راهنمای اخذ سند ازدواج المثنی (رونوشت سند ازدواج)

سند ازدواج المثنی

در این مقاله به شما می‌گوییم که اگر سند ازدواج خود را گم کردید چگونه المثنی آن را بگیرید. شما برای مواردی از جمله دریافت وام ازدواج،‌ مراجعه به وکیل طلاق، مهاجرت، دریافت مهریه و غیره به عقدنامه خود نیاز خواهید داشت. به همین خاطر، در صورتی که سند نکاح خود را گم کرده یا به هر دلیلی از دست داده‌اید، ضروری است که در اسرع وقت برای دریافت المثنی آن اقدامات لازم را انجام دهید.

سند ازدواج چیست؟

سند ازدواج یا عقدنامه، یک سند قانونی برای اثبات پیوند زناشویی بین زن و مرد است که پیش از این آن را نکاح نامه یا قباله ازدواج می‌نامیدند. در حال حاضر اکثر مردم به آن سند ازدواج و گاهی هم عقدنامه می‌گویند.

این سند از آن دسته مدارکی است که معمولاً به‌ طور روزمره و پی‌درپی کاربرد خاصی برای افراد ندارد؛ اما مفقود کردن آن سند به احتمال زیاد تبعات زیادی به دنبال دارد.  لازم به ذکر است که سند ازدواج یا طلاقی که در صورت گم شدن برای بار دوم برای شما صادر می‌شود، سند ازدواج المثنی نامیده نمی‌شود، بلکه رونوشت سند ازدواج یا رونوشت سند طلاق نام دارد.

گم شدن سند ازدواج

عقدنامه‌ای که مفقود شده، درست مانند مدارک مفقودی دیگر، در شرایطی که توسط افراد دیگر پیدا شود، به‌ طور معمول به صندوق‌های پست انداخته می‌شود. بنابراین، سند مفقود شده در صورت پیدا شدن معمولاً در نهایت به یکی از شعب اداره پست در سراسر کشور ارسال می‌شود. پس از آن اداره پست این مدارک را در سایت مدارک پیدا شده کشور درج می‌کند.

بنابراین توصیه می‌شود قبل از اینکه مفقودی عقدنامه خود را اعلام کنید یا آگهی مفقودی آن را چاپ نمایید، حتماً ابتدا از این طریق اقدام کنید. یعنی اگر عقدنامه خود را از دست داده‌اید، در وهله اول باید به صفحه الکترونیکی به نام «پُست یافته» “http://postyafteh.post.ir” مراجعه کنید. برای پیگیری سند ازدواج مفقود شده کافی است فقط نام و نام خانوادگی و سایر مشخصات هویتی را در این سامانه وارد نمایید.

با این روند شما قادر خواهید بود که ببینید آیا مدرک شما توسط کسی پیدا شده است یا خیر و آیا آن را به اداره پست ارسال کرده است؟ عقدنامه و یا سند ازدواج در صورت ارسال به اداره پست حداکثر تا شش ماه در آنجا باقی می‌ماند و پس از شش ماه در صورتی که برای تحویل گرفتن آن مراجعه نکرده باشید، آن را معدوم خواهند کرد.

پس باید بدانید که اگر عقدنامه گم شده شما در سایت نام برده ثبت شده بود، باید فوراً برای تحویل آن به نزدیک‌ترین اداره پست محل زندگی خود مراجعه کنید. سایت “پست یافته” به صورت شبانه‌روزی و بیست ‌و چهار ساعته در تمامی روزهای هفته در دسترس هم‌وطنان خواهد بود. برای جست‌وجوی آنلاین مدارک گم شده خود به صفحه اصلی آن به آدرس “http://postyafteh.post.ir” مراجعه کنید.

مفقودی سند ازدواج
مفقودی سند ازدواج

نحوه دریافت سند ازدواج المثنی

اولین اقدام قانونی بعد از اطلاع از گم شدن سند ازدواج یا عقدنامه، اعلام مفقودی آن است. توصیه می‌شود برای پیشگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی حتماً در سریع زمان ممکن مفقودی سند مورد نظر را به اطلاع مراجع رسمی و قضایی مربوطه برسانید. در وهله اول باید به سراغ نیروی انتظامی و همچنین شورای حل اختلاف محل زندگی خود مراجعه کنید و مفقود شدن سند خود را اعلام نمایید.

پس از آن، گم شدن آن را به دفتر ازدواجی که سند را صادر کرده است، اطلاع دهید؛ این کار مراحل مربوط به فرایند دریافت سند المثنی را آسان‌تر خواهد کرد. اقدام مهم بعدی که برای پیشگیری از سوءاستفاده می‌توانید انجام دهید چاپ آگهی مفقودی عقدنامه در روزنامه‌های کثیرالانتشار یا درج آگهی آن در روزنامه‌های محلی خواهد بود.

در متن این آگهی باید تأکید کنید که مدرک شما مفقود شده و فاقد اعتبار است. با ثبت این آگهی پیامدهای ناشی از هر نوع سوءاستفاده از عقدنامه از بین خواهد رفت.

در صورتی که پس از مفقود شدن عقدنامه، به دفتر ازدواج صادرکننده عقدنامه مراجعه کنید، دفترخانه رونوشت سند ازدواج مفقود شده را به شما تحویل خواهد داد که از نظر قانونی همه کارکردهای عقدنامه اصلی را دارد. یعنی از نظر قانونی رونوشت سند همان اعتبار سند اصلی را دارد. لازم به ذکر است که شما باید تاریخ دقیق ثبت رسمی عقد خود را به دفترخانه اطلاع دهید.

وکالت در طلاق چیست؟ بیشتر بخوانید: وکالت در طلاق چیست؟

آگهی مفقودی عقدنامه و سند ازدواج

همان‌طور که گفتیم نخستین اقدام قانونی بعد از مفقود شدن سند ازدواج و عقدنامه، اعلام مفقودی آن سند است. بنابراین باید سریعاً مراتب آن را به اطلاع مراجع رسمی و قضایی برسانید و به دفتر ازدواج صادرکننده آن اطلاع دهید. مورد دیگر چاپ آگهی مفقودی آن در روزنامه‌های کثیرالانتشار یا روزنامه‌های محلی است. این امر از بروز سو استفاده‌های احتمالی از آن جلوگیری می‌کند.

گم شدن سند ازدواج
گم شدن سند ازدواج

هزینه دریافت سند ازدواج المثنی

همان‌طور که می‌دانید دفتر اسناد رسمی یکی از مؤسسات تحت نظر و مدیریت اداره ثبت است و براساس اطلاعیه‌ای که از طرف سازمان ثبت‌ اسناد کشور برای سال جدید صادر شده است، برای دریافت رونوشت سند ازدواج یا به عبارت دیگر عقدنامه المثنی باید هزینه پانصد هزار ریال معادل پنجاه هزار تومان به حساب این دفاتر واریز کنید.

برای تنظیم و صدور هر قبض نیز باید به این مبلغ دو هزار تومان اضافه نمایید. البته باید بدانید که انتشار آگهی مفقودی عقدنامه در این هزینه گنجانده نمی‌شود و مخارج آن جداگانه حساب می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت رونوشت عقدنامه و سند ازدواج

در صورتی که سند ازدواج خود را گم کرده‌اید، پس از اعلام مفقودی آن به شورای حل اختلاف دیگر نیازی نیست که نگران سوءاستفاده از آن باشید. در واقع همان‌طور که توضیح دادیم با در دست داشتن شناسنامه خود و همسرتان می‌توانید به دفترخانه‌ای که ازدواج خود را در آن ثبت کرده‌اید مراجعه نمایید و با اعلام تاریخ دقیق ثبت رسمی ازدواج خود، برای دریافت رونوشت عقدنامه درخواست دهید.

سند ازدواج المثنی برای زوجین ایرانی مقیم خارج از کشور

اگر زوجین خارج از کشور زندگی کنند و برای صدور المثنی رونوشت ازدواج خود درخواست دهند، می‌توانند از طریق کنسولگری‌های ایران واقع در خارج از کشور و یا سامانه میخک به هر فردی از بستگان نزدیک خود (در این مورد پدر شوهر، پدر زن) وکالت دهند تا که آن شخص بتواند به نمایندگی از طرف زوجین برای مطالبه المثنی آن از طریق دفترخانه ثبت ازدواج اقدام نماید..

طلاق در امارات بیشتر بخوانید: طلاق در امارات

وکیل برای دریافت سند ازدواج المثنی

پیش از هر اقدام برای شروع پرونده مربوط به دعاوی حقوقی بهتر است با کارشناسان خبره مشاوره تخصصی داشته باشید. در مورد صدور رونوشت سند ازدواج نیز همانند دیگر اسناد امکان صدور اسناد جعلی وجود دارد. پیشنهاد می‌شود برای پیشگیری از بروز هرگونه مشکل و حتی جلوگیری از فریب در ازدواج در این مسیر با یک وکیل متخصص در تماس باشید.

موسسه حقوقی دادسو با کادری مجرب متشکل از کارشناسان، مشاوران و وکلای پایه یک دادگستری به صورت تخصصی در حوزه‌های مختلف قضایی و حقوقی آماده ارائه خدمات به هم‌وطنان عزیز خواهد بود.

در صورت مفقود شدن سند ازدواج می‌توانید از طریق یکی از راه‌های ارتباطی با موسسه در تماس باشید و از راهنمایی‌ها و همراهی‌های تیم متخصص دادسو بهره‌مند شوید.

در صورتی که پرونده خود را موسسه دادسو بسپارید، در ابتدای امر یک نفر مشاور به صورت رایگان به سؤالات شما پاسخ می‌دهد و در صورت نیاز ارتباط شما را با وکیل متخصص مربوط با پرونده برقرار خواهد ساخت. در طول فرایند مربوط به پرونده نیز کارشناس پشتیبان شما جزئیات امر را به اطلاع می‌رساند.

سؤالات متداول

  • در صورتی که عقدنامه مفقود شود، چه باید کرد؟

نخستین اقدام قانونی در صورت مفقودی یا سرقت عقدنامه، اطلاع به مراجع رسمی و قضایی مربوطه است. برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی توصیه می‌شود که موضوع را به اطلاع دفتر ازدواج صادر کننده سند ازدواج، نیروی انتظامی و شورای حل اختلاف محل سکونت خود برسانید.

  • اگر به سند ازدواج برای طلاق یا اخذ مهریه نیاز باشد اما سند گم شده باشد، چه باید کرد؟

در صورتی که سند ازدواج گم شده باشد، جای هیچ نگرانی وجود ندارد. کلیه سوابق ثبت رسمی ازدواج شما در دفترخانه‌ای که ازدواجتان را ثبت کرده‌اید وجود دارد.

  • اگر دفتر ازدواج صادر کننده عقدنامه تعطیل و یا بسته باشد، چه باید کرد؟

اگر سردفتر دفترخانه مورد نظر فوت شده باشد و یا در صورت سلب امتیاز از دفترخانه، معمولاً یک فرد به عنوان وکیل جهت انجام امور مراجعین از طرف اداره ثبت اسناد همان شهر معرفی می‌شود. شما باید با مراجعه به اداره ثبت اسناد، مشخصات دفتر جایگزین را به دست آورید و برای صدور رونوشت سند به آن دفتر مراجعه کنید.

3.9/5 - (70 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *