حضانت فرزند دختر بعد از طلاق با چه کسی است؟

موضوع حضانت دختر از جمله مسائلی است که ممکن است برای شما و یا دیگران نیز در هنگام طلاق پیش آمده باشد.

حضانت فرزندان دختر تا سن 7 سالگی با مادر و پس از آن از سن 7 تا 9 سالگی با پدر است.

در این مدت هردو والدین حق ملاقات با فرزند را دارند.

در صورتی که برای امور مربوط به حضانت به وکیل پایه یک نیاز دارید، وکیل حضانت فرزندان دادسو آماده کمک به شماست.

برای اطلاعات بیش‌تر با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

حضانت فرزند طبق قانون چگونه است؟

در قانون مدنی و مطابق با ماده 1168 آن آمده است که نگهداری از فرزند چه دختر و چه پسر بر عهده پدر و مادر است و هیچ‌کدام از زوجین نمی توانند از این تکلیف خودداری کنند. پدر یا مادر تنها در حالتی می‌توانند حضانت فرزند خود را بر عهده نگیرند که در این مورد مشترکا توافق کرده باشند و حداقل حضانت بر عهده یکی از آن‌ها باشد.

در واقع زمانی‌که یکی از آن‌ها به دلایلی هم‌چون توان مالی پایین نتواند از فرزندش سرپرستی کند، با توافق بین طرفین می‌توانند حضانت را به طرفی (پدر یا مادر) که وضع مالی بهتری دارد بسپارند.

قانون حضانت فرزند دختر

طبق قانون اگر حضانت دختر بر عهده هر یک از والدین باشد، پدر یا مادری که حضانت او را عهده‌دار است، نمی‌تواند مانع از ملاقات کردن دختر با طرفی که حضانت او را بر عهده ندارد، شود.

همچنین اگر بر اساس قانون، حضانت دختر در سن خاصی که قانون تعیین کرده است بر عهده هر یک از والدین او باشد، در این حالت پدر یا مادری که این وظیفه بر عهده آن‌ها گذاشته شده است، نمی توانند از نگهداری فرزند خود خودداری کنند، چرا که این تکلیف را قانون برای آن فرد مشخص کرده است و باید طبق قانون سرپرستی فرزند خود را به‌صورت تمام و کمال بپذیرد.

در صورتی‌که به صورت قانونی حضانت دختری که پدر و مادرش از هم طلاق گرفته‌اند، بر عهده هر یک از آن‌ها باشد و این موضوع به هر دلیلی به مصلحت دختر نباشد یا دادگاه تشخیص دهد به دلیل این‌که والدین او عدم صلاحیت اخلاقی لازم برای بر عهده داشتن حضانتش را ندارند، به تقاضای نزدیکان فرزند دختر یا به تقاضای رئیس حوزه قضاییه تصمیمی اتخاذ ‌می‌شود که حضانت دختر دیگر بر عهده والدینش نباشد.

حضانت فرزند دختر بعد از طلاق با چه کسی است؟

به‌طور کلی بعد از این‌که والدین فرزند دختر از یکدیگر طلاق گرفتند، مطابق با ماده 1169 قانون مدنی که توسط مجلس شورای اسلامی اصلاح و مورد تایید نهایی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام است، حضانت او تا سن 7 سالگی به مادرش سپرده می‌شود.

البته باید اشاره کرد که طبق این قانون حضانت فرزند پسر نیز تا 7 سالگی به عهده مادر خواهد بود. پس از 7 سالگی فرزند دختر، حضانت او طبق قانون باید تا سن 9 سالگی به پدر او واگذار شود. اما اصلاحیه‌ای در این قانون وجود دارد که بعد از 7 سالگی حضانت فرزند دختر، با صلاحدید دادگاه و رعایت مصلحت او، ممکن است حضانت دختر به پدرش واگذار نشود.

در عین حال زمانی‌که دختر طبق قانون باید از سن 7 تا 9 سالگی تحت حضانت پدر باشد، دادگاه می‌تواند با صلاحدید خود برای رعایت مصلحت دختر سرپرستی او را به پدرش نداده و حضانت دختر را به مادر یا شخص دیگری واگذار کند که در این حالت نیز خرج زندگی دختر بر عهده پدرش خواهد.

همچنین در حالتی که زوجین از یکدیگر طلاق بگیرند و دختر در این زمان 8 ساله باشد، قانونا حضانت او با پدرش خواهد بود. اما با این وجود اگر مادر نخواهد که پدر دختر به دلیل برخی از مشکلات هم‌چون اخلاقی و رفتاری از او مراقبت کند، بایستی موضوع سلب حضانت فرزند از پدر را در زمان تعیین تکلیف حضانت فرزندش در هنگام طلاق به دادگاه ثابت کند.

در عین حال این موضوع برای مادر نیز صدق خواهد کرد و پدر در صورتی‌که مادر صلاحیت حضانت دختر را به هر دلیلی نداشته باشد، در هنگام طلاق می‌تواند سلب حضانت فرزند از مادر را به دادگاه ارائه کند تا در این مورد تصمیم گیری شود.

نکات حضانت دختر

در ادامه این بخش از مطالب به مواردی که هر کدام یک از پدر و مادر دختر می‌توانند در مورد طرف مقابل برای دریافت حضانت فرزند دختر خود ارائه دهند، اشاره شده است.

  • اگر هر یک از والدین دختر دچار اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد مخدر و قمار باشند، طرف مقابل می‌تواند این موضوع را برای گرفتن حضانت دختر خود با دادگاه به اشتراک بگذارد.
  • در صورتی‌که هر کدام از والدین دارای فساد اخلاقی و همچنین اقدام به فحش دادن کنند، با اطلاع به دادگاه و پس از رای نهایی، حضانت فرزند دختر به طرف مقابل واگذار خواهد شد.
  • ابتلای هر کدام از والدین دختر به بیماری‌های روانی با تشخیص پزشکی قانونی، می‌تواند سبب شود که دادگاه حضانت فرزند دختر را به طرف مقابل بدهد.
  • اگر پدر یا مادر دختر اقدام به سوءاستفاده از او برای ورود به مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشا، تکدی‌گری و قاچاق کنند، سبب خواهد شد که حضانت به طرفی واگذار شود که از این‌گونه مسائل به دور است.
  • در صورتی‌که پدر و یا مادر در طول زندگی اقدام به تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف کنند، این موضوع می‌تواند سبب شود که حضانت فرزند از کسی که مرتکب چنین رفتاری شده است سلب و به طرف مقابل داده شود.
در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه حضانت فرزند پاسخ داده شده است.

مراحل ثبت دادخواست حضانت فرزند دختر

برای این‌که بتوانید حضانت دختر خود را به صورت قانونی بر عهده بگیرید، بایستی مراحلی را طی کنید تا این نتیجه برای شما حاصل شود. در ادامه مراحل ثبت دادخواست برای بر عهده گرفتن حضانت فرزند را بیان کرده‌ایم.

  • در ابتدا برای ثبت دادخواست حضانت فرزند دختر یا پسر خود بایستی به همراه اصل شناسنامه، اصل کارت ملی، اصل سند طلاق، شناسنامه فرزند و سایر مدارکی که برای اثبات عدم صلاحیت طرف مقابل نیاز است، به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید.
  • اگر طلاق توافقی صورت گرفته باشد، بایستی دادنامه طلاق توافقی یا توافق‌نامه‌ای که بین شما و همسرتان بوده و برای نشان دادن فرد پذیرنده حضانت فرزند در طلاق توافقی است را باید به دادخواست خود ضمیمه کنید. در عین حال اگر طلاق شما بر اساس وکالت نامه انجام و تکلیف حضانت نیز مشخص شده باشد، باید به دادخواست خود ضمیمه کنید.
  • پس از این‌که در دفتر خدمات الکترونیکی قضایی دادخواست خود را ثبت کردید، پرونده شما به دادگاه صالح ارجاع داده می‌شود و در این زمان قاضی با در نظر گرفتن تمامی مدارکی که ارائه کرده‌اید، شرایط سنی فرزند دختر یا پسر شما و همچنین شرایط سلب حضانت، اقدام به صدور رای خود به نفع یکی از والدین که دارای شرایطی مناسب برای بر عهده گرفتن حضانت فرزند هستند، می‌کند.

نقش وکیل در حضانت فرزند دختر بعد از طلاق

در موارد حقوقی که مربوط به حضانت فرزند است، معمولا در زمان طلاق ممکن است پیچیدگی‌هایی به وجود آید و باعث شود مجبور به طی مراحل زیادی در این پروسه شوید. طولانی شدن پروسه طلاق تاثیراتی هم‌چون آسیب دیدن فرزند از نظر روحی روانی به دنبال خواهد داشت.

با توجه به این موضوع بهترین راه‌کار برای این‌که بتوانید مراحل طلاقتان را به راحتی و بدون دردسر برای بر عهده گرفتن حضانت دختر یا پسر خود پیش ببرید، این است که از یک وکیل کاردان و متخصص در این راه کمک بگیرید تا طبق قانون مراحل طلاق را برای شما طی و بهترین نتیجه را برایتان حاصل کند.

در عین حال پیشنهاد می‌کنیم که با مشاور حقوقی طلاق و وکلای ما در دادسو ارتباط برقرار کرده تا بتوانید با کمک گرفتن از آن‌ها پروسه طولانی طلاق را در کمترین زمان و با بهترین نتیجه ممکن پشت سر بگذارید.

سوالات متداول

حضانت فرزند دختر بعد از طلاق با چه کسی است؟

این موضوع بستگی به سن دختر دارد، اما همان‌طور که در مطالب بالا گفته شد حضانت دختر بعد از طلاق تا سن 7 سالگی با مادر است و بعد از آن با پدر خواهد بود.

حضانت فرزند دختر از چه زمانی با پدر است؟

طبق قانون مدنی، حضانت دختر همان‌طور که در مطالب بالا گفته شد از سن 7 تا 9 سالگی بر عهده پدر است.

در صورت اعتیاد پدر یا مادر تکلیف حضانت فرزند دختر چیست؟

اگر پدر یا مادر دچار اعتیاد باشند، طرف مقابل می‌تواند این موضوع را به دادگاه اطلاع دهد تا در مورد آن تصمیم گیری شده و در نتیجه حضانت دختر بعد از طلاق به او واگذار شود.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4.3/5 - (23 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

3 پاسخ

  1. باسلام
    بنده با خانمم اختلاف دارم ولی هنوز جدا نشده ایم طبق توافق نامه دستی که تنظیم کردیم اقرار داشت توانایی نگهداری فزرند را ندارد دادخواست سلب حضانت دادم رد شد
    توافق دستی اعتبار ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *