اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

مهریه یکی از حقوق زن به شمار می‌آید و مرد در عقد نکاح موقت یا دائم متعهد می‌شود که آن را به صورت عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بپردازد. امروزه اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد به یکی از چالش برانگیزترین موضوعات تبدیل شده است. در حالی که توافقات لازم درباره مهریه پیش از عقد صورت گرفته و میزان آن تعیین می‌شود.

گاهی نیز بخشش مهریه در ازای حق طلاق در عقدنامه به تأیید می‌رسد. در این صورت زن امکان اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد و پس از آن را ندارد. هنگامی که صحبت از عقد می‌شود، شاید اول عقد دائم به ذهن بسیاری خطور کند.

اما این سؤال برای تعداد زیادی از زنان و مردان پیش می‌آید که مهریه در عقد موقت چگونه است؟ چگونه می‌توان آن را به اجرا گذاشت؟ یا آیا وکیل می‌تواند تمام این امور را برای موکل خود انجام دهد؟ در ادامه این مقاله مؤسسه حقوقی دادسو، شما را با نحوه به اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد آشنا خواهیم کرد.

قانون اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

همان‌طور که اشاره کردیم، زن می‌تواند بعد از عقد موقت و دائم، برای دریافت مهریه خود اقدام کند. در حالی که گرفتن مهریه بدون طلاق نیز امکان پذیر است. مرد نیز موظف بوده که آن را به موقع پرداخت نماید. این موضوع دقیقاً مطابق ماده 1082 قانون مدنی است که زن به محض این که به عقد همسر خود درآید، مالک قانونی اموالی از جمله مهریه است.

بنابراین او می‌تواند هر نوع دخل و تصرفی در این اموال داشته باشد. در این ماده از قانون آمده که زن و وکیل مهریه او می‌توانند بعد از جاری شدن صیغه عقد، با طی کردن مراحل قانونی، کار اجرا گذاشتن مهریه را در دوران عقد انجام دهند. البته نباید فراموش کرد که مهریه دختر باکره نصف محاسبه می‌شود. بنابراین باید تمام جوانب کار را با دقت کامل بررسی کرد؛ در این راستا وکلای با تجربه نقش مفیدی بازی می‌کنند.

قانون جدید مهریه 110 سکه

مهریه ای مانند سکه، زمین و خانه در صورتی قابل اجراست که ارزش مالی داشته باشد. البته دو ویژگی مهم دیگری نیز وجود دارند. اولین مورد مشخص بودن میزان اموال و دیگری قابل تملک بودن آن‌هاست. با توجه به بخشنامه ای که از سوی ریاست محترم قوه قضاییه صادر شده و ناظر بر بند «ب» قانون 113 برنامه پنجم توسعه است، زن باید به دفتر ازدواجی که عقد در آن انجام شده برود و درخواست صدور اجرائیه را برای هر مقدار از مهریه به ثبت برساند.

این مرحله پیش از پذیرفته شدن دادخواست مهریه صورت می‌گیرد. علاوه بر این، اصطلاحات دیگری نیز در قوانین مربوط به اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد اعمال شده است. علت اصلی این تغییرات، تلاش بعضی از زنان برای اخاذی از مردان است. به این ترتیب که بعد از عقد، مهریه را سریعاً مطالبه می‌کنند. قانون نیز برای رفع چنین مشکلی، اصلاحات مذکور را اجرا کرده است. اکنون مردان تنها 110 سکه پرداخت می‌کنند و باقی آن حکم حبس نخواهد داشت.

البته باید در نظر داشت که محاسبه مهریه به نرخ روز انجام خواهد شد. مرد هم موظف است که طبق فرمول قانونی و نرخ روز، مهریه را پرداخت نماید. بر اساس اصلاحات قانون مدنی، مردان موظف هستند که مهریه را بر اساس نرخ روز پرداخت کنند. اما 110 سکه قابل پرداخت است و باقی آن حکم حبس ندارد.

مراحل به اجرا گذاشتن مهریه

اگر زنی تصمیم بگیرد که برای مطالبه مهریه در دوران عقد اقدام کند، باید مدارکی را آماده کرده و خود به تنهایی یا با کمک یک وکیل مهریه، مراحل زیر را طی نماید.

شیوه اول

  • در اولین گام، زن باید به دفتری برود که عقد در آن ثبت شده است.
  • سپس با پر کردن فرم مطالبه مهریه، درخواست خود را از طریق اجراییات ثبت اعلام کند.
  • زن باید با کمک استعلام‌های چهارگانه اجراییات ثبت از راهور، مخابرات، اداره ثبت املاک، بانک‌ها و شرکت سپرده گذاری توسعه مرکزی، اموال مرد را کامل توقیف کند.
  • او باید پس از توقیف اموال مرد، آن‌ها را به مزایده گذاشته تا مهریه به طور کامل وصول شود.

شیوه دوم

اگر هیچ یک از اموال مرد سند رسمی نداشته یا دارایی او برای پرداخت مهریه کافی نباشد، زن می‌تواند در دفتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست مطالبه مهریه را به آسانی به ثبت برساند.

بهترین راه اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

نکات مهم اجرا گذاشتن مهریه به زن کمک می‌کنند که بهترین روش را انتخاب کند. هنگام مطالبه مهریه در دوران عقد و اجرای اولین شیوه‌ای که شرح دادیم، این امکان وجود دارد که مرد اموال خود را منتقل کند. در این صورت نیز زن می‌تواند دعوای فروش یا انتقال مال به قصد فرار از دین را در دادگاه مطرح نماید.

دادگاه می‌تواند مرد را به فرار از دین محکوم کند. بنا بر آنچه گفتیم، همچنان شیوه اول به عنوان بهترین راهکار مطالبه مهریه در دوران عقد معرفی می‌شود.

مدارک لازم برای مطالبه مهریه

وقتی زن تصمیم به اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد می‌گیرد، باید مدارکی ارائه نماید. این مدارک شامل شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج می‌شوند.

هزینه اجرا گذاشتن مهریه

بدون توجه به تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه، اگر زنی بخواهد مهریه خود را به اجرا بگذارد، باید مراحل فوق را طی کند. اما استفاده از خدمات مشاوره وکلای ماهر و باتجربه، کار او را آسان تر خواهد کرد. در این راستا، مؤسسه حقوقی دادسو امکان بهره مندی از خدمات مشاوره بهترین وکلا را فراهم نموده است.

شما می‌توانید حتی با تماس تلفنی یا مشاوره رایگان واتساپی، از راهنمایی‌های بهترین وکیل در ایران به طور کامل استفاده کنید. پیش از این، امکان وصول مهریه از دادگاه وجود داشت و باید 3.5 درصد ارزش مهریه به عنوان هزینه دادرسی، پرداخت می‌شد. اکنون که اداره اجرای ثبت پیگیری این امور را بر عهده دارد، این 3.5 درصد پرداخت نمی‌شود.

هزینه اجرا گذاشتن مهریه

آثار و عواقب اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

با این که بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد، از طریق اجراییات ثبت انجام می‌شود، نباید از عواقب آن غافل ماند. البته بهتر است بدانید که این عواقب بیشتر متوجه مردان خواهد بود. این آثار و عواقب عبارتند از:

  • امکان مسدود کردن حساب‌های بانکی و توقیف اموال مرد
  • داشتن فرصت فروش اموال مرد در مزایده
  • امکان صادر کردن حکم جلب مرد

اگر زن حکم قطعی از دادگاه بیاورد و مرد از پرداخت مهریه خودداری کند، امکان مسدود کردن حساب‌های بانکی و توقیف اموال مرد وجود دارد. اگر مرد بعد از صدور حکم دادگاه، از پرداخت مهریه خودداری کند، زن می‌تواند با اعلام اموال مرد به دادگاه، حکم توقیف آنها را بگیرد.

زن با کسب اجازه از دادگاه، اموال مرد را وارد مزایده می‌کند و مهریه خود را به این طریق دریافت می‌نماید. اگر مرد در زمان مشخص شده، مهریه را پرداخت نکند، زن می‌تواند حکم جلب برای مهریه او را از دادگاه بگیرد. با توجه به آنچه گفته شد، زن می‌تواند در دوران عقد، حتی بدون این که درخواست طلاق داده باشد، مهریه خود را درخواست کند.

در این حالت توجه به مراحل، مدارک و انتخاب بهترین راه مطالبه مهریه در دوران عقد الزامی است. شما می‌توانید با روش تماس تلفنی و یا از طریق مشاوره رایگان واتساپی از راهنمای وکلای مؤسسه حقوقی دادسو بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

آیا اجرا گذاشتن مهریه تنها در صورت طلاق است؟

خیر. زن حتی اگر قصد طلاق نداشته باشد، باز هم می‌تواند مهریه خود را به اجرا بگذارد.

چه مدارکی برای اجرا گذاشتن مهریه لازم است؟

مدارک مورد نیاز برای مطالبه مهریه در دوران عقد شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج است.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4.4/5 - (18 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

4 پاسخ

  1. سلام من مدت ۱۰ ماه است عقد کردم ولی عروسی نگرفته ایم هنوز به دلایل عدم سازش تصمیم به جدایی گرفتیم مهریه من کلا ۶۰ مثقال طلا ۱۸ عیار هستش از کل مهریه ام ۵ مثقال را میخدام طلبه کنم ایا برای این مقدار دادگاه قسط بندی میکند و طلاق چه مدتی در این صورت ادامه پیدا میکند

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که آقا درخواست اعسار و قسطی شدن داشته باشند با نظر قاضی بله قسطی می شود.
      مدت زمان طلاق هم به عوامل مختلفی بستگی داره. سریع ترین راه طلاق توافقی هستش که اگه وکیل داشته باشید ۲۰ الی ۴۰ روز و اگه وکیل نداشته باشید حدود ۷ الی ۹ ماه زمان میبره.
      در صورتی که به وکیل نیاز دارید با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

  2. سلام علیکم
    بنده دردوران عقدام درمراحل طلاق هستم ولی زنم حاضر نیست به دکتر قانونی برود چکارکار کنم قاضی چه حکمی صادر میکند

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید شمارو راهنمایی خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *