مجازات آن چیست؟

جرم انتشار اسکرین شات و مجازات آن
تکنولوژی مزیت‌های زیادی را برای زندگی افراد مختلف به همراه داشته است. از جمله این مزیت‌ها می‌توان به ارتباط راحت‌تر مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی و اینترنت اشاره کرد. البته این گستردگی ارتباط انسان‌ها در مناطق مختلف جغرافیایی کم دردسر هم نبوده است. انتشار اسکرین شات یکی از مشکلاتی است که همراه با ظهور اینترنت و گسترده شدن استفاده از شبکه‌های اجتماعی دردسرهای زیادی را به همراه داشته است. برای شکایت از انتشار اسکرین شات باید با مراحل قانونی این کار آشنا باشید. وکلای حقوقی موسسه دادسو برای شکایت از جرائم رایانه‌ای مانند اسکرین شات جعلی همراه شما خواهند بود. از طریق واتساپ می‌توانید از وکلای دادسو مشاوره بگیرید.

انتشار اسکرین شات یکی از جرائم رایانه‌ای

افرادی زیادی بدون اطلاع از جرم انتشار اسکرین شات و مجازات آن، نسبت به انتشار چت‌های محرمانه دیگران اقدام می‌کنند. طبق ماده 16 قانون جرائم رایانه‌ای، افشای اسرار خصوصی دیگران جرم محسوب می‌شود و فردی که مرتکب این جرم شده به جزای نقدی و حبس محکوم خواهد شد؛ بنابراین در صورت انتشار اسکرین شات از پیام‌های دیگران یا تهدید فردی که از پیام‌های او اسکرین شات گرفته شده مجرم خواهید بود و برابر با قانون با شما برخورد می‌شود. جهت شناخت جرایم رایانه ای و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از دادسو کمک بگیرید.

افشای چت خصوصی

روزانه پیام‌های زیادی از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف بین افراد گوناگون رد و بدل می‌شوند. این پیام‌ها اغلب در غالب چت هستند و گفتگوهای روزمره افراد را پیرامون موضوع خاصی شامل می‌شوند. اگر فردی که یکی از طرفین این گفتگوها بوده، پیام‌های فرد دیگر را با هدف خدشه‌دار کردن آبروی او در اختیار افراد دیگر قرار دهد، یا پیام‌های ارسالی را به صورت تحریف شده منتشر کند یا از اسکرین شات چت برای تهدید طرف مقابل استفاده کند مرتکب جرم شده است. مجازات جرم انتشار چت توسط مراجع قضایی معین می‌شود و امکان دارد که مجرم به پرداخت جزای نقدی یا حبس یا هر دو آن‌ها محکوم شود.

مجازات انتشار اسکرین شات

مطابق ماده 16 قانون جرائم رایانه‌ای در صورتی که فردی از طریق شبکه‌های اجتماعی یا سامانه‌های مخابراتی و رایانه‌ای نسبت به انتشار فیلم، تصویر، صدا و چت‌های خصوصی دیگران اقدام کند، یا اینکه طرف مقابل را به واسطه این اسناد مورد تهدید قرار دهد، در عرف موجب هتک حرمت طرف مقابل شده است و به صورت قانونی به عنوان مجرم شناخته می‌شود. به موجب قانون مجازات اسلامی،مجازات انتشار اسکرین شات برای فردی که این جرم را مرتکب شده شامل جزای نقدی و حبس خواهد بود. حبسی که برای کسی که مرتکب جرم انتشار اسکرین شات و افشای چت خصوصی شده در نظر گرفته می‌شود بین 91 روز تا 2 سال است. جزای نقدی در نظر گرفته شده برای این جرم نیز از 5 میلیون ریال تا 40 میلیون ریال خواهد بود. مجازات انتشار اسکرین شات

مجازات تهدید به انتشار اسکرین شات

بر اساس ماده 669 قانون مجازات اسلامی در صورتی که فردی دیگری را به انتشار اسکرین شات تهدید کند، به واسطه اینکه مرتکب جرم افشای اسرار و ضرر مالی، نفسی و شرفی به طرف مقابل شده به 74 ضربه شلاق و از 2 ماه تا 2 سال حبس محکوم خواهد شد. برای اجرای مجازات تهدید به انتشار اسکرین شات نیازی نیست که فردی که مرتکب تهدید شده از طرف مقابل درخواست مال جهت عدم انتشار اسکرین شات را داشته است یا خیر، صرفاً تهدید به انتشار اسکرین شات برای اینکه فرد مرتکب جرم شده باشد کفایت می‌کند و مجازات تهدید به انتشار اسکرین شات برای او قابل اجرا خواهد بود.
بر اساس بند 8 ماده واحده احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی، انتشار اسکرین شات به منزله افشای اسرار خصوصی افراد بوده و جرم تلقی می‌شود و مجازات در پی خواهد شد.

مجازات جعل اسکرین شات

جعل اسکرین شات و تحریف پیام‌ها و تصاویر دیگران نیز در دادگاه به عنوان جرم شناخته می‌شود و بنا بر قانون مجازات جعل اسناد با فردی که مرتکب این جرم شده برخورد خواهد شد. مطابق قانون دادسرای جرائم رایانه‌ای، برای فردی که مرتکب این جرم شده جزای نقدی 20 میلیون ریال تا 100 میلیون ریال و از 1 سال تا 5 سال حبس در نظر گرفته می‌شود. درباره هک گوشی و جعل اسکرین شات و…  و مجازاتی که برای این کار در نظر گرفته شده اطلاعات کامل در دادسو ارائه شده است. مجازات جعل اسکرین شات

مرجع رسیدگی به انتشار اسکرین شات

مرجع رسیدگی به انتشار اسکرین شات دادسرای جرائم رایانه‌ای است. فردی که اسکرین شات از او منتشر شده است برای شکایت از جرمی که به وقوع پیوسته باید به این دادسرا شکایت کند. پس از مطرح شدن درخواست شکایت از انتشار یا تحریف اسکرین شات توسط شاکی پرونده، دادسرای جرائم رایانه‌ای جرم انگاری را انجام می‌دهد و میزان مجازات فردی که مرتکب جرم شده را مشخص می‌کند. در صورتی که شکایت به واسطه تهدید برای انتشار اسکرین شات، فیلم، ویدئو و… شخص مطرح شده باشد، نیازی به جرم انگاری نخواهد بود و دادسرای جرائم رایانه‌ای طبق جرم انتشار اسکرین شات و مجازات آن مجازاتی که برای این موضوع در نظر گرفته شده است را برای مجرم در نظر می‌گیرد.

سوالات متداول

  1. آیا انتشار اسکرین شات جرم است؟
مطابق قانون مجازات اسلامی انتشار اسکرین شات تجاوز به حریم خصوصی دیگران بوده و صدمه زدن به مال، اعتبار و شرف آن‌ها محسوب می‌شود و جرم است.
  1. آیا اسکرین شات مدرک است؟
اسکرین شات به عنوان یکی از ادله و قرائن اثبات دعوا در نظر گرفته می‌شود.
  1. آیا امکان شکایت از پیام‌های اتهام‌آمیز دیگران که پاک شده وجود دارد؟
برای پیگیری پیام‌های پاک شده که حاوی اتهام بوده‌اند باید از طریق پلیس فتا موضوع را پیگیری کنید.
3.7/5 - (6 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

7 پاسخ

  1. سلام ایا عکس لخت خانم خودشان برای برادر خانم بفرس از کوشی خانم فرستاده شده باشه خط هم دست انها باش برای من پا پو ش درست کردن وخانم هنوز طلاق هم نکرفته جدا نشدم ایا در دادگاه باز پرسی ما محکم هستیم

    1. سلام، وقت بخیر
      باید وکیل جزئیات پرونده را بررسی کند نمی توان دقیق گفت

  2. سلام. بنظرم این قانون باید آپدیت بشه. چون ۵۰۰ هزارتومان تا ۴ میلیون جزای منصفانه ای برای بردن ابروی شخصی نیست. فردی در مورد من دروغی گفته و اسکرین شات و ایدی من رو توی تلگرام گذاشته تا بقیه ببینند و بهم بد و بیراه بگن. در بین این همه تهمت و حرفی که به من زده شده من خیلی آسیب دیدم و نمیشه گفت با ۴ میلیون جریمه حداکثری هم تاوان پس داده. از طرفی گفته انقدر آشنا دارم توی سیستم قضایی که کاری بهم ندارند! پس حبس منتفیه! واقعا باید مجازات های بزرگتری برای افشای چت خصوصی افراد وجود داشته باشه.

  3. سلام خسته نباشید یک نفر از من اسکرین شات از بدنم و عکس خواهرم گرفته شده از طریق شماره از من تهدید میکنه که زن بشم تورو خدا بگید من چکار باید بکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *