دیه لاله گوش و نرمه چقدر است؟

دیه لاله گوش و نرمه چقدر است؟
دیه لاله گوش و نرمه چقدر است؟ با توجه به اینکه گوش یکی از اعضای مهم و حیاتی بدن است، وارد شدن هر گونه آسیبی به این عضو می‌تواند زیبایی یا شنوایی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. به همین خاطر است که بریدن گوش، پارگی پرده گوش، صدمه وارد شدن به لاله گوشش و … مشمول پرداخت دیه شده است. افرادی که به عمد یا غیر عمد به هر بخش از اعضای گوش طرف مقابل آسیب برسانند، باید دیه در نظر گرفته شده برای آن عضو را طبق قانون بپردازند. برای اینکه بدانید با توجه به شدت آسیب وارد شده به هر قسمت گوش چقدر دیه تعیین می‌شود، با وکلای موسسه دادسو از طریق واتساپ در تماس باشید.

دیه گوش چقدر است؟

با توجه به اینکه گوش یکی از بخش‌های پیچیده بدن انسان است و از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده، هر بخش از گوش که صدمه ببیند شامل دیه جداگانه‌ای می‌شود. به عنوان مثال دیه‌ای که برای لاله گوش در نظر گرفته شده با دیه نرمه گوش یا پارگی پرده گوش متفاوت است. در ادامه دیه‌هایی که برای آسیبی که به هر کدام از اعضای گوش وارد شده است تعیین شده را به طور جداگانه بررسی کرده‌ایم.

دیه از بین بردن نرمه گوش

نرمه گوش بخش غضروفی نرم پایین گوش است. طبق تبصره ماده 600 قانون مجازات در صورتی که به نرمه گوش آسیب وارد شود و نرمه گوش از بین برود، فردی که مرتکب این اتفاق شده باید یک ششم دیه کامل یا 100 میلیون را به عنوان دیه بپردازد. این مبلغ برای آسیبی که به یک نرمه گوش وارد شده تعیین شده است؛ بنابراین در صورتی که هر دو نرمه گوش آسیب دیده باشند باید 200 میلیون تومان دیه پرداخت شود. برای کسب اطلاع درباره دیه بینی و شرایط دریافت آن می‌توانید از وب سایت دادسو کمک بگیرید.

دیه پارگی نرمه گوش

در پاسخ به سوال دیه لاله گوش و نرمه چقدر است؟ باید بدانید، در صورتی که نرمه گوش به خاطر صدمه وارد شده دچار پارگی شده باشد یک نهم دیه به آن تعلق خواهد گرفت. در واقع فردی که مرتکب این جرم شده باید 66 میلیون و 666 هزار و 66 تومان را به عنوان دیه پارگی یک نرمه گوش بپردازد. اگر احتمال بهبود نرمه گوش بعد از صدمه وارده وجود داشته باشد مبلغی به عنوان ارش توسط قاضی به عنوان دیه در نظر گرفته می‌شود. این مبلغ با تشخیص نظر پزشک قانونی و رای صادر شده توسط دادگاه تعیین می‌شود. دیه بخیه نرمه گوش هم توسط مرجع قضایی پس از تایید نظر پزشک قانونی مشخص خواهد شد. دیه پارگی نرمه گوش

دیه لاله گوش در صورت از بین رفتن عضو

لاله گوش همان بخش هلالی گوش است که نقش پررنگی را در زیباتر به نظر رسیدن چهره افراد ایفا می‌کند. بر اساس ماده 600 قانون مجازات اسلامی، در صورتی که لاله گوش به طور کامل از بین رفته باشد، نصف دیه یا مبلغ 300 میلیون تومان به عنوان دیه لاله گوش در نظر گرفته می‌شود.

دیه پارگی لاله گوش

در صورتی که آسیب وارد شده به گوش موجب پارگی لاله گوش شده باشد، دیه تعیین شده برای آن یک نهم مبلغ دیه کامل یا 100 میلیون تومان خواهد بود. برای مواقعی که امکان ترمیم پارگی و جراحت واد شده به لاله گوش وجود داشته باشد، مبلغی به عنوان ارش برای صدمه وارده توسط قانون‌گذار تعیین می‌شود.
دیه از بین رفتن لاله گوش با دیه‌ای که برای پارگی یا فلجی لاله گوش تعیین شده متفاوت است و تنها در صورت از بین رفتن هر دو لاله گوش مبلغ دیه گوش به اندازه یک دیه کامل خواهد بود.

دیه فلجی لاله گوش

برای فلجی لاله گوش طبق ماده 602 قانون مجازات اسلامی دیه‌ای برابر با نصف دو سوم دیه کامل یا مبلغ 200 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. درصورتی که قصد دارید درباره شرایط دریافت دیه توسط وراثت اطلاعات به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “انحصار وراثت دیه چگونه است” را مطالعه کنید.

دیه پارگی پرده گوش

دیه پارگی گوش با تعیین ارش توسط دادگاه مشخص می‌شود و با مبلغی که برای جواب دیه لاله گوش و نرمه چقدر است؟ در نظر گرفته می‌شود متفاوت خواهد بود. در صورتی که پارگی پرده گوش موجب ناشنوایی فرد شده باشد، دیه‌ای که برای پارگی هر دو پرده گوش چپ و راست و ناشنوایی فرد در نظر گرفته شده برابر با یک دیه کامل یا 600 میلیون تومان خواهد بود؛ اما، در صورتی که در اثر پارگی یکی از پرده‌های گوش‌های چپ یا راست یک گوش ناشنوا شود، نصف دیه یا 300 میلیون تومان به فردی که آسیب دیده تعلق خواهد گرفت. دیه شنوایی با توجه به میران آسیبی که به پرده گوش و میزان شنوایی فرد وارد شده محاسبه می‌شود. اگر فرد به طور کامل ناشنوا شده باشد، دیه کامل به اول تعلق خواهد گرفت؛ اما در صورتی که دیه موجب کاهش شنوایی فرد شده باشد، میزان آسیب وارد شده به گوش اندازه‌گیری شده و سپس دیه توسط دادگاه تعیین می‌شود. دیه پارگی پرده گوش

دیه فلج کردن لاله گوش

یکی دیگر از آسیب‌هایی که ممکن است به گوش وارد شود فلج شدن گوش است. بر اساس ماده 602 قانون مجازات اسلامی، دیه فلج کردن لاله گوش دو سوم نصف دیه کامل تعیین شده است. بر اساس مبلغ تعیین شده برای دیه کامل، در صورتی که به گوش فردی در اثر حوادث سهوی یا عمدی آسیبی وارد شده و لاله گوش او فلج شود، دیه‌ای که به موجب این اتفاق به فرد تعلق می‌گیرد 200 میلیون تومان خواهد بود. با توجه به اینکه دیه گوش چپ و دیه گوش راست برابر است، در صورتی که هر دو گوش در اثر آسیب وارده فلج شده باشند، میزان دیه‌ای که به فرد تعلق می‌گیرد 400 میلیون تومان خواهد بود. اگر فلج شدن لاله گوش به دلیل اشتباهات پزشکی رخ داده باشد، لازم است که ابتدا شکایت علیه پزشک را تنظیم کنید. سپس برای دریافت دیه آسیب وارد شده اقدام کنید.

دیه کبودی گوش

دیه‌ای که برای کبودی گوش در نظر گرفته شده طبق دیه‌ای که برای کبودی اعضای صورت و بدن در نظر گرفته شده محاسبه می‌شود. مطابق ماده 714 قانون مجازات اسلامی، دیه‌ای که برای کبودی گوش در نظر گرفته شده نصف دیه‌ای است که برای کبودی صورت در نظر گرفته شده است. دیه‌ای که برای کبودی صورت تعیین شده برابر با سه هزارم دیه کامل یا مبلغ 1 میلیون و 800 هزار تومان است. بر همین اساس دیه کبودی گوش که نصف این مبلغ است برابر با 900 هزار تومان تعیین می‌شود.

دیده دامیه گوش

دامیه گوش جراحتی است که اندکی وارد گوشت این ناحیه شده و موجب خونریزی کم یا زیاد شود. در صورتی که دامیه گوش رخ داده باشد، دیه آن برابر با دو صدم دیه کامل یا 12 میلیون تومان خواهد بود.

جمع بندی

اگر هر کدام از آسیب‌های وارد شده به گوش موقتی باشند و امکان درمان آن‌ها وجود داشته باشد، مبلغ دیه طبق نظر پزشک قانونی و با توجه به تشخیص دادگاه مشخص خواهد شد. همچنین در صورتی که آسیب وارد شده به لاله گوش یا نرمه گوش باعث ناشنوایی یا کم‌شنوایی فرد شده باشد، علاوه بر دیه در نظر گرفته شده برای صدمه وارد شده، فردی که مرتکب این اتفاق شده باید دیه ناشنوایی یا کم‌شنوایی را نیز به طرف مقابل بپردازد. نکته دیگری که باید بدانید این است که اگر حین عمل زیبایی گوش دچار آسیب شود می‌توانید علیه پزشک زیبایی شکایت کنید. برای آشنایی بیش‌تر مطلب “شکایت از پزشک زیبایی” را مطالعه کنید. برای دریافت دیه گوش نیاز به راهنمایی یک وکیل دادگستری که در زمینه محاسبه دیه و دریافت آن خبره است خواهید داشت. وکلای دادسو با وجود پرونده‌های موفقی که در این زمینه دارند می‌توانند برای دریافت دیه وارد شده به نرمه، لاله یا سایر بخش‌های گوش و بدن مانند دیه کج شدن بینی کمکتان کنند.

سوالات متداول

  1. دیه پاره شدن پرده گوش چقدر است؟
دیه‌ پاره شدن پرده گوش با توجه به از دست دادن شنوایی فرد یا کم‌شنوا شدن یا نشدن او تعیین می‌شود.
  1. دیه فلج شدن هر لاله گوش چقدر است؟
دیه‌ای که برای فلج شدن هر لاله گوش در نظر گرفته شده برابر با دو سوم نصف دیه کامل است.
5/5 - (7 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

4 پاسخ

  1. سلام.دیه پارگی بافت نرم و بافت غضروفی لاله گوش به اندازه ۴ سانت چقدر میباشد.با تشکر

    1. سلام، وقت بخیر
      تعیین میزان نرخ دیه به عهده کارشناس دادگاه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *