پلمپ ملک ورثه‌ای چگونه انجام می‌شود ؟

پلمپ ملک ورثه ای

یکی از موضوع‌هایی که بعد از فوت پدر، مادر یا شخصی که از او ارثی به جا مانده است، در زمان انحصار وراثت برای وارثان ممکن است پیش ‌آید، این است که چگونه می‌توان ملک ورثه‌ای به جا مانده از متوفی را پلمپ کرد تا از آن سوء استفاده نشود؟

با توجه به این موضوع ما در موسسه حقوقی دادسو می‌خواهیم برای پاسخ به این سوال شما در ادامه این مطلب نکاتی که درباره پلمپ ملک ورثه‌ای باید بدانید و به آن‌ها عمل کنید را برای شما عزیزان و همراهان مجله حقوقی دادسو بیان کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که اگر شما هم با این مشکل رو به رو شده‌اید، تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

ملک روثه‌ای چیست ؟

در واقع ملک ورثه‌ای جزو املاکی است که صاحب آن فوت شده و طبق قانون ارث مرد فوت شده و وصیت نامه‌ای که ممکن است فرد از خود بر جای گذاشته باشد به وارثان او ارث خواهد رسید. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که هنگام فوت مالک، مطابق با قانون انحصار وراثت، ملک ورثه‌ای مورد نظر به وراث یا وارثان شخص متوفی منتقل می شود؛ در عین حال اگر وصیت نامه‌ای رسمی در یکی از دفاتر ثبت اسناد تنظیم و یا شرایط خاصی برای ملک در نظر گرفته شده باشد، در این صورت نیز ملک، ورثه‌ای به شمار می آید و وارثانی که برای تعیین شده است می‌توانند اقدام به گرفتن سهم خود از آن کنند.

[su_highlight background=”#fffa99″]شایان به ذکر است که اگر بیش از یک وارث برای ملک ورثه‌ای وجود داشته باشد، در این حالت وراثان نسبت به اموال بر جای مانده از فرد متوفی، مالکیت ملک مشاع خواهند داشت.[/su_highlight]

روال پلمپ ملک روثه‌ای

برخی از مواقع این امکان وجود دارد که پس از فوت یک شخص، وارث یا تعدادی از وارثان او بخواهند با سوء استفاده، املاک ارثی را تصرف کنند و حق دیگر ورثه را از منافع این املاک پرداخت نکنند. حتی ممکن است در املاک ورثه‌ای تعدی و تفریط اتفاق بیفتد و حق سایر ورثه ضایع شود. در این حالت یک راه‌کار قانونی پیش روی شما وجود دارد و آن هم مهر و موم کردن ترکه یا به اصطلاح پلمپ ملک ورثه‌ای است. همچنین مالیات بر ارث باتوجه به این عمل، باید در نظر گرفته شود.

نحوه پلمپ ملک وراثی هم‌چون زمانی است که قصد پلمپ کردن سایر املاک را دارید و تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد. به این ترتیب که پس ز ثبت درخواست خود در یکی از دفاتر مراجع قضایی، مامور پلمپ تعیین شده برای پیش بردن پروسه درخواست شما، در ابتدا سرب یا قیطان را گداخته و سپس آن‌را در قسمت کلید خور خانه قرار می‌دهد. پس از آن مهر رسمی را بر روی موم گداخته شده و یا لاک قرار خواهد داد تا مشخص شود که ملک مورد نظر پلمپ شده است. در عین حال باید اشاره کنیم که در چنین مواقعی برای پیش بردن اصولی و سریع‌تر درخواست خود برای پلمپ ملک ورثه‌ای، می‌توانید از یک وکیل ملکی مجرب و متخصص در این زمینه نیز کمک بگیرید.

روال پلمپ ملک روثه‌ای
روال پلمپ ملک روثه‌ای

چه اشخاصی می‌توانند درخواست پلمپ ملک ورثه‌ای را بدهند ؟؟

همواره برای پلمپ ملک وراثی اشخاصی امکان این را دارند که از طریق مرجع صالح درخواست پلمپ ملک ورثه‌ای را بدهند. بر طبق ماده ۱۶۷ قانون امور حسبی افرادی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است می‌توانند درخواست پلمپ ملک ورثه‌ای را در مرجع صالح ثبت کنند.

  • سهم الارث ورثه طبقه اول یا دیگر وراث متوفی امکان درخواست پلمپ ملک را خواهند داشت.
  • وکیل و نماینده قانونی وارث، حق ثبت درخواست پلمپ ملک وراثی را دارد.
  • شخصی که متوفی در وصیت‌ نامه خود، او را وصی قرار داده است.
  • طلبکاران متوفی در صورتی‌که برای طلب خود سند رسمی یا حکم قطعی دادگاه را در اختیار داشته باشند.

جزییات صورت جلسه برای پلمپ ملک ورثه‌ای

برای ثبت درخواست پلمپ ملک ورثه‌ای بایستی صورت جلسه‌ای تنظیم شود که در ادامه به جزییات آن اشاره شده است.

  • ذکر تاریخ سال، ماه، روز و ساعتی که اقدام به پلمپ شده است.
  • ذکر نام و مشخصات فردی، کسی که پلمپ را انجام داده است و اصطلاحا به آن مباشر پلمپ نیز گفته می‌شود.
  • بیان علت پلمپ شدن ملک ورثه‌ای و تعیین هزینه وکیل ملکی
  • نام، مشخصات فردی و محل اقامت کسی که درخواست پلمپ را داده است (در عین حال باید اشاره کرد که اگر دادرس، خودش اقدام به مهر و موم کرده باشد، بایستی در صورت جلسه ذکر شود)
  • ذکر نام، مشخصات فردی و اظهارات اشخاص ذینفع که در زمان پلمپ ملک ورثه‌ای حاضر بوده‌اند.
  • تعیین مکانی که ملک ورثه‌ای در آنجا پلمپ شده است، هم‌چون اتاق صندوق‌خانه و گنجه.
  • وصف اجمالی از اشیائی که متعلق به ملک ورثه‌ای بوده و مهر و موم شده است.
  • ذکر این موضوع که اموال موجود در ملک ورثه‌ای پلمپ شده،‌ در همان مکان بدون تغییر قرار داشته‌اند و یا محل آن‌ها تغییر داده شده است.
  • در صورتی‌که وارثین قصد معین کردن نگهبان برای ملک ورثه‌ای را داشته باشند، بایستی نگهبان توسط دادرس مستقلاً تعیین شده باشد و یا بر حسب معرفی اشخاص ذینفع که در دعوا سود و یا نفع خواهند داشت، معین شود.
  • ثبت اظهار کتبی و صریح در رابطه با اموال خارج و یا مخفی شده از کلیه اشخاصی که با متوفی در یک مکان سکونت داشته‌اند.
  • شرایط ابطال تقسیم نامه ارث
جزییات صورت جلسه برای پلمپ ملک ورثه‌ای
جزییات صورت جلسه برای پلمپ ملک ورثه‌ای

جمع بندی:

وقتی‌که فردی فوت می‌کند، طبق قانون بایستی اموال او به وارث با وارثانی که دارد، تعلق بگیرد. اما برخی از مواقع وارث یا وارثانی وجود دارند که ممکن است قصد سوء استفاده از اموال را داشته باشند و بخواهند حق دیگر وارثین را ضایع کنند. در این حالت راه‌کاری برای این مسئله وجود دارد و آن هم پلمپ ملک ورثه‌ای است. با توجه به این موضوع ما در تیم دادسو قصد داشتیم که در مطالب بالا اطلاعاتی جامع را در خصوص پلمپ ملک ورثه‌ در اختیار شما مخاطبین بلاگ دادسو قرار دهیم. امیدواریم که مطالب بیان شده برای شما مفید واقع شده باشد.

در عین حال شما مخاطبین عزیز دادسو می‌توانید برای دریافت مشاوره در رابطه با پلمپ ملک وراثی و مواردی از این قبیل به سایت موسسه حقوقی دادسو مراجعه کرده و از طریق شماره تماس‌های موجود با مشاورین و وکلای ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول:

[su_accordion][su_spoiler title=”به چه دلایلی افراد می‌توانند اقدام به پلمپ ملک وراثی کنند؟” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” anchor_in_url=”no” class=””]همان‌طور که در مطالب بالا نیز ذکر شد، پلمپ ملک ورثه‌ای می‌تواند برای جلوگیری از سوء استفاده برخی از وارثین انجام شود.[/su_spoiler] [su_spoiler title=”چه افرادی امکان ثبت درخواست پلمپ ملک ورثه‌ای را دارند؟” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” anchor_in_url=”no” class=””] وارثین، نماینده قانونی، وصی و طلبکاران برای ثبت درخواست پلمپ ملک ورثه‌ای می‌توانند اقدام کنند.[/su_spoiler] [su_spoiler title=”به چه منظور صورت جلسه‌ای در هنگام پلمپ ملک ورثه‌ای نگارش می‌شود ؟” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” anchor_in_url=”no” class=””] نگارش صورت جلسه در رابطه با ملک ورثه‌ای، برای ثبت و ضبط تمامی اشیاء موجود در ملک است تا با این‌کار از اعتراضات احتمالی وارثان جلوگیری شود. [/su_spoiler][/su_accordion]

4.4/5 - (29 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

18 پاسخ

  1. سلام
    آیا جهت پلمپ ملک ورثه ای باید پرداختی به دادگاه داده شود؟ اگر جواب مثبت است ، این مبلغ چقدر است؟

  2. مادرم فوت شده و نصف ملک به نام مادرم ونصف به نام پدرم میباشد آیا پلمپ میشود؟

  3. سلام، وقت بخیر
    آیا قبل از آمدن تحریر ترکه هم ورثه‌ای میتواند مغازه را پلمپ کند ؟

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که انحصار وراثت را انجام داده باشند، بله می توانند.

  4. با سلام چندروز به کسی که در خانه بوده فرصت تخلیه مهلت برای پلمپ

  5. ایا یکی از وراث میتواند اموالی که دیگر وراث از آن استفاده میکنند را چون سهم او را نمیدهند،پلمب کند؟

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  6. سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم وقتی یکی از وراث اقدام به پلمپ ملک میکنه دادگاه بعد پلمپ خونه رو میزاره داخل مزایده یا این که تا وراث راضی نباشن امکان مزایده نیست؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بعد از مهر و موم باید وارد فاز تقسیم ترکه شوید و رای دادگاه در این خصوص صادر بشه
      پلمپ ملک توسط ورثه با توقیف مصطلح فرق می‌کند، مهر و موم ترکه است.

  7. سلام میتوان براساس تامین دلیل دادگاه اقدام بابت طرح دعوی حقوقی کرد

  8. ایا ملکی که مشاع هست وپلمپ شده اولا پلمپ مگر با چسباندن برچسب و بستن سیم رسرب انجام نمی شود لطفابفرمایید ملکی را تنها با قفل میبندن

  9. شما خدمات پلمپ ملک ورثه ای رو انجام میدین؟
    تهران هستیم ما.

    1. سلام، وقت بخیر
      بله؛ برای راهنمایی بیشتر لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *