مراحل رسیدگی به انحصار وراثت در شورای حل اختلاف

انحصار وراثت در شورای حل اختلاف

در این مقاله قرار است درباره جزئیات انحصار وراثت در شورای حل اختلاف بیشتر توضیح دهیم. انحصار وراثت مراحل متعددی دارد که اولین مرحله آن صدور گواهی فوت متوفی است که ثبت احوال به صورت الکترونیکی آن را ثبت می‌کند و شناسنامه متوفی باطل می‌شود.

بعد از این نوبت به مراجعه به شورای حل اختلاف و دادن دادخواست انحصار وراثت است. بعد باید به همراه فرم دریافتی از شورای حل اختلاف به دفتر ثبت اسناد مراجعه کرد تا صحت وراث توسط دو شخص دیگر تائید شود. مرحله بعد مراجعه به اداره مالیات برای مشخص شدن مالیات بر ارث است.

در نهایت با همه مدارک جمع آوری شده به دادگاه برای صدور گواهی انحصار وراثت مراجعه می‌کنیم.

مراحل انحصار وراثت در شورای حل اختلاف

انحصار وراثت از امور حقوقی می‌باشد و رسیدگی به امور حقوقی در مراجع قضایی انجام می‌گیرد. مرجع قضایی که در این بازه مسئولیت رسیدگی به دادخواست انحصار وراثت را دارد شورای حل اختلاف است.

همانطور که گفتیم وراث متوفی یا وکیل‌شان باید بعد از دریافت گواهی فوت به شورای حل اختلاف آخرین شهری که محل زندگی متوفی بوده، مراجعه کنند. در این مرحله باید فرم دادخواست را تکمیل و به همراه مدارک شناسایی وراث، گواهی فوت متوفی، عقدنامه و وصیت نامه متوفی به شورا تحویل دهند.

طبق ماده ۲۰ قانون آیین دادرسی مدنی:

دعاوی راجع به ترکه متوفی اگر چه خواسته، دین و یا مربوط به وصایای متوفی باشد تا زمانی که ترکه تقسیم نشده در دادگاه محلی اقامه می‌شود که اخرین اقامتگاه متوفی در ایران، آن محل بوده و اگر اخرین اقامتگاه متوفی معلوم نباشد، رسیدگی به دعاوی یاد شده در صلاحیت دادگاهی است که اخرین محل سکونت متوفی در ایران، در حوزه آن بوده است.

نمونه دادخواست انحصار وراثت در شورای حل اختلاف

خواهان: خانم/آقا …………… فرزند …………به کدملی…………………به نشانی …………….

خوانده: بقیه وراث در صورت موجود بودن

وکیل: ……………… وکیل پایه یک دادگستری

خواسته: تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت

دلایل و منضمات:

  1. گواهی فوت متوفی
  2.  استشهادیه تنظیمی در دفتر اسناد رسمی
  3.  تصویر مصدق شناسنامه وراث

شرح خواسته: ریاست محترم شورای حل اختلاف شماره………….

با سلام

احتراما اینجانب بوکالت از خواهان مطالب ذیل را در تشریح دادخواست تقدیمی به استحضار می‌رساند.

شادروان خانم/آقا……. فرزند……. به شماره شناسنامه……. صادره از……در تاریخ…………. در …………….. مطابق گواهی فوت صادره به شماره ….. فوت گردیده اند. متوفی پیرو دین اسلام و مذهب شیعه بوده‌اند و ورثه حین الفوت ایشان عبارتند از:

خانم/آقا ……….. فرزند……… به کدملی …………. به شماره شناسنامه ………..متولد ….. (دختر/پسر متوفی) می‌باشند و نامبرده ورثه دیگری ندارد. لذا تقاضای رسیدگی و صدور گواهی انحصار وراثت مورد استدعاست.

مدارک مورد نیاز برای انحصار وراثت

مدارک مورد نیاز برای انحصار وراثت در شورای حل اختلاف به شرح زیر است:

  • مدارک شناسایی وراث یا افراد ذینفع در انحصار وراثت شامل شناسنامه و کارت ملی
  • شناسنامه همسر متوفی به همراه عقدنامه یا طلاق نامه
  • استشهادیه تائید وراث که در دفتر اسناد تنظیم شده
  • رسید گواهی مالیاتی
  • وصیت نامه متوفی

مدت زمان صدور گواهی انحصار وراثت

در صورتی که اموال متوفی ارزشی کمتر از پنجاه میلیون تومان داشته باشد شورا بدون چاپ آگهی در روزنامه کثیر الاانتشار بقیه مراحل را پیش می‌برد. اگر ارزش اموال بیشتر از پنجاهمیلیون تومان باشد آگهی به هزینه وراث چاپ می‌شود. بسته به میزان اموال، تعداد وراث، داشتن وکیل برای انجام امور مدت زمان صدور گواهی انحصار وراثت متفاوت است.

هزینه انحصار وراثت

هزینه انحصار وراثت در شورای حل اختلاف برای ثبت دادخواست و تحویل مدارک حدود 150 تا 300 هزار تومان می‌شود. ولی اگر وکیل داشته باشید یا انحصار وراثت‌تان به صوت نامحدود باشد شامل هزینه‌های دیگر نیز می‌شود.

در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتر در زمینه انحصار وراثت در شورای حل اختلاف دارید با مشاوران حقوقی دادسو تماس بگیرید تا به صورت رایگان مشاوره دریافت کنید و یا به صفحه وکیل انحصار وراثت مراجعه کنید.

سوالات متداول

آیا حضور همه وراث برای انحصار وراثت الزامی است؟

خیر؛ هر یک از وراث به تنهایی می‌توانند برای حصر ورثه اقدام کنند و حضور همه وراث الزامی نیست.

اولین قدم برای انحصار وراثت چیست؟

قبل از هرچیز وراث باید برای دریافت گواهی فوت متوفی اقدام کنند.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4.2/5 - (44 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

22 پاسخ

  1. سلام ببخشید من موقع مراحل انحصار وراثت وصیتنامه نبردم روزنامه هم زدیم الان وصیتنامه دیگه معتبر نیست؟

  2. سلام زنی که همسرش فوت کند زمین مسکونی و کشاورزی به اون زن تعلق میگیره؟

    1. سلام، وقت بخیر
      اموال متوفی بین وراث تقسیم می شود که همسر نیز یکی از وراث محسوب می شود.

  3. با عرض سلام به شما
    من در خارج از کشور زندگی می‌کنم و مادرم چند ماه پیش فوت کردنند و پدرم حدودا ۲۰ سال پیش فوت کردند دو ملک مسکونی به ارث مانده ااست سه برادر و دو خواهر دارم و متاسفانه صداقت ،درستکاری و عدالت بیت اعضای خانواده از بین رفته آست من چگونه می‌توانم از حق و حقوق خود محافظت کنم که آنها ای دو ملک را بدون در میان گذاشتن با من بفروش برسانند من به آنها وکالت کاری و اداری برای انحصار وارثت دادم آیا آنها می‌توانند این املاک به صورت پنهانی بفروشند در بعضی از سایتهای وکلا متن های دیدم که تبلیغ می کنند که می‌توانم انحصار واثت برای شما بگیرم حتی اگر وارثت در خارج باشد و با شما همکاری نکند آیا این واقعیت دارد؟ ممنون از راهنماییم وقت شما

    1. سلام، وقت بخیر
      این که بتوانند ملک را بفروشند، به نوع وکالتی که به آنها داده اید بستگی دارد.
      بله شما می توانید به وکیل متخصص انحصار وراثت دادسو وکالت دهید و بدون اینکه نیاز باشد در ایران حضور یابید تمام مراحل انحصار وراثت را به جای شما انجام دهد. برای راهنمایی بیشتر با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

  4. سلام خسته نباشید من ۸ ماه کارامو دست وکیل سپردم گواهی انحصار وراث گرفتم برای خونه پدریم شکایت کردم مدرکم داریم ولی تو این ۸ ماه هنو هیچ خبری نشده یبارم دادگاهی نشدن بنظرتون عادیه باید چیکار کرد

    1. سلام، وقت بخیر
      هر پرونده پیچیدگی های خود را دارد و نمی‌توان بدون اطلاع از پرونده نظر داد. اما دادسو کل مراحل انحصار وراثت را نهایتا تا ۹۰ روز انجام می‌دهد.

  5. سلام بنده تمامی کارهای حصر وراثت را انجام دادم در شعبه ۴حل اختلاف شهریار بعد از اتمام کار شورا فرمودند یک پیامک تا ۳دیماه برای شما ارسال میگردد اما الان مدتها گذشته و خبری نیست

  6. سلام
    اگر متوفی چند همسر و از هر همسر فرزندانی داشته باشند و فرزندان همسر اول نخواهند دیگر فرزندان متوجه انحصار ورثه بشوند از چه طریق باید مطلع شد

    1. سلام، وقت بخیر
      خودتان باید برای انحصار وراثت اقدام کنید.

  7. سلام من امروز برام پیام اومده که باید برم شورای حل اختلاف چه مدارکی لازمه

    1. سلام، وقت بخیر
      با کارشناسان حقوقی تماس بگیرید تا شما رو راهنمایی کنند.

  8. سلام
    من مدارک رو از طریق دفتر قضایی ارسال کردم
    برای ۱۵ مرداد وقت نظارت دفتر دادن
    یعنی چی؟
    ل

    1. سلام، وقت بخیر
      یعنی در تاریخ مشخص شده رای صادر می شود.

      1. سلام میبخشید حضور ورثه در روز رسیدگی درشورای حل اختلاف ضروری است.

          1. سلام اگر متوفی جوان باشد برایه والدن همین مراحل تی شود یا فرق میکنه

          2. سلام، وقت بخیر
            مراحل انحصار وراثت به طول کامل باید طی شود.

  9. سلام یه سوال داشتم من وکالت از طرف برادرام وخواهرم داشتم که برای انحصار وراثت مادرم که تا یه مرحله پیش رفتم که به مرحله روزنامه شدن رسیده بود واسه مشکلاتی که واسم پیش آمد نتونستم برم دنبال کامل کردن پرونده. تو این مدت مدارکی که دستم داشتم گمشده. می‌خواستم ببینم از نوع باید شروع کنم

  10. فکر کنم وکیل داشته بشای خلی بهتر هستش. من دو بار رفتم و واقعا دردسره.

    1. سلام
      وقت بخیر
      درست می فرمایید. ممنون از مشارکت شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *