وکالت فروش ملک چیست؟

وکالت فروش ملک
در این مقاله قرار است در مورد وکالت فروش ملک، حدود اختیارات وکیل در فروش ملک و مدت اعتبار وکالت فروش ملک صحبت کنیم.  خرید و فروش ملک، یکی از معامله‌های کلان و مهم در زندگی هر خانواده و شخص به حساب می‌آید. در بسیاری از موارد دیده می‌شود که افراد کلاهبردار خطراتی را برای یکی از طرفین معامله ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال خریدارانی که به سادگی با چند ترفند، ملک را از چنگ شخص فروشنده در می‌آورند. یکی از این مشکلات و خطرات ناشی از آن، مربوط به معامله‌های وکالتی است. از جمله رایج‌ترین سندهایی که باید در دفتر اسناد رسمی تنظیم و ثبت شود، وکالت‌نامه فروش ملک است. این وکالت‌نامه به این معناست که یک نفر به نیابت از (وکالت) از طرف فرد دیگری که مالک یک ملک است، اختیار و اجازه دارد که ملک او را به شخص دیگری بفروشد.

معنای کلمه وکالت در خرید و فروش ملک

وکالت از منظر لغوی، به معنای نمایندگی، جایگزینی، تفویض اختیار و واگذاری در انجام امور است. مطابق با آنچه که در قانون مدنی بیان شده و طبق تعریف حقوقی، در اصل وکالت به این معنی است که شخص واگذارکننده یعنی موکل، به فرد دوم طرف قرارداد یعنی وکیل، اجازه و اختیار بدهد که در انجام امر خاصی اقدام کند. در واقع این اختیار عمل از طریق قراردادی ثبتی، بین دو طرف تنظیم می‌شود. طبق این تعریف، شخص نماینده یعنی وکیل، با دریافت رسمی وکالت‌نامه، مسئولیت انجام امورِ واگذار شده را به عهده خواهد گرفت.

دلایل اعطای وکالت فروش ملک

راحت‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای خرید یا فروش یک ملک، این است که فروشنده سند ملک را در دفتر ثبت اسناد رسمی تنظیم کند و به نام خریدار انتقال دهد در اصطلاح به او وکالت فروش ملک دهد. اما باید گفت شرایطی هم وجود دارد که یکی از طرفین یا هر دوی آنها شرایط حضور به موقع و انجام روال اداری را ندارند. به همین دلیل از قراردادی به نام وکالت فروش استفاده می‌کنند. دلایل متفاوتی برای عقد چنین قراردادی وجود دارد: یکی از دلایل بسیار رایج برای معامله وکالتی، عدم آمادگی سند ملک است. به عنوان مثال، مالک ساختمان را تکمیل کرده است اما پیش از اینکه سند تفکیکی آن را دریافت کند، برای فروش واحدهای آن اقدام می‌کند. در جنین شرایطی، خریداران واحدها نمی‌توانند انتقال سند را به نام خود بزنند و باید از وکالت‌نامه استفاده کنند. مورد دیگر، رهن است. اگر سند ملکی در گرو بانک باشد، فروشنده اختیار انتقال سند به نام خریدار را ندارد. پس باید به خریدار وکالت دهد که پس از اتمام اقساط وام، سند به نام او منتقل خواهد شد. البته دلایل دیگری هم برای اعطای وکالت فروش وجود دارد، مانند:
  • کوتاه کردن فرآیند انتقال سند
  • کاهش هزینه‌های انتقال سند
  • گم شدن سند ملک
  • فرار فروشنده از زیر بار مالیات

نحوه اعطای وکالت‌نامه فروش ملک

وکالت در فروش و یا فروش با وکالت، راهی است برای کاهش دردسرهای مراحل اداری و کاغذ بازی‌های ناشی از آن. مطابق با آنچه گفته شد، اشخاص باید تنظیم و ثبت برگه وکالت در دفتر اسناد رسمی، از مراجع قانونی تأیید بگیرند تا بتوانند راحت‌تر به نتیجه برسند.

طرفین وکالت‌نامه فروش ملک

  • موکل: شخصی که به فرد دیگری وکالت می‌دهد.
  • وکیل: کسی که شخص موکل، مسئولیت انجام امور مربوط به فروش ملک را به او واگذار می‌کند.
در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه پرونده های ملکی پاسخ داده شده است.

حدود اختیارات وکیل در فروش ملک

این موضوع که وکیل تا چه حدی حق اقدام و اختیار عمل دارد، مربوط به مفادی است که در متن وکالت فروش ملک قید شده است؛ پس باید گفت که وکیل خارج از حیطه اختیارات خود، حق انجام هیچ عمل دیگری را ندارد در غیر این صورت، مسئولیت او سلب خواهد شد.
در صورتی که وکالت مطلق اعطا شده باشد، مطابق با ماده 661 قانون مدنی ایران، وکیل از طرف موکل خود اختیار تام دارد تا در خصوص اداره اموال او هر اقدامی انجام دهد.
در مقابل، در صورتی که وکالت مطلق نباشد و به صورت مقید اعطا شده باشد، به این معنا خواهد بود که موضوع وکالت مورد خاص و مشخصی است و وکیل در این موارد فقط در حدود موضوعات تعیین شده نماینده است و می‌تواند اقدام کند. برای وکالت فروش نیز، وکالت مقید اعطا می‌شود. به این صورت است که موکل برای موضوعات مشخص یعنی فروش ملک، تنظیم مبایعه‌نامه و تنظیم سند رسمی به نام خریدار، به وکیل خود وکالت می‌دهد. حدود اختیارات وکیل در فروش ملک

آیا دادن وکالت در فروش ملک مانع دخالت خود موکل در فروش است؟

مطابق با ماده 683 قانون مدنی ایران، در صورتی که وکالت موکل، به صورت بلاعزل تنظیم شده باشد و در آن قید شده باشد که موکل اختیار عمل در موضوع وکالت را ندارد، موکل تا جایی می‌تواند در موضوع وکالت اقدام عملی داشته باشد که با حقوق قانونی وکیل تعارضی نداشته باشد و برای این نوع اقدامات برای موکل محدودیتی وجود ندارد. موکل می‌تواند موضوع وکالت را خود انجام دهد و برای انجام عملی که به وکیل واگذار کرده است، محدودیت و منع قانونی نخواهد داشت. اما در موردی که شخص فروشنده ملکی را بفروشد و در وکالت فروش خود، به خریدار ملک وکالت بلاعزل منتقل کند تا ملک را به صورت رسمی منتقل کند، اما پس از این مراحل، خود فروشنده ملک یعنی موکل، ملک را به شخص سوم انتقال دهد، در این صورت مرتکب جرم شده است و عمل او فروش مال غیر به حساب می‌آید. این مورد به حقوق قانونی وکیل تناقض دارد؛ بنابراین، اگر وکیل پیش از مالک، مال را به فروش برساند، پس از آن مالک به هیچ وجه حق فروش آن را ندارد و هرگونه اقدام وی بی‌اثر خواهد بود.

معایب خرید و فروش ملک با وکالت نامه

اما سوالی که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد این است که خرید و فروش ملک با وکالت نامه چه اشکالی دارد؟ وکالت در فروش ملک ایراداتی نیز دارد که در ادامه شرح می‌دهیم.
  • داشتن وکالت نامه مانعی برای فروش ملک نیست. بنابراین فروشنده هر زمان که بخواهد می‌تواند ملک را به فردی دیگر بفروشد.
  • مدت زمان اعتبار وکالت نامه ممکن است به پایان برسد.
  • اگر پس از عقد قرارداد یکی از طرفین دچار جنون شود یا فوت کند، وکالت نامه باطل می‌شود.

فروش وکالتی ملک در رهن بانک

در مواردی که ملک در رهن بانک باشد، مالک (فروشنده) به خریدار ملک وکالت‌نامه بلاعزل اعطا می‌کند. طبق این وکالت‌نامه، هر تاریخی که اقساط آن به پایان برسد، ملک از رهن بانک خارج خواهد شد و خریدار می‌تواند سند ملک را به نام خود انتقال دهد و نیازی هم به حضور موکل (فروشنده) نخواهد بود. لازم به ذکر است که اطلاع و رضایت بانک برای انجام چنین معاملاتی ضروری است.
در بلاگ دادسو در رابطه با همه چیز در مورد تصرف عدوانی نیز بخوانید.

اختیار وکیل در قبض ثمن

ماده 665 قانون مدنی کشور بیان می‌کند که “وکالت در بیع، وکالت در قبض ثمن نیست مگر قرینه قطعی دلالت بر آن کند”. پس طبق این ماده قانون، در صورتی که در متن وکالت‌نامه، عدم اختیار بیان شده باشد، هرگونه اختیار و حقی در مورد قبض ثمن از وکیل سلب خواهد شد. در مقابل اگر در این مورد سکوت شود، به خاطر اقرار وکیل، این شخص در قبض ثمن دارای اختیار خواهد بود.

وکالت پس از فوت

در حالت کلی، قراردادها به دو دسته تقسیم می‌شوند: لازم و جایز! تفاوتی که میان این دو دسته وجود دارد، تأثیر فوت و جنون بر اعتبار و رسمیت آنها است. جنون و یا فوت هر یک از دو طرف در یک قرارداد یا هر دوی آنها، بر اعتبار قراردادهای لازم مانند اجاره و بیع و غیره نخواهد داشت. در عوض، فوت و جنون بر قراردادهای جایز مانند وکالت اثر دارد. در واقع وکالت، چه در زمان تنظیم و چه برای دوام، به سلامت و اعتبار نیاز دارد و در صورتی که موکل یا وکیل فوت و یا دچار جنون شود، سلامتی برای تنظیم عقد نیاز است، از بین می‌رود و این مسئله باعث فسخ قرارداد خواهد شد. برای مطالعه و آگاهی بیشتر می‌توان به ماده 678 قانون مدنی ایران مراجعه کرد.

شرط ادامه و بقای وکالت پس از فوت

سؤالی که همواره وجود دارد، این است که آیا امکان دارد که موکل، در زمان تنظیم وکالت‌نامه، این شرط را قید کند که اگر خودش فوت شود، وکالت بدون فسخ، باقی خواهد ماند؟ برای پاسخ به این پرسش، نظرات متفاوتی وجود دارد. بعضی از افراد اعتقاد دارند که موکل این حق و اختیار را دارد. عقیده این افراد این است که وکالت بعد از فوت را می‌توان مانند وکالت رهن در نظر گرفت که حقی قانونی برای وکیل به شمار می‌رود و با فوت شدن موکل نیز همچنان دارای اعتبار خواهد بود. عده‌ای دیگر بر این باور هستند که شرایط مرتبط با فسخ عقد جایز را جز قواعد آمره به حساب می‌آید و توافق خصوصی طرفین وکالت خلاف قانون است و تأثیری در اصل آن نخواهد داشت.پاسخ قطعی برای این مورد وجود ندارد اما با این حال، اکثر افراد بر این عقیده هستند که این شرط اعتبار قانونی ندارد و طبق قانون مدنی ایران، در صورت فوت، وکالت کاملاً بی‌اعتبار خواهد شد.

تنظیم وکالت برای پس از فوت

این مورد از نظر ماهیت با وصیت عهدی انطباق دارد و به هر حال عبارت “انتخاب وکیل برای پس از مرگ” را نباید باطل و بی‌اعتبار بدانیم. برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، بهتر است که در هنگام تنظیم وکالت فروش ملک، عبارت ” وکیل در حیات و وصی در ممات” را به کار برد.

موارد استثنا در فسخ وکالت

طبق ماده 680 قانون مدنی ایران، در صورتی که وکالت از طرف موکل عزل شود اما وکیل از این امر آگاه نباشد، هرگونه اقدام وکیل در حیطه موضوع وکالت، قابل قبول خواهد بود. در واقع باید گفت که حکم عزلی که به اطلاع و آگاهی وکیل نرسیده باشد، قابل قبول و اثر نخواهد بود و عزل حکم در صورتی موثر خواهد بود که به وکیل از آن اطلاع داشته باشد. حال این سؤال پیش می‌آید که اگر موکل فوت شود و وکیل از آن اطلاع نداشته باشد و موضوع وکالت را انجام دهد، در این صورت نیز عزل وکالت بی‌اثر خواهد بود یا خیر. این سؤال نیز پاسخ قطعی ندارد. عده‌ای اعتقاد دارند که چون عزل یک اقدام ارادی است و تا وقتی که وکیل از آن آگاه نشود، منشأ اثر قانونی نخواهد بود، پس فوت نیز که یک عمل غیر ارادی است باید به طریقه مورد اول تحت حکم ماده 680 قانون مدنی ایران قرار داشته باشد. به عبارت دیگر، موکل تا پایان عمر به وکیل خود اعتماد داشته است و قرارداد وکالت را فسخ نکرده است؛ اما عزل قرارداد نشانه بی‌اعتمادی است و با مورد فوت قابل مقایسه نیست و این دو نباید در یک جایگاه سنجش قرار بگیرند. گروهی دیگر اعتقاد دارند که قانون‌گذار در ماده 680 قانون مدنی کشور، از واژه فوت نام نبرده است پس اختیار این را دارد فوت را تابع اصل بداند. در صورتی که وکیل از عزل قرارداد آگاه باشد اما همچنان در موضوع وکالت اقداماتی انجام دهد، معامله قابل اثر نخواهد بود و موکل باید به وکیل مراجعه کند. هزینه وکیل ملکی براساس قانون ممکن است ارجاع داده شود. موارد استثنا در فسخ وکالت

نکات مهم در وکالت‌نامه برای فروش ملک

اگر قصد انجام معامله کلان از طریق وکالت‌نامه را دارید، حتماً پیش از تنظیم قرارداد در دفتر ثبت اسناد رسمی، به دفترخانه‌ای که سند را تنظیم کرده است مراجعه و اعتبار آن را به صورت کتبی استعلام بگیرید. وکالت‌نامه و مبایعه‌نامه، در تمامی مراحل فروش، باید وجود داشته باشند و هرگز یکی را بدون حضور دیگری در روند معامله درگیر نکنید. این دو سند را مانند دو عضو غیر قابل تفکیک در نظر بگیرید. در صورتی که می‌خواهید از سوءاستفاده‌های احتمالی از وکالت‌نامه در آینده جلوگیری کنید، ضروری است که این قرارداد را بدون محدودیت زمانی تنظیم کنید. بهتر است که در معاملاتی با وکالت‌نامه کلی موکل در رابطه با اموال منقول و غیر منقول انجام می‌شود و تعداد زیادی موکل مانند وراث یا شرکا وجود دارد، وارد نشوید. در معاملات مربوط به ملک‌های وکالتی یا ملک‌های در گرو بانک، حتماً در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به انتقال سند قطعی ملک اقدام کنید. در صورتی که به عنوان وکیل یا موکل، وارد یک معامله وکالتی شدید و وکالت‌نامه اصلی را پیش از تنظیم نهایی کامل و دقیق مطالعه کنید. در این صورت به طور قطعی مشخص می‌شود که حدود اختیارات وکیل شامل چه مواردی خواهد بود. در تنظیم اسنادی با وکالت بلاعزل، به این دلیل که موکل همچنان حق عمل و اقدام در موضوع وکالت دارد، حتماً به طور مشخص و صریح در متن قرارداد عنوان کنید که ایشان حق هیچ‌گونه مداخله در موضوع وکالت را ندارد.

پرداخت حق ‌الوکاله وکیل در وکالت فروش ملک

طبقه ماده 675 قانون مدنی، موکل موظف به پرداخت کلیه هزینه‌های مربوط به موضوع وکالت است. وکیل می‌تواند تمامی هزینه‌هایی را که در این زمینه انجام داده، از موکل بگیرد. مانند هزینه‌های مربوط به تنظیم سند، ایاب و ذهاب، هزینه‌های مربوط به دفترخانه و غیره. لازم به ذکر است که هزینه‌های مذکر، از حق‌الوکاله و اجرت وکیل جدا هستند و چنانچه مبلغی برای دستمزد وکیل تعیین شده باشد، موکل باید آن را بپردازد. در این مورد دستمزد طبق نظر کارشناس تعیین می‌شود. اگر موکل از پرداخت دستمزد وکیل سر باز زند، وکیل می‌تواند این امر را از طریق مراجع قضایی پیگیری کند و مطالبه اجرت کند. این دعوا از دسته دعاوی مالی به حساب می‌آید و چنانچه اجرت وکیل از قبل تعیین نشده باشد، دادخواست تعیین میزان اجرت را باید از طریق کارشناس مربوط تنظیم کرد.

سوالات متداول

  1. وکالت فروش ملک چیست؟
زمانی که فروشنده به دیگری وکالت دهد، شخص نماینده یعنی وکیل، با دریافت رسمی وکالت‌نامه، مسئولیت انجام امور واگذار شده را به عهده خواهد گرفت.
  1. مدت اعتبار وکالت فروش ملک چقدر است؟
مدت اعتبار وکالت فروش ملک در متن وکالتنامه ذکر می‌شود.
4.1/5 - (96 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

75 پاسخ

  1. سلام.یه فرد ۷۶ ساله میتواند بدون امضای فرزندان خودش،ملک رو بفروشد؟

  2. سلام سال ۷۶ یک واحد کارخانه با قولنامه دستی خریدم نصف ارزش انرا نقدآ پرداخت کردم وباقی مانده راچندین فقر چک دادم چکها را پاس شد چون مقداری ابزاز وعدوات صنعتی مثل تابلو برق وگیربکس دستگاه والکترو موتور که حدود ۴ میلیون ارزش داشت از پرداخت ۴ملیون چک جلو گیری کردم که با امروز فردا کردن از تحویل لوازمات خودداری کرد ودوفقر چک را توسط شرخر برگشت وبا بازداشت من وصول نمود وگفتیم اقا ما از خیر این اموال گذشتیم سند ملک را بزن وچک راوصول کن چون ایشان هیچگونه سندووکالت از مالک یا موکل قبلی ندارد ضمن اینکه مالک اصلی وموکل بعدی فوت شده قادر به ثبت سند نبوده وبا بهانهای مختلف باج خواهی را پیشه در صورتیکه چکدست او بوده ومیتوانست آنرا وصول کند در صورتیکه او حتی یک قولنامه از فروشنده سوم وکالتی ندارد تکلیف با این شخص چیست لطفاً راهنمایی فرماید با سپاس

  3. سلام
    ملکی به صورت وکالتی با تاریخ مشخص ۶ ماهه خریداری کردیم ، در حال حاضر مدت ذکر شده در وکالت‌نامه به اتمام رسیده ، آیا میتواند برای ابطال مالکیت ما مدعی شود و ملک رو از ما پس بگیره؟

  4. سلام من در خارج از کشور هستم و فروش منزل در ایران را به وکیل فروش میخواهم واگذار کنم ایشان درخواست شماره حساب من را کردن که بعد از فروش مبلغ را واریز کنند و سوال من اینست ایا ایشان میتواند بدون توافق من با قیمت پیشنهادی منزل را بفروشد ؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بستگی به نوع وکالتی که به ایشان داده باشید دارد.

  5. سلام بنده یک ملک خریدم و پس از یه ماه فروختم بعد متوجه شدم که وکالت کاری دادن به بنده و چون مقداری از پولم دست خریدار هست میگه باید برام وکالت تمام از صاحب اصلی بیاری .ایا شکایت کنه از بنده حرفش به جایی میرسه
    یا اگر من شکایت کنم میتونم پولم رو ازش بگیرم ممنون میشم پاسخ بدید

  6. سلام
    پدرم سند منزلمون رو بنا بر احترام بنام پدربزرگم زده بود
    متاسفانه پدرم سال۹۳ و پدربزرگم ۹۴ مرحوم شدن
    یکی از عموهام با این وجود که پدر بزرگم شفاهاً وصیت کرده بود (فلان ملک برای پدر من هست) از دیگر وراث وکالت گرفته و سند منزل ما رو که به نام پدر بزرگم بوده به نام خودش زده
    حالا من به دیگر عموهام و عمه هام میگم چرا رفتین برای ملکی که شرعاً برای پدرم بوده وکالت دادین به عموم ؟!
    میگن فلانی گفت شما وکالت بدین من حق ایشان (یعنی ما) رو تمام و کمال خواهم داد
    حتی حاضر هستن شهادت بدن
    و حتی پدرم سال۹۰ در مورد همین ملک که عارضم از پدربزرگم وکالت فروش گرفتن و سند رو گذاشتن در رهن بانک و تسهیلات گرفتن
    میشه بفرمایین میتونیم در محاکم قضایی کاری کنیم و آیا امیدی هست یا نه ؟؟
    اگر هست بنظرتون از چه راهی یا چه دادخواستی بدهیم ..
    سپاسگزاریم .

  7. سلام اطلاعات مفیدوکاملی ارائه دادید همسرمرحوم من ۱۵سال پیش زمینی راازورثه آقایی که اون هم ۱۵سال قبل ازفوتش بایک برگه قرارداداززمین شهری باشرط اینکه حق فروختن آن راتا۵سال بعدازساختن وگرفتن سندندارد خریده بودباتنظیم وکالت نامه رسمی مبایعه نامه و…اکنون وراث حاضر به دادن وکالت به ما نمی شوند ودادگاه هم زمین رامتعلق به زمین شهری می داند آیا با استناد وکالت نامه که اختیارات کامل رابه شوهر من داده بودن می شود مدعی بشویم؟ودادگاه خودش به ماوکالت رامنتقل کند؟تشکر

  8. درود
    آیا کسی که سند ملکی بنامش هست رو می‌توان با وکالت بلاعزل تام الاختیار حق فروش رو ازشون ساقط کرد

  9. سلام من وکالت دارم و همچنین مبایعه نامه بعد از مدتی متوجه شدم وکالت که به من دادن حق فروش نداره چگونه میتوانم اثبات مالکیت کنم

  10. سلام.
    ۲سال قبل از همسرم جدا شدم و به ملک پدری که سند وراث تک برگ شده بود توقیف شد و همسرم دو روز بعد از توقیف دو سهم خودش رو وکالت بلاعزل فروش داد به مادرش که موفق نشد کاری کنه و من متاسفانه رجوع کردم. بعد به عنوان تضمین رجوع که هیچ جا متاسفانه نوشته نشده، ۱سهم از ۲سهم ملک پدری را وکالت بلاعزل فروش دادن به من و متاسفانه اجازه هم ندادن من سند ۱سهم را بگیرم، بعد از بیرون کردن من از منزل و عدن تمکین ۲سهم را با وجود وکالت فروش بلاعزل که به من دادن به نام مادرش منتقل کردن.۱.آیا من میتونم به جرم فرار از دین ازشون شکایت کنم که مهریه منو نخواستن بدن(۵۰سکه مهریه دارم )؟۲. درخواست تنفیذ سند میتونم بدم که ۱سهم رو بتونم پس بگیرم؟
    من ۱سهم رو به مادرم فروختم با وکالت فروش و مبلغش هم در یافت کردم طی مبایعه نامه و مادرم الان میخواد ازم شکایت کنه چون ملک رو خریده و پولش هم پرداخت کرده.

  11. سلام.
    همسرم ۱سهم از ۲سهم ملک پدری را وکالت بلاعزل فروش دادن به من و متاسفانه اجازه هم ندادن من سند ۱سهم را بگیرم، بعد از بیرون کردن من از منزل و عدن تمکین ۲سهم را با وجود وکالت فروش بلاعزل به نام مادرش منتقل کردن.۱.آیا من میتونم به جرم فرار از دین ازشون شکایت کنم که مهریه منو نخواستن بدن؟۲. درخواست تنفیذ سند میتونم بدم که ۱سهم رو بتونم پس بگیرم؟
    من ۱سهم رو به مادرم فروختم با وکالت فروش و مبلغش هم در یافت کردم طی مبایعه نامه.

  12. سلام من سال ۹۵ ۴۶ملیون پول به همسرم دادم تو پردیسان قم خونه خریدیم بعد فروختیم وتوشهر خریدیم همیشه سند به نام شوهرم بود اما بعد ازدرخواست من ۲دنگ به نام من زد که حق خودم بود بعد پول احتیاج داشت طلاهای منو گرفت یک دنگ دیگه زد به نام تو محضر خونه اما سند قطعی نگرفتم الان که به مشکل خوردیم مدارک نمیده تا من سند قطعی سهم بگیرم نمیدونم چکارکنم

    1. سلام، وقت بخیر
      به دفتر ثبت اسنادی که یک دانگ خانه به نام شما زده شده است مراجعه کنید، از آنجا می توانید دریافت کنید.

  13. سلام من سند خانه پدرم در گرو بانکه میخواستم بپرسم با توجه به اینکه در گرو بانکه پدرم میتونه بابت اون خونه به من وکالت بده

    1. من ی خانه با وکالت خریدم الان مالک ادعای خیار غبن فاحش میکنه ایا امکان فسخ معامله هست

      1. سلام، وقت بخیر
        در صورتی که در قرارداد اثبات کافه خیارات ذکر نشده باشد و بتوانند غبن فاحش را اثبات کنند، معامله فسخ خواهد شد.

  14. سلام در وکالت نامه تام الاختیار ملک نوشته حق برداشت ثمن به نفع خود
    آیا موکل میتواند شکایت درخواست ثمن داشته باشند؟

  15. سلام همسر من بدلیل بیماری امکان حضور در دفترخانه رسمی را ندارد چگونه می توانم وکالت بلاعزل برای فروش خانه بگیرم لطفاراهنمایی کنید؟

    1. سلام، وقت بخیر
      برخی از دفترخانه‌ها امکان حضور در منزل برای انجام امور را دارند.

  16. پدر شوهرم خونه ای رو نصف به اسمم سند زدن ولی حق فروش بهم نداده آیا میتونه اونو بفروشه..

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  17. سلام من به همسرم وکالت بلاعزل دادم برای فروش ملک از سهمم اما مبلغ و ننوشتم ک به حسابم بزنن ایا میشه از طریقه دادگاه اقدام کرد

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که بتوانید اثبات کنید فریب در کار بوده است؛ بله

  18. سلام وقت بخیر من یک آپارتمان میخوام بخر م و فروشنده یک شهر دیگر هست و سند بنام خودش هست و وکالت تام ب شخص دیگری داده آیا خودشخص ک سند بنام اوست میتونم با اون قراردادقولنامه ببندم و حق امضادارد قانونی هست ؟ یا حتما شخصی ک وکالت تام دارد باید امضاکند ؟

  19. باسلام سال۹۷ آپارتمانی رابه نام همسرم کردم(فرزندنداریم) چندماه بعدهمسرم مبتلا به سرطان پرهزینه ای شد به من وکالت بلاعزل وتام الاختیاری برای فروش ملک حتی باغبن فاحش دادوذکری هم از اینکه من بایدثمن معامله را به او بدهم طبیعتا باتوجه به علت فروش دروکالتنامه ذکرنشده.حالا رفته شکایت کرده که من پول فروش اپارتمان را به نمیدهم.آیا شکایت او ممکن است باعث محکومیت من به پرداخت کند؟ باسپاس

    1. سلام، وقت بخیر
      اگر وکالت شما کامل باشد یعنی حق انتقال و تصرف در ثمن معامله داشته باشید نمی توانند کاری بکنند.

      1. باسلام وتشکر ازپاسختان- متاسفانه عبارت حق انتقال وتصرف درثمن در وکالت قیدنشده.ولی همانطورکه عرض کردم وکالت تام الختیار برای فروش حتی با غبن فاحش قید شده.با توجه به همزمانی شروع بیماری طبق اسنادپزشکی وارائه وکالت ازسوی همسرم آیا دادگاه حرف بنده را که همسرم برخلاف ادعای فعلی وکالت فروش رابرای تامین هزینه درمان داده قبول میکند؟البته مدارکی رسمی که من دارم طبیعتا هزینه خیلی کمتری ازهزینه های واقعی است ولی آیا دادگاه با توجه به مفادوکالت واینکه چه لزومی داشته که همسرم درآن شرایط که برخی پزشکان میگفتندحتی از ورود به فازدرمانی خودداری وصرفا درمان تسکینی برای گذران روزهای آخرراپیشنهادمیکردندبمن وکالت فروش دهد؟

        1. سلام، وقت بخیر
          لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  20. سلام، با تشکر سئوالی داشتم. مادر من وکالت فروش خانه خود را به یکی از فامیل داد، آیا او میتواند خانه را به خود به ۱٪ قیمت به بفروشد و خانه را صاحب شود.
    متشکر هستم

    1. سلام، وقت بخیر
      اگر وکالتنامه کامل داده باشد و حق عزل را از خود ساقط کرده باشد، بله می توانند.

  21. سلام
    وکیل قبل از اینکه ازمالک ملک وکالت بگیرد زمین را با مبایعه نامه فروخته وبعداز یک ماه دیگر وکالت از مالک گرفته راهنمایی فرماید

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  22. سلام خاله ها ومادرم حدودبیست ساله پیش ب دو برادرشان وکالت تام داده اند که املاک پدری را بفروشن ولی آنها هنوز این کارو نکرده اند واعتقاد دارن که خواهرها این املاک را ب آنها وکالت داده و بخشیده اند ودیگر هیچ سهمی ندارن آیا این دو بر ادر می‌توانند املاک را فروخته و ب خ اهران چیزی ندهند

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که از وکالتنامه استفاده نکرده اند می توان وکالت نامه را باطل کرد.

  23. سلام
    اگر شخصی با وکالت فروش اقدام به مشارکت در ساخت کند و در هنگام عملیات ساختمانی یکی از موکل ها فوت کند تکلیف سرمایه گذار وکیل و الباقی وراث چیست

    باتشکر از شما بزرگوار

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

  24. با سلام. شخصی وکالت در فروش دارد و می‌خواهد مورد وکالت را با ملکی تهاتر کند آیا می‌تواند ملک جدید را بنام خود بزند؟ متشکرم

    1. سلام، وقت بخیر
      تهاتر باید توی دادگاه اثبات شود.

  25. ایا بدون وکالت فروش دفترخانه میتواند به خریدار آپارتمان مسکن مهر که سند تفکیکی ندارند فقط اقرار نامه صادر کند اونم بدون استعلام بدهیهای تعاونی و شهر سازی؟ آیا اینکار دفتر خانه جرم نیست؟

    1. سلام، وقت بخیر
      سوالتون گویا نیست، لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

      1. سلام وقت بخیر من همسرم فوت کرده و فرزندی نداشتیم خواهر و برادر هایش به من وکالت دادند من خانه رو فروختم اکنون یکی از خواهر برادر ها یا ورثه ی آنها می‌تواند ادعایی داشته باشد ؟
        قولنامه نوشته نشد و فقط در محضر وکالت نامه دادند و الان پشیمان شده اند

  26. سلام، بنده یه خونه ای رو معامله کردم که به صورت وکالتی با بنده معامله شده، بعد از انجام معامله و هنگام انتقال سند متوجه شدیم که تاریخ وکالت طرف یه سال پیش تموم شده بوده، آیا امکان فسخ قرارداد وجود داره؟ البته همه اینکارا با هماهنگی بنگاهی که فامیلشون بوده انجام شده، ممنون میشم راهنمایی بفرمایین .

    1. سلام، وقت بخیر
      بله امکان فسخ وجود دارد.
      برای راهنمایی بیشتر لطفا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ تماس بگیرید، کارشناسان حقوقی دادسو پاسخگوی شما خواهند بود.

  27. سلام من همسرم وکالت تام الااختیار به کسی داده وطرف رفته سند زده به اسم خودش و کس دیگر ایاشکایت کنیم پول یا ملک برمیگرده واینم بگم در وکالت نوشته هروقت زمین فروخت باید ثمن رسید بیاره بده به صاحب ملک قیمت باید طی کنه باهاشون خوههشا کمکمون کنین

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  28. سلام من سه دانگ ی واحد اپارتمان مادرم وکالت داده ب من منم فروختم الان داداشام شاکی شدن ایا قاضی میتونه رای ب اونا بده

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که از مالک وکالت گرفته باشید خیر مشکلی نداره

  29. آیا کسی که وکالت فروش دارد می تواند برای انجام کارها وکیل بگیرد؟

    1. در صورتی که در حدود اختیاراتشان نوشته شده که توکیل به غیر داشته باشد می‌تواند به صورت مع الواسطه وکیل بگیرد.

  30. سلام خسته نباشی
    ما یه ملکی او پیش فروش کردیم سهم القدر بنام خورده حالا میخوام اون سهم القدر او بنام از زمین بنام بخوره سازنده نمیسازه میخوام حداقل یه جیزی از زمین بنام باش ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  31. همسر من بدلیلی امکان حضور در دفترخانه رسمی جهت ارائه وکالت ملک پدری که از طریق ارث بهش رسیده در شهر دیگری را ندارد آیا میشود ما از شهر خودمان اقدام به اعطای وکالت کنیم

    1. سلام، وقت بخیر
      بله، باید به دفاتر ثبت اسناد رسمی شهر خود مراجعه کنید.

  32. سلام ، وقت بخیر، یه سوال داشتم آیا میشه تو وکالت فروش ملک شرط و شروطی گذاشت؟ مثل اینکه تا تاریخ فلان حق استفاده از وکالت نداشته باشه؟

  33. سلام من منزل خود را فروختم وبه طرف وکالت دادم ولی حدود چند سال گذشته وسند هنوز به اسم من است.پکار کنم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      با خریدار به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید و نسبت به انتقال سند مالکیت اقدام کنید.

  34. سلام و خسته نباشید
    من در ازای یک قرارداد با یک شرکت وکالت و سند منزلم را در اختیارشان قرار دادم ودر قرارداد هم قید شده شرکت حق فروش و انتقال و همچنین سواستفاده از وکالت را ندارد
    متاسفانه اون شرکت کلاه بردار از آب درآمد و منزلم را با قولنامه به شخص دیگری فروخته آیا میتوانم منزلم را پس بگیرم؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      در صورت اثبات تعدی و تفریط وکیل و ابطال وکالتنامه به تبع آن شما میتوانید ابطال قولنامه را از دادگاه تقاضا کنید.

  35. با سلام واحترام بانک وکالت نامه تنظیم شده در زندان را نمی پزیرد چونکه رسمی نیست ایا اگر شریک جهت تسویه حساب وفک رهن ملک به بانک مراجعه نماید بانک تسویه فک رهن را انجام میدهد یا اینکه حضور هر دو شریک ضروریست. چونکه زمان قرارداد وام مشارکت حتی با وکالت محضری بانک حضور مالکین را ضروری میداند با تشکر از پاسخگویی شما

    1. سلام، وقت بخیر.
      باید از شعبه همان بانک سوال کنید.

  36. من وکالت بلاعزل از همسرم دارم و میتونم از این برای فروش خانه ای که به نامه ایشانه و الان در خارج از ایران هستند استفاده کنم ؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      بله. وکالت بلاعزل به شما این اجازه را میدهد.

    2. ایا وکالت فروش که میدی به برادرت بعد ان زیرش بزنه میشه قانونی حق حقوقتو بگیری ازش

      1. سلام، وقت بخیر
        در صورتی که خارج از حدود وکالت کاری انجام داده باشند بله. به مفاد وکالت بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *