راهنمای فروش ملک قولنامه‌ ای متوفی

فروش ملک قولنامه‌ای متوفی

برای خرید و فروش ملک یا زمین باید نوع آن مشخص شود. چون شرایطی که برای خرید، فروش یا انحصار وراثت املاک قولنامه‌ای وجود دارد با ملکی که سند رسمی دارد متفاوت است. خرید و فروش املاک سنددار یا تقسیم ارث برای این اموال ساده‌تر است؛ اما برای املاک قولنامه‌ای تقسیم ملک یا خرید و فروش ملک با پیچیدگی‌های بیشتری همراه خواهد بود.

مخصوصاً وقتی صاحب ملک فوت شده باشد و ورثه بخواهند انحصار وراثت را انجام دهند، نیاز است که از یک وکیل متخصص آشنا به حوزه انحصار وراثت مشورت بگیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراحل انحصار وراثت ملک متوفی با وکلای حقوقی موسسه دادسو از طریق واتساپ و یا وکیل ملکی در تماس باشید.

ملک قولنامه‌ ای چیست؟

معاملاتی که در زمینه املاک انجام می‌شود بر دو نوع است. اگر ملک به طور کامل طبق قانون ساخته شده باشد و مالک آن پایان کار را از شهرداری دریافت کرده باشد، برای ملک مورد نظر سند رسمی صادر می‌شود؛ بنابراین، خرید و فروش این ملک با سند رسمی انجام می‌شود و موقع انحصار وراثت هم دادگاه مطابق این سند، مالکیت ملک و نحوه تقسیم ارث بین وراث را مشخص خواهد کرد.

در صورتی که ملک هنوز تکمیل نشده باشد و خریدار آن را به صورت پیش فروش خریده باشد، یا اینکه به خاطر ساخت و ساز غیرقانونی و… امکان دریافت پایان کار برای ملک موجود نداشته باشد، ملک مورد نظر در بنگاه‌های معاملات املاک و به صورت قولنامه‌ای خرید و فروش می‌شود.

اعتبار قولنامه از سند رسمی تک برگ شش دانگ کمتر است. چون سند رسمی با تایید شهرداری و توسط دفتر ثبت اسناد رسمی تنظیم می‌شود؛ اما قولنامه در بنگاه‌های معاملات املاک و طبق توافق طرفین تنظیم می‌شود و به اندازه سند معتبر و قابل استناد نیست.

راه مطلع شدن از ملک قولنامه‌ای متوفی

برای اطلاع از قولنامه‌ای بودن ملک باید به شهرداری مراجعه کنید. پس از استعلام وضعیت ملک شهرداری اطلاعات لازم درباره بدهی‌های ملک مانند عوارض ساختمان و تخلفات آن و… را در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر ملک تخلف داشته باشد، برای دریافت سند لازم است که این تخلف‌ها برطرف شوند و بدهی‌های ملک به شهرداری پرداخت شود. سپس می‌توانید برای ملک قولنامه‌ای سند بگیرید.

فروش ملک قولنامه‌ای متوفی

فروش ملک قولنامه‌ای متوفی مشروط به تکمیل مراحل انحصار وراثت بر اساس قانون انحصار وراثت و اعلام رای دادگاه است؛ بنابراین تا زمان مشخص شدن وضعیت تقسیم ارث توسط دادگاه، هیچ‌کدام از وراث حق فروش یا انتقال ملک قولنامه‌ای را نخواهد داشت.

برای انحصار وراثت املاک قولنامه‌ای متوفی، باید اول سند رسمی توسط وراث دریافت شود؛ زیرا امکان انجام انحصار وراثت با قولنامه وجود ندارد.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه پرونده های ملکی پاسخ داده شده است.

انحصار وراثت ملک قولنامه‌ ای

برای انحصار وراثت ملک متوفی که فاقد سند است باید ابتدا وراث برای دریافت سند رسمی اقدام کنند. دریافت سند ملک قولنامه‌ای مشروط به این است که وراث خسارت‌ها و عوارض شهرداری که باقی‌مانده یا پرداخت نشده را بپردازند. بعد از آن اگر امکان دریافت سند رسمی ملک وجود داشته باشد، وراث یا وکیل انحصار وراثت با مراجعه به دفتر اسناد رسمی می‌توانند برای ملک مورد نظر سند شش دانگ بگیرند.

در شرایطی که به خاطر تخلفات ساخت و ساز و… امکان دریافت پایان کار ملک از شهرداری وجود نداشته باشد، وراث باید ابتدا مشکلات موجود را اصلاح کنند. بعد از آن برای تسویه‌حساب با شهرداری و دریافت پایان کار و گرفتن سند رسمی ملک اقدم کنند.

اگر در انحصار وراثت قولنامه‌ای ملک مشکل عدم همکاری فروشنده باشد، وراث متوفی می‌توانند به دادگاه مراجعه کنند و با ارائه شواهد و مدارک فروش ملک از دادگاه درخواست اجبار فروشنده را برای همکاری دریافت سند رسمی ملک داشته باشند.

انتقال سند بدون انحصار وراثت

اگر انتقال سند ملک متعلق به متوفی بدون انحصار وراثت به نام یکی از ورثه یا شخص دیگری صورت گرفته باشد، وراث می‌توانند به خاطر انتقال سند بدون انحصار وراثت یا انتقال مال غیر دادخواست ابطال انتقال سند را به دادگاه ارائه کنند. سپس دادگاه با توجه به گواهی انحصار وراثت ارائه شده انتقال سند را باطل کرده و آن را به حالت قبل برمی‌گرداند. بعد از این انحصار وراثت ملک متوفی طبق قانون انجام خواهد شد.

 وکیل انحصار وراثت دادسو

برای فروش ملک قولنامه‌ای متوفی لازم است که ابتدا از شهرداری درباره وضعیت ملک استعلام بگیرید. سپس باید مشکلاتی که برای ملک وجود دارد را برطرف کنید و سند رسمی ملک را دریافت کنید. ارائه این سند برای انحصار وراثت ملک به دادگاه ضروری است؛ چون اعتبار سند بیشتر است.

با این وجود همیشه دریافت سند برای املاکی که به صورت قولنامه‌ای معامله شده‌اند ساده نیست. چون ممکن است فروشنده فوت کرده باشد و نیاز به حضور وراث او برای انتقال سند باشد، یا اینکه ملک تخلفاتی داشته باشد که دریافت سند را زمان‌بر و هزینه‌بر می‌کند.

وکلای انحصار وراثت به صورت کامل با نحوه انحصار وراثت ملک قولنامه‌ای و سنددار آشنا بوده و اطلاعات قانونی جامع و کامل را درباره این املاک دارند. برای اینکه انحصار وراثت املاک متوفی را در کمترین زمان و با مناسب‌ترین هزینه انجام دهید با وکیل انحصار وراثت دادسو در تماس باشید.

سؤالات متداول

تفاوت سند قولنامه‌ای با سند رسمی ملک چیست؟

سند رسمی توسط دفاتر ثبت اسناد رسمی صادر می‌شود، اما قولنامه را مشاورین املاک تنظیم می‌کنند.

آیا فروش ملک قولنامه‌ای متوفی بدون انحصار وراثت ممکن است؟

هیچ‌کدام از وراث یا شخص ثالث حق واگذاری اموال متوفی را تا زمان مشخص شدن وضعیت انحصار وراثت نخواهند داشت.

4.5/5 - (41 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.
15 پاسخ
  1. سلام ۱۲ سال پیش من به خانمی اجازه ساخت حیات خانه ای رو داده بودم نمی دونستم حیات مشاعات است ایشون پارکینگ خودشم گزاشت روش یه سویت ۴۰ متری ساخته حالا مرده وراثت الان می خوان سند بگیرن واز من دوباره امضا می خوان برای سند وغیر مجاز ساخته بودن حالا وراث میتونن چی میشه به من میگن امضا بده محضری

    1. اون حیاطی که شما اجازه ساختش را به خانم متوفی دادید، آیا اون حیاط تحت مالکیت شما بود که اجازه ساخت صادر کردید؟

  2. سلام خانوم جوانی دو سال پیش خانه قولنامه ایی خریده فقط مادرش خبر داشته الان فوت کرده یه دخترکوچیک داره قولنامه خونه هم گم شده مستاجرتوملک هست برای فروش ملک یامراحل وراثت باید چیکارکنن

  3. برادرم خانه قولنامه ای پدرم را فروخته سهم برادرهارا داده ولی به من چون دخترم نمیده آیا چطور میتونم بگیرم

  4. سلام پدرم زمینی از پدرش بهش داده شده منزلی ساخته و متاسفانه زیر قولنامه با امضای پدرم گفته سه دانگ به برادرش داده آیا امکان لغوش وجود داره یا نمیشه کاری کرد؟

  5. سلام بنده برای مهریه حکم قطعی گرفتم .و حال پدر شوهر ثابقم فوت شده و خانه قولنامه ای دارد ب دادگاه رفتم گفتند حکم برای وجود طلب شما میزنیم ب انحصار وراثت.اما برای اثبات خانه باید قولنامه ب همراه داشته باشی.من چگونه ثابت کنم ک خانه قولنامه ای ب نام پدرشوهر ثابقم هست؟؟

  6. سلام پدری زمین قولنامه ای به فرزند متاهلش می‌بخشد اگر فرزند متوفی شود و فرزندی نداشته باشد آیا پدر می‌تواند زمین را پس بگیرد

    1. سلام، وقت بخیر
      زمین بر اساس انحصار وراثت تقسیم می شود.

  7. اگرمتوفی ملک سندداری راقولنامه کرده باشد و۴۰درصدمبلغ رادریافت کرده باشدپس ازفوت تکلیف وراث درقبال این معامله چیست

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که طرف دیگر معامله قبول کند می‌توانید مبلغ را بازگردانده و معامله را فسخ کنید.
      همچنین می‌توانید باقی مبلغ را از طرف مقابل گرفته و معامله را ادامه دهید، در این صورت باقی مبلغ بین وراث تقسیم می شود.

  8. سلام می خواستم بدانم اگر زمین یا ملکی در قدیم بصورت دستی یا قولنامه ای معامله شده وفروشنده فوت کرده باشد چگونه می توان از ورثه متوفی جهت دریافت سند رسمی درخواست شود آیا وجود همه ورثه ها لازم است یا خیر

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که کدرهگیری داشته باشید نیازی به وراث نیست.

  9. اگر در صورتی که فرزندان به مادر خود وکالت تام داده باشند بعد از فوت پدر اون موقع مادر میتواند املاک و زمین قولنامه ای متوفی را بفروشد بدون اینکه فرزندان حضور داشته باشند؟؟؟؟؟؟؟ممنون میشم راهنماییم کنین با تشکر

    1. سلام، وقت بخیر
      اگه اختیار فروش داخل وکالتنامه آمده باشد بله می توانند بفروشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *