در دادگاه طلاق چه بگوییم؟

زوج‌هایی که در جلسات دادگاه خانواده دعوی طلاق را مطرح کرده‌اند با این سؤال روبرو هستند که در جلسه دادگاه طلاق چه بگوییم؟ شیوه صحبت کردن در جلسات دادگاه طلاق باید به نحوی باشد که شخص متقاضی طلاق (چه خانم باشد و چه آقا) بتواند ادعای خود را با دلایل منطقی و موجه برای قاضی ثابت کند.

به دلیل این که اکثر افراد اطلاعی از فرآیند طلاق و دادگاه ندارند، نمی‌دانند که در دادگاه طلاق چه باید گفت و سوالات قاضی در دادگاه طلاق چه مواردی است. وکیل طلاق با تخصص و تجربه‌ای که دارد به خوبی می‌تواند شما را راهنمایی کند که چگونه در دادگاه طلاق صحبت کنیم؟

در صورتی که قصد جدایی دارید و تحمل زندگی مشترک برای شما غیر ممکن شده است، پیشنهاد ما به شما این است که حتما با وکیل طلاق دادسو مشورت کنید. شما می‌توانید با کارشناسان حقوقی دادسو برای این منظور در ارتباط باشید.

چگونه در دادگاه طلاق صحبت کنیم؟

بنا بر گفته‌های فوق، زن یا مرد و یا در مواردی هم هر دوی آن‌ها با موافقت و رضایت یکدیگر برای جدایی اقدامات قانونی لازم را انجام می‌دهند که همان‌طور که میدانید گام اول برای این کار ارائه تقاضای طلاق به دادگاه خانواده است.

در مواردی که جدایی از نوع طلاق توافقی است، اصولاً توافق و رضایت زوجین باعث می‌شود که دادگاه در جلسات دادرسی کمتر دچار چالش‌های جدی شود؛ اما در پرونده‌ای که یکی از زوجین به خصوص زن، درخواست طلاق کرده است، شیوه صحبت کردن زوجین با قاضی دادگاه خانواده برای طلاق گرفتن قطعاً موضوعی مهم خواهد بود.

سوالات قاضی در دادگاه طلاق

شیوه صحبت کردن با قاضی در دادگاه و همچنین شیوه برخورد دو طرف در جلسات دادرسی دادگاه موضوعی اساسی و بسیار مهم است؛ به این دلیل که هنگامی که کسی در دادگاه دعوایی را طرح می‌کند و یا اینکه دعوایی علیه او طرح می‌شود باید قادر باشد که به شیوه مناسب ادعای خود را در دادگاه ثابت نماید و یا به خاطر ادعای طرح شده از طرف شخص مقابل، از خود دفاع کند.

هنگامی که افراد برای رسیدگی به دعاوی خود وکیل خانواده استخدام می‌کنند، به غیر از مواردی که قاضی ضروری بداند، لزومی به حضور و صحبت کردن خواهان یا خوانده در دادگاه نخواهد بود؛ اما هنگامی که خود طرفین دعوا تصمیم دارند که در جلسات دادگاه حاضر شوند تا از خود دفاع کنند، نکات مهمی وجود دارد که برای بهتر صحبت کردن در دادگاه باید رعایت شود.

پاسخ به این پرسش که در دادگاه چگونه صحبت کنیم راحت نیست؛ چون دعاوی مختلف تفاوت‌های اساسی با هم دارند. همچنین شیوه صحبت کردن در دادگاه با قاضی به این‌که طرف دعوی خواهان است یا خوانده، بستگی دارد.

ورود به جلسه دادرسی و شیوه صحبت کردن خانم و آقا در دادگاه باید همراه با آرامش، اعتماد به نفس، وقار و رعایت احترام و ادب نسبت به شخص مقابل دعوا و همین‌طور قاضی دادگاه باشد. توجه به این نکته بسیار مهم است و تا وقتی که قاضی دادگاه و یا شخص مقابل در حال صحبت باشد، در میانه کلام ایشان وارد نشویم و بدون اجازه قاضی صحبت نکنیم و نظم دادگاه را برهم نزنیم.

چرا باید با وکیل متخصص مشورت کنیم؟

اگر قرار است در دادگاه صحبت کنیم بهتر است پیش از آن با یک متخصص و مشاور طلاق مشورت کنیم تا بتوانیم به صورت مستند و با دلیل از حقوق قانونی دفاع کنیم و با طرح مسائل حاشیه‌ای و بی‌اهمیت باعث از بین رفتن حق قانونی خودمان نشویم. همچنین اگر نگران جلسات مشاوره پیش از طلاق هستید میتوانید مقاله ” در جلسه مشاوره طلاق چه بگوییم” را مطالعه نمایید.

بسیار دیده شده است که عصبانیت و خشم دو طرف دعوا از یکدیگر باعث از دست دادن کنترل رفتار ایشان شده و بر صحبت کردن با قاضی نیز تأثیر می‌گذارد. بهتر است شیوه صحبت کردن در دادگاه حتی اگر فرد مقابل ادعای دروغینی علیه ما طرح کرد، با رعایت احترام و ادب همراه باشد.

پیش از آنکه در دادگاه صحبت کنید باید نسبت به تمامی حقوق قانونی خود آگاهی داشته باشید. لازم به ذکر است که صداقت و شفافیت در کلام باعث جلوگیری از بسیاری از مشکلات احتمالی می‌شود. با این حال هنگامی که موردی به ضرر شماست می‌توانید در مقابل آن سکوت کرده و اگر مطالبی به معنای اقرار علیه خود است در دادگاه طرح نکنید.

در دادگاه طلاق از سوی مرد چگونه صحبت کنیم؟

بر اساس قانون مدنی، حق طلاق با آقا بوده و هر زمان که مرد بخواهد حق دارد همسر خود را طلاق دهد و در اصل رضایت یا عدم رضایت زن در مورد طلاق تأثیر خاصی ندارد. اما باید بدانید که در گذشته مردان می‌توانستند بدون مراجعه به دادگاه و تنها با حضور در دفترخانه همسر خود را طلاق دهند، اما در حال حاضر مراجعه به دادگاه و اخذ اجازه برای طلاق، ضروری است.

با این حال حکم طلاق از طرف مرد مشروط به احقاق تمامی حقوق زن بعد از طلاق مانند تقسیم اموال بعد از طلاق ، اجرت‌المثل، مهریه، نفقه و غیره است. مرد باید تا حد امکان دلایل موجه و منطقی برای طلاق دادن زن ارائه دهد؛ هرچند همان‌طور که گفتیم اصولاً هر زمان که مرد بخواهد حق دارد همسر خود را طلاق دهد.

دفاع مرد در دادگاه طلاق از طرف مرد

در پاسخ به این پرسش بانوان که اگر تقاضای طلاق از سمت مرد باشد، چگونه در دادگاه طلاق صحبت کنیم، باید بگوییم که شیوه صحبت کردن در دادگاه بر رأی نهایی قاضی تأثیر چندانی ندارد؛ بنابراین بهتر است که موارد دفاع زن در دادگاه طلاق از سوی مرد مربوط به مطالبه حقوق قانونی باشد.

به عنوان مثال: حق تنصیف اموال و دارایی زوج، اجرت‌المثل و یا نحله و غیره. البته چنانچه زن به مراحل مربوط به حکم طلاق از سوی مرد اعتراضی داشته باشد، می‌تواند از مسیر تجدیدنظرخواهی و فرجام‌خواهی اقدام نماید.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

در دادگاه طلاق از سوی زن چگونه صحبت کنیم؟

بر طبق موازین قانونی، زن فقط زمانی می‌توانند تقاضای طلاق را به دادگاه تسلیم کنند که دلیل قانع‌کننده‌ای برای این تقاضا داشته باشد و یا از مرد حق طلاق گرفته باشد.

از جمله دلایل قانع‌کننده‌ای که در رابطه با تکلیف درخواست طلاق از طرف زن در صورت مخالفت مرد دادگاه براساس آن، حکم طلاق را صادر می‌کند مواردی است که زن دارای حق طلاق باشد و در زمان عقد ازدواج، شرط وکالت در طلاق قید شده باشد و یا اینکه زن در زندگی مشترک در شرایط عسر و حرج یا سختی غیر متعارفی باشد و این رابطه برای او قابل تحمل نیست.

شیوه صحبت کردن در دادگاه طلاق از طرف زن به این صورت است که باید ادعای خود و دلایل منطقی برای طلاق را به قاضی اثبات کند و در حقیقت بر وی واجب است که با ارائه اسناد و مدارک موجه، ثابت کند در شرایط عسر و حرج است.

شرایط عسر و حرج

شرایط عسر و حرج وقتی است که زن ثابت نماید یکی از شروط دوازده‌گانه ضمن عقد وجود دارد: مانند ترک زندگی مشترک توسط مرد، اعتیاد او به مواد مخدر یا مشروبات الکلی، محکومیت او به حبس بیش از پنج سال، ضرب و شتم یا سوءرفتار با زن و یا ابتلای وی به بیماری صعب‌العلاج روانی یا هرنوع بیماری صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل کند.

مرد هم می‌تواند به ادعاهای مربوط به عسر و حرج زن می‌تواند پاسخ دهد و آن‌ها را انکار کند و در حین حرف زدن در دادگاه طلاق، اسناد و مدارک کافی ارائه دهد که به زندگی مشترک خود علاقه‌مند دارد و به غیر از تأمین نیازهای مادی و معنوی او، با وی حسن معاشرت هم دارد.

در صورتی که زن به حق طلاق خود در دادگاه تکیه کند، باید در دادگاه این موضوع را بیان کند و با به استناد به شرط وکالت طلاق زن ضمن عقد، قصد جدایی از همسر خود را دارد.

همچنین می‌تواند بر اساس یکی از شروط دوازده‌گانه مذکور در عقدنامه درخواست طلاق دهد و در دادگاه طوری صحبت کند که این شروط را ثابت نماید و مرد هم می‌تواند با ارائه دفاعیات خود، ادعای همسرش را انکار کند و با ارائه دلایل و مدارک متناسب، به نفی این شروط ضمن عقد برای طلاق بپردازد.

همچنین در موردی که مرد در دوران مشخصی از پرداخت نفقه به زن امتناع ورزیده باشد، زن در دادگاه باید بیان کند که همسرش به او نفقه نداده و معاش وی را تأمین نکرده است. مرد نیز در مقابل باید با ارائه مدارک موجه، اثبات کند که نفقه را پرداخت کرده تا دادگاه حکم طلاق را به خاطر عدم پرداخت نفقه صادر نکند.

در دادگاه طلاق توافقی چه بگوییم؟

در صورتی هم که زوجین می‌خواهند برای طلاق توافقی اقدام کنند و صورت‌جلسه آن را تنظیم و تقاضای طلاق را طرح کرده باشند، با استناد به توافقات صورت گرفته و بر اساس عدم امکان سازش، دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند.

در پرونده طلاق توافقی و وقتی که درباره حضانت فرزند، استرداد جهیزیه، بخشیدن مهریه و یا گرفتن آن توافق تصمیم گرفته باشید؛ شیوه صحبت کردن زوجین در دادگاه طلاق تأثیر چندانی ندارد و قاضی احتمالاً با پرسش‌های ساده در مورد دلایل عدم سازش، گواهی عدم امکان سازش را صادر کند.

در دادگاه طلاق از سوی مرد چگونه صحبت کنیم؟

نکات مربوط به شیوه صحبت کردن زن و مرد در دادگاه طلاق

اساسی‌ترین نکته در مورد شیوه صحبت کردن زن و مرد در دادگاه، به ویژه در دادگاه طلاق آن است که هر یک از طرفین قصد دارد در دادگاه علیه دیگری ادعا و دعوی مطرح کند، باید با ارائه مدارک و اسناد معتبر ادعای خود را در دادگاه ثابت نماید.

در همین مورد، توجه به نکات در خصوص دلایل اثبات دعوی مورد توجه است که زوجین در دادگاه طلاق می‌توانند به آن‌ها استناد کنند و بر اساس آن‌ها صحبت و ادعای خود را مطرح کنند. از مهم‌ترین ادله برای اثبات دعوای طلاق می‌توان ارائه اسناد، شهادت شهود، اقرار شخص مقابل، بازدید و روئیت مکان و انجام تحقیقات میدانی و مراجعه به کارشناس متخصص را نام برد.

بنابراین علاوه بر شیوه صحبت کردن زن و مرد در دادگاه طلاق توسط، باید به ارائه اسناد و مدارک منطقی برای تقاضای طلاق هم توجه کرد. همچنین فردی که علیه او ادعایی مطرح شده است نیز می‌تواند در دادگاه طلاق دلایل بیان شده توسط دیگری را انکار کند و در مقابل، خود به شخصه اسناد و مدارکی به دادگاه طلاق تقدیم کند که ادعای طرف مقابل را نقض کند.

چرا بهتر است با وکیل طلاق مشورت کنید؟

همان‌طور که گفتیم، به علت آشنا نبودن اکثر افراد با روند دادگاه و طلاق، بهتر است حتما با وکیل متخصص طلاق مشورت کنید تا به شما توضیح دهد که چگونه در دادگاه طلاق صحبت کنیم. شما می‌توانید از طریق تلگرام، واتساپ و تماس با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

سؤالات متداول

در صورتی که زن بخواهد درخواست طلاق بدهد، با چه مدارکی باید اقدام کند؟

زن باید ثابت کند که تحمل زندگی مشترک برای وی امکان‌پذیر نیست و یا یکی از شروط دوازده‌گانه ضمن عقد در زندگی وجود دارد و برای ادعای خود سند و مدرک ارائه دهد.

اگر حکم طلاق با درخواست طلاق از سوی مرد صادر شود، زن چگونه می‌تواند اعتراض کند؟

باید از مسیر تجدیدنظرخواهی و فرجام‌خواهی اقدام کند تا به اعتراض وی رسیدگی شود.

در صورتی که در دادگاه فرد مقابل با دروغ و دغل روند را پیش ببرد، باید چگونه رفتار کنیم؟

تحت هر شرایطی رعایت احترام و ادب در جلسات دادرسی الزامی است و طرفین باید به خشم خود مسلط باشند تا بتوان فرایند را با مدیریت بیشتری طی کرد.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4.5/5 - (150 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

13 پاسخ

  1. سلام-۵کالا به عنوان شیربها از طرف همسرم خریداری شد و در سیاهه جهیزیه ثثبت و امضا شده، از لحاظ قانونی این ۵قلم کالا مال منه یا همسرم؟ در ضمن طلاق ما توافقیه

    1. سلام، وقت بخیر
      متعلق به کسی است که فاکتور یا سیاهه داشته باشد.

  2. سلام من درخواست طلاق داده ام شوهرم بچه نمیخوادایاقاضی حقوبه من میدهد

    1. سلام، وقت بخیر
      باید در توافقنامه ذکر شود.

  3. من حوصله سوالات قاضی در دادگاه طلاق توافقی رو ندارم. ترجیح میدم وکیل بگیرم.

  4. باسلام وقت بخیر من یه خانمی هستم همسرم کلاتعادل رفتاری ندارن و فقط تو زندگیم فقط حرف حرف اونه بهم بی احترامی میکنه تخریب شخصیتی میکنه داعم فحش میده الان ۱۶سله که من بااین اقا زندگی میکنم الا دیگه میخوا با دوتا بچه ازش طلاق بگیرم لطف کنی منو راهنمای کنید ممنون میشم

    1. سلام، وقت بخیر
      شما می‌توانید برای طلاق یک طرفه اقدام کنید. برای طلاق یک طرفه یا باید حق طلاق داشته باشید و یا یکی از شروط ۱۲ گانه ذکر شده در عقدنامه.
      برای راهنمایی بیشتر لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

  5. سلام ببخشید همسر من دست بزن داره چلی از اونجایی ک خواهرش وکیل وتمام اشناهاش توی دادگاه هستن خیلی خوب میدونه چکار کنه یعنی وقتی میزنه ردی از خودش نمیزاره یا جوری خفم میکنه ک جای دستش نمونه و بعدشم گوشی و تماه راه های فرار مو میبنده و تا چند روز ک ردش پاک بشه ولم میکنه در ضمن اصلا و ب هیچ وجه منو جلو کسی نمیزنه حتی بد رفتاری هم نمیکنه جلو کسی یعنی هیچ جوره مدرکی ب جا نمیمونه چکار کنم سنمم کمه از دادگاه و .. سر در نمیارم خانواده ای ندارم پشتم باشه و حمایت کنه ۲سال پیش دستمو کبوند تو شیشه در ۱۴بخیه خورد ولی ب پرستارا گفته بود خودکشی کرده:)تروخدا راه حل بدین خانوادمم اجازه طلاق نمیدن بگید چکار کنم میترسم کار دست خودم بدم

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا آرامش خودتون رو حفظ کنید و با کارشناسان حقوقی تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

  6. بنظر من بهتره ادم وکیل بگیره تا نیاز نباشه در دادگاه طلاق حاضر باشه. من اصلا یه بارم جاییی نرفتم. همه کار رو وکیلم کرد. ممنونم از شما و خانم معماری عزیز. بسیار همه چی عالی بود

  7. سلام میشه لطفا بفرمایید که سوالات قاضی در دادگاه طلاق چه چیز هایی هست

  8. سلام میخواستم بدونم کسی که شوهرش تعادل روحی و روانی نداره و قرص روان گردان و مواد استفاده میکنه و ثابقه خودکشی داره زن میتونه حکم طلاق و بگیره چقد زمان میبره؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بستگی به نظر قاضی و نتایج پزشک قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *