شرایط حضانت فرزند چگونه است؟

شرایط حضانت فرزند چگونه است؟

حضانت در لغت به معنای پرورش و نگهداری از کودک معنا می‌شود. تربیت و نگهداری کودکان پس از تولد مهم ترین دغدغه والدین است و در صورت طلاق حضانت فرزند مسئله ای قابل بحث است. رشد عقل و شخصیتی کودک در بستر خانواده فراهم می‌شود و در سایه خانواده می‌تواند به موفقیت دست پیدا کند.

از آن جایی که کودکان بی دفاع ترین افراد جامعه هستند قانون برای آن ها شرایط حضانت در نظر گرفته تا به حقوق آن ها رسیدگی شود. ماده 1179 و 1168 قانون مدنی به حقوق کودکان پرداخته و شرایط حضانت را عنوان کرده است.

در این مطلب از موسسه حقوقی دادسو توضیح می دهیم که حضانت فرزند بعد از طلاق توافقی با چه کسی است و درباره حضانت فرزندان دختر و پسر به شما توضیح می دهیم.

حضانت فرزند بعد از طلاق

حضانت به حمایت عاطفی و مادی از فرزندان گفته می‌شود که پدر یا مادر با توافق دوطرفه می‌توانند آن را به عهده گیرند. براساس قانون، حضانت فرزند حقی است که بر عهده پدر و مادر قرار می‌گیرد از این رو والدین حتی بعد از طلاق باید از فرزندان خود به خوبی مراقبت کنند و مسئولیت های آن ها را بپذیرند.

پدر یا مادری که مسئولیت فرزند را برعهده می‌گیرد درواقع حضانت او را پذیرفته است. در طلاق توافقی حضانت کودک براساس توافق انجام می‌گیرد اما در برخی طلاق ها موضوع حضانت بحثی پیچیده است.

در طلاق غیرتوافقی حضانت فرزند همیشه با پدر است؟ آیا مادر می‌تواند حضانت فرزند خود را به صورت دائمی بگیرد؟ در ادامه جواب این سوالات را به شما می‌دهیم.

سن حضانت کودک

قانون حضانت کودک را به پدر و مادر سپرده است و هر دوی آن ها باید در رشد کودکان نقش داشته باشند. در ابتدا باید والدین با یکدیگر بر سر نگهداری کودکان به توافق برسند ولی اگر تفاهم بین آن ها برقرار نشود قانون بین آن ها حکمرانی می‌کند.

فرزند پسر و دختر تا سن 7 سالگی نزد مادر خود می‌مانند پس از آن دختر تا سن 9 سالگی و پسر تا 15 سالگی با پدر خود زندگی خواهند کرد.بعد از این سن فرزند دختر و پسر از سن حضانت خارج شده و خود باید تصمیم بگیرند که تمایل به زندگی با پدرشان دارند یا مادر خود.

در صورتی که پدر صلاحیت اخلاقی نداشته باشد برای مثال به اعتیاد دچار باشد بعد از سن 7 سالگی نیز حضانت کودکان به مادر داده می‌شود ولی پدر در تمامی مراحل باید هزینه های کودکان را تامین کند.باید توجه داشت در قانون قدیم فرزند تا 2سالگی نزد مادر می‌ماند اما این قانون تغییر کرده و از سال 1382 این سن به 7 سال تغییر یافت.

حضانت دائم فرزند دارای چه شرایطی است؟

ملاک دادگاه برای سپردن فرزند به یکی از والدین داشتن تمکن مالی و تعهد تامین منافع فرزند است پس والدین در طلاق توافقی می‌توانند در مورد برعهده گرفتن مسئولیت های فرزند خود به تفاهم برسند و حضانت دائمی فرزند را به یکی از والدین بسپارند.

گاهی زن با بخشیدن مهریه خود حضانت دائم فرزند را بر عهده می‌گیرد و گاهی استطاعت مالی پدر موجب این حضانت می‌شود.

قابل ذکر است اگر پدر یا مادر حضانت دائمی را بر عهده گیرند اما نتوانند به هر دلیلی حقوق فرزند خود را رعایت کنند، دیگر والد می‌تواند در مورد حقوق فرزندش به دادگاه شکایت کند و با ارائه مدارک قانونی حق حضانت را باطل کند.

سن حضانت در مورد دختران 9 سال و برای پسران 15 سال است یعنی بعد از این سن کودک، خود می‌تواند تعین کند که می‌خواهد با پدر خود زندگی کند یا مادر. کودکان در این سن خارج از سن حضانت قرار می‌گیرند.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه حضانت فرزند پاسخ داده شده است.

تفاوت حضانت دائم فرزند پسر و دختر

یکی از مواردی که قانون برای سپردن فرزندان به پدر یا مادر در نظر می‌گیرد سن است. سن فرزند در حضانت دائم فرزند تاثیرگذار است.

  • حضانت فرزند پسر: حضانت پسر تا 7 سالگی بر عهده مادر است و تا 15 سالگی برعهده پدر. پس از 15 سالگی کودک از سن حضانت خارج شده و انتخاب می‌کند که دوست دارد با کدام یک از والدین خود زندگی کند.
  • حضانت فرزند دختر: حضانت دختر نیز تا 7 سالگی با مادر است و از 7 تا 9 سالگی با پدر. دختر در سن 9 سالگی از سن حضانت خارج می‌شود و می‌تواند برای ادامه زندگی خود با پدر یا مادر تصمیم بگیرد.

حضانت فرزند بعد از ازدواج مادر به چه صورت است؟

برخی معتقدند حضانت کودک پس از ازدواج مادر از او ساقط می‌شود این در حالی است که قانون به نفع فرزند وضع شده و همیشه این حق را از مادر سلب نمی‌کند.

مادر برای حضانت فرزند خود باید همه حقوق او را رعایت کند. در ادامه درمورد شرایط مادر در موقعیت های مختلف توضیح داده شده است.

شرایط حضانت فرزند بعد از ازدواج مادر

تا چندی پیش در صورت ازدواج مجدد مادر، حضانت فرزند از او ساقط شده و فرزند به پدر سپرده می‌شد اما در قانون جدید حمایت از خانواده اگر فرزند به مادر خود نیاز اساسی داشته باشد و مادر نیز دارای شایستگی سرپرستی بوده و از لحاظ روانی در سلامت باشد حتی در صورت ازدواج مجدد می‌تواند حضانت فرزند خود را حفظ کند.

پس در صورت حفظ امنیت کودک حضانت فرزند بعد از ازدواج مادر سلب نمی‌شود و مادر بعد از ازدواج نیز می‌تواند فرزند خود را تا سن مقرر شده نزد خود نگه دارد.حضانت فرزند تنها در صورتی از مادر سلب می‌شود که شرایط نگهداری تغییر کند.

برای مثال اگر شوهر مادر با فرزند رفتار مناسبی نداشته باشد و باعث آزار و اذیت کودک شود حق حضانت از مادر سلب می‌شود. اما مواردی مانند فوت شوهر سابق این حضانت را سلب نمی‌کند.

چه مواردی باعث سلب حضانت فرزند می‌شود؟

اگر پدر در هنگام طلاق حضانت فرزند خود را به مادرش واگذار کند این حق تحت شرایطی ممکن است سلب شود. قانون تمامی مواردی که ممکن است به کودک آسیب برساند را بررسی کرده که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن مشکلات روانی مادر و جنون
  • استفاده مادر از مواد مخدر و اعتیاد به آن
  • آزار و اذیت کودک و داشتن رفتار نامناسب با آن
  • مشکلات اخلاقی مادر
  • سواستفاده از کودک
  • تنبیه کردن کودک خارج از عرف

در قانون جدید قانون حضور کودک زیر 15 سال را در جلسه رسیدگی ممنوع کرده است؛ بنابراین هر موردی که باعث آزار و اذیت کودک شده باشد و به تربیت او آسیب برساند باعث سلب حضانت فرزند بعد از ازدواج مادر می‌شود.

البته این حضانت تنها در صورتی سلب می‌شود که مدارک مستدل ارائه شود. درباره سلب حضانت فرزند در مقالات مجزا به طور کامل توضیح دادیم که در صورت نیاز می‌توانید مطالعه کنید:

آیا مادر می‌تواند بابت حضانت فرزند خود دستمزدی دریافت کند؟

باتوجه به اینکه سرپرستی قانونی فرزند با پدر و مادرش است هیچ یک از والدین نمی‌توانند بابت حضانت فرزند خود درخواست مالی داشته باشند اما اگر به هر دلیلی دادگاه سرپرستی کودک را به شخص دیگری بسپارد آن فرد می‌تواند بابت نگهداری کودک درخواست دستمزد داشته باشد.

حضانت فرزندان بعد از فوت پدر یا مادر با چه کسی است؟

تربیت و نگهداری کودک پس از طلاق مسئله ای است که پدر و مادر باید در مورد آن به توافق برسند. اما در صورت فوت پدر و مادر حضانت کودک به جد پدری واگذار می‌شود. صلاحیت پدربزرگ از هر فردی بیشتر است. در صورتی که پدربزرگ نیز در قید حیات نباشد حضانت فرزندان به وصی او داده می‌شود.

البته پدر و جد پدری می‌توانند برای خود وصی تعیین کنند که در صورت فوت وظیفه نگهداری و حضانت کودکان را برعهده گیرد. در صورتی که وصی تعیین نشود دادگاه حضانت را به قیمی می‌سپارد که خود دادگاه او را منصوب می‌کند و برای تعیین این قیم نزدیکان کودک بر دیگران تقدم دارند. حضانت کودک در صورت فوت پدر شرایط متفاوتی دارد که ادامه بررسی شده است.  

حصانت فرزند در صورت فوت پدر به چه صورت است؟

طبق ماده 1171 قانون مدنی در صورت فوت یکی از والدین حضانت فرزند به والد دیگر که زنده است داده می‌شود. اگر پدر فوت کند و برای خود وصی تعیین کرده باشد که از حضانت فرزندان را برعهده گیرد و قیم آن ها شود باز هم در صورت زنده بودن مادر حضانت کودکان به مادر سپرده می‌شود.

پس حضانت فرزند بعد از فوت پدر، یا جد پدری که ولایت دارد یا قیمی که از جانب پدر تعیین شده حق حضانت ندارند بلکه حضانت به طور مشخص با مادر فرزندان است. با فوت پدر نگرانی مادر در مورد آینده فرزندان بیشتر می‌شود زیرا علاوه بر پر کردن خلا های عاطفی باید نیاز مالی آن ها را نیز برآورده کند.

قیومیت چیست؟

قیم کسی است امور مالی را بر عهده دارد و قیومیت به معنای قیم و سرپرستی است. در مورد مسائل مالی تصمیم گیری می‌کند. اگر پدری که فوت می‌کند ارث فراوانی داشته باشد در مورد صلاحیت امور مالی اختلافاتی پیش می‌ آید. قانون در چنین مواقعی برای قیم شرایطی را در نظر گرفته است:

  • در صورتی که طفل صغیر مسلمان باشد قیم او نیز باید مسلمان باشد.
  • قیم باید آگاه، بصیر، عاقل و بالغ باشد.
  • شایستگی اخلاقی، قابل اعتماد بودن و اهلیت کامل از ویژگی های ضروری قیم است.

در صورت واجد شرایط بودن چند نفر قانون مادر را مادامی که شوهر ندارد و صلاحیت نگهداری کودکان را دارد بر دیگران تقدم می‌دهد. قیم می‌تواند در مسائل مالی و اموال منقول کودک دخل و تصرف داشته باشد اما در مورد اموال غیرمنقول اجازه دخل و تصرف با رای دادستان است.

نگهداری از طفل و حضانت آن

در قانون ایران برای نگهداری از طفل تعریفی وجود ندارد و حضانت را همان نگهداری از کودک می‌خوانند. فردی که حضانت را برعهده می‌گیرد باید بتواند رشد، سلامت جسم و روان، وسایل مورد نیاز و خوراک و پوشاک فرزند را فراهم کند.

در صورت طلاق، یکی از والدین مسئول نگهداری کودک می‌شود اما اگر این صلاحیت در طی زمان از بین برود والد دیگر یا سایر بستگان می‌توانند به دادگاه اعتراض کرده و حضانت را از او بگیرند.

اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی، قمار، آزار و اذیت کودک، استفاده از فرزند به عنوان کودک کار، قاچاق، بیماری روحی و روانی، فساد و فحشا یا شرکت دادن کودک در فحشا و تکدی گری از جمله انحطاطات اخلاقی هستند. از نظر برخی حقوقدانان سپردن کودک به یکی از والدین قدرت را به او می‌دهد که در ادامه بحث خواهد شد.

نگهداری از طفل و حضانت آن

منع ملاقات در حضانت فرزندان ممکن است؟

حتی در صورت فاسد بودن پدر یا مادر مانعی برای دیدار وجود ندارد. پدر یا مادری که فرزند نزد او زندگی می‌کند حق منع ملاقات را ندارد و در صورت جلوگیری از دیدار فرزندش با طرف مقابل به 3 تا 6 ماه حبس و جریمه نقدی 1.5 تا 3 میلیون محکوم می‌شود.

اگر والدین بتوانند درمورد زمان ملاقات به نتیجه برسند دیگر نیاز به مراجعه به محاکم قضایی برای تعیین زمان نیست.

مدت زمان ملاقات برای والدی که حضانت را ندارد!

دادگاه معمولا دو روز آخر هفته را به پدر یا مادری که حضانت را برعهده ندارد واگذار می‌کند. حقوق دانان معتقدند افزایش زمان دیدار باعث دوگانگی و اختلال در روند تربیت کودک می‌شود.

دادگاه در هیچ موردی به جز نداشتن سلامت روحی و روانی والد و امکان خطر جانی برای کودک پدر یا مادر را از ملاقات فرزند منع نمی‌کند و در همه حال حق دیدار را به او می‌دهد.

به هیچ عنوان امکان منع ملاقات فرزند وجود ندارد اما امکان کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند وجود دارد.

همچنین در زمانی که دیدار کودک با والد بر مصلحت او تاثیر بگذارد دادگاه تاریخ دیدار را طولانی تر می‌کند.

نفقه فرزند با چه کسی است؟

خواه حضانت با پدر باشد خواه با مادر نفقه کودک و تامین مخارج مسکن، پوشاک، خورد و خوراک و تحصیل بر عهده پدر است. در صورتی که پدر از پرداخت هزینه ها سرباز زند به 3 ماه و یک روز تا 5 ماه حبس محکوم می‌شود.

در صورتی که پدر توان مالی نداشته باشد پرداخت هزینه ها با جد پدری است. نفقه پس از بلوغ فرزند قطع نخواهد شد و طبق ماده 1197 قانون مدنی در صورتی که فرزند نتواند مایحتاج زندگی خود را فراهم کند پرداخت هزینه های فرزند کبیر نیز بر عهده پدر است.

اگر برای سلب یا گرفتن حضانت به وکیل متخصص نیاز دارید، با وکیل حضانت فرزندان دادسو در ارتباط باشید.

سوالات متداول

شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر چگونه است؟

عدم جنون، عدم اعتیاد، نداشتن مشکلات اخلاقی و رفتار مناسب با کودک از شرایط حضانت فرزند توسط مادر است.

چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم؟

حضانت فرزند تا 7 سالگی با مادر است اما بعد از آن تا دختر تا سن 9 سالگی و پسر تا 15 سالگی تحت حضانت پدر خواهند بود. در صورتی که پدر اعتیاد، بیماری روانی، فساد اخلاقی داشته باشد و یا از فرزند سوء استفاده غیر اخلاقی کند می توان او را سلب حضانت کرد.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

آیا دادسو مجوز دارد؟

دادسو تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. امکان رؤیت این مجوزها قبل از عقد قرارداد با دادسو وجود دارد.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4.2/5 - (56 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

176 پاسخ

  1. سلام جناب وقت بخیر ..ایا زنی فرزندش رابعد از طلاق بعنوان مهریه گرفت حق فرزند از ارث پدری چگونه است ایا میتواند برای ارث از پدر اقدام کند

    1. سلام، وقت بخیر
      حضانت فرزند هیچ ارتباطی با ارث ندارد. بله ارث به ایشون تعلق می گیره

  2. سلام من وهمسرم توافقی جدا شدیم ودختر ۵ ساله ام قرار شد تا ۷ سالگی پیش وی بماند ،بعداز گذشت یک سال میگه من دیگه بچه رو نمیتونم نگهدارم ،ایا میتواند شکایت کند وبچه رو به من بدهد؟؟

  3. سلام خسته نباشید
    حضانت بچه هام با پدرشون هست و ۱۲ سال که جدا شدیم ولی بچه ها پیش من می مونن
    من می تونم بابت این ۱۲ سال نگهداری از بچه ها شکایت کنم و مبلغی دریافت کنم بابت این نگهداری ؟

    1. سلام، وقت بخیر
      مبلغ بابت چه موضوعی؟
      فقط برای نفقه فرزندان که با پدر هست می تونید اقدام کنید.

  4. درود در زمانی که حضانت‌ با مادر است تگرذ پدزذ و برادر زن استعمال مواد مخدر داشته باشند م رفتارهای کودک غیر عادی شده باشد می‌شود اقدام به طالب حضانت کذرد و اینکه اگر خدایی ناکرده حادثه‌ای برای فرزندان رخ دهد می‌شود شکایت و سلب حضانت از مادر کرد پسر هام ۲۴ و سه ساله هستن و حضانت بخاطر یکبار کتک کاری بی شاهد و فقط بنا به نظریه یکبار پزشکی قانونی به نادر داده شده و درخواست طلاق یکطرفه داده آیا میشه طلاق رذو تأیید کنن با یکبار کتک کاری و نامه پزشکی قانونی ممنون میشم اگه ج بدبد🙏🌹

    1. سلام، وقت بخیر
      در خصوص حضانت؛ فرزند پسر ۲۴ ساله از دایره حضانت خارج شده و خودش تصمیم میگیرد با چه کسی زندگی کند.
      بخش دوم سوالتون گویا نیست.

    2. سلام من شوهرم بعداخلاق وبددهنه وپسرم ۳الان پدرش فرزند به من نمیده ایاراهی است

      1. سلام، وقت بخیر
        حضانت فرزند تا ۷ سالگی با مادر است.

  5. سلام
    اگر در توافق نامه طلاق نوشته شده باشه که نفقه فرزند به عهده کسی هست که با ان زندگی میکند و زوجین حق شکایت درمورد نفقه ندارند
    باز زوجه میتونه شکایت کنه و نفقه فرزند از زوج بگیره؟
    فرزند با زوجه زندگی میکنه

    1. سلام، وقت بخیر
      نفقه طبق قانون به عهده پدر است و اگر زوجه اقدام کند با وجود توافق می تواند نفقه فرزند را بگیرد.

  6. سلام من یه دختر ۲ ساله دارم آیا در صورت طلاق که حضانت بچه با مادرش هست آیا پدر میتونه بچه رو ملاقات بکنه و ببینه در ماه چند روز هست؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بله می توانند. مدت زمان ملاقات با فرزند ۲۴ تا ۴۸ ساعت در هفته هستش

  7. سلام لطفا به سوال من جواب بدین؟
    من و خانمم زندگی مشترک خوبی نداریم و خانمم میگه حضانت بچه رو بده من و اینکه حق دیدار با فرزند بهت نمیدم بریم طلاق بگیریم
    میخواستم بدونم اگر من قبول کنم آیا بعدا میتونم برا حضانت فرزند اقدام کنم و اینکه اگر من قبول کنم فرزندم رو نمی بینم آیا بعدا میتونم برا ملاقات فرزندم شکایت کنم
    ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که این شروط را قبول کنید و در توافقنامه ذکر شوند خیر نمی توانید بعدا برای حضانت فرزند تا زمانی که در دایره حضانت هستش اقدام کنید.

      1. سلام وقت بخیر
        میخواستم بپرسم من بعداز ۲۵ سال زندگی با همسرم میخوام‌طلاق بگیرم و یه دختر ۱۵ ساله دارم و میخوام برای خودم باشه و پدرش خیلی تعصبیه و دخترُ به من نمیده
        ایا میتونم از طرف قانون دخترُ بگیرم و کاری نکنه؟

        1. سلام، وقت بخیر
          دختر از ۹ سالگی به بعد خودش می تواند انتخاب کند که با پدر زندگی کند یا مادر.

  8. سلام و عرض ادب من یه سوال داشتم اگر که بچه پسر باشه و بعد از ۷سالگی نخواد با پدرش باشه و با مادرش زندگی کنه و وابستگی زیادی به مادرش داشته باشه میتونه با مادرش زندگی کنه؟مثلا تو دادگاه گریه میکرد بچه نمیتونست جدا شه من اینو دیده بودم متاسفانه الان چجوریه بچه بعد ۷ سالگی میتونه با مادر بمونه اگه مادر بپذیره و بچه هم پافشاری کنه؟پدر هم مشکل نداشته باشه(اعتیاد بی کاری و…)و اینکه اگر حضانت رو ببخشه که میتونه بمونه با مادرش ولی اگه نبخشه قاضی میتونه به خاطر بچه ک وابستگی زیادش حضانت رو به مادر بده؟با تشکر

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که حضانت رو ببخشن به مادر می شود اما در غیر این صورت اگر آقا مشکلی نداشته باشد و خواستار حضانت باشد نگهداری فرزند تا ۱۵ سالگی با پدر است.

  9. باسلام واحترام
    بنده با خانمم اختلاف دارم ولی هنوز جدا نشده ایم طبق حکم دادگاه ۲۴ ساعت دخترم پیش بنده است(قبل از این حکم دست نوشته داد که توانایی نگهداری فزرند را ندارد) دادخواست سلب حضانت دادم ردشد قانونی هست
    باتشکر

    1. سلام، وقت بخیر
      دست نوشته اعتبار ندارد. حضانت طبق قانون به مادر و پدر تعلق میگیرد.

  10. سلام وقت بخیر . من حضانت بچه و حق طلاق رو در ازای بخشش مهریه گرفتم… بچم در کانادا به دنیا میاد …طبق قوانین اینجاست حضانت یا کانادا ؟؟

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که ازدواج شما با قوانین ایران باشد حضانت نیز با قوانین ایران است.

  11. سلام ببخشید اگر پدر مشکلات روانی داشته باشد بچه را می توانند به مادر بدهند

    1. سلام، وقت بخیر
      بله باید برای سلب حضانت از پدر اقدام کنید.

  12. سلام خسته نباشید دختر من ۲۰شهریوروارد۹سالگی میشه شوهرم مشکل روحی وروانی داره وزیربارمصرف داروهای نمیره وبا رفتارها وکارهاش باعث آزار من ودخترم میشه من قبل از طلاق میتونم پرونده پزشکی را دنبال کنم چون درصورت جدایی حاضر به دادن حضانت دخترم نیست به هیچ عنوان حالا ازتون کمک میخوام ببینم میتونم قبل از اقدام برای طلاق پرونده پزشکی را به جریان بندازم حالا جدا از بخشیدن مهریه صلاحیت نداره به هیچ عنوان

  13. سلام .من حضانت فرزندانم را ب عهده گرفتم دوتا پسر ب سن ۶و۱۱سال دارم وبخاطر اینکه با من زندگی میکنن نمیتونم تنهاشون بزارم وهمه چیزمو از دست دادم .الان دیگه برام چیزی نمونده ک خرجشون کنم.کسی را هم ندارم ک مسئولیتشون را ب عهده بگیره .والان رسیدم ب جایی ک نمیتونم بچهامو‌ مدرسه ثبت نام کنم ویا شکمشون را سیر کنم .نمی‌دونم تکلیف چیه

  14. سلام من تو سن ۵سالگی پدرم فوت میکنه مادرم منو ول میکنه میره رفتم ثبت احوال فهمیدم اسم منم از توی شناسنامه اش در اورده و ازدواج مجدد کرده الان من نیاز ب یک رضایت نامه دارم برای اهدای کلیه ک باید مادر یا پدر رضایت بدن شماره مادرم رو گرفتم تماس گرفتم اصن میگع من فرزندی ندارم گردن نمیگیره ایا میتونم از طریق دادگاه اقدام کنم ؟

  15. سلام من ۱۲سالمه و الان پیش پدر و خواهر ۱۵ساله ام زندگی میکنم خواهرم داره ازدواج میکنه و پدرم به شدت من رو اذیت میکنه و هیچ کاری با خواهرم نداره و حتی اجازه نمیده که مادرم رو ببینم الان من باید چیکار کنم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      مادرتون می تونن درخواست سلب حضانت پدر شما را داشته باشند. در صورتی که اذیت و آزار پدر ثابت شود حضانت از ایشان گرفته می شود.

      1. سلام من طلاق گرفتم از همسر قبلیم اعتیاد داشت الان دختر من ۱۲سالش نمیزارن بچمو ببینم الان من ازدواج کردم چیکار کنم چه راهی رو پیش رو هم هست برم

        1. سلام، وقت بخیر
          دخترتون از دایره حضانت خارج شده و خودشون میتونن تصمیم بگیرن که با شما زندگی کنن یا پدرشون
          مراجعه کنید دفتر ثبت اسناد رسمی درخواست ملاقات میتونید بگیرید و اینکه همونطور که گفتم دخترتون خودشون میتونن انتخاب کنن که با شما یا پدرشون زندگی کنند.

  16. سلام
    میخوام از شوهرم تعهد عدم خیانت بگیرم که در صورتی که خیانت کنه حضانت بچه با من باشه و همچنین مهریه رو پرداخت کنه موقع طلاق گرفتن. همچین تعهدی میشه گرفت؟ و اگه میشه بعدا شوهرم میتونه شکایت کنه که تعهد باطل کنه یا حضانت بچه رو ازم بگیره یا مهریه رو نده؟

  17. سلام
    شوهر من رفیق باز اهل مشروب بعد مشکل اعصاب داره یه مدت با دارو کنترل میکرد یه جورى تشنجى بیماریشم مادر زادى مادرشم مغزى مشکل داره یه دختر یه ساله دارم با این شرایط شوهرم آیا حضانت دائم داداگاه بهم میده؟شوهرم میگه کلا بهت نمیدمش در صورتى که میگین تا هفت سالگى با منه بعد میگه تو داداگاه هم قید میکنم که اکه ازدواج کردى ازت میگیرمش
    بعد واسه طلاق آقا خرجى نمیده رفیق باز تفریح اصلا ندارم سالى یه بار کلا واسه من خرید میکنه تمام وقتش با رفیقاشه ایا با این شرایط دادگاه بهم حق طلاق میده یا میگه برو زندگى کن من حتى مهریه هم نمیخوام

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که نفقه نمیدهند می توانید یک طرفه طلاق بگیرید.
      درباره حضانت نیز باید برای سلب حضانت پدر اقدام کنید که بستگی به شرایط و نظر قاضی دارد.
      پیشنهاد میکنم حتما با وکیل متخصص مشورت کنید تا به طور کامل با جزئیات بررسی کنند؛ برای این منظور با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

  18. سلام من دوتا بچه پسر۵ساله و دختر۶ساله دارم درحال حاضر دارم جدا میشم پدرش برای ندادن مهریه ادعا کرده ک ماهی چهارتومن حقوق داره و در طی این هشت ماه هیچ مبلغی واریز نکرده و همه پرونده ها بر علیه من شده چون شغلش آزاده دادگاه هم حقوق ب اون داده اما پدرش وضعیت مالیش خیلی خوبه من اگه بچه هامو بخوام بیارم پیش خودم میتونم خرج و مخارجشونو مطالبه کنم؟!

    1. سلام، وقت بخیر
      نفقه فرزند بر عهده پدر است و باید پرداخت کنند تفاوتی ندارد با شما زندگی کنند یا با ایشان.

  19. من ۱۷ سالمه
    و مادر پدرم جدا میشن از هر دوشون متنفرم هر کاری میکنن منت میزارن و بخاطرشون حال روانیه خوبی ندارم اگه تو دادگاه ازشون طلب یه خونه ی جدا کنم چجوری میشه یعنی همچین چیزی میشه

    1. سلام، وقت بخیر
      شما تا سن قانونی باید همراه یکی از والدین زندگی کنید.
      می توانید انتخاب کنید که با کدام یکی از والدین زندگی کنید.

      1. امسال تو آذر ۱۸ سالم میشه
        میتونم تقاضای خونه ی جدا که خودشون بخرن برام بکنم

        1. سلام، وقت بخیر
          خیر متاسفانه از نظر قانونی نمی توان همچین درخواستی داشت.

  20. الان سن من ۱۵ اگه نخوام ن پیش مادر ن پیش پدر بمونم چی میشه منو میفرستن کجا ؟؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بهزیستی فرستاده می شوید و یا اینکه یکی از اقوام به عنوان قیم شما مشخص شود.

  21. س پارسال برج۱۰خانمم بادروغ حیله وبدون اینکه اثبات بکنه تودادگاه گفته بچه ازم میترسه وشرایط نگه داریشو ندارم .
    ولی بچم بامن هم روحیه اش بهتره هم رنگ روش الان من چجوری حضانت بچمو پس بگیرم برج ۴هفت سالش تمومه میره تو ۸سال الانم ازموقع ایکه بچم امتحاناش تموم شده اومده جام هرچی میگم برو جای مامان نمیره میره توخودش چیکارکنم زنم دروغ هایی گفته دادگاه هم پشت زنا هست

    1. سلام، وقت بخیر
      می توانید برای سلب حضانت از مادر اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *