حضانت فرزند پسر بعد از طلاق با کیست؟

یکی از اصلی ‌ترین بحث‌های هر زوجی در این هنگام، حضانت فرزند پسر بعد از طلاق است. سوالی که برای اکثر والدین پیش می‌آید این است که حضانت پسر تا چند سالگی با مادر است؟

براساس قانون جدید حضانت فرزند پسر تا سن 7 سالگی با مادر است و سپس از 7 تا 15 سالگی مسئولیت نگهداری فرزند با پدر است. در این مطلب قصد داریم درباره سن حضانت فرزند پسر بعد از طلاق توضیح دهیم.

در صورتی که بر سر مسئله حضانت بعد از طلاق به توافق نرسیده‌اید، برای سلب حضانت فرزند از پدر، گرفتن حضانت فرزند یا سلب حضانت فرزند از مادر می‌توانید با وکلای پایه یک دادسو در ارتباط باشید.

وکیل حضانت فرزندان دادسو با اطلاع از جدیدترین قوانین حضانت، بهترین راه‌کار را به شما پیشنهاد می‌کند.

حضانت چیست؟

حضانت به معنی مراقبت، حمایت و سرپرستی کودکانی است که هنوز به سن بلوغ نرسیده‌اند. در صورتی که والدین قصد طلاق داشته باشند، دادگاه با توجه به مواردی مانند سن فرزند، شرایط مالی، شرایط اخلاقی و برخی موارد دیگر، سرپرستی او را به یکی از والدین واگذار می‌کند.

اما باید بدانید که به طور کلی تا رسیدن فرزندان به سن 7 سال، مادر در اولویت حضانت است. یعنی اگر مادر شرایط مالی و اخلاقی مناسب برای حمایت از فرزندان را داشته باشد، فرزندان با او زندگی خواهند کرد. پس از 7 سالگی و تا رسیدن فرزندان به سن بلوغ، اولویت حضانت آن‌ها با پدر است و آن‌ها پیش پدر خود زندگی خواهند کرد.

حضانت فرزند پسر بعد از طلاق

حضانت فرزند پسر بعد از طلاق اولین موردی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت. این مورد یکی از مواردی است که در قانون به آن اشاره شده است. به موجب قانون تا رسیدن پسر به سن 7 سالگی اولویت حضانت او با مادر است.

پس از این که سن پسر به 7 سال برسد، اولویت حضانت پدر خواهد بود و این امر تا زمان بلوغ ادامه دارد. پس از این که پسر به سن بلوغ رسید، خودش می‌تواند انتخاب کند که دوست دارد با کدام یک از والدینش زندگی کند.

حضانت فرزند تا چند سالگی با مادر است؟

همان‌طور که در پاراگراف‌های بالا خواندید، مادر تا رسیدن فرزندان به سن 7 سالگی در اولویت حضانت قرار دارد. به همین دلیل معمولاً در صورتی که مشکل دیگری وجود نداشته باشد، دادگاه حق حضانت را تا این زمان به مادران می‌دهد. همچنین می توانید با مراجعه به مقاله حضانت فرزند بعد از ازدواج مجدد مادر، در این باره نیز اطلاعات کافی به دست آورید.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه حضانت فرزند پاسخ داده شده است.

حضانت فرزند تا چند سالگی با پدر است؟

از 7 سالگی تا رسیدن فرزندان به سن بلوغ، حق حضانت آن‌ها در صورت عدم وجود برخی مشکلات با پدر است. باید بدانید که در قانون گفته شده که سن بلوغ دختران 9 سال و سن بلوغ پسران 15 سال است. پس پدر تا رسیدن دختران به 9 سالگی و پسران به 15 سالگی در اولویت حضانت است و پس از آن فرزندان می‌توانند مشخص کنند که دوست دارند با کدام یک از والدین خود زندگی کنند.

حضانت فرزند پسر بعد از سن پانزده سالگی

همان‌طور که در پاراگراف بالا به آن اشاره کردیم، فرزندان پسر پس از رسیدن به 15 سالگی در قانون بالغ محسوب می‌شوند. به همین دلیل در این زمان خود می‌توانند تصمیم بگیرند که دوست دارند با پدر یا مادرشان زندگی کنند. پس باید بگوییم که تعیین حضانت فرزندان پسر پس از 15 سالگی بر عهده خودشان است و خودشان یکی از والدین را انتخاب خواهند کرد.

حضانت فرزند بعد از فوت پدر

یکی از مواردی که پس از فوت پدر مطرح است، حق حضانت فرزندان است. با توجه به این نکته که در زمان حیات تأمین نیازهای مالی و نفقه بر عهده پدر است، پس از فوت او در صورتی که مادر از نظر مالی، اخلاقی و صلاحیت‌های دیگر مشکلی نداشته باشد، قانون حضانت فرزندان را به مادر می‌دهد.

پس باید گفت که حضانت فرزند پس از فوت پدر در صورت وجود شرایط لازم با مادر است. اما باید توجه داشته باشید که درست است که سرپرستی و حضانت فرزندان به مادر واگذار می‌شود اما قانون به اجداد پدری مخصوصاً پدر بزرگ حق ملاقات با نوه را داده است. در صورتی که مادر با این مورد مخالفت کند، دادگاه می‌تواند شرایط ملاقات را فراهم و مادر را ملزم به انجام این ملاقات کند.

حضانت فرزند در طلاق توافقی

حضانت فرزند در طلاق توافقی یکی دیگر از مواردی است که باید به آن پرداخت. معمولاً تعیین حضانت فرزندان پس از طلاق بر عهده دادگاه است.

اما زمانی که والدین به طلاق توافقی اقدام می‌کنند، می‌توانند در خصوص حضانت فرزندان نیز سازش کنند. در صورتی که والدین در این خصوص به توافق برسند، دادگاه دخالتی در این مورد نخواهد داشت و اجازه می‌دهد تا والدین در صورتی که شرایط نگهداری درست فرزند را دارند، حضانت آن‌ها را بر عهده بگیرند.

البته در صورتی که شرایط لازم برای حضانت فرزندان توسط والدینی که قصد سرپرستی او را دارند، فراهم نباشد، دادگاه این حضانت توافقی را نقض می‌کند و حکم لازم را صادر خواهد کرد.

حضانت فرزند پسر بعد از طلاق

حضانت فرزندان پس از عقد موقت

نوعی ازدواج وجود دارد که به آن ازدواج موقت یا صیغه گفته می‌شود. این نوع عقد مدت دار است و پس از پایان مدت، زن و مرد از هم جدا می‌شوند. در صورتی که در طول این زمان فرزندی به دنیا بیاید، دادگاه در خصوص حضانت او مانند حضانت فرزندان حاصل از ازدواج دائم رفتار می‌کند.

این جمله به این معنی است که مانند ازدواج دائم، پس از طلاق حضانت فرزند تا 7 سالگی بر عهده مادر است و پس از آن تا رسیدن فرزند به سن بلوغ، این حضانت به پدر سپرده خواهد شد.

جمع بندی

مادر اولویت حضانت فرزند پس از طلاق تا 7 سالگی دارد. پس از آن تا رسیدن فرزندان به سن بلوغ، حضانت بر عهده پدر خواهد بود. پسران در 15 سالگی و دختران در 9 سالگی به بلوغ می‌رسند و پس از آن خودشان می‌توانند تصمیم بگیرند که دوست دارند با کدام یک از والدین زندگی کنند.

اگر در خصوص حضانت فرزندان دختر یا پسر پس از طلاق سؤالی دارید، می‌توانید با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

وکلای پایه یک دادگستری متخصص در امور حضانت، در موسسه دادسو همواره می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

سوالات متداول

حضانت فرزندان تا 7 سالگی با چه کسی است؟

فرق نمی‌کند که فرزند دختر باشد یا پسر، بر اساس قانون، اولویت حضانت او تا سن 7 سالگی با مادر است. تنها در صورتی که مادر واجد شرایط و صلاحیت لازم برای نگهداری او نباشد، سرپرستی در این سن به پدر خواهد رسید.

حضانت فرزند از 7 سالگی تا زمان بلوغ با چه کسی است؟

اولویت نگهداری و سرپرستی فرزندان از سن 7 سالگی تا زمان بلوغ با پدر است.

فرزندان در چه سنی به بلوغ می‌رسند؟

بر اساس قانون دختران در سن 9 سالگی و پسران در سن 15 سالگی به بلوغ می‌رسند.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4.6/5 - (309 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

63 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر ببخشید من یه پسر۴ساله دارم که وقتی ۶ماهه بودپدرش بدلیل بی مسئولیتی ونیاووردن خرج زندگی اززندگی مارفت چون رهن خانه مال بنده بودایشون وبیرون کردم ودیگه سراغ مانیومدفقط اوایل تودادگاه میدیدمش که دیگه الان هم نمیادچون برای مهریه ونفقه بدهکاره وتاحالاهیچی نه ازمهریه نه ازنفقه به ماداده وهیچ هزینه ای برای بجه نکرده.منم درخواست طلاق دادم میخوام حضانت بچموبگیرم چطوری بگیرم درضمن ایشون اعتیادهم دارن وپیش مادرش زندگی میکنه.مشکل روانی هم قبلاداشته پرونده داره پیش دکترخصوصی ومن ایناروگفتم امادادگاه به من نامه نداده پرونده پیش دکتر ش وبیارم چکارمیتونم کنم برای حضانت بچه.

    1. سلام، وقت بخیر
      باید برای سلب حضانت پدر اقدام کنید.
      استناد به مواردی مثل اعتیاد یا بیماری ایشان ممکن است دلیل خوبی باشد. برای اطمینان بیشتر بهتر است با وکیل مشورت کنید.
      در صورتی که به وکیل حضانت نیاز دارید با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

  2. سلام من پسری ۱۳ ساله هستم و پدر مادرم در حال طلاق هستن و من میخواهم مادرم را انتخاب کنم چون پدرم زن گرفته و منو اذیت میکنه و من با مادرم راحت زندگی میکنم آیا قاضی قبول میکنه من با مادرم زندگی کنم

    1. سلام، وقت بخیر
      حضانت شما تا سن ۱۵ سالگی با پدرتان است. بعد از ۱۵ سالگی خودتان می توانید انتخاب کنید.
      در غیر این صورت باید اجازه پدر را برای زندگی با مادر داشته باشید.

  3. سلام میگم ک من خواهرم با شوهرش چند ساله ک همو نمی‌بینن
    و دوتا بچه هاشو ما ازشون مراقبت میکنیم
    واین که بچه ها الان یکیشون ۱۰و۱۱ساله هستن بین این طولی ک مابزرگشون کردین پدرش حتی ی بستنی هم براشون نخریده بیاره و اینکه اصن اینارو ۶ساله ک ندیده
    و یارانه هم ب پای پدرش واریز میشه الان بنظرتون خواهرم باید چیکار کنه

    1. سلام، وقت بخیر
      می توانند برای سلب حضانت فرزندان و یا گرفتن نفقه فرزندان اقدام کنند.

  4. سلام وقت بخیر
    پسرم ۱۱ ساله شه
    بیشتر بخاطر پسرم میخوام جدا بشم
    ایا دراین سن میشه
    یا صبر کنم ۱۵ سالش بشه که بامن بتونه بیاد؟

    1. سلام، وقت بخیر
      حضانت پسر تا ۱۵ سالگی با پدر است.

  5. سلام آیا درسته ک الان در دادگاه ها کودک تا ۷ سالگی با مادرش هست و بعد هم خودش تصمیم میگره ک دوست داره با مادرش بمونه با پدرش

    1. سلام، وقت بخیر
      خیر داخل مقاله توضیح دادیم شرایط حضانت فرزند رو

  6. سلام من دختری ۳۱ ساله دارم که درگیر گل و مواد مخدره و شدیدا منو اذیت می‌کنه حتی یک بار با چاقو ضربهبه پهلوم زد و با ضرب شتم منو تهدید می‌کنه که من باید تا موقعی که ازدواج نکرده همه چی برایش فراهم کنم و منم شرایط مالی خوبی ندارم ۱۲ ساعت مداوم اسنپ کار میکنم در حد توان همیشه برای خونه کم نمی‌زارم ولی دخترم سرکار نمیره و اصلا پاشو از خونه بیرون نمی‌زاره و با بدترین تهمت و توهین ها با من برخورد می‌کنه من شوهرم فوت کرده و حقوق بازنشستگبش رو تقسیم کردن بین من و دخترام من هم چند بار به اون دخترم گفتم باید جدا زندگی کنی ولی هربار منو زده و تهدید به کشتنم کرده من باید چیکار کنم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  7. من دو فرزند ۶ و ۴ ساله دارم در شرف طلاق هستم خانم اهل کرمانن من خراسان،دادگاه ۲۵ سکه!برای پیش پرداخت در نظر گرفته ایشون هم حکم جلب گرفته و رفته شهرشون و بچه ها رو برده،حق ملاقات من هفته ای دوروز روزی ۶ ساعت اونم در محل سکونت خانم بوده ۱_الان برای ملاقات باید چکار کنم با توجه به حکم جلب و اینکه ممکنه منو بندازه زندان ؟۲_برای مهریه و حکم جلب الان ک ندارم پرداخت کنم بهترین راه حل چیه۳_بعد از هفت سالگی پسرم ینی یکسال دیگه، که حضانت پسرم به من میرسه، دخترم باز زیر هفت ساله و این دوتا بچه جدا از هم بودنشون ممکنه آسیب زا باشه برای این مساله چکار میتونم بکنم؟ینی میتونم پسرم که هفت ساله شد دادگاه رو متقاعد کنم که بدلیل وابستگی شون حضانت دخترم رو هم ب من بدن؟

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید تا به طور کامل شمارو راهنمایی کنند.

  8. سلام من از خانوم قبلیم ۳ سال هست که جدا شدم و خضانت بچهام با خودم کلا زندگی آروم و خوبی هم داریم البته مجددا ازدواج کردم اما مادر بچها هر ۶ ماه یکبار می‌خواد بیاد بجهاشو ببین و‌جون روشون تاثیر منفی میذاره من اجازه ندادم آیا مشکل برام پیش میاد ؟؟

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که حضانت با شما هست و ایشون بخواهند فرزندان را ملاقات کنند باید درخواست ملاقات با فرزند بدهند

  9. سلام و عرض ادب اگر بچه پسر باشه و تا هفت تاسالگی که با مادرش بوده و بعد از هفت سالگی نخواد با پدر بمونه چی میشه؟مثلا من یه مورد تو دادگاه دیدم که بچه نمی‌خواست با پدرش بمونه و وابستگی زیادی با مادرش داشت و مادرش هم همینطور و بچه گریه میکرد اونوقت چجوری میشه؟پدر هم مشکل خاصی نداشته باشه(اعتیاد بی کاری و…)اونوقت چی میشه پدر اگه حضانت رو ببخشه که بچه میتونه با مادر بمونه ولی اگه نبخشه چی؟بچه هم وابستگی زیادی داشته باشه به مادر و گریه هم میکنه و نمیتونه جدا شه و مادر هم همینطور و احتمال بسیار قوی اتفاق بدی برا بچه و مادر میوفته(یعنی تلفات جبران ناپذیر یه بلایی سر خودش بیاره بچه) فرار کنه و…)اونوقت قاضی میتونه با توجه به مصلحت و تواناییش حضانت رو به مادر بده؟چون خیلی وقتا دیده شده این اتفاق بیوفته حضانت بعد هفت سالگی باز هم به مار داده‌شده.با تشکر

  10. سلام ببخشید من خانم هستم و یک ساله جداشدم.حضانت فرزندم با پدرشه.مناسفانه پسرم تهرانه من اصفهان..حق ملاقاتم دوهفته دوروزو هست..متاسفانه در طول این روهفته نمیزارن حتی تلفنی با بچم حرف بزنم..میخواستم بپرسم کارشون قانونی هست و من در این مورد میتونم اعتراضی بکنم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بله می توانید برای ملاقات با فرزند اقدام کنید.

  11. سلام‌وقت تون بخیر حضانت پسر تا پایان هفت سالگی هست یا شروع هفت سالگی

    1. سلام، وقت بخیر
      حضانت پسر تا سن ۷ سالگی با مادر و از ۷ تا ۱۵ سالگی با پدر است.

  12. به خاطر حسن نیت وکالت طلاق دادم به همسرم و در پایان حضانت بچه ها را با حکم دادگاه و نظر قاضی به ایشان دادم در اوج نامردی ایشان بی دلیل حکم طلاق را اجرا گذاشتند و بچه ها رو از من گرفتند آیا میتوانم بچه ها رو پس بگیرم

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که حضانت را به همسر داده باشید خیر نمی توانید.

  13. سلام قبل از طلاق من وکالت نامه ای تام به همسرم دادم و همچنین حضانت بچه ها رو منوط به رای دادگاه و نظر قاضی دادم ولی ایشان وکالت طلاق رو به اجرا گذاشت و همچنین حضانت بچه ها رو بدونه حکم قاضی از من گرفته بچه ها ۸ و ۱۱ ساله هستند آیا من می‌توانم بچه ها رو پیش خودم نگه دارم آیا نیازی به شکایت و غیره دارم؟

  14. سلام بچه های من تو بهزیستی هستن بعداز جدایی همسرم وتحویل بچه هابه بهزیستی گرفتارافسردگی شدیدشدم وضعیت مالی خوبی هم ندارم میخام حزانت بچه هام رابدم به خوارم ایامیشه

  15. ببخشید اگر پدر صلاحیت نداشته باشد مادر هم خانه‌ی پدرش باشد و نتواند فرزند را نگه دارد این پچه یکی ۷ساله دختر و یکی ۱۳ ساله دختر است و خودشان بخواهند بودن پیش مادرشان ای بچه ها کجا می‌روند پرورشگاه

    1. سلام، وقت بخیر
      حضانت دختر از ۷ تا ۹ سالگی با پدر است اما دختر دیگر که ۱۳ ساله است می تواند تصمیم بگیرد که با پدر یا مادرش زندگی نکند.
      بله پرورشگاه می روند مگر اینکه یکی از اقوام مانند عمو، خاله، دایی و… قیم شود و با وی زندگی کنند.

  16. سلام من پسر هستم ۱۶ سالمه و حضانتم با مادرم هست من میخواستم بدونم کی اگر من درس نخوانم ایا پدرم میتواند حضاننم را از مادرم بگیرد یانه؟ لطفاً راهنمایم کنید ممنون

    1. سلام، وقت بخیر
      شما از دایره حضانت خارج شده اید

  17. سلام من ۱۲ سالم هست پدر مادرم میخوان طلاق بگیرن اگه من خودم می خواهم پیش مادرم زندی کننم ولی پدرم راضی نباشه من می تونم پیش مادرم زندگی کنم.

    1. سلام، وقت بخیر
      حضانت فرزند پسر از ۷ تا ۱۵ سالگی با پدر است. در صورتی که بخواهید با مادر زندگی کنید باید به یک دلیل قانع کننده پدرتان سلب حضانت شود و یا حضانت را به مادر ببخشد.

  18. سلام
    من و همسرم واقعا اینقد دعوا کردیم اون بیخیال زندگی بود تصمیم گرفتم طلاق بگیرم یه پسر ۱۳ ساله و یه پسر ۶ ساله دارم
    شوهرم نه کار داره نه پول نه اعصاب درست حسابی
    خیلی عصبیه و هیچی از تربیت بچه نمیدونه به حدی که دیگه نمیتونم بگم
    توی دادگاه واقعا تا سن بلوغشون بچه ها رو به اون میدن؟
    اگه صلاحیت نداشته باشه چی؟

    1. سلام، وقت بخیر
      می توانید برای سلب حضانت پدر اقدام کنید. در صورتی که با دلیل مناسب ثابت کنید حضانت از پدر گرفته می شود.

  19. درود
    وقت بخیر
    من چند وقت دیگه ۱۵ سالم میشه و با پدرم زندگی می‌کنیم
    طبق چیزی که پدرم گفته دادگاه حق حضانت من رو از مادرم سلب کرده
    حالا من میخواهم با مادرم زندگی کنم آیا بعد از ۱۵ سالگی از حضانت خارج و به اختیار خودم پیش والدین زندگی میکنم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بله بعد از ۱۵ سالگی از دایره حضانت خارج شده و خودتان تصمیم میگیرد با کدام یک از والدین زندگی کنید.

  20. سلام، دوست من دو بچه (۳ و‌۴ ساله) از خانم خارجی داره. خودش و بچه ها ایران هستن و این خانم بیرون از کشور زندگی‌میکند. حالا میخواد طلاق بگیره. آیا میتواند حضانت هردو بچه را خودش (پدر) داشته باشد؟

    1. سلام، وقت بخیر
      ازدواج با قوانین ایران انجام شده است؟

      1. خیر. ازدواج خارج از ایران. ولی در ایران نیز راجستر شده است.

        1. سلام، وقت بخیر
          محل ازدواج مهم نیست، ازدواج با قوانین ایران انجام شده یا خیر؟

      2. سلام من زن یه آقایی شدم که به فرزندپسرداشت الان ۱۵سالش شده اگه بره پیش مادرخودش تا چند سالگی پدرش باید خرج او را بدهد.ممنون

        1. سلام، وقت بخیر
          در صورتی که فرزند سالم باشند زمانی که بتوانند خرج خود را بدهد نفقه با پدر است. بیشتر از ۱۸ سال

          1. سلام من یک پسر ۶ساله دارم حضانت پسر تا پایان ۷سالگی با مادر هست یا آغاز ۷سالگی؟ممنون میشم جواب بدید

          2. سلام، وقت بخیر
            تا ۷ سالگی با مادر هست
            از ۷ تا ۱۵ سالگی با پدر

  21. من شوهرم بهم خیانت کرده سر تلافی کردن منم همین کار کردم الی اون فهمید و ازم مدرک گرفت الان میخوام ازش طلاق بگیرم اونو که نمیتونه برعلیهم استفاده کنه و حضانت بچه ام ازم بگیره پسرم ۶ ماهه هست

    1. سلام، وقت بخیر
      بستگی به نظر قاضی دارد ولی خیانت شما می تواند در گرفتن حضانت فرزند تاثیرگذار باشد.

  22. سلام وقت بخیر .فرزند پسر ۱۵ ساله داریم الان حدود ۷ سال هست جدا شدیم و در رفت و آمد هست فرزند
    .الان مادر حضانت فرزند و میخواد برا افزایش و دریافت حق اولاد در فیش حقوقی و محضری میگه دست خط میدم که هیچ وقت نفقه ای نخواهم گرفت آیا میشه اعتماد کرد که بعدا مشکلی پیش نباد

    1. سلام، وقت بخیر
      پسر از ۱۵ سالگی از دایره حضانت خارج می شود و خودش انتخاب می کند که با کدام یک از والدین زندگی کند.

  23. باسلام
    اگر مادر شغل مناسبی نداشته باشد که هزینه زندگی پرداخت کند یا مجبور باشد برای کار فرزند را پیش کس دیگر بگذارد مانند مادرش همچنین خانه پدریش در شهری دیگر باشد تا پاسی از شب که سر کار است حضانت از او سلب نمیشود؟

    1. سلام، وقت بخیر
      خیر مشکل مالی دلیل مناسبی برای سلب حضانت نیست.

  24. سلام من یه پسر دارم که هشت سالشه پدرش به شدت او رو کتک میزنه وپسرم از اون می ترسه از طرفی دیگه از ساعت پنج صبح تا سه بعد از ظهر پدرش سر کاره اگه من طلاق بگیرم حضانت پسرم رو می تونم مال خودم کنم

    1. سلام، وقت بخیر
      بله، در صورتی که بتوانید ثابت کنید که فرزند را کتک می زند می توانید حضانت فرزند را از پدر بگیرید.

  25. سلام من و شوهرم میخاهیم از همدیگه جدا بشیم یک پسر ۹ ماهه دارم دستم و یک ۵ ماه تو شکمم من نمیخوام بچه هامو بدم به باباش اما باباش میگه بزرگه رو بدی به من اون یکی که بدونیا بیاد از تو لطفا رهنماییم کنید من نمیخوام بچمو بدم به باباش

    1. سلام، وقت بخیر
      حضانت فرزند طبق قانون؛ تا سن هفت سالگی با مادر است. بعد از آن دختر تا ۹ سالگی پسر تا ۱۵ سالگی با پدر است.

  26. سلام من از شوهرم طلاق گرفتم بددوباره ازدواج ۹۹ساله کردیم صاحب یه پسرشدم یک سالش شد شوهرم ول کرد رفت سیقه نامه باخودش بردبداز ده سال فوت کرد فهمیدم زن بچه داره ایامن میتونم قیوم نامه بگیرم

  27. سلام من فرزند یک مادر هستم که ۱۲ سالم هست و من می خواهم با مادرم باشم چه کاری می شود کرد؟

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که شما پسر باشید حضانتان تا ۱۵ سالگی با پدر است و در صورتی که دختر هستید از دایره حضانت خارج شده اید.

  28. سلام،پسر من ۱۵ ساله شده و پایان دوره حضانتش هست و همچنان با من زندگی میکنه،آیا نیازی هست که از طریق دادگاه اقدامی انجام بدم که دوره مسئولیت من به پایان رسیده یا نه،با تشکر از پاسخگویی شما…

  29. ببخشید
    من فرزند یک خانم هستم که در دو سالگی من مرد و پدرم با یک زن دیگر ازدواج کرد.
    در تمام زندگی مادر دومم بین من و فرزند حقیقی خودش تفاوت نگذاشت و بعد از ۱۵ سال زندگی مشترک پدرم به مادرم خیانت کرده.
    چگونه حضانت من و برادرم هر دو به دست مادرم خواهد رسید؟
    هرچه سریع تر توضیح دهید ممنون
    مادرم در شُک است.

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا تماس بگیرید همکارانم راهنماییتون می کنند.

  30. سلام ببخشید من یک دونه پسر دارم وحضانتش بامن است موقع عقدوازدواج پسرم آیابه پدرش نیازی است یانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *