همه چیز درباره مهریه

همه چیز درباره مهریه

زن پس از جاری شدن صیغه عقد دارای حق و حقوق خاصی می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها مهریه است. میزان مهریه قبل از عقد با توافق زوجین و خانواده‌های آن‌ها تعیین خواهد شد. سپس در روز عقد عاقد این مقدار را در سند ازدواج درج می‌کند. بعد از آن، زن می‌تواند هر زمانی که بخواهد مهریه را مطالبه کند و مرد موظف است مهریه مشخص شده را بپردازد.

برای شناخت انواع مهریه و شرایطی که برای پرداخت آن وجود دارد با دادسو همراه باشید. در این مطلب همه چیز درباره مهریه از صفر تا صد ارائه شده است، تا کسانی که در آستانه ازدواج هستند یا افرادی که نیاز به دریافت و پرداخت مهریه دارند اطلاعات کاملی درباره این موضوع کسب کنند. اگر نیاز به دریافت خدمات مشاوره درباره مهریه دارید، با مشاورین موسسه دادسو از طریق واتساپ در ارتباط باشید.

مهریه چیست؟

مهریه یا مهر یکی از حقوق مالی زن است که به موجب ازدواج و جاری شدن صیغه نکاح دائم یا موقت به زن تعلق می‌گیرد. طبق ماده 1082 قانون مدنی، زن به محض اینکه مالک مهر شود می‌تواند هر نوع تصرفی در آن داشته باشد. مهریه‌ای که مشخص می‌شود باید قابلیت تملک و تصرف داشته باشد و به جز زوجه به فرد دیگری تعلق نداشته باشد.

همچنین میزان و مبلغ مهریه باید دقیق و معین باشد. مطالبه مهریه عرفا در مواقعی که زوج به طلاق می‌رسند رخ می‌دهد. با این وجود، زن قبل از طلاق هم می‌تواند مهریه‌ای که برای او تعیین شده را طلب کند و زوج نمی‌تواند مانع از دریافت این حقوق مالی توسط زن شود و عدم استحقاق او را برای دریافت مهریه نشان دهد.

انواع مهریه

تعیین مهریه برای جاری شدن صیغه عقد یا نکاح موقت ضروری است و زوج باید آن را بپردازد؛ اما در نکاح دائم تعیین مبلغ یا مالی به عنوان مهریه اجباری نیست و جاری شدن صیغه عقد حتی بدون تعیین مهریه هم بلااشکال خواهد بود

با توجه به اینکه مشخص کردن میزان مهریه در عقد دائم اختیاری است، شناخت انواع مهریه ضروری خواهد بود. در این بخش از مطلب همه چیز درباره مهریه دادسو قصد دارید نمونه‌های مختلف مهریه را بررسی کنیم و آن‌ها ا بهتر بشناسیم.

مهریه جزء حقوق مالی زن است و حتی در صورت فوت مرد بر ذمه او باقی خواهد ماند و باید از ماترک مرد پرداخت شود.

مهرالمسمی

مهر المسمی مقدار معینی مال است که موقع نکاح و عقد به عنوان مهریه با توافق زوجین مشخص می‌شود. طبق قانون، زن تنها می‌تواند به اندازه 110 سکه را از این مهریه از مرد درخواست کند. برای این مقدار ضمانت اجرایی قانون محکومیت‌های مالی وجود خواهد داشت.

مهرالمثل

در صورتی که مهر المسمی مجهول باشد یا مالیت نداشته باشد یا اینکه مال، ملک و… که برای مهریه زن در نظر گرفته شده متعلق به زوجه نباشد، مهرالمثل به زن تعلق می‌گیرد. همچنین در صورتی که زن و مرد در زمان نکاح مهریه را مشخص نکرده باشند و قبل از تراضی بر مهریه بین زوجین نزدیکی رخ داده باشد، مهرالمثل به زن تعلق خواهد گرفت.

برای محاسبه مهرالمثل طبق ماده 1091 شان زن و وضعیت خانوادگی او بررسی می‌شود و میزان مهرالمثلی که باید پرداخت شود تعیین خواهد شد.

مهرالمتعه

اگر مهریه در زمان عقد مشخص نشده باشد و زوجین قبل از نزدیکی از هم طلاق بگیرند، مهار المتعه به زن تعلق می‌گیرد. این نوع از مهریه طبق شرایط مالی و اقتصادی مرد تعیین می‌شود.

مهر السنه

تعریف مهر السنه طبق منابع فقهی مشخص می‌شود. مهر السنه برابر با میزان مهریه دختران پیامبر بوده و میزان آن پانصد درهم نقره تعیین شده است. مبلغ مهر السنه با توجه به نوسانات بازار مشخص می‌شود. در صورتی که در قسمت مهریه سند ازدواج به این موضوع اشاره شده باشد زن می‌تواند مهر السنه را مطالبه کند.

مهرالسنه چیست
مهر السنه برابر با میزان مهریه دختران پیامبر بوده و میزان آن پانصد درهم نقره تعیین شده است.

مهریه عندالمطالبه

مهریه عندالمطالبه همان مهریه‌ای است که در زمان نکاح تعیین می‌شود و پس از جاری شدن صیغه عقد مرد باید آن را به زن بدهد. اگر مرد تمکن مالی داشته باشد باید مهریه عندالمطالبه را به طور کامل به زن بپردازد؛ اما در صورتی که مرد شرایط پرداخت مهریه را نداشته باشد، امکان درخواست اعسار از پرداخت مهریه را دارد.

اگر دادگاه با این درخواست موافق کند مرد می‌تواند مهریه را به صورت قسطی بپردازد. در صورتی مهریه عندالمطالبه باشد، زن به ازای پرداخت 110 سکه می‌تواند درخواست صدور حکم قضایی کند. اگر مرد با وجود تمکن مالی از پرداخت باقی‌مانده مهریه زن اجتناب کرده باشد، نحوه پرداخت مهریه به صورت اقساطی یا کامل توسط دادگاه مشخص خواهد شد.

مهریه عندالاستطاعه

در این شرایط پرداخت مهریه مشروط به دارا بودن استطاعت مالی مرد خواهد بود. اگر مرد از استطاعت مالی کافی برای پرداخت مهریه برخوردار باشد می‌تواند آن را بپردازد؛ اما؛ در صورتی که مرد توانایی مالی پرداخت مهریه را نداشته باشد اجباری برای پرداخت مهریه توسط او وجود ندارد. بنابراین، زن نمی‌تواند به خاطر عدم پرداخت مهریه مرد را روانه زندان کند یا او را تحت‌فشار بگذارد.

تفاوت مهریه عندالستطاعه و عندالمطالبه

در این بخش از مقاله همه چیز درباره مهریه دادسو قصد داریم تفاوت مهریه عند الستطاعه و مهریه عندالمطالبه را بررسی می‌کنیم.

  • پرداخت مهریه عندالمطالبه مشروط به دارا بودن تمکن مالی مرد نیست و هر زمان که زن درخواست مهریه داشته باشد باید مرد آن را بپردازد.
  • در مهریه عندالستطاعه پرداخت مهریه بر اساس شرایط مالی و اقتصادی مرد تعیین می‌شود. اگر مرد توانایی مالی پرداخت مهریه را نداشته باشد زن نمی‌تواند او تحت‌فشار قرار دهد.
  • برای مهریه عندالمطالبه ضمانت اجرایی پرداخت مهریه در نظر گرفته شده و زن می‌تواند به ازای عدم پرداخت مهریه توسط مرد برای او حکم جلب بگیرد.
  • اگر مرد توانایی مالی پرداخت مهریه عندالمطالبه را نداشته باشد می‌تواند درخواست اعسار از مهریه را به دادگاه ارائه کند و مهریه را به صورت قسطی بپردازد.
  • در مهریه عند استطاعه نیازی به ارائه حکم اعصار و تقسیط مهریه وجود ندارد.

در صورتی که مهریه عند الستطاعه تعریف شده باشد، زن موظف است برای دریافت مهریه لیست اموال مرد را به دادگاه ارائه کرده و تمکن مالی او را ثابت کند.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

قانون جدید مطالبه مهریه

مطابق ماده 1082 قانون مدنی به محض جاری شدن صیغه عقد بین زن و مرد، زوجه به عنوان مالک مهریه شناخته می‌شود و زوج باید در صورت درخواست مهریه توسط زوجه آن را به طور تمام و کمال بپردازد. برای دریافت مهریه توسط زن شرط تمکین یا عدم تمکین ملاک نخواهد بود و مرد موظف است مهریه را طبق قانون کشور به زن بپردازد.

مگر در شرایطی که زن تمام مهریه خودش را به همسرش ببخشد و دین پرداخت کل مهریه از مرد برداشته شود. طبق اصلاحیه‌ای که برای ماده 1082 قانون مدنی ارائه شده، شرایط پرداخت مهریه تغییراتی داشته است.

بر اساس این قانون، اگر مهریه زن وجه رایج تعیین شده باشد، در زمان مطالبه مهریه مطابق تغییر شاخص سالانه پول توسط بانک مرکزی ایران محاسبه خواهد شد؛ بنابراین مرد باید مهریه زن را به روز بپردازد و ملاک پرداخت رقم مهریه آنچه در سال‌های قبل تعیین شده نخواهد بود.

همچنین طبق قانون جدید مهریه، در صورتی که مرد فوت کرده باشد، مهریه زن تا روز فوت همسرش به قیمت روز محاسبه می‌شود؛ بنابراین، مدت زمانی که برای انحصار وراثت در نظر گرفته شده تاثیری در تغییر قیمت مهریه نخواهد داشت.

شرایط دریافت مهریه طبق قانون جدید

شرایط دریافت مهریه در قانون جدید به شکل زیر است:

  • برای پرداخت مهریه ملاک روز اقامه دعوا و تقدیم دادخواست توسط زن نیست، بلکه مرد باید مهریه را پس از صدور حکم دادگاه و طبق نرخ روز پرداخت کند.
  • در صورتی برای مهریه لازم باشد که اموال غیرمنقول و منقول و حساب‌های بانکی مرد ملاک قرار داده شود، زن باید از طریق اجرائیات اداره ثبت برای دریافت مهریه اقدام کند.
  • برای کسانی که مهریه آن‌ها زیر 20 میلیون تومان تعیین شده امکان مطالبه مهریه از شورای حل اختلاف وجود خواهد داشت؛ اما، در شرایطی که مهریه تعیین شده بیشتر این مبلغ باشد، زن می‌تواند از طریق دفتر ازدواج و طلاقی که در آن نکاح انجام شده، دادگاه یا اداره ثبت مهریه خودش را به اجرا بگذارد.

مهریه دختر باکره

در صورتی که صیغه طلاق بین زن و مرد جاری شده باشد، اما نزدیکی و رابطه زناشویی بین آن‌ها وجود نداشته باشد، مهریه زن نصف یا 50% مهریه تعیین شده خواهد بود؛ بنابراین در صورتی که زوجه باکره باشد و قبل از رابطه زناشویی درخواست طلاق مطرح شود، مرد موظف است که نصف مهریه زن را به او بپردازد.

مراحل به اجرا گذاشتن مهریه زوجه باکره مانند سایر کسانی است که ازدواج کرده‌اند. در مرحله اول لازم است که درخواست مطالبه مهریه و لیست اموال مرد به دادگاه ارائه شود، سپس بخشی از اموال مرد که به اندازه 50% مبلغ مشخص شده است به عنوان مهریه تعیین می‌شود.

مهریه در عقد موقت

اگر عقد موقت زن و مرد ثبت شده باشد و میزان مبلغ مهریه مشخص شده باشد، زن پس از جاری شدن صیغه عقد می‌تواند درخواست مهریه را به دادگاه ارائه کرده و مهریه تعیین شده را دریافت کند. البته در صورتی که مبلغ مهریه تعیین شده زیر 20 میلیون باشد، شورای حل اختلاف وظیفه رسیدگی به پرونده درخواست مهریه را خواهد داشت.

همچنین، در شرایطی که عقد موقت ثبت نشده باشد اما دو شاهد زن یا مرد برای جاری شدن صیغه عقد و تعیین مهریه وجود داشته باشد، زن می‌تواند از طریق مراجع قانونی برای دریافت مهریه اقدام کند.

مهریه در طلاق توافقی

در طلاق توافقی زن معمولاً بخشی از مهریه یا تمام آن را می‌بخشد تا بتواند بدون مشکل و کشمکش از همسرش جدا شود. بخشش مهریه در طلاق توافقی ممکن است به خاطر تسهیل کردن فرآیند جدایی و طلاق باشد. البته برخی از افراد در ازای دریافت حضانت فرزند و استرداد جهیزیه مهریه خودشان را در طلاق توافقی به همسرشان می‌بخشنُد.

برای آشنایی بیش‌تر می‌توانید مقاله “حضانت فرزند در طلاق توافقی” را مطالعه کنید. با توجه به اینکه زن و مرد در این سبک از طلاق به توافق رسیده‌اند و شرایط پرداخت یا بخشش مهریه، اجرت‌المثل، نفقه و… مشخص است، دادگاه به نظر آن‌ها احترام می‌گذارد و شرایط مهریه و حق و حقوق طرفین طبق توافقی که بین زن و مرد صورت گرفته تعیین خواهد شد.

بخشش مهریه

بخشش مهریه موضوعی است که معمولاً به درخواست زوجه مطرح می‌شود. البته بخشیدن مهریه کار ساده‌ای نیست و برای اینکه زن بتواند مهریه خودش را به همسرش ببخشد قوانین خاصی تعیین شده است. بخشیدن مهریه باید بعد از جاری شدن صیغه عقد دائم بین زن و مرد انجام شود.

در غیر این صورت بخشش مهریه بدون شاهد و صرفاً برای جلب رضایت دیگران قبل از عقد جایز نیست. برای بخشیدن مهریه زن می‌تواند به طور شفاهی، در یک دست نوشته یا در دفتر اسناد رسمی قید کند که مهریه خودش را به همسرش بخشیده است. بخشش مهریه در دفاتر اسناد رسمی تحت شرایط تعیین شده انجام می‌شود.

از جمله این شرایط می‌توان به حضور پدر زوجه در دفتر ثبت اسناد و ارائه مدارک هویتی زوجین و سند ازدواج اشاره کرد. معمولاً کسانی که برای بخشیدن مهریه به دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه می‌کنند، مهریه را در ازای دریافت مال یا ملک یا حق طلاق و… به مرد می‌بخشند. همچنین امکان از رجوع از بخشیدن مهریه نیز در شرایط خاصی وجود دارد.

هزینه‌ای که محضر برای بخشش مهریه دریافت می‌کند با توجه به مبلغ مهریه تعیین می‌شود و رقم آن در شرایط مختلف متفاوت خواهد بود.

گرفتن مهریه بدون طلاق

مهریه‌ای که برای ازدواج دائم مشخص شده حق زن است و در صورتی که زن درخواست پرداخت مهریه را داشته باشد مرد باید آن را پرداخت کند. البته، در شرایطی دریافت مهریه بدون گرفت طلاق لازم است که وکیل درخواست مطالبه مهریه را به دادگاه ارائه کند.

همچنین باید لیست کلیه اموال منقول و اموال غیرمنقول و حساب‌های بانکی به دادگاه ارائه شود. سپس با ارائه نظر کارشناس دادگاه بخشی از اموال مرد یا همه اموال به عنوان مهریه زن توقیف اموال مرد برای مهریه انجام می‌شود. اگر مرد در این مرحله اقدامی برای رفع توقیف اموال برای مهریه انجام ندهد، توقیف اموال زن به نفع مرد طبق قانون انجام خواهد شد.

شرایط مطالبه مهریه

برای مطالبه مهریه زن از مرد شرایطی که در نظر گرفته شده به صورت زیر است:

  • در صورتی زن می‌تواند مهریه‌اش را دریافت کند که آن را نبخشیده باشد.
  • اگر زن یک بار مهریه‌اش را از مرد دریافت کرده باشد مجدداً نمی‌تواند درخواست دریافت مهریه را مطرح کند.
  • زن پس از جاری شدن صیغه عقد دائم یا موقت می‌تواند درخواست دریافت مهریه دهد.
  • اگر زوجه فوت کرده باشد تنها در صورتی امکان دریافت مهریه وجود دارد که زن مهریه‌اش را در زمان حیاتش به همسرش نبخشیده باشد.
  • اگر زن مهریه خودش را در زمان حیات دریافت نکرده باشد وراث او می‌توانند مهریه را پس از فوتش از همسرش دریافت کنند.

محاسبه میزان مهریه

دریافت مهریه مشروط به محاسبه مهریه به نرخ روز خواهد بود. در واقع، اگر مهریه تعیین شده به صورت سکه باشد، مبلغ سکه‌ها برای پرداخت مهریه به نرخ روز محاسبه می‌شود. اما در شرایطی که مبلغ مهریه یک مبلغ مشخص تعیین شده باشد، شاخص مالی یک سال قبل از درخواست مهریه بر شاخص مالی سال تعیین مهریه تقسیم می‌شود؛ سپس عدد به دست آمده در مبلغ مهریه ضرب شده و میزان مبلغ مهریه به روز به دست خواهد آمد.

البته اگر زن در ازای حق طلاق، حضانت فرزند و…. مهریه‌اش را در دفتر ثبت اسناد رسمی به همسرش ببخشد، دیگر نیازی به محاسبه مبلغ مهریه به نرخ روز نیست.

شرایط تقسیط مهریه

برای قسط بندی مهریه لازم است که مرد مدارک اعسار یا عدم توانایی پرداخت مالی برای پرداخت مهریه را به دادگاه ارائه کند. در صورتی که مدارک ارائه شده توسط مرد نشان دهنده این باشد که او به صورت موقتی به اموالش دسترسی ندارد یا اینکه پرداخت مهریه از میزان توان اقتصادی او بیشتر است، دادگاه مدارک ارائه شده را بررسی کرده و امکان تقسیط بدهی مهریه را صادر می‌کند.

برای پرداخت مهریه توسط مرد نمی‌توانید مستثنیات دین را به عنوان اموال و دارایی‌های مرد توقیف کنید. این اموال و… شامل ضروریات و اسباب و لوازم ضروری برای زندگی مرد و افراد تحت تکفل وی خواهد بود.

قسط بندی کردن مهریه

راه‌های مطالبه با اجرا گذاشتن مهریه

برای اجرا گذاشتن مهریه روش‌های مختلفی در نظر گرفته شده است. اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد و یا مطالبه مهریه بدون طلاق نیز امکان پذیر است. اما به طور کلی در تمام این روش‌ها برای اجرای مهریه، ارائه دادخواست مطالبه مهریه، مدارک نشان دهنده اموال منقول، غیرمنقول و حساب‌های بانکی مرد و مدارک هویتی و سند ازدواج زوجین ضروری است.

به طور کلی به سه روش زن می‌تواند مهریه‌اش را به را اجرا بگذارد:

  • اجرا گذاشتن مهریه از طریق دفاتر ازدواج و طلاق
  • اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره اجرای ثبت
  • اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه

اگر مهریه عندالمطالبه باشد، زن پس از اجرا گذاشتن مهریه می‌تواند مرد را ممنوع از خروج کند. همچنین امکان توقیف اموال مرد و مطالبه مهریه بدون طلاق طبق قانون برای زن وجود خواهد داشت.

وکیل مهریه

وکیل مهریه همان وکیل پایه یک دادگستری است که تجربه و دانش کافی در زمینه پرونده‌های دریافت مهریه را دارد. این وکلا قوانین مربوط به بخشش مهریه و رجوع از بخشش مهریه را به خوبی می‌شناسند و برای دریافت مهریه به طور کامل همراه زوجه خواهند بود.

با توجه به اینکه مطالبه مهریه در پرونده‌های طلاق یا بدون طلاق پیچیده است، بهتر است از بهترین وکیل در ایران در این زمینه مشاوره بگیرید تا پرونده‌ای که دارید بدون مشکل پیش برود و در کمترین زمان بتوانید پرونده مهریه را به نتیجه برسانید. وکلای موسسه دادسو پرونده‌های زیادی را در زمینه مطالبه مهریه به نتیجه رسانده‌اند. برای دریافت خدمات مشاوره از طریق واتساپ با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

مرد برای پیشگیری از زندانی شدن برای مهریه چه کاری باید انجام دهد؟

مرد تنها با ارائه درخواست اعسار می‌تواند مهریه را به صورت قسطی پرداخت کند و حکم جلب او تا پرداخت کامل مهریه متوقف خواهد شد.

آیا مهریه به قیمت قدیم محاسبه می‌شود؟

مبلغ مهریه به نرخ روز محاسبه خواهد شد و مبلغ آن بنا بر شاخص‌های مالی سال مورد نظر حساب می‌شود.

آیا برای طلاق توافقی پرداخت مهریه الزامی است؟

در طلاق توافقی زوجین برای پرداخت مهریه توافق می‌کنند و در صورت بخشش مهریه توسط زن، الزامی برای پرداخت آن وجود نخواهد داشت.

4.3/5 - (26 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

27 پاسخ

  1. سلام عرض ادب
    خواستم بپرسم تا مهریه کامل پرداخت نشه دو طرف میتونن مجددا ازدواج کنند یا خیر؟
    اینجوری در نظر بگیرین که ۳ سال قسط بندی شده…. .یا زن میتواند هم ازدواج مجدد کند هم مهریه اش را بگیرد؟

  2. سلام علیکم،با عرض ادب جدولی ہوشمند تبدیل ، محاسبہ نحوہ پرداخت مہریہ و نفقہ در انواع مختلف نکاح و قبل از نزدیکی تنظیم کنید تا مسیری سہل الوصول برای نکاح و ھمچنین انحلال آن بعد از عقد و قبل از نزدیکی تضمینی در حق انتخاب و ترک زوجیت باشد تا ذہنیت ھای بعدی بہ خواستہ ھای دیگر جامعہ عمل بپوشاند مثلا با تصور واقعی از دریافت مہریہ انواع سکہ طلا، وجہ رایج یا نفقہ نکاح دائم شرایط دیگر مثل تامین خانہ ،خودرو ،خادم و ۔۔۔ برای کسانی کہ سطح فکری بالا ولی قدرت تضمیم گیری منسجم و تمرکز حواس کمتری دارند ازدواج امری آسان محسوب شود چون ازدواج در سنین بالا موجب بروز اختلالات فکری و افسردگی میشود ۔یا علی مدد

  3. سلذم خسته نباشیدمردها چه بدبخت هستند خانه خریدم کردم بنامش
    پول اقساط را میدهم خودش میریزه العا کلا ۲میلیارد قرار ارثیه بهم برسه حالا مهریه را بزار اجرا همش میتونه بگیره پس خودم بدون خانه وپول. باید بمیرم راهی جلوی من بزاریذممنون

  4. سلام و عرض ادب
    بنده دبیرآموزش وپرورش هستم و یک فرزند دختر ۸ساله دارم، خانمم طلاق میخواد ولی من نمیخام طلاقش بدم، مهریه‌ش رو میخاد، من یک ماشین دارم که اونم به اسم خانممه، مهریه‌ش هم ۱۱۰تا عندالمطالبه و ۱۹۰ تا عندالاستطاعه ثبت شده در سند ازدواج، برای این ۱۱۰ سکه اگر من درخواست اعسار بدم تقسیطش به چه شکل خواهد بود؟ باتوجه به اینکه حقوق چندان زیادی هم نمیگیرم و کمتر از ۱۰ تومن هست که مقدار قابل توجهی ازش هم صرف اقساط و اقراض میشه، آیا توانایی پرداختش رو خواهم داشت یا نه؟

  5. سلام خسته نباشید من پسرم با زن مطلقه ازدواج کردم حق طلاق دادم بعد دوماه طلاق میخاد و مهریه آیا کامل باید بدم یا تقسیط زندان هم داره

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که مهریه به ایشان تعلق بگیرد بله باید کامل پرداخت شود. می توانید تقسیط کنید مهریه را

  6. سلام من تو برگه توافقی مهریه مشخص کردیم اما روز عقد توی دفتر ازدواج ۳دونگ خونه وارد نکردند و من که ۱۷سالم بود و بلد نبودم امضا کردم اما اون برگه توافقی همه امضا کردند و شاهد دارم الان میتونم ۳دونگ خونه به عنوان مهریه بگیرم

    1. سلام، وقت بخیر
      مهریه به میزانی که در توافقنامه ذکر کرده باشید به شما تعلق می گیرد.

  7. من در حقیقت از ۹۳ک با ایشون آشنا شدم من رو از کارم طول کشید ساقط کرد تا دستم پیششدراز باشہ و رفاہ مالے نداشته باشم و بدلیل فوت پدر سخت بودہ جم کنم زندگی ام را و خیلی از منابع مالی ام در راہ خوشی ھایش و مہمانداری ھایے ک فقط در خانوادت خودش خلاصہ میشد ھزینہ دادم حتی مراسم ہم نگرفتم ک با ھزینہ اش کار خودم را شروع کنم ، کہ زہے خیالی دست نیافتنے برایم شد الان خیلی کلالہ ام کمک میخوام انگار با ہیچکس نمیتونم ارتباط برقرار کنم وقتی این شخصیت پست ک نزدیکترین فرد بمن بود رو بدجور رکب زد بہم ، حس خلع و حماقت داریم با خانوادت رابطہ نزدیک ندارم ، کمک لازم دارم عاجزانہ دارم توے دریائے ک خودم عاشقے کردن رو توش تجربہ کنم غرق میشم ؛ ساحلی ناپیدا داشتہ باشہ تا یکم بیشتر عمرم رو کنار اون نامرد ، بدوراز ھیچ جنبندہ اے بگذرہ تا نکنہ بخاطر اون زودتر برگردم ب ساحل ، من اینجورے خواستم باشہ ھمیشہ زندگی زناشوییم ولے افسوس یہ برھہ زمانے بود ک از بے کسے بہ ناکس پناہ آوردم ..🥺

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنیم.

  8. سلام🌸نفس مهریه، اثبات مهر داماد به عروسه، البته در حد توان داماد… متاسفانه ما شعار اسلام و علی ع و فاطمه س رو میدیم و اسممونو میزاریم شیعه…!
    درحالی‌که علی ع، با مبلغی که از فروش زره خود به دست میارن، هزینه ی ازدواج و عروسی و… وجشن و جهیزیه ی حداقلی رو تهیه میکنن و تموم میشه و عاشقانه باهم زندگی میکنن…و به مسائل مهم و مهمتر می پردازند…
    و می‌بینیم مهریه، حربه ای برای زمان طلاق و یا روش تجارت بعضی از خانوما و … و یا عاملی برای پُز دادن نبوده…
    میشه گفت محاسبه ی مهریه باید از همان آغاز خواستگاری و خرید و دیگر هزینه ها محاسبه بشه…، تا شروع زندگی مشترک … بخصوص تو این زمونه …
    و اما حتی تهیه ی جهیزیه هایی که اصلا ازش استفاده نمیشه … اگر دقت کنیم چه سرمایه هایی تو خونه ها بلااستفاده مونده … اینها همه به ضرر کشورمونه… در حالیکه رعایت خیلی از این مسائل میتونه در این شرایط سخت اقتصادی _سیاسی، به خودمون کمک کنه و مشکلات کشورمون حل کنه…
    ما نیاز به یک بازنگری اساسی به موضوع ازدواج و مهریه و … ، و نیز فرهنگسازی صحیح داریم … میشه گفت یک انقلاب در خصوص امر مقدس ازدواج …

  9. آیا می توان مهریه را به چند نفر بخشید هرگاه کسی از آنها خواست آنرا ببخشد یا از زوج مطالبه نماید

  10. سلام . یکسال پیش طلاق توافقی گرفتیم و همسرم با بخشش یک سکه از ۸۱۴ سکه مهریه اش ، و اقرار به دریافت ۸۱۳ سکه ، از من طلاق گرفت،
    پس از ۴ ماه بخاطر فرزندان مشترکمان، دوباره ازدواج کردیم و دوباره ۸۱۴ سکه مهریه مقرر کردیم. از سه ماه پیش ایشان با مراجعه به اداره ثبت، مهریه اش را به اجرا گذاشته و من هیچ اموال منقول و غیر منقولی ندارم که بابت مهریه پرداخت کنم. از سه ماه پیش هم فرزندانم را برداشته و از کشور خارج شده است.
    لطفا راهنماییم کنید . من دیگه نمی دونم چیکار باید بکنم

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا راهنمایی کنند شما را

  11. خیلی مسخرست
    تنها ملاک زن و مرد بخاد در برابر زن نامردگیشو نگه داره از ترس مهریه ن پس چطور مرد حق داره ۴تا زن بگیر ب زن خیانت کنه اما زن ن ما تنها ملاکمون مهره

  12. به نظر من مهریه اصلا هدیه حساب نمی شه چون هدیه رو به زور نمی گیرن ولی مهریه رو به زور می زنن و به زور هم می گیرن اسمش نباید گزاشت هدیه باید گزاشت نرخ و قیمت زنان ولی در اروپا و امریکا مهریه نمی زنن و داماد اگه هدیه ای داشته باشه به دلخواه به عروس می ده نه اینکه مثل ایرانی ها یه ۱۰۰تا سکه ای به زور زندان از داماد بگیرن و تو ایران پسران می ترسن ازدواج کنن دختران رابه چشم کلاهبردار مهریه می بینن و عشق یه دختررو باور نمی کنن

  13. با سلام .اگر که همین جور مرد نسبت به مهریه زن وظیفه دارد.زن نیز باید بدون هیچ عذر وبهانه ای در قبال مرد وزندگی مشترک وظیفه شناس باشد .تا این که کوچکترین مساله ای شد .قانون نباید حق را به زن بدهد.باید طرفدار مرد هم باشد .اگر زن زن زندگز نیست پس به او مهریه هم تعلق نگیرد .در مورد مرد هم همین جور .

  14. مهریه شده برای تمام زنها یه تجارت پر سود.چند سال دیگه آمار ازدواج که به صفر میرسه که هیچ و دود این مهریه هم داخل چشم مردها و دولت میره.نه پسر تن به ازدواج میده و نه دولت می‌تونه کاری انجام بده اگر این منوال باشه.

    1. این کار که به قیمت سکه کار درستی نیست و باعث جدایهای بیشتر می شود من خودم یک زن هستم واین را ظلم به جوانها می دانم

  15. اصلااینطوری باشه مردهاازواج نکنندخیلی بهتره دین اسلام دین رفعت نه دین جدایی این قانون مهریه چیه باب شده جوانهانمیتوانندازدواج کنند

  16. هرگز و هرگز هیچ مرد دانا و باشعوری نمیآید خود را زیر چنین قوانین یک طرفانه ای قرار بدهد. هر کس در این قوانین یک طرفه و پوچ و ضد انسانی خودش را گرفتار بکند احمقی است که لیاقتش همین بدبختی است .زن در مقابل این همه حق که دارد حتی وظیفه نظافت منزل را هم ندارد چه برسد به شوهرداری … قوانین همه ضد مرد است

  17. مهریه بر پایه سکه طلا وبا قیمت روبه افزایش وسرسام آور و با تعداد بالا ،عامل و وسوسه اصلی ۹۰درصد طلاقهاومنفی شدن نرخ رشد جمعیت کشور و مواجه شدن با بحران پیری جمعیت و زده شدن جوانان از ازدواج است،حذف سکه طلا و رواج مهریه براساس سنت نبوی عامل رشد و جوان سازی جمعیت میباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *