مستثنیات دین در پرداخت مهریه

مستثنیات دین چیست؟

مستثنیات دین در مهریه چیست؟ در این مقاله مفهوم مستثنیات دین و مستثنیات دین در پرداخت مهریه را به صورت کاملا حقوقی و شفاف بررسی می‌کنیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا توضیح دهیم چه اموالی شامل مستثنیات دین هستند و زن از چه اموالی نمی تواند مهریه‌اش را بردارد؟

مستثنیات دین چیست؟

وقتی شخصی موظف به پرداخت مالی به شخص دیگر می‌شود باید آن را بپردازد. در واقع منظورمان از موظف، محکوم است. یعنی اگر شخصی محکوم به پرداخت مال یا وجه‌نقد می‌شود بر طبق قانون و بسته به شرایط مختلف باید آن را پرداخت کند.

در صورتی که شخص بدهکار از پرداخت بدهی خودش سرباز زند، شخص طلبکار می‌تواند از اموال شخصی ایشان برای پرداخت بدهی خود مطالبه کند. برای مثال ازخانه ،ملک، ماشین و یا هر دارایی دیگر شخص بدهکار!

ولی محدودیت‌هایی در پرداخت بدهی از اموال شخصی وجود دارد که به آن مستثنیات دین می‌گویند. برای مثال از اموال یا دارایی‌هایی که گذران زندگی شخص یا اسباب معاش ایشان است نمی‌توان به عنوان بدهی استفاده کرد.

باورهای اشتباه درباره مهریه

یکی از باورهای اشتباه در پرداخت مهریه این است که مردم فکر می‌کنند تا زمانی که اقدامی برای طلاق انجام نداده‌اند خانم نمی‌تواند درخواستی برای پرداخت مهریه داشته باشد. بهتر است بدانید بسته به عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بودن مهریه، خانم در هر زمان بعد از جاری شدن صیغه ازدواج می‌تواند مهریه‌ش را مطالبه کند.

مستثنیات دین چیست؟

مهریه در هر زمانی به خانم تعلق می‌گیرد و فقط زمانی که خانم خودش به صورت رسمی مهریه‌ش را ببخشد نیاز به پرداخت آن نیست. سوالات زیادی در این زمینه از ما می‌پرسند که اگر خیانتی صورت گرفته باشد یا اگر خانم به صورت شفاهی بگوید مهریه را نمی‌خواهم آیا مهریه به ایشان تعلق می‌گیرد؟ باید بگوییم که بله! تحت هر شرایطی خانم می‌تواند خواستار مهریه باشد.

از باورهای غلط دیگر می‌توانیم به قانون 110 سکه اشاره کنیم. اینکه مهریه هر چقدر باید فقط 110 سکه آن قابل مطالبه است. ولی باید بگوییم که مهریه به هر تعدادی که باشد خانم می‌تواند مطالبه کند.

ترک منزل توسط خانم  و تاثیر بر روی مهریه

بعضی از موکلان که در پروسه طلاق هستند فکر می‌کنند که خانمی که منزل را ترک کرده پس مهریه به ایشان تعلق نمی‌گیرد. ولی بهتر است بدانید اگر خانم بدون رضایت همسرش منزل را ترک کند به دلیل عدم تمکین نفقه‌شان قطع می‌شود و مهریه به قوت خود باقی می‌ماند.

خانم هایی که درحال اقدام برای دریافت مهریه‌شان هستند فکر می‌کنند که منزلی که آقا سکونت دارد یا خودرویی که وسیله کار ایشان است را می‌توانند برای مهریه توقیف کنند ولی باید بدانید که این موارد مستثنیات دین محسوب می‌شوند و قابل توقیف نیستند.

مشکلاتی که در پرداخت مهریه از جانب آقا وجود دارد

از زمان بعد از ازدواج آقا موظف به پرداخت مهریه است. اگر مردی که بدهکار است و موظف به پرداخت مهریه می‌باشد در طی معاملات صوری اموال خود را به نام شخص دیگر بزند، این معامله باطل بوده و  اموال قابل توقیف هستند.

یعنی آقا اگر توانایی پرداخت را داشته باشد و به قصد فرار از دین کارهایی انجام دهد مجرم محسوب شده و حتی ممکن است به زندان محکوم شود.

یکی دیگر از مشکلات این است که زن از اموال دقیق مرد اطلاعی ندارد و وقتی قرار است که برای اجرا گذاشتن مهریه لیست اموال مرد را هم به دادگاه ارائه دهد، اموال دقیق را نمی‌داند.

در این مرحله باید خانم با در خواستی که به دادگاه می‌دهد خواستار استعلام اموال دقیق آقا باشد. که دادگاه با کارشناسی و بررسی حساب‌های بانکی و گردش‌های مالی آقا می‌تواند استعلام اموال را بگیرد.

بخشش مهریه در ازای حق طلاق بیشتر بخوانید: بخشش مهریه در ازای حق طلاق

مستثنیات دین در پرداخت مهریه

از زمان جاری شدن صیغه ازدواج، مهریه حق خانم محسوب می‌شود و در هر زمان می‌تواند آن را مطالبه کند. ولی بهتر است بدانید که محدودیتی در پرداخت مهریه وجود دارد که به آن مستثنیات دین می‌گویند. به این معنا که خانم نمی‌تواند هر اموالی که آقا  دارد را برای مهریه توقیف کند.

برای مثال اگر مهریه خانم 124 سکه بهار آزادی باشد و آقا مالک دو دستگاه آپارتمان و و دو خودرو به هر ارزشی باشد، خانم می‌تواند مهریه خود را اجرا بگذارد و یکی از آپارتمان ها و خودروهای آقا را برای مهریه‌ش توقیف کند.

اگر ارزش مهریه خانم بیشتر از یک خانه و ماشین باشد، خانم دیگر نمی‌تواند آن منزلی که آقا در آن سکونت دارد را توقیف کند و آن آپارتمان جزء مستثنیات دین محسوب می‌شود. ما به التفاوت، بسته به نظر قاضی و دادگاه قسط بندی می‌شود.

چه اموالی مستثنیات دین محسوب می‌شود؟

اموالی که جزء مستثنیات دین محسوب می‌شوند به شرح زیر هستند:

  • منزلی که آقا در آن سکونت دارد. برای مثال اگر آقا بیشتر از یک منزل داشته باشند دو یا سه آپارتمان خانم می‌تواند همه آن‌ها را توقیف کند و آن منزلی که  برای سکونت آقا است مستثنیات دین محسوب می‌شود.
  • اسباب و لوازم منزلی که برای امرار معاش آقا ضروری هستند را خانم نمی‌تواند توقیف کند.
  • مبلغی که به عنوان اجاره  به صاحب خانه پرداخت می‌شود در صورتی که توقیفش موجب عسر و حرج شود مستثنیات محسوب می‌شود.
  • اسباب و دستگاه‌هایی که برای کسب و کار اقا هستند و آقا خرج روزانه خود را از آن طریق کسب می‌کند. برای مثال اگر آقا صاحب تاکسی باشد و کسب و کارش از آن طریق باشد خانم نمی‌تواند آن را توقیف کند.

جمع بندی

پس خانم این حق را دارد که بعد از ازدواج هر زمانی که لازم بداند مهریه خود را وصول کند و آقا موظف به پرداخت آن است و اگر از وصول سر باز بزند، خانم می تواند درخواست توقیف اموال آقا را بکند.

اگر آقا فقط یک خانه داشته باشد، امکان توقیفش وجود ندارد. ولی اگر بیش از یک خانه داشته باشد و یا خودرویی داشته باشد که وسیله کارش محسوب نمی شود، خانم می‌تواند خانه های دوم به بعد و خودروی آقا را توقیف کند.

در صورتی هم که اقا هیچ اموالی به نامش نباشد، وصول مهریه خانم به صورت اقساطی انجام می شود. در مورد توقیف اموال هم فقط اموالی که سند تک برگ از طرف اداره ثبت دارند قابل توقیف است و اموال قولنامه ای قابلیت توقیف را ندارند.

سوالات متداول

مستثنیات دین در مهریه چیست؟

به اموالی که خانم نمی‌تواند برای مهریه توقیف کند و برای گذران زندگی آقا لازم هستند، مستثنیات دین می‌گویند.

مستثنیات دین شامل چه مواردی هستند؟

برخی از اموالی که مستثنیات دین محسوب می‌شوند شامل؛ منزلی که آقا در آن سکونت دارد، خودرویی که وسیله کسب درآمد است و اسباب و وسایل منزل است.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

4.1/5 - (31 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

51 پاسخ

  1. سلام من یک خودرو دارم که دارم باهاش کار می کنم سرکار می رم پسرم رو مدرسه می برم خانمم توقیف ماشینم گرفته چکار باید انجام بدم

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که ماشین وسیله درآمد زایی شما باشد و مستثنیات دین باشد می توانید برای رفع توقیف اقدام کنید.

  2. سلام من حسابهام بعلت مهریه توقیف شده و چند روز پیش هشتاد میلیون موجودی آن برداشت شده و دیگه خالی هستند و از طرفی اداره ثبت یک چهارم حقوقم را نیز مسدود کرده، آیا میتوانم برای باز شدن حسابم اقدام کنم

  3. سلام من همسرم فوت کرده پدر شوهرم هم فوت کرده مهریه رو میتونم مطالبه کنم

    1. سلام، وقت بخیر
      از طریق ارث به جای مانده از همسرتان می توانید مطالبه کنید بله

  4. سلام همسرم رفته برای مهریه از طریق اداره ثبت اقدام کرده و الان هم حسابای بانکیم مسدود شده، میخوام برم سربازی آیا حقوق سربازیم هم توقیف و مسدود میشه؟

    1. سلام، وقت بخیر
      برای قسطی شدن مهریه اقدام کنید حساباتون باز میشه

  5. شخصی هست که بدلیل کار قطع نخاع شده و بعد از مشخص شدن قطع نخاعی همسر و فرزندانش ترکش کردن و از نگهداری آن امتناع کردن و الان که فرد میخواد دیه بگیره خانمش مهریه اش رو گذاشته اجرا تکلیف چیه لطفاً راهنمایی کنید

  6. آیا خانم می‌تواند برای گرفتن مهریه مغازه مرد را توقیف کند؟؟

    1. سلام، وقت بخیر
      مغازه در صورتی که جزو مستثنیات دین باشد خیر، در غیر این صورت بله می توانند.

  7. درود بر شما و ممنون از پیج خاص و خوبتون
    دو سکه ی موعوقه دارم و همسر سابق حسابهای من رو مسدود کردند. با توجه به اینکه نظامی هستم وحق کار در شغل دیگری رو ندارم آیا حساب حقوقی من جزو مستثنیات دین محسوب میشود؟
    سپاس از پاسخگویی

    1. سلام؛ وقت بخیر
      شما می‌توانید درخواست دهید و ماهیانه یک مبلغ مشخص از حقوقتان کسر و به حساب خانمتان واریز شود.

  8. سلام بنده کارمند هستم و تمام دارایی خودم را فروختم تا یک آپارتمان خریدم ۴ دانگ به نام خودم دو دانگ به نام همسرم چیز دیگه ای هم به نام خودم ندارم احتمال میدم ایشون مهریه اش رو اجرا بزاره میخوام بدونم پیش قسط و اینکه هر چند وقت یکبار باید بهش یه سکه بدم با توجه به اینکه حقوق ماهانه حدود۱۲ میشه و یه بچه هم دارم در ضمن مهریه زنم ۵۱۴ سکه میباشد

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  9. سلام
    همسر من مهریشونو که ۸۱۴ عدد سکه تمام است را از طریق ثبت اجرا گذاشتن ومن فقط ۲ دانگ مغازه به نامم است که تنها منبع درامد و امرار معاشم است را توقیف کردن و در شرف مزایده است و خودم هم مستاجر هستم وماهی ۱۵ ملیون اجاره میدم ایا میتونم تقاضای اعسار بدم و مزایده را متوقف کنم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  10. سلام من مهریه ام گذاشتم اجرا۶۴تاسکه شوهرم بک اپارتمان داردویک معازه قیمت بالاهردوروتوقیف کردم کدوم رومیتونم به مزایده بزارم تاسریعتر به مهریه ام برسم ممنون ایشون میگه بیااپارتمان وکالت فروش بنام ش‌هرخواهرت بزنم شمامغازهروازتوقیف خارج کن منم گفتم فقط بنام خودم چون خدای ناکرده وکالت بافوت یکی ازطرفین باطل است

  11. ماشینی که باهاش تو اسنپ کار می کنم شامل مستثنیات دین در پرداخت مهریه میشه؟ یعنی نمیتونه توقیف کنه؟

  12. در این دوران یک پسر بزور تا اخر عمرش بتونه یه خونه داشته باشه یا یه ماشین

    بخره که اونم میشه مستثنی پس بگید خانم ها کلا بی خیال مهریه بشن

    یا هم که تا اخر عمر بسوزن و بسازن

    افسوس

  13. سلام
    مردی که داره زندگیش بهم میخوره خونه صد متری زیادشه، خونشو بفروشه بره یه جای کوچکتر مهریه خانمم بده. چطور برای نفقه زن کارشناس هست واسه اینکه مرد شانش چه خونه ای و کجای شهره، کارشناس نیست؟!!!!!!

  14. اتفاقا من یک آپارتمان قولنامه ای دارم که دادگاه آنرا بیش از دو سال است که توقیف نموده و به مزایده گذاشته و قاضی اجرای احکام قانون مستثنیات دین را نادیده گرفته است و هر لایحه ای میدهیم رد میکند.

  15. سلام و خسته نباشین من ۹۰تا سکه مهریه خانوممه و الان گذاشته برای اجرا یک خانه به ارزش حدود ۱۲۰۰ دارم که سندش بنام خودمه آیا همسرم میتونه روی خونه اقدام کنه؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      اگر آن خانه تنها دارایی شما باشد خیر؛ اما اگر به جز آن خانه در جایی مستقر و یا مستاجر باشید بله.

  16. سلام، میخواستم بدونم من که کارم فروش سیمکارت قسطی است، الان پنج تا از خطای مشتری که به نامه منه و باید بدم بهشونو زنم توقیف کرده ، من میتونم اعتراض کنم که این خطا امانت دسته من بوده و باید برگردونم به نامه صاحباشون؟؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      اگر مدارکی به دادگاه ارائه دهید که امانی بودن سیمکارت ثابت بشود میتوانید از توقیف خارج کنید.

  17. به فرض مثال اگر در دوران عقد ،پسری در منزل خود زندگی کند که ارزش منزل ۱میلیارد پانصد است و مهریه همسر ( باکره ) ۱۵۰ سکه باشد که با توجه به باکره و نصف بودن مهریه ۷۵ سکه برابر با ۱ میلیارد باشد ایا منزل توقیف میشود ؟؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      اگر تمام دارایی ایشان فقط آن منزل باشد جزو مستثنیات دین هست و خانم نمی تواندآن را برای مهریه توقیف کند.

  18. سلام
    ببخشید من مقداری سکه عندالمطالبه نوشتم
    و مقداری عندالسطاعه
    و یه خونه قیمت بالا بنامم هست
    و یه خونه ی اجاره ای یعنی من مستاجر هستم در جای دیگر
    آیا آن قسمت عندالستطاعه رو هم باید بدم؟؟؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      پرداخت مهریه عندالستطاعه به استطاعت مالی آقا بستگی دارد و قاضی تشخیص آن را میدهد؛ امکان آن وجود دارد.

  19. سلام همسرم مهریشو گزاشته اجرا من بعنوان شوهر میتونم اجازه ندهم از منزل خارج شود یا کار کند تکلیف عدم تمکین چی میشه همسر من بیحجاب هستش و مشروب میخوره سیگار میکشه باوجود مخالفت من میتونم تو دادگاه مطرح کنم

    1. سلام، وقت بخیر.
      در این خصوص با کارشناسان موسسه تماس بگیرید.

    1. سلام.
      خیر. قابل توقیف برای وصول مهریه هستش

  20. زمین کشورزی که همسرمداخلی مزرعه داره مستثنیات دین نمیشه که؟

    1. دوست عزیز
      اموالی که به کسب و کار آقا مربوط می شوند قابل توقیف برای مهریه نیستند.

  21. سلام. من و همسرم توخونه ای که جدیدا پدرم که نصفش رو به نام من و نصفش روبه نام خواهرم زده زندگی میکردیم. الان ایشون منزل رو ترک کردن و مهریه شون رو میخوان. من یه ماشین هم دارم. باید خونه رو بفروشم سهم خواهرم رو بدم بقیه رو بدم به همسرم؟

    1. یک خانه مستثنیات دین مخسوب می شود و برای وصول مهریه قابل توقیف نیست. ولی خودروی شما می تواند توقیف شود

  22. سلام راسته میگن الان دیگه بخاطر مهریه زندانی نمیکنن؟من هیچی ندارم شغلمم دولتی نیست همسرم گفته میخواد مهریه شو بذاره اجرا خیلی نگرانم

    1. مهریه شما اقساطی خواهد شد. در صورتی که بیش از سه قسط را پرداخت ننمایید امکان جلب شما وجود دارد

  23. سلام با تشکر از مطابتون. یه سوال برام پیش اومد. من تو اسنپ به صورت نیمه وقت کار میکنم. یعنی شغل اولم یه چیز دیگه س. اون موقع همسرم میتونه ماشینمو توقیف کنه؟

    1. در صورتی که بتوانند ثابت کنند که شغل اول دارید بله

  24. مستثنیات دین شامل خونه میشه؟ من یه خونه دارم. توقیف نمیشه پس؟

    1. در حال حاضر یک خانه مستثنیات دین محسوب می شود و برای مهریه توقیف نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *