دیه کج شدن بینی چقدر است؟

دیه بینی چقدر است؟
دیه بر طبق قانون مجازات اسلامی بابت صدمه ای که به جسم دیگری وارد شده، پرداخت می‌شود. در واقع دیه برای مواردی که امکان قصاص وجود ندارد، جنایت غیر عمد بوده یا طرفین به پرداخت دیه توافق کرده اند، پرداخت می‌شود. بینی یکی از مهم‌ترین اعضای اصلی بدن است که اگر در حادثه ای دچار آسیب شود و از بین برود، دیه کامل به آن تعلق می‌گیرد. در این مقاله به بررسی دیه کج شدن بینی چقدر است؟ می‌پردازیم. برای مشاوره رایگان در زمینه دیه بینی از طریق تماس تلفنی با کارشناسان حقوقی دادسو ارتباط برقرار کرده، از مشاوران کارآمد این مؤسسه حقوقی در حوزه دیه بینی راهنمایی تخصصی و کمک بگیرید.

دیه کامل بینی سال 1401

اگر به بینی فردی صدمه جدی برسد و به طور کامل از بین رود، دیه کامل بینی برابر با دیه یک انسان کامل، به آن شخص تعلق می‌گیرد. همچنین دیه دماغی که پره‌های بینی یا پرده میان دو سوراخ بینی از بین رفته، یک سوم دیه کامل است. هنگامی که بینی دچار پارگی شده اما نوک دماغ یا کل آن از بین نرفته، یک سوم دیه کامل به آن تعلق می‌گیرد.

نحوه تعیین میزان دیه بینی

  • در صورتی که کل بینی از بین برود، دیه کامل باید پرداخت شود.
  • از بین رفتن نرمه پایین استخوان بینی، دیه کامل دارد.
  • از بین رفتن نرمه پایین دماغ به همراه مقداری از استخوان بینی، دیه کامل دارد.
  • نرمه بینی و استخوان بینی که در اثر اتفاقی از بین رفته، علاوه بر دیه کامل، برای استخوان نیز توسط قانون گذار ارش تعیین می‌گردد.
  • طبق ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی، در صورت سوراخ کردن دو طرف بینی و پرده میان آنها، اگر بینی یا نوک آن از بین نرود، یک سوم دیه کامل بینی به آن تعلق می‌گیرد.
  • در صورتی که سوراخ ایجاد شده در دو طرف بینی و پرده میان آنها بهبود یابد، شخص مجرم باید یک پنجم دیه کامل را پرداخت کند.
  • طبق ماده ۵۳۷ قانون مجازات اسلامی دیه سوراخ کردن یک طرف بینی و عدم بهبودی بینی، یک نهم دیه کامل است.
  • دیه سوراخ کردن یک سمت بینی در صورت بهبودی آن، یک بیستم دیه کامل بینی است.
  • در صورتی که سوراخ ایجاد شده در یک طرف بینی همراه با پرده وسط آن خوب شود، یک پانزدهم دیه کامل به آن تعلق می‌گیرد.
  • دیه پارگی بینی در صورتی که موجب از بین رفتن بینی یا نوک آن نشود، یک سوم دیه کامل است.
  • دیه پارگی بینی بهبود یافته، یک دهم دیه کامل است.
  • دیه فلج کردن بینی، دو سوم دیه کامل است.
  • دیه از بین بردن بینی فلج، یک‌ سوم دیه کامل است.
  • دیه از بین بردن نوک بینی، نصف دیه کامل است.
تعیین میزان دیه بینی

دیه کج شدن و انحراف بینی

طبق ماده 593 قانون مجازات اسلامی، برای کج شدن بینی یا شکستگی استخوان بینی که موجب فساد آن نشود، ارش تعیین می‌گردد. همچنین با توجه به این ماده از قانون مجازات، در صورتی که، بینی در اثر عمل جراحی، یا هر روش دیگری، دچار کجی و انحراف شود، ارش به آن تعلق می‌گیرد. مؤسسه حقوقی دادسو با مشاوران متخصص به صورت رایگان در واتس اپ شما را راهنمایی کرده و در صورت آسیب به بینی شما در اثر عمل جراحی، مراحل شکایت علیه پزشک و دریافت دیه را برای شما انجام خواهند داد.

دیه شکستگی بینی

دیه شکستگی بینی و استخوان بینی در اتفاقات عمدی یا غیر عمدی مانند ضرب و شتم و تصادف، در ماده 593 قانون مجازات اسلامی به صورت زیر است:
  • در صورتی که شکستگی استخوان، موجب از بین رفتن بینی شود، دیه کامل انسان (480 میلیون تومان) در سال ۱۴۰۱، به آن تعلق می‌گیرد.
  • در صورتی که شکستگی استخوان بدون هیچ عیب و نقصی بهبود یابد، دیه آن یک دهم دیه کامل است.
  • در صورتی که شکستگی استخوان بینی با عیب و نقص اصلاح شود، برای آن ارش مشخص می‌کنند.
  • چنانچه بر اثر شکستگی بینی، بویایی فرد از بین رود، دیه از بین رفتن حس بویایی نیز به فرد مجرم، تعلق می‌گیرد.
  • در صورتی که شکستگی استخوان بینی منجر به فساد آن نشود، ارش تعیین می‌گردد.

دیه از بین رفتن کامل بینی

بر اساس ماده 558 قانون مجازات اسلامی، در جنایت غیر عمدی بر اعضاء و جنایت عمدی که قصاص ندارد یا قصاص در آن ممکن نیست یا بر دیه، مصالحه و مقدار آن مشخص نشده به شرح مقرر در این قانون، دیه ثابت می‌شود. برای نمونه، بر حسب اتفاق در یک ضرب و شتم یا تصادف، بینی فردی، آسیب می‌بیند، به گونه ای که این صدمه موجب از بین رفتن کامل بینی می‌شود. طبق ماده 592 قانون مجازات اسلامی، دیه بینی، در مواردی که بینی کاملاً از بین رفته، دیه کامل است. بنابراین با توجه به اینکه نرخ دیه کامل در سال ۱۴۰۱، 480 میلیون تومان تعیین شده، دیه کامل بینی نیز 480 میلیون تومان است. دیه از بین رفتن کامل بینی

انحصار وراثت دیه چگونه است؟

اگر فردی در اتفاقات عمدی یا غیر عمدی نظیر تصادف فوت کند، میزان دیه ای که به شخص متوفی تعلق می‌گیرد، به حساب بیت المال واریز می‌شود. سپس اولیاء دم و وراث متوفی طبق گواهی انحصار وراثت دیه، شناسایی شده و در نهایت با شناسایی وراث متوفی، مبلغ دیه به آنها پرداخت می‌شود. مدارک لازم برای انحصار وراثت دیه عبارتند از:
  • شناسنامه و گواهی فوت متوفی
  • سند ازدواج متوفی در صورت متأهل بودن
  • کپی و اصل شناسنامه همه وراث
  • استشهادیه
وراث با ارائه این مدارک به شورای حل اختلاف و تکمیل فرم مربوط به مشخصات وراث، درخواست صدور گواهی انحصار وراثت را از شورای حل اختلاف می‌گیرند. در نهایت، وراث با ارائه گواهی انحصار وراثت و پرداخت مبلغی بابت وصول دیه، بدون اینکه مالیات پرداخت کنند، دیه را دریافت می‌کنند.

نحوه مطالبه دیه

برای مطالبه دیه، شاکی به پلیس منطقه وقوع جرم مراجعه کرده و موضوع شکایت را ثبت می‌کند. سپس پلیس با توجه به اظهارات شاکی و تحقیقات در خصوص پرونده، موضوع شکایت را به دادسرای محل وقوع جرم ارسال می‌کند. بازپرس پرونده برای بررسی میزان آسیب به شاکی، وی را به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهد. کارشناس پزشکی قانونی پس از بررسی فرد شاکی، میزان آسیب و مبلغ دیه را اعلام می‌کند. در ادامه، پس از رسیدگی بازپرس و ارجاع موضوع شکایت به دادگاه، قاضی پرونده با بررسی همه جوانب پرونده، رأی را صادر کرده و شخص مجرم ملزم به پرداخت دیه می‌شود. در برخی از پرونده‌ها نیز مجرم، محکوم به حبس یا جزای نقدی می‌گردد. با توجه به مطالب ذکر شده در قسمت فوق، مؤسسه حقوقی دادسو با کارشناسان حقوقی خبره و حرفه ای که دارد، در زمینه‌های مختلف نظیر دیه شکستگی بینی، دیه لاله گوش، شکایت علیه پزشک زیبایی و میزان دیه لب، به شما از طریق تماس تلفنی مشاوره حقوقی رایگان می‌دهد.

سوالات متداول

  1. دیه کامل بینی سال ۱۴۰۱ چقدر است؟
بر اساس ماده 592 قانون مجازات اسلامی، دیه کامل بینی برابر دیه یک انسان کامل است.
  1. دیه شکستگی بینی در صورتی که بدون هیچ عیب و نقصی بهبود یابد، چقدر است؟
شکستگی استخوان بینی در صورتی که بدون هیچ عیب و نقصی برطرف شود، یک دهم دیه کامل است.
  1. دیه کج شدن بینی چقدر است؟
در قانون مجازات‌ اسلامی برای کج شدن بینی، دیه خاصی مشخص نشده اما قاضی با توجه به میزان آسیب وارد شده به بینی و نظر پزشکی قانونی، مبلغ دیه یا مبلغ ارش را تعیین خواهد کرد.
4.2/5 - (32 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

11 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر ببخشید من ۲سال نشده بینیمو عمل کردم و از اول بینی و تنفسم مشکل داشت باتزریق کلسیم و…یکم گولم زدن میتونم شکلیت کنم ازشون؟؟جواب میده؟؟

  2. سلام خسته نباشید
    من یه سوالی داشتم
    میخواستم ببینم عمل بینی برای ۱۰ سال هم هست؟

      1. سلام آیا بعد از ۳ سال هم می‌توان شکایت کرد؟در صورتی که همان دکتر دوبار عمل کرده باشه

        1. سلام، وقت بخیر
          بستگی به نوع عمل و عضوی که عمل شده است دارد.

  3. سلام خسته نباشید.استخوان بینی من در دعوا شکسته خیلی هم ورم داشت بعد یک ماه برا معاینه مجدد رفتم پزشک قانونی نوشته ورم بینی با کبودی بهبود یافته دیگه نزده چنددرصددیه تعلق میگیره .میشه بگین چند درصد میشه؟

    1. سلام، وقت بخیر
      تعیین میزان دیه به عهده کارشناس است.

  4. سلام من ۳ ماه از عمل بینیم گذشته و الان بینیم هم کج شده هم سوراخهاش لنگه ب لنگه شده هم سوراخ سمت چپم کلا کیپ شده و نمیتونم نفس بکشم. دیه من چقد میشه.؟ وبرای شکایت باید کجا برم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      محاسبه میزان دیه با کارشناس دادگاه هستش.
      به دفتر خدمات قضایی مراجعه نمایید.

  5. سلام من ۶ ماه هست بینیمو عمل کردم الان بینیم انحرافی داره از قسمت نوک و اینکه یه سمت استخون بینیم نزدیک چشمم استخون زده بیرون … پیش دکترم رفتم میگه من چیکار کنم اینم شد جواب؟؟ من الان میتونم از دکترم شکایت کنم؟ازش فیل هم دارم

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که بینی شما دچار مشکل شده می توانید از پزشک شکایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *