صفر تا صد شکایت علیه پزشک

شکایت علیه پزشک

شکایت علیه پزشک چگونه صورت می‌گیرد؟ همگی افراد جامعه کم‌وبیش بر محیط پیرامون خود تأثیر گذاشته و بسته به مهارت، علاقه و نیاز خود، مسئولیت‌ها و رسالت‌هایی را بر عهده می‌گیرند. دراین‌بین، مسئولیت‌هایی وجود دارند که چندان خطیر و حساس نیستند و انجام آن‌ها، چالش زیادی را برای فرد ایجاد نمی‌کنند، اما گاه نقش‌ها و وظایفی بر دوش افراد قرار می‌گیرد که بسیار حیاتی و سرنوشت‌ساز هستند وهر از گاهی، آن‌ها را در تنگنا و مخمصه قرار می‌دهند. مسئولیت‌هایی که با جان انسان‌ها، حقوق آنان، ثروت و دارایی افراد و سلامتی جسمی و روانی بشریت ارتباط مستقیم دارند که ملاحظه و مراقبت از آن‌ها و پروا از آسیب‌زدن به این موارد امری حیاتی است.

یکی از این پیشه و مسئولیت‌ها که رابطه تنگاتنگی با سلامتی جسمی و بهداشت روانی انسان‌ها دارد، طبابت و درمانگری است که اشتغال به آن، مسئولیت سنگینی را برای طبیب به همراه دارد. به همین دلیل گهگ اه دیده می‌شود که برخی اقدامات پزشک یا سهل‌انگاری‌های وی، چه از روی غرض باشد و چه سهوی، او را در کش‌وقوس‌ها حقوقی و درگیری‌های قضایی گرفتار کرده و شکایت علیه پزشک و نهایتا جبران خسارت را به‌دنبال خواهد داشت. اگرچه این خسارت، مشکل به‌وجود آمده را حل نمی‌کند اما شخص آسیب‌دیده را تا حدی خشنود کرده و از درد او می‌کاهد.

انواع جرایم و تخلفات پزشکی

خطاهای پزشکی ممکن است ازروی‌عمد باشد و با برنامه قبلی رقم بخورد یا بدون غرض و به‌گونه‌ای سهوی حادث شوند. درهرحال، قانون برای برقراری عدالت و حراست از حقوق این آسیب‌دیدگان، تدابیری اندیشیده است و بسته به نیت، انگیزه، دلیل، شدت و دفعات وقوع خطا توسط پزشکان، جرایم و مجازات‌هایی را برای آن‌ها مقرر کرده که مراجع و اماکنی برای پیگیری، رسیدگی و تعیین حد این مجازات‌ها، در نظر گرفته شده است. به‌منظور درک بیشتر قصور پزشکی، می توانید مقاله جرایم و تخلفات پزشکی را مطالعه کنید.

مراجع دارای صلاحیت رسیدگی به پرونده شکایت از پزشک

درصورتی‌که عارضه‌ای بر اثر سهل‌انگاری یا خطای پزشک در طی دوران درمان و معالجه روی دهد، فرد قربانی یا نماینده قانونی او، می‌توانند اقامه دعوا کرده و به جبران خسارت وارده و دریافت دیه از پزشک برآیند. بدین منظور در بدو امر و به‌عنوان نقطه آغازین این مسیر، فرد آسیب‌دیده یا شخص مورد اعتماد وی، با درنظرگرفتن نوع و شدت عارضه و دلیل احتمالی وقوع آن، باید به یکی از مراجع دارای صلاحیت رجوع کرده و اقدام به شکایت و اخذ حقوق خود نماید. همچنین برای انجام اقدامات اولیه می‌توان از طریق سامانه شکایت از پزشکان تهران نیز اقدام نمود.

شکایت از پزشک در دادسرای جرایم پزشکی

[su_highlight background=”#fffa99″]یکی از اصلی‌ترین نهادها که به رخدادهایی از قبیل قصور پزشکی رسیدگی می‌کند، مرجعی به نام دادسرای جرایم پزشکی است که در جهت رسیدگی دقیق و موشکافانه به این مسائل به کار گرفته می‌شود.[/su_highlight] این مرجع که در تهران و کلان‌شهرهای مهم کشور مشغول به فعالیت هستند، پس از ثبت شکایت مراجعه‌کننده و گردآوری مدارک و ادله متقاضی مبنی بر وقوع تخلف، تمامی قرائن و مدارک را برای بررسی تخصصی‌تر، به کمیسیون پزشکی ارجاع می‌دهد.

کمیسیون مربوطه نیز به پشتوانه از تجربه و دانش اعضای خبره و متخصص خود و تفحص از مدارک و شواهد موجود، دیدگاه خود را درباره وقوع یا عدم وقوع قصور به دادسرای جرایم پزشکی ارائه داده و دادسرای مربوطه با احضار بیمار و پزشک و رصد دلایل و مدارک آن‌ها، عدم حادث شدن قصور پزشکی را اعلام کرده و در غیر این صورت کیفرخواستی مبنی بر حدوث خطای پزشکی صادر و از دادگاه، پیگیری پرونده را استدعا خواهد داشت.

شکایت علیه پزشک در دادسرای جرایم پزشکی
شکایت از پزشک در دادسرای جرایم پزشکی

شکایت علیه پزشک در دادسرای انتظامی سازمان نظام‌پزشکی

از دادسرای انتظامی سازمان نظام‌پزشکی، می‌توان به‌عنوان دیگر مرجع قضائی که وظیفه رسیدگی به تخلفات پزشکان را دارد یادکرد. این مرجع با بهره‌بردن از اختیاراتی که به‌موجب قانون به وی محول شده است، در صورت احراز وقوع تخلف، گستره وسیعی از جریمه‌ها را برای پزشکان متخلف در نظر می‌گیرد و باتوجه‌به میزان و دفعاتی که تخلف پزشکی روی داده و شکایت علیه پزشک صورت گرفته باشد از توبیخ تا باطل کردن پروانه طبابت را برای متخلفین مقرر می‌کند.

مبادرت به انجام رفتارهای خارج از عرف طبابت، سرپیچی از رعایت نرخ‌ها و تعرفه‌های قانونی، عدم توجه به مبانی علمی و قانونی حین معالجه، عدم اعتنا به قواعد و اصول شرعی، سرباز زدن از پذیرش بیماران اورژانسی، سهل‌انگاری در امر طبابت، آشکار ساختن امراض بیماران، گزاف‌گویی و تظاهر به‌منظور جذب بیمار، تحویل داروهای غیر اصل به‌جای اصلی، برخورد ناپسندیده و دور از ادب کادر درمانی، از جمله تخلفاتی است که در صورت مشاهده آن‌ها، می‌توان با مراجعه به دادسرای انتظامی سازمان نظام‌پزشکی، برخورد قانونی با پزشک متخلف را از آن دادگاه درخواست کرد.

شکایت از پزشک در دادگاه‌های عمومی

دادگاه‌های عمومی بخشی دیگر از بار رسیدگی به تخلفات پزشکان را به دوش می‌کشند. این دادگاه‌ها با ارجاع مدارک و مستندات قانونی به پزشکی قانونی، عارضه به وجود آمده را به شیوه‌ای موشکافانه وارسی کرده و با بررسی ادله و مدارک پرونده، بر وقوع یا عدم وقوع تخلف پزشکی صحه می‌گذارند.

شکایت علیه پزشک در شورای حل اختلاف

شوراهای حل اختلاف در هر شهر به‌منظور تلطیف و ملایم ساختن تنش میان افراد و گروه‌ها پی‌ریزی شده‌اند. اختلاف میان پزشکان و مردم و یا پزشکان با یکدیگر، در این مرجع نیز قابل‌پیگیری است؛ اما باید در نظر داشت که میزان خسارت احتمالی در پرونده موردبحث باید کمتر از پنج میلیون تومان باشد تا از حدود اختیارات این مرجع خارج نشود.

شکایت از پزشک در سازمان تعزیرات حکومتی

سازمان تعزیرات حکومتی در کنار سایر وظایف و مسئولیت‌های قضائی خود، در برخی زمینه‌های معین و معدود، پاسخگوی اشخاصی است که از پزشک و یا کادر درمانی خود گله و شکایت دارند و به‌موجب قانون، صلاحیت پیگیری شکایت علیه پزشکان در پاره‌ای از موارد، بر عهده آنان نیز هست. اجتناب از قبول بیماران اورژانسی و خدمات‌رسانی به آن‌ها، تأسیس مؤسسه پزشکی توسط افراد فاقد پروانه و مجوز لازم، بهره‌گیری از اشخاص غیرمتخصص در کادر درمانی خود و … مواردی است که در صورت برخورد با آن‌ها، می‌توان با مراجعه به سازمان تعزیرات حکومتی، درخواست بررسی این تخلفات را داشت.

مدارک موردنیاز برای شکایت علیه پزشک

به‌موجب تسهیل در طی‌کردن مراحل قضائی و افزایش سرعت در امور حقوقی، سامانه‌ای به‌عنوان سامانه ثنا راه‌اندازی شده است که ایجاد حساب و ثبت مشخصات در این سامانه برای تمامی افراد ضروری و رهگشا است. مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی و ثبت ثنا در سامانه قوه قضائیه، نقطه آغازین و سنگ بنای شکایت علیه پزشک قرار داده می‌شود.

پس از ایجاد حساب کاربری در سامانه ثنا، حال نوبت به گردآوری مدارک و مستنداتی می‌شود که به نحوی بیانگر وجود قصور و یا تخلف در روند درمان، توسط پزشک یا کادر درمانی بوده است. از جمله متداول‌ترین مدارک لازم برای شکایت از پزشک، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمامی تصاویر گرفته شده یا ضبط شده از بیمار یا ناحیه وقوع عارضه، پیش از عمل و پس از آن و نیز کلیه عکس‌های رادیولوژی و ام‌آرآی ، که به‌صورت فیزیکی یا در قالب لوح فشرده قابل‌ارائه باشد، به‌خصوص در مواردی که هدف شکایت از پزشک زیبایی است.
  • پرونده‌های پزشکی، دفترچه درمانی و نسخ تجویزی توسط پزشک که حاوی اطلاعات راهبردی باشد.
  • صورت‌حساب‌های واریزی و فیش‌های پرداختی و نیز پرینت حساب بیمار و تراکنش‌های او که حاکی از جابه‌جایی مبلغ نامتعارف به پزشک باشد.
  • کلیه مراودات، تماس‌ها و اطلاعات ارسالی از طریق نامه، فکس و یا تلفن همراه که دربردارنده پیام‌ها، تصاویر، مبالغ و فایل‌های صوتی باشد.
مدارک موردنیاز برای شکایت علیه پزشک
مدارک موردنیاز برای شکایت علیه پزشک

بهترین زمان شکایت از پزشک

[su_label type=”important”]باید در نظر داشت که بهترین زمان شکایت از پزشک، درست پس از وقوع آن عارضه و پیش از بهبود و تحلیل رفتن آثار آن صدمه است، به‌نحوی‌که هنوز آثار برجای‌مانده از آن چشمگیر و قابل‌توجه باشد تا بتوان در مراجع قانونی نسبت به آن اقامه دعوا کرد.[/su_label]

پس از ثبت حساب در سامانه ثنا و همگام با آن، جمع‌آوری مستندات و مدارک حاکی از حادث شدن قصور و تخلف پزشکی و با دردست‌داشتن اصل کارت ملی و تصویر آن و همچنین اصل و تصویر شناسنامه و همچنین پرونده پزشکی و ادله گردآوری‌شده توسط بیمار، می‌توان با حضور در یکی از مراجع ذی‌صلاح، مراحل قانونی این روند حقوقی را طی و به سرانجام رسانید.

به دلیل پیچیدگی و گستردگی مسائل و جنبه‌های حقوقی شکایت علیه پزشک و حساسیت موضوع برای پزشک به جهت حفظ آبرو و سابقه وی در میان سایر پزشکان و بیماران و تأثیر اثبات قصور و یا عدم آن، بر آینده شغلی پزشک، رسیدگی و وارسی پرونده‌های پزشکی با وسواس خاص و دقت بالایی انجام می‌گیرد که مدت رسیدگی به آن را در حالت عادی به حدود دو ماه می‌رساند.

وکیل برای شکایت کردن از پزشک

امروزه مسائل متعددی در امر پزشکی به‌خصوص در امور زیبایی رخ می‌دهد که بیمار را وادار به شکایت علیه پزشک می‌کند. شاکی می‌تواند با داشتن مدارک و استنادات در دادگاه ویژه دادخواست خود را ثبت کند و قصور پزشکی را به اثبات برساند. در این زمینه بهتر است از یک وکیل حقوقی کمک گرفته شود تا مراحل با سرعت بالایی پیش رود. همچنین در این باره پیشنهاد می‌کنیم مقاله “وکیل دفاع از پزشک” را مطالعه کنید.

سوالات متداول:

[su_accordion][su_spoiler title=”برای شکایت از پزشک به چه مدارکی نیاز است؟” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” anchor_in_url=”no” class=””]تمامی تصاویر از اعضای مجروح شده همچون سی تی اسکن و رادیولوژی، دفترچه درمانی و نسخه پزشک، صورت حساب واریزی و کلیه مراودات با پزشک[/su_spoiler] [su_spoiler title=”شکایت از پزشک در چه مراجعی صورت می‌گیرد؟” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” anchor_in_url=”no” class=””] دادگاه عمومی، شورای حل اختلاف و تعزیرات حکومتی[/su_spoiler] [su_spoiler title=”بهترین زمان برای شکایت از پزشک چه زمانی است؟” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” anchor_in_url=”no” class=””] درست پس از وقوع آن عارضه و پیش از بهبود و تحلیل رفتن آثار آن صدمه است، به‌نحوی‌که هنوز آثار برجای‌مانده از آن چشمگیر و قابل‌توجه باشد. [/su_spoiler][/su_accordion]

3.9/5 - (21 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

34 پاسخ

  1. خانمم باردار سنگ کلیه گرفته دکتر اورولوژی شب قبل عمل تو واتس آپ پیام داده بیمه شما خیلی داغونه و برای دستمزد جراحی ۳ونیم میلیون به شماره حسابم واریز کنید که این مورد باعث استرس و عصبانیت خانمم که باردار شد..
    من کجا میتونم از این دکتر شکایت کنم تمامی مکالماتشم عکس دارم ممنون🙏

  2. سلام من رفتم پیش یه دکتر عمومی و ازش خواستم که وضعیت گلومو چک کنه که حالت عفونت داشت ولی بدون هیچ معاینه ای به من گفت حساسیته پاشو برو و چندتا داروی حساسیت برای من نوشت و حتی حاضر نشد گلوی من رو چک کنه، چطور میتونم ازش انتقاد یا شکایتی بکنم؟ اگه به جای من یک شخص سالمند بود و داروی اشتباه رو سلامتیش تاثیر بد داشت این آقا چطور میخواست پاسخگو باشه؟ لعنت به پزشکانی که بویی از وجدان کاری نبردن

  3. با سلام بنده جراحی شکستگی فک انجام دادم و لثه من تحت فشار بخیه زده شده یعنی بعد از جراحی زیاد لثه را رو به بالا کشیدن و بخیه کردن و احساس کمی بی حسی و کشش لثه دارم که دکتر گفتن مشکلی نداره خواستم ببینم قابل پیگیری هست ایا

  4. سلام.
    دکتر متخصصی که بی حوصله و عصبانی و قُد هست و مدارک و مدارج تحصیلی و سوابق کاری پزشکی خودش رو به رخ بیمار می کشه و میگه من به اندازه سن تو (۳ دهه) درس خوندم و علاقه و حوصله ای هم به شنیدن حرف بیمار نسبت به شرح حال بیماریش نداره و با عصبانیت و فریاد بلند میگه منابع علمی، شکر خورده اند که یک همچین حرفی زده اند و میگه که هیچیت نیست و پاشو برو!
    واقعاً باید چی کار کرد؟

  5. با سلام و احترام خدمت شما.
    همسرم در خرداد ۱۴۰۰ یعنی حدودا دو سال پیش، جراحی بینی انجام دادند، از دو هفته بعد از جراحی متوجه سواخی حدودا به قطر ۵-۶ میلی متر یا سایز یک عدس در تیغه بینی ایشون شدیم. پزشک گفتند نه مشکلی نداره و حالا یه سوراخه دیگه!!!!! حتی عذرخواهی هم نکردند. به حدودا ۷-۸ پزشک به نام و مطرح دیگر مراجعه کردیم ولی گفتند راه ترمیم وجود نداره نداره، عکس و اسکن قبل از جراحی رو هم نمیدن بهمون. میشه لطفا برای روند شکایت راهنماییم کنید؟؟

    1. سلام، وقت بخیر
      با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید به طور کامل راهنماییتون می کنن.

  6. مرجع رسیدگی به قصور پزشکی سازمان نظام پزشکیه؟!!
    خیلی خنده داره مث این میمونه موش بره پیش دادستان گربه ها!

  7. با سلام یکسال پیش من عمل بلفاروپلاستی انجام دادم الان بعد گذشت یکسال هنوز جای،بخیه هام نرفته. پشت یکی از پلکام فقط،یک خط جا مونده ولی پلک دیگم جای،بخیم خیلی جاش مونده تمام مراقبتهای بعد عملمم انجام دادم میتونم از پزشکم شکایت کنم؟

  8. دربرابر اخذ مالیات برخی پزشکان با ترفند های مختلف از بیماران جبران میکنن مثلا در زمان مراجعه یک ویزیت میگیرن وبدون تجویز دارو آزمایش وسونو مینویسن برخی بازه مجاز جواب آزمایش را در نظر نگرفته ودر مراجعه برای آزمایش خوانی دوباره ویزیت میگیرن درحالی که آزمایش وسونو وغیره برای تشخیص بیماری وبرای کمک به تشخیص دکتر هست ودکتر به کمک آنها تشخیص ودارو نوشته است واین که دوبار حق ویزیت می‌گیرد حرام است ومردم راضی نیستند ووزارت بهداشت و تعزیرات نظارتی نمیکن

  9. سلام آیا توهین کردن پزشک هم جزء جرایم محسوب می شه یا خیر
    این بیشتر سواله تا دیدگاه

    1. سلام، وقت بخیر
      خیر جزو جرایم پزشکی محسوب نمی شود.

  10. سلام و وقت بخیر من برای درمان بیرون زدگی دیسک به فیزیوتراپ مراجعه کروم و برای ۸ جلسه مبلغ ۱۶ میلیون تومان پرداخت کروم اما هیجگونه اثری نداشت آیا میتونم شکایت کنم؟

  11. سلام
    من عمل جراحی لیفت و پروتز انجام دادم ولی فرقی با قبل نکرده فقط انگار بخاطر پروتز پر شده سینه ولی حالت افتادگی از بین نرفته
    و عمل ابدو و لیپو هم انجام دادم همزمان قسمت پهلوهام از بین نرفته و همونطوری سرجاشه
    کلا از عملم راضی نیستم اگه برم شکایت کنم حرفم به جایی میرسه؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بستگی به نظر کارشناس دارد. نمی توان به طور دقیق گفت

  12. سلام
    مطب پزشک جهت دادن کد رهگیری آزمایشات پیامک لینک ارسال می‌کنه و هر نفر ۵۰ تومان برای دریافت کد باید واریز کنه!!!!

  13. باسلام، خانم بنده مریضی داخلی داره به پزشک متخصص وجراح مراجعه کرده میگه چهل میلیون تومان خرج وهزینه عملت میشه ومبلغ پانزده میلیون تومان هم زیرمیزی میخواهد، درصورتیکه بیمارستان خصوصی هم ازخودشون هست، وای بحال پزشکانی که خدانشناس هستندوسوگندووجدان پزشکی رازیرپامیگذارندمن کارگربازنشسته ازکجابیارم زیرمیزی بدهم؟ پس اون چهل میلیونی که بابدبختی بهش میدیم مگربه جیب خودش نمیرود، فقط نفرینش میکنم که اگرخدایی هست که هست یک دردبی درمانی به همچین دکترایی بده که دوانداشته باشد،

  14. سلام من سرکار دچار پارگی دیسک کمر شدم ورفتم عمل کردم ..ولی دکتر داخل پرونده م نوشته از قبل دیسک ت مشکل داشت .به نظر شما امید ی هست به این پرونده .

    1. سلام، وقت بخیر
      بستگی به نظر کارشناس دادگاه دارد.

  15. سلام من درسال۱۴۰۰/۴دکتری به من آسیب رساند وخودش حزینه عمل منو پرداخت کرد ومن شکایتی نکردم حالا بر اثر آن عمل ضایع به وجود آمده میتوانم از او شکایت بکنم؟

  16. سلام
    دکتر قرار بودتومور بدخیم سینه عمل کنه که به اشتباه کیست را برداشته وبعد یک سال سونوگرافی کردم ومتوجه شدم تومور برداشته نشده

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

    2. سلام
      من سال سال۸۲/۸۳ پیش دکتر …. عمل باد فت(ناحیه شرمگاهی)انجام دادم بعد العان ب مشکل بر خوردم بیضی های من یکی کوچک و دیگری بزرگتر هست باید از چ مراحلی شاکی بشم

  17. سلام.من هشت سال پیش به دلیل مشکلات کیسه صفرا به بیمارستان رفتم .که پزشک معالج به اشتباه روده منو زخم کردو به همین خاطر دو بار عمل باز انجام دادم والان کار سنگین نمیتوانم انجام بدم.ایا الان میتونم شکایت کنم

    1. سلام، وقت بخیر
      اگر نزد متخصص دیگری رفته باشید و تایید قصور کرده باشند، دفتر خدمات قضایی ثبت شکایت کنید.

      1. سلام وادب وارادت
        بیمار تا چه زمانی می توان بعداز انجام عمل جراحی وبروز عوارض آن از پزشکش شکایت کند

        1. سلام، وقت بخیر
          بستگی به نوع جراحی و بیماری دارد.

      2. سلام
        من بینیم و عمل کردم و الان ظاهرم و از دست دادم (به حدی که نمیتونم از خونه بزنم بیرون و افسردگی گرفتم) میخواستم بدونم اگه از دکتر شکایت کنم پول ترمیم بیینم بهم میرسه یانه؟(دیه بهم تعلق میگیره؟) هرچی پول داشتم خرج بینیم کردم و اخر سر خراب از اب در اومده
        و اینکه چندماه بعد عمل باید از پزشک شکایت کنم و برای شکایت باید کجا برم؟

    2. از یک طرف دولت میگه بچه بیارین کشور با پیری جمعیت روبروست
      موقعی که میری زایمان کنی بجز از مبلغ بیمارستان ۵ تومک پول جدازیر میزی میگیرن

  18. با سلام و خسته نباشید.
    برای بیماری و در مان مادرم به دکتر متخصص مراجعه کردیم.
    بهد از معاینات و ازمایشات معلوم شد که باید بستری و عمل بشه.
    حرف و شکایت من این هست که. اقای دکتر میگوید خرج بیمارستان و عمل ۵۰ میلیون تومان میشود.
    و باید ۲۰ میلیون هم زیر میزی به خودم بدید.
    ایا این عدالت هست. ایا این اقای دکتر انسان هست. ایا این اقای دکتر وجدان داره. خیلی خیلی متاسفم برای پزشکان کشور مان. همه ما روزی میمیریم و اگر ان دنیایی وجود داشته باشه پس وایی به حال خیلی ها. وقت خوش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *