راهنمای مراحل انحصار وراثت ملک

مراحل انحصار وراثت ملک

اگر فردی که فوت کرده دارای ملک یا زمین باشد، این زمین یا ملک به بستگان او به ارث خواهد رسید. در صورتی که ملک یا زمین متوفی سند داشته باشد و متوفی به طور قانونی به عنوان مالک خانه یا زمین شناخته شود، ملک یا زمین بین بستگان متوفی مطابق طبقات انحصار وراثت تقسیم خواهد شد.

در این مطلب، دادسو به مراحل انحصار وراثت ملک متوفی و مدارک مورد نیاز برای آن پرداخته است. اگر سوالی درباره نحوه تقسیم اموال متوفی و انحصار وراثت ملک دارید با وکلای موسسه حقوقی دادسو از طریق واتساپ تماس بگیرید.

مراحل انحصار وراثت ملک

برای انحصار وراثت ملک یا زمین متوفی باید وضعیت تمام اموال منقول و اموال غیرمنقول او مشخص شده باشد؛ بنابراین برای انحصار وراثت ملک یا زمینی که متعلق به متوفی است باید مراحل انحصار وراثت را انجام دهید و انتقال سند بدون انحصار وراثت امکان پذیر نیست.

در مرحله اول لازم است که لیست اموال و تعداد وارثان متوفی مشخص شود. سپس یکی از وارثان برای دریافت گواهی فوت به ثبت احوال محل زندگی متوفی مراجعه کند. در مرحله بعد، وکیل انحصار وراثت یا یکی از وراث باید به شورای حل اختلاف آخرین محل زندگی متوفی مراجعه کرده و گواهی انحصار وراثت ملک و سایر اموال او را دریافت کند.

برای مرحله بعدی باید مراجعه به اداره مالیاتی آخرین محل زندگی متوفی و پرداخت مالیات اموال به جا مانده را انجام دهید. سپس برگه پرداخت مالیات، گواهی انحصار وراثت و استشهاد دفتر ثبت اسناد رسمی برای تایید وراث را به دادگاه ارائه کنید، تا انحصار وراثت و تقسیم اموال و ملک و زمین متوفی انجام شود.

مدارک مورد نیاز انحصار وراثت ملک

برای انجام انحصار وراثت باید مدارک انحصار وراثت را که در ادامه ارائه شده است را آماده کنید.

  • شناسنامه و کارت ملی همه وراث متوفی
  • گواهی فوت متوفی
  • استشهادیه انحصار وراثت
  • عقدنامه متوفی (در صورت متاهل بودن او)
  • سند رسمی یا قولنامه ملک یا زمین
  • وصیت‌نامه متوفی

اگر متوفی ملک یا زمینی را در زمان حیاتش به فردی بخشیده باشد یا فروخته باشد، در مراحل انحصار وراثت ملک سایر وراث نمی‌توانند درباره دریافت آن ملک یا مبلغی به ازای مال فروخته شده یا بخشیده شده ادعایی داشته باشند و سند آن را برای انحصار وراثت ارائه کنند.

همچنین در صورتی که متوفی یکی از فرزندانش را از ارث محروم کرده باشد، فرد مورد نظر از ملک یا زمینی که از متوفی باقی‌مانده ارث نخواهد برد و این اموال هم مانند بقیه دارایی‌های متوفی بین سایر وارثان او تقسیم می‌شود. برای آشنایی بیش‌تر پیشنهاد می‌کنیم مقالات “انحصار وراثت املاک قولنامه‌ای” و “تقسیم ارث بدون سند” را مطالعه کنید.

برای انحصار وراثت ملک متوفی باید مالیات را طبق قانون مالیات بر ارث املاک اداری، تجاری یا مسکونی بپردازید.

مدارک مورد نیاز انحصار وراثت ملک

نمونه دادخواست انحصار وراثت ملک

جهت تقسیم اموال متوفی بین وراث لازم است که دادخواست انحصار وراثت ملک را آماده کنید. در ادامه یک نمونه دادخواست انحصار وراثت ملک توسط دادسو ارائه شده است.

خواهان: نام، نام خانوادگی، شماره ملی، آدرس

خواندگان: نام، نام خانوادگی، شماره ملی، آدرس

نوع خواسته: تقاضای انحصار وراثت ملک

متن دادخواست

احتراماً به استحضار می‌رساند:

شادروان …………… (پدر/ مادر این‌جانب) فرزند ……… به شماره شناسنامه ………… متولد سال ……… صادره از ………… در تاریخ …………… به علت …… در منزل/ بیمارستان مرحوم گردیده‌اند. متوفی پیرو دین …… و مذهب ……… بوده‌اند و دارای چهار فرزند فرزند به نام‌های ………. و……….. و………. و……..هستند.

این‌جانب…….. به عنوان نماینده سایر وراث متوفی درخواست رسیدگی به انحصار وراثت ملک به نشانی……… و به شماره سند …….. را دارم.

با کمال تشکر و احترام

جمع‌بندی

برای انحصار وراثت ملک باید سند یا قولنامه ملک را به دادگاه ارائه کنید تا وضعیت ملک و مالکان آن مشخص شود. البته دقت کنید فروش ملک قولنامه‌ای متوفی با مشکلاتی همراه است بنابراین بهتر است قبل از انحصار وراثت سند رسمی آن دریافت شود. اگر متوفی تنها وارث ملک باشد، ملک بین وراث او تقسیم خواهد شد؛ اما در صورتی که ملک صاحب دیگری هم داشته باشد ابتدا حق او پرداخت می‌شود، سپس مابقی ملک بین وراث تقسیم خواهد شد.

با توجه به اینکه پرونده‌های انحصار وراثت ملک معمولاً دچار پیچیدگی هستند و وراث برای تقسیم ملک یا زمین باقی‌مانده از متوفی اختلاف نظر دارند، حضور یک وکیل حاذق پایه یک دادگستری می‌تواند کارگشای پرونده باشد.

برای انحصار وراثت ملک می‌توانید از وکیل انحصار وراثت کمک بگیرید. همچنین در صورتی که خارج از کشور زندگی میکنید می‌توانید با وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور مشورت کنید. وکلای موسسه دادسو با مراحل انحصار وراثت و قوانین انحصار وراثت ملک آشنایی کامل دارند و پرونده‌های موفق زیادی را در این زمینه به نتیجه رسانده‌اند.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه پرونده های ملکی پاسخ داده شده است.

سوالات متداول

  1. آیا ارائه سند برای انحصار وراثت ملک لازم است؟

سند رسمی ملک باید به عنوان یکی از مدارک انحصار وراثت ملک به دادگاه ارائه شود.

  1. آیا امکان انحصار وراثت ملک بدون سند وجود دارد؟

برای انحصار وراثت املاک بدون سند رسمی ارائه قولنامه ملک ضروری است.

  1. برای انحصار وراثت ملک نیاز است که مدارک وراث ارائه شود؟

برای تعیین سهم هر کدام از وراث لازم است که نسبت آن‌ها با متوفی مشخص شود؛ بنابراین مدارک هویتی تمام وراث و نسبت آن‌ها با متوفی باید به دادگاه ارائه شود.

4.3/5 - (18 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.
6 پاسخ
  1. سلام اگر وراث بخواهند ارث به خواهر و برادر یکسان برسد چه کاری باید انجام بدهند؟ ممنون

    1. سلام، وقت بخیر
      انحصار وراثت بر اساس قانون انجام می شود. برادران خودشان می توانند ارث را به خواهران ببخشند.

  2. سلام.ایا فقط داشتن کارت ملی و شناسنامه کفایت میکنه و یا باید خود وارث هم در محضر برای انحصار وراثت حضور داشته باشد؟
    ۲ من خواهرم فوت کرده آیا سهم ارث دارد؟ایا سهم ارثش به فرزندش میرسد؟

    1. سلام، وقت بخیر
      حضور همه وراث برای انحصار وراثت الزامی نیست.
      در صورتی که خواهر شما زودتر از شخصی که از او ارث می‌برند فوت کرده باشند، خیر به فرزندان ایشان ارث تعلق نمی گیرد.

  3. با درود و خسته نباشید.
    اگر یکی از وراث که در آپارتمان متعلق به متوفی ساکن است و سند ملک را در دست دارد ، از انجام انحصار وراثت خودداری کند، سایر وراث چه دعوی قانونی علیه وی خواهند داشت؟ ممنون از جوابگویی شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *