مجازات هک کردن گوشی موبایل چیست؟

مجازات هک گوشی
مجازات هک گوشی موبایل از چه زمانی تایید شده است؟ هر میزان که علم و تکنولوژی پیشرفت می‌کند، شاهد این موضوع هستیم که افراد، بسیاری از اطلاعات شخصی و مهم خود را بر روی گوشی‌های موبایل هوشمندی که دارند، ذخیره می‌کنند. این امر مزایای بسیاری دارد، اما افرادی نیز هستند که قصد سوء استفاده را داشته و اقدام به هک گوشی موبایل دیگران می‌کنند. هک کردن گوشی یکی از جرایم رایانه‌ای به شمار می‌آید که در قانون کشور ما نیز عنوان شده است. با توجه به این موضوع ما در موسسه حقوقی دادسو می‌خواهیم مطالبی کاربردی را در رابطه با مجازات هک گوشی برای شما بیان کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که برای کسب اطلاعاتی جامع در این مورد تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

جرم هک گوشی

وقتی‌که کسی به تلفن همراه شخص دیگری نفوذ کرده و به اطلاعات او دسترسی پیدا کند، چه به قصد کنجکاوی این‌کار را انجام داده باشد و چه به قصد اخاذی اقدام به انجام این‌کار کرده باشد، طبق قانونی که در سال 1388 به تصویب نمایندگان مجلس رسیده، مرتکب جرم شده است.

چه مواردی نشان دهنده هک شدن گوشی موبایل است؟

معمولا هکرها به قصد دسترسی به مواردی هم‌چون رمزها، اطلاعات کارت بانکی و … دست به انجام چنین کاری می‌زنند. به‌طور کلی بسیاری از هکرها به نحوی اقدام به هک گوشی موبایل افراد می‌کنند که معمولا نشانه‌ای از خود برجای نمی‌گذارند. اما در عین حال برخی از مواقع نیز مواردی هستند که نشان دهنده هک شدن گوشی موبایل هستند. از این رو در ادامه به چند مورد از رایج‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.
  • تغییر برخی از اطلاعات در گوشی موبایل
  • تغییر رمزهای ذخیره شده در گوشی
  • حذف و یا جابجا شدن برخی از اطلاعات درون گوشی موبایل
  • ایجاد تغییراتی در منو و یا رابط کاربری موبایل
  • خاموش شدن مداوم و بی علت گوشی موبایل
  • گرم شدن بیش از حد و بی سابقه گوشی موبایل
  • دریافت برخی از پیامک‌های شامل کدهای اطلاعاتی و امنیتی نامشخص

مجازات هک گوشی چیست؟

هک کردن گوشی دیگران هم‌چون دزدی و یا انتشار اسکرین شات، کاری غیر قانونی محسوب می‌شود و عملا این‌طور است که فردی بدون اجازه وارد گوشی موبایل یک شخص دیگر می‌شود تا به اطلاعات او دسترسی پیدا کرده و در بسیاری از مواقع اقدام به سوء استفاده و اخاذی از او کند. با این حال اگر بتوانید از طریق مراجع قضایی این موضوع را پیگیری کرده و ثابت کنید که گوشی شما را فرد دیگری هک کرده است، مجازات‌هایی در انتظار هکر خواهد بود که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.
  • یکی از مجازات‌ هک گوشی موبایل که در انتظار هکرهای گوشی موبایل خواهد بود، تعیین 100 روز تا یک سال حبس برای آن‌ها است.
  • جریمه نقدی 500 هزار تا 4 میلیون تومانی برای هکرهایی که جرم آن‌ها هک گوشی موبایل می‌باشد، در نظر گرفته شده است.
  • گاهی اوقات نیز ممکن است متناسب با میزان خسارت وارد شده به شخصی که گوشی موبایل او هک شده است، برای هکر هم جریمه نقدی و هم حبس در نظر گرفته شود.
  • اگر هکر اقدام به هک گوشی‌های دولتی کند، مجازات او می‌تواند حبس ابد باشد.
[su_label type=”warning”]در عین حال باید در نظر داشته باشید که اگر فرد یا افرادی اقدام به تبلیغ و آموزش هک گوشی موبایل در فضای مجازی کنند، این مورد نیز با مجازات همراه خواهد بود و معمولا حداکثر مجازات برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.[/su_label]

چگونه می‌توانیم از هک شدن گوشی موبایل خود در امان باشیم؟

این روزها گوشی موبایل به واقع پرکاربردترین وسیله‌ای است که اکثر افراد از آن استفاده می‌کنند و بسیاری از اطلاعات خود را نیز در آن ذخیره خواهند کرد. با توجه به این موضوع هکرها برای این‌که به اطلاعات گوشی موبایل افراد مختلف دسترسی داشته باشند و بتوانند از آن‌ها سوء استفاده کنند، اقدام به هک گوشی این افراد خواهند کرد. اما اگر مواردی که در زیر به آن‌ها اشاره شده است را رعایت کنید، می‌توانید از هک شدن گوشی موبایل خود در امان باشید.
  • زمانی‌که در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی با تغییرات ناگهانی هم‌چون ارسال و دریافت پیام‌هایی که از آن‌ها خبر نداشته‌اید و یا اشتراک گذاری عکسی که از آن مطلع نبوده‌اید، رو به رو شدید؛ توصیه می‌کنیم که هر چه سریع‌تر اقدام به تغییر رمز عبور خود کنید.
  • وقتی‌که می‌خواهید برای حساب کاربری خود رمزی را انتخاب کنید، دقت داشته باشید که رمزی که قرار است برای وارد شدن به آن بگذارید، پیچیدگی بیشتری داشته و تا جای امکان شامل اعداد، نمادها و حروف‌های بزرگ و کوچک باشد.
  • همواره توصیه می‌شود که در فواصل زمانی کم، رمز حساب‌های کاربری خود را تغییر دهید.
  • اگر در فضای مجازی و به‌طور کلی اینترنت، با لینک‌های نامعتبر و مشکوک مواجه شدید، به هیچ عنوان بر روی آن‌ها کلیک نکنید.
  • اگر فایلی برای شما ارسال شد و چیز مشکوکی در مورد آن وجود داشت، هرگز آن‌را باز نکنید.
  • حتما مواظب باشید که در فضای مجازی فریب تبلیغات و آگهی‌های مشکوک را نخورید.
  • سعی کنید که حتی‌الامکان برای استفاده از فضاهای مجازی مختلف از یک رمز عبور یکسان استفاده نکنید تا امنیت تمام اطلاعات و حساب‌های کاربری شما به خطر نیفتد.
  • اگر در برنامه‌ای امکان استفاده از احراز هویت 2 مرحله‌ای وجود داشت، حتما از آن استفاده کنید.
  • تا جایی‌که ممکن است از برنامه‌هایی هم‌چون آنفالویاب‌ها استفاده نکنید تا امنیت گوشی موبایل شما به خطر نیفتد.
چگونه می‌توانیم از هک شدن گوشی موبایل خود در امان باشیم ؟
چگونه می‌توانیم از هک شدن گوشی موبایل خود در امان باشیم ؟

چگونه می‌توان دسترسی هکر را به گوشی موبایل خود قطع کنیم ؟

زمانی‌که گوشی موبایل ما هک می‌شود عملا کاری به جز تماس با مراجع قضایی نمی‌توانیم انجام دهیم. در این حالت پلیس فتا وارد عمل شده و شاید بتواند که ارتباط هکر با گوشی موبایل ما را قطع کند. اما در عین حال ممکن است پلیس فتا نیز نتواند سریعا این ارتباط را قطع کند، در این حالت بهتر است که هر چه سریع‌تر کل اطلاعات گوشی موبایل خود را پاک کنیم تا از این طریق دسترسی هکر به گوشی موبایل ما قطع شود. شایان به ذکر است که در این مواقع نیز می‌توانید از یک وکیل متخصص و حرفه‌ای در امور مربوط به جرایم رایانه‌ای کمک بگیرید تا سبب جلوگیری از دسترسی هکر به گوشی موبایل شما شده یا در عین حال بتواند با پیگیری‌های لازم هکر را پیدا کرده و به مراجع قضایی تحویل دهد تا با حداکثر مجازات هک گوشی رو به رو شود. سوالات متداول: [su_accordion][su_spoiler title=”مجازات هک گوشی چیست ؟” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” anchor_in_url=”no” class=””]هک کردن گوشی در قانون ایران نیز با مجازات‌هایی هم‌چون حبس و جریمه نقدی همراه است که به‌طور کامل در مطالب ذکر شده در مورد آن‌ها صحبت شد.[/su_spoiler] [su_spoiler title=”چگونه می‌توان فهمید که گوشی موبایل ما هک شده است؟” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” anchor_in_url=”no” class=””]موارد بسیاری هم‌چون تغییر رمز حساب‌های کاربری، گرم شدن بیش از حد و بی سابقه گوشی، دریافت پیامک‌هایی مشکوک و … که در مطالب بالا نیز به‌طور کامل به آن‌ها اشاره شده است، نشان دهنده هک شدن گوشی موبایل شما خواهد بود.[/su_spoiler] [su_spoiler title=”چگونه از هک شدن گوشی موبایل خود جلوگیری کنیم؟” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” anchor_in_url=”no” class=””]بهتر است مواردی هم‌چون تغییر رمز حساب‌های کاربری در فواصل زمانی کم و با پیچیدگی بیشتر، استفاده از احراز هویت 2 مرحله‌ای و … را که به‌طور کامل در مطالب بالا نیز ذکر شده‌اند را مد نظر قرار دهید.[/su_spoiler][/su_accordion]
3.9/5 - (15 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

5 پاسخ

  1. سلام بخدا دوماه چندتا گوشی عوض کردم ومرتب مجددد حک میکنن گوشی وخط منه بقدری خسته شدم که دیگه نمیخوام ازموبایل استفاده کنم

  2. بایدبه سزای اعمالشان برسندوشدیدترین وبالاترین مجازاتهابرایشان درنظرگرفته شود

  3. معاونت در جرم هک گوشی موبایل دولتی و اماکن حفاظت شده در قانون مسکوت است مثلا اگر کسی گوشی خود را در اختیار شخص هکری با علم و اطلاع قرار دهد تا گوشی دولتی و دوربین هایه امنیتی را هک کند علی الظاهر قانونگذار مجازاتی برای معاونت در جرم در نظر نگرفته است

  4. برای شکایت از هک گوشی باید وکیل گرفت. من پارسال خودم پیگیری کردم چ.ن بلد نبودم کلا همه چی خراب شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *