مالیات بر ارث چقدر است؟

مالیات بر ارث چقدر است

بعد از اینکه وراث گواهی انحصار وراثت را دریافت کردند، باید برای اخذ گواهی مالیات بر ارث اقدام نمایند. 

اینکه میزان مالیات بر ارث چقدر است، بستگی به موارد مختلفی مانند تاریخ فوت، طبقه وراث و نوع ماترک دارد.

اگر متوفی، قبل از سال ۹۵ فوت کرده باشد، نرخ مالیات بر ارث، به نرخ سال فوت محاسبه می‌شود و اگر بعد از سال ۹۵ فوت کرده باشد، میزان مالیات بر ارث، به نرخ روز فروش اموال محاسبه خواهد شد.

در حالتی که متوفی بعد از سال ۹۵ فوت کرده باشد، این امکان وجود دارد که وراث فقط مبلغ مالیات بر ارث اموالی که می‌خواهند بفروشند را پرداخت کنند و مقدار مالیات بر ارث سایر اموال را بعدا پرداخت کنند. 

ما در موسسه حقوقی دادسو، با تجربه صدها پرونده مالیات بر ارث، به طور کامل نسبت به دغدغه، نگرانی و نیازهای شما مطلع هستیم و می‌دانیم شما دقیقا چه چیزی می‌خواهید. 

برای مشاوره با کارشناسان و جلسه حضوری یا آنلاین با وکیل مالیات بر ارث دادسو با ما در ارتباط باشید.

میزان مالیات بر ارث چقدر است؟

سال فوت، نوع اموال و طبقه وراث به طور مستقیم در میزان مالیات بر ارث تاثیر گذارند. 

برای مشخص کردن عدد دقیق میزان مالیات بر ارث، پرونده باید به صورت تخصصی توسط وکیل انحصار وراثت بررسی شده و محاسبات به طور دقیق انجام شود.

برای 1 میلیارد ارث چقدر مالیات حساب میشود؟

به طور مثال اگر ورثه فرزندان متوفی باشند (طبقه اول) و آنچه به عنوان ۱ میلیارد به وراث رسیده است، یک خانه باشد، درصد مالیات بر ارث ۷/۵ درصد و مقدار مالیات بر ارث ۷۵ میلیون تومان است. 

یا اگر وارث، خواهر متوفی باشد (طبقه دوم) و آنچه به عنوان ۱ میلیارد به وراث رسیده است، یک خودرو باشد، درصد مالیات بر ارث ۴ درصد و مقدار مالیات بر ارث ۴۰ میلیون تومان است. 

همانطور که مشاهده کردید، اینکه برای 1 میلیارد ارث چقدر مالیات حساب میشود بستگی به نوع مال و طبقه وراث دارد.

مالیات انحصار وراثت

منظور از مالیات انحصار وراثت همان مالیات بر ارث است و وراث برای اخذ گواهی انحصار وراثت نیازی به پرداخت مالیات ندارند.

بعد از اخذ گواهی انحصار وراثت که لیست وراث قانونی متوفی به همراه سهم الارثشان در آن مشخص شده است، برای تعیین و تکلیف مقدار مالیات بر ارث اقدام کنند. 

مدارک برای مالیات بر ارث

مدارک لازم مالیات بر ارث عبارتند از:

  • اصل گواهی انحصار وراثت که از طرف شورای حل اختلاف یا دادگاه برابر اصل شده
  • تصویر تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی متوفی
  • تصویر گواهی فوت (صادر شده از ثبت احوال)
  • تصویر صفحات شناسنامه و کارت ملی تکمیل کننده اظهارنامه (یکی از وراث یا وکیل وراث)
  • عقد نامه (در صورت تاهل متوفی)

طبقات ارث

مالیات ارث نسبت به ورثه

درصد مالیات بر ارث برای انواع مختلف اموال و دارایی‌ها به شرح زیر است:

نوع اموال داراییوراث طبقه اولوراث طبقه دوموراث طبقه سوم
سپرده بانکی3612
سپرده مؤسسات مالی102040
ملک مسکونی7.51530
مغازه و املاک تجاری3612
اجناس موجود در مغازه102040
ملک اداری3612
خودرو248
سهام بورس0.751.53
سهام غیر بورسی61224
باغ، اراضی، مزارع و غیره7.51530
اوراق مشارکت3612
حق امتیاز102040
صندوق امانات102040
سایر اموال و دارایی‌ها102040

مقدار مالیات بر ارث

پیش‌تر ذکر کردیم که مالیات بر ارث یک نوع مالیات مستقیم به شمار می‌رود و پرداخت آن بر اموال به جای مانده از متوفی واجب می‌شود.

پس از مرگ افراد ترکه و یا اموال منقول و اموال غیرمنقول به جا مانده از آن‌ها بین ورثه تقسیم می‌شود. این وراث مطابق با میزان سهم‌الارث و همچنین نوع و درجه خویشاوندی با فرد متوفی، باید در خصوص مالیات بر ارث اقدام کنند.

در صورتی که وراث این نوع مالیات را پرداخت نکنند، دیگر حق مالکیت بر اموال منقول و غیرمنقول ارث برده از فرد متوفی را ندارند و نمی‌توانند در آن مال دخل و تصرفی داشته باشند. گاهی وراث با پلمپ واحد روبه‌رو خواهند بود.

وکیل مالیات بر ارث دادسو در رابطه با پلمپ ملک ورثه‌ای اطلاعات کافی در اختیار شما قرار خواهد داد.

مالیات بر ارث خودرو

براساس قوانین سهم مالیات بر ارث خودرو معادل 2 درصد از ارزش و قیمت تعیین شده خودرو از طریق کارشناس صالح سازمان امور مالیاتی است.

البته باید بدانید که این مبلغ و درصد مربوط به طبقه اول وراث بوده و مطابق با قانون مالیات بر ارث خودرو برای دیگر طبقات به ترتیب دو و چهار برابر می‌شود.

مالیات بر ارث خودرو

مالیات بر ارث ملک مسکونی

در مورد مالیات بر ارث ملک در مرحله نخست باید ارزش ساختمان از طریق کمیسیون املاک سازمان امور مالیاتی به نرخ روز تعیین شود.

پس از آن برای هر یک از طبقات یک میزان مالیات مخصوص در نظر گرفته می‌شود؛ به عنوان مثال برای طبقه اول ورثه این مالیات به میزان 7.5 درصد از ارزش تعیین شده ملک به نرخ روز خواهد بود.

این مالیات به ترتیب برای وراث دیگر طبقات متفاوت می‌شود. به طوری که وراث طبقه دوم و سوم به ترتیب باید 2 و 4 برابر وراث طبقه اول مالیات پرداخت کنند.

مالیات بر ارث ملک تجاری

براساس قوانین جدید میزان مالیات بر ارث مغازه برای متوفیان بعد از سال 95 به میزان 3 درصد قیمت اعلام شده مغازه توسط کارشناس رسمی اداره مالیات است.

براساس این قوانین همچنین به میزان 3 درصد از قیمت اجناس داخل مغازه مشمول پرداخت مالیات خواهد بود.

مالیات بر ارث سپرده بانکی

مالیات بر ارث سپرده بانکی به میزان سه درصد از موجودی حساب بانکی متوفی است و البته این نرخ برای مؤسسات مالی و اعتباری به میزان 10% افزایش می‌یابد.

معافیت مالیات بر ارث

برای مالیات بر ارث مواردی در جهت معافیت از مالیات وجود دارد و معافیت مالیات بر ارث در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مربوط به سال 95 بازنگری شد. اکنون معافیت مالیات بر ارث در موارد زیر اعمال می‌شود:

  • اموال و دارایی شهدای انقلاب اسلامی که به وراث طبقات اول و دوم رسیده است
  • اثاث البیت محل زندگی متوفی. اثاث البیت یعنی وسایل ضروری برای زندگی
  • اموال و دارایی‌هایی وزارتخانه‌ها و مؤسسه‌ها و دستگاه‌های دولتی
  • وجوه بازنشستگی، وظیفه و پس‌انداز خدمت و مزایای پایان خدمت، بازخرید خدمت، اخراج، مرخصی‌های استحقاقی استفاده نشده و بیمه‌های اجتماعی، وجوه پرداختی از طریق مؤسسه‌های بیمه یا بیمه‌گذار و یا کارفرما اعم از انواع بیمه عمر و زندگی، خسارت فوت

عواقب فرار از مالیات بر ارث

پرداخت مالیات بر ارث بر هریک از وراث واجب و ضروری است و امتناع از پرداخت آن جریمه‌هایی در پی خواهد داشت.

اصلی‌ترین جریمه برای فرار از پرداخت این نوع مالیات، عدم انجام واگذاری دارایی و مالکیت آن به وارث خواهد بود. طبق قانون، تا زمانی که وارث، مالیات بر ارث را پرداخت نکرده باشد، نمی‌تواند مالک دارایی متوفی شود.

محاسبه مالیات بر ارث

محاسبه مالیات بر ارث به صورت زیر انجام می‌شود:

  • مطابق تبصره ۲ ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم، درصدهای ذکر شده در این ماده مربوط به ورثه طبقه اول است. در صورتی که وراث از طبقات دوم و سوم باشند، نرخ‌های مالیات به ترتیب دو و چهار برابر می‌شود.
  • براساس تبصره ۳ ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم، چنانچه متوفی و وراث هر دو از تبعه خارجی باشند، اموال و دارایی متوفی اگر در ایران واقع شده باشد، بر طبق مالیات بر ارث وراث طبقه اول محاسبه خواهد شد.
  • براساس تبصره ۴ ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم، در مواردی که وراث سهم‌ الارث خود را به افراد ثالث یا سایر وراث واگذار کنند، علاوه بر مالیات بر ارث، پرداخت مالیات طبق مقررات فصول نیز بر آن‌ها واجب خواهد شد.
  • براساس تبصره ۵ ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم، حقوق مربوط به قراردادهای اجاره به شرط تملیک با بانک‌ها و دیگر موسسه‌های مالی و اعتباری، نسبت به عرصه و اعیان املاک مطابق با نرخ معاملاتی در تاریخ ثبت واگذاری به نام وراث حساب می‌شود.
  • طبق ماده ۳۸ قانون مالیات‌های مستقیم، اموالی که بنا به نذر یا وصیت به وراث واگذار می‌شود به درصد مذکور در ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم و در صورتی که به غیر وارث منتقل شود ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد اتفاقی نیز خواهد شد.

اموال مشمول مالیات بر ارث

  1. سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و دیگر اوراق بهادار به غیر از موارد درج شده در بند ۲ همین ماده و سودهای مربوط به آن‌ها و همین‌طور سود سهام و سهم شراکت تا روز ثبت انتقال به نام وارث و یا پرداخت و تحویل به آن‌ها به میزان سه درصد.
  2. حق‌الامتیاز و دیگر اموال و حقوق مالی به اندازه ده درصد از ارزش آن به نرخ روز در تاریخ تحویل و یا ثبت واگذاری به نام وراث.
  3. مالیات انواع وسایط نقلیه موتوری، زمینی، دریایی و هوایی به اندازه دو درصد ارزش اعلام شده از طریق سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ ثبت واگذاری به نام وارث.
  4. مالیات املاک و حق انتقال محل یک و نیم برابر ارزش‌های ذکر شده در ماده ۵۹ قانون مالیات‌های مستقیم.
  5. مالیات مربوط به اموال و دارایی متعلق به متوفای ایرانی که در خارج از کشور اقامت داشته است پس از کسر مالیات بر ارث، به اندازه ده درصد ارزش ماترک

وکیل مالیات بر ارث

مراحل مربوط به انحصار وراثت و تقسیم ماترک متوفی بین وراث دارای پیچیدگی‌ها و مشکلاتی است که ممکن است وراث را با معضلاتی روبرو کند.

عدم آگاهی نسبت به فرایند ارث و میراث شاید حتی منجر به ضایع شدن حقوق برخی از وراث شود. توصیه می‌شود در صورتی که از روند قانونی میزان مالیات بر ارث آگاهی کافی ندارید حتماً با یک وکیل انحصار وراثت مشورت کنید.

وکلای پایه یک موسسه حقوقی دادسو با ارائه ارزشمندترین خدمات در خصوص ارث و میراث و همچنین موارد مربوط به مالیات بر ارث می‌توانند این مشکلات احتمالی را کاهش دهند و شما را در رسیدن به هدف مورد نظرتان یاری نمایند.

در صورتی که مایل به دریافت همکاری و همراهی کارشناسان و وکلای دادسو هستید، می‌توانید با این موسسه در ارتباط باشید و پرونده خود را به ایشان بسپارید.

کارشناسان دادسو به شما مشاوره رایگان ارائه می‌دهند و در نهایت شما را به وکیل مورد نظر مرتبط می‌سازند. در طول فرایند پرونده نیز کارشناس پشتیبان جزئیات کار را به شما گزارش می‌دهد.

سؤالات متداول

مالیات بر ارث خانه چقدر است؟

برای طبقه اول وراث معادل 7.5 درصد از ارزش ملک است.

آیا مالیات بر ارث برای همه وراث به یک میزان است؟

خیر، طبقه اول وراث کمترین میزان نرخ مالیات بر ارث و به ترتیب طبقات بعدی نرخ بیشتری را باید بپردازند.

اگر ورثه مالیات بر ارث را پرداخت نکنند، چه نتیجه‌ای دارد؟

تا زمانی که وراث مالیات بر ارث را پرداخت نکنند، صاحب دارایی متوفی نخواهند شد.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4.4/5 - (33 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

22 پاسخ

  1. ببخشید. مالیات بر ارث خودرو چانگان که از مادرم به من. خواهرم میرسه چقدره؟

    1. سلام، وقت بخیر
      میزان ۲ درصد از ارزش خودرو مالیات بر ارث حساب می شود.

  2. پدر من یک واحد تجاری در پاساژ مبیلاد نور داشت.
    چقدر مالیات بر ارث ملک تجاری حساب میشه برای من؟

    1. سلام، وقت بخیر
      میزان مالیات بر ارث املاک تجاری برای طبقه اول وراث ۳ درصد محاسبه می شود.

  3. میزان مالیات بر ارث سپرده بانکی که در بانک ملت به مبلغ ۴ میلیارد تومان است، چقدر است؟
    ما ورثه مادرم هستیم.
    ممنونم

  4. مرسی از خانم رحیمی بزرگوار. بسیار. عالی بنده را در زمینه مقدار مالیات بر ارث راهنمایی کردند

  5. میزان مالیات بر ارث برای طبقه اول برای ملک چند درصده؟

    1. سلام، وقت بخیر
      میزان مالیات ارث برای ملک طبقه اول ۷ و نیم درصد است.

  6. در مورد یک خانه سه میلیاردی که ورثه پردم هستم و کس دیگری نیست، مالیات بر ارث چقدر است؟

    1. سلام، وقت بخیر
      اگر ملک مسکونی باشد مالیات بر ارث ۷ و نیم درصد محاسبه می شود.

  7. سلام در صورتی که متوفی فقط یک ملک سکونی داشته و اموال دیگری نداشته و مجرد بوده و ان ملک به برادر و خواهر میرسد ایا براین ملک هم مالیات بر ارث تعلق میگرد و میزان ان چقدر أست ؟

  8. سلام وقتتون بخیر. مالیات بر ارث ملک یا خانه مسکونی چقدر میباشد؟

    1. سلام، وقت بخیر
      تعیین میزان مالیات بر ارث به عهده کارشناس است.

  9. سلام ارادت سوال بنده اینه که متوفی درخواست ۱/۳ از اموال خود را وقف کرده آیا به این اموال (وقفی) در آینده نزدیک با فروش آن وقف صورت می گیرد مالیات بر ارث تعلق می گیرد .اگر نمی گیرد چگونه اقدام نمایید. سپاس از شما

  10. آیا مالیات بر ارث برای همه وراث به یک میزان است؟

    خیر، طبقه اول وراث بیشترین نرخ مالیات بر ارث و به ترتیب طبقات بعدی نرخ کمتری را باید بپردازند

    “فکر کنم جواب برعکس باشد..طبقه اول کمترین مقدار رامی پردازند”

    1. سلام، وقت بخیر
      بله کلمه بیشترین اشتباه تایپ شده بوده. تصحیح شد.
      ممنون از اینکه اطلاع دادید. 🙂

  11. سلام وکیل برای مزایده مال موروثی چطور. پرداخت میشود درصدی ویا تعیین مبلغ
    چه درصدی از. ترکه دربافتی باید به این وکیل پرداخت کرد

    1. سلام، وقت بخیر
      برای اطلاعات بیش‌تر با کارشناسان حقوقی دادسو در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *