پلیس فتا چیست و مراحل ثبت شکایت

پلیس فتا چیست؟

با پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی، بسیاری از افراد روی به استفاده از فضای مجازی آورده‌اند تا از این طریق بتوانند سرگرم شوند و یا کسب و کاری را اداره کنند. فضای مجازی مزایای بسیاری دارد و افراد می‌توانند با دوستان و آشنایان خود تعامل کنند و یا خدمات و کالاهایی را به دیگران برای کسب درآمد ارائه کنند. اما در این بین افرادی نیز وجود دارند که ممکن است با هک و تعرض غیر قانونی به حریم شخصی دیگران باعث آزار و اذیت آن‌ها شوند. در این حالت افرادی که در فضای مجازی با مشکلاتی این چنینی مواجه می‌شوند، می‌توانند از طریق مراجعه به پلیس فتا، مسئله پیش آمده برای خود را پیگیری کنند.

با توجه به این موضوع ما در موسسه حقوقی دادسو می‌خواهیم مطالبی را در رابطه با پلیس فتا و وظایف آن برای شما همراهان عزیز مجله حقوقی دادسو بیان کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که برای کسب اطلاعاتی جامع درباره پلیس فتا و نحوه ارائه شکایت به آن، تا انتهای این مطلب با ما همراهی کنید.

پلیس فتا (fata) چیست؟

کلمه فتا (fata) در واقع مخفف عبارت “فضای تولید و تبادل اطلاعات” است که همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، با پیشرفت تکنولوژی و سوق داده شدن افراد و کسب و کارها به سمت اینترنت برای حفظ امنیت آن‌ها در فضای مجازی، سازمانی تحت عنوان پلیس فتا در بهمن ماه سال 1389 تشکیل داده شده است.

این تشکل در زمینه مقابله با جرایم رایانه‌ای هم‌چون کلاهبرداری‌های اینترنتی، هک سامانه‌های اینترنتی، جعل داده‌ها، تجاوز به حریم شخصی اشخاص مختلف، سرقت اطلاعات شخصی افراد و … فعالیت دارد. در واقع هدف از به وجود آمدن پلیس فتا این است که با بهره‌مندی از افرادی خبره و تجهیزات حرفه‌ای، سعی بر این دارد که امنیت فضای مجازی را تامین کرده و بتواند با پیش‌بینی‌های لازم، جرایم را کشف کند و اقدام به جلوگیری از آن‌ها نماید.

وظایف پلیس فتا چیست؟

با توجه به این‌که فضای مجازی مکانی برای تعاملات اجتماعی، به اشتراک گذاری برخی از موارد هم‌چون عکس و فیلم با دوستان و آشنایان و همچنین راهی برای کسب درآمد بسیاری از افراد است، از این رو بایستی به خوبی نیز از آن در مقابل افراد سودجو و به‌خصوص هکرها محافظت شود. سازمان پلیس فتا به همین منظور تشکیل شده است تا امنیت افراد را در فضای مجازی تامین کند. از این رو در ادامه به وظایف پلیس فتا اشاره شده است.

  • حفاظت از حریم شخصی و خصوصی افرادی در فضای مجازی
  • تامین امنیت افراد و کسب و کارها در فضای مجازی
  • صیانت و حفاظت از ارزش‌های دینی و انسانی افراد جامعه
  • کمک به حفظ زیرساخت‌های امنیتی در کشور
  • جلوگیری از تعرض به هنجارها و ارزش‌های جامعه
  • مراقبت از فضای تولید و تبادل اطلاعات به منظور جلوگیری از تبدیل شدن آن به فضایی برای فعالیت‌های غیر قانونی
  • کاهش مخاطرات و ایجاد امنیت در زمینه فعالیت‌های اقتصادی، علمی و اجتماعی جامعه اطلاعاتی کشور

چه جرایمی در پلیس فتا قابل پیگیری هستند؟

به‌طور کلی جرایم که در فضای مجازی هستند و جزو جرایم رایانه‌ای به حساب می‌آیند از طریق پلیس فتا قابلیت پیگیری دارند که در ادامه نیز به برخی از رایج‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

  • برداشت مبالغ غیر مجاز از حساب افراد مختلف
  • اقدام به شنود غیر مجاز صحبت‌های دیگران
  • کلاهبرداری‌های اینترنتی هم‌چون ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی جعلی
  • اقدام به فیشینگ و جعل رایانه‌ای
  • هک کردن گوشی موبایل
  • جاسوسی رایانه‌ای از افراد
  • نشر خبرهای بی پایه و اکاذیب در فضای مجازی
  • انتشار تصاویر مستهجن در فضای مجازی
  • دسترسی غیر مجاز به رمز حساب کاربری دیگران
  • انتشار عکس و فیلم خصوصی دیگران
  • انتشار اسکرین شات یا چت خصوصی
  • و …

ارائه شکایت به پلیس فتا به چه صورت انجام می‌شود؟

زمانی‌که در فضای مجازی با مشکلاتی هم‌چون هک شدن حساب‌های کاربری، انتشار عکس و فیلم‌های شخصی خود و … مواجه می‌شوید، این امکان را دارید که از طریق پلیس فتا و ارائه شکایت خود به این سازمان از حق و حقوق خود دفاع کرده و فرد خاطی را به سزای اعمالش برسانید. برای انجام این‌کار 2 راه پیش روی شما است که در ادامه آن‌ها را شرح داده‌ایم.

پلیس فتا چه جرم هایی را پیگیری می کند؟
انواع جرایم اینترنتی توسط پلیس فتا قابل پیگیری است

شکایت از طریق مراجعه حضوری

اگر دچار مشکلاتی در فضای مجازی شدید، می‌توانید با مراجعه حضوری به دادسرای جرایم رایانه‌ای شکایت خود را ارائه کرده و آن‌را پیگیری کنید. برای انجام این‌کار بایستی مستنداتی که نشان دهنده تعرض به فضای مجازی خصوصی شما است را به همراه مدارک شخصی خود جهت تشکیل پرونده به دادسرا ارائه کنید. در این حالت نیز دادسرا با توجه حساسیت پرونده و ضرورت‌هایی که دارد، در اسرع وقت موضوع را بررسی کرده و پرونده شما را برای انجام پیگیری‌های لازم به پلیس فتا ارجاع خواهد داد.

توجه داشته باشید که اگر شکایت شما از شخص و یا اشخاصی باشد که آن‌ها را می‌شناسید، روند پرونده‌تان با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. اما اگر مورد حمله سایبری و اشخاص ناشناس قرار گرفته باشید، بایستی اجازه دهید که پلیس فتا اقدامات لازم را برای پیگیری و حاصل کردن سریع‌تر نتیجه مورد نظر شما، انجام دهد.

شکایت از طریق وب‌سایت پلیس فتا

در صورتی‌که در فضای مجازی برای شما مشکلی به وجود آمده باشد و قصد داشته باشید که آن‌را به‌صورت قانونی پیگیری کنید، می‌توانید از طریق مراجعه به وب‌سایت رسمی پلیس فتا، شکایت خود را از طریق بخش ارتباطات مردمی مطرح کرده تا به آن رسیدگی شود.

برای انجام این‌کار نیز کافی است که مشخصات، نشانی دقیق محل سکونت، شماره تلفن همراه در دسترس خود و توضیحاتی که نیاز است در رابطه با مشکل و شکایت خود به اطلاع مسئولین پلیس فتا برسانید را در سایت این سازمان ثبت کرده و منتظر باشید که پیگیری‌های لازم در خصوص پرونده شما صورت بگیرد.

مشاوره درباره وظایف پلیس فتا

همان‌طور که مکررا در مطالب بالا نیز ذکر شد، با توجه به این‌که بسیاری از افراد به سمت استفاده از فضای مجازی و اینترنتی سوق داده شده‌اند، ممکن است مورد تعرض افرادی ناشناس و به‌خصوص هکرها قرار بگیرند. از این رو این امکان وجود دارد که مشکلاتی نیز برای این افراد به وجود آید که در این حالت بایستی برای رفع مشکل ایجاد شده اقدامات لازم را انجام دهند. یکی از بهترین راه‌کارها برای مقابله با چنین مشکلاتی مراجعه حضوری و یا آنلاین (از طریق وب‌سایت) به پلیس فتا است تا این سازمان با انجام پیگیری‌های لازم، سریعا بتواند امنیت شما را در فضای مجازی فراهم آورد.

از این رو ما در موسسه حقوقی دادسو سعی بر این داشتیم که در مطالب ذکر شده هر آن‌چه که باید در رابطه با پلیس فتا و وظایف آن بدانید را برای شما همراهان همیشگی بلاگ دادسو بیان کنیم. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

در عین حال شما مخاطبین عزیز دادسو می‌توانید برای دریافت مشاوره در رابطه با پلیس فتا، وظایفی که بر عهده دارد و همچنین نحوه پیگیری صحیح شکایات خود از طریق این سازمان، به سایت موسسه حقوقی دادسو مراجعه کرده و از طریق شماره تماس‌های موجود با مشاورین و وکلای ما در ارتباط باشید تا شما را به درستی راهنمایی کنند. همچنین خوشحال می‌شویم که اگر شما همراهان گرامی دادسو تجربه‌ای در خصوص مسائلی که مربوط به جرایم رایانه‌ای و پیگیری آن از طریق پلیس فتا بوده است را داشته‌اید، آن‌را با ما و دیگر همراهان بلاگ حقوقی دادسو به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

  1. پلیس فتا چیست ؟

پلیس فتا در واقع سازمانی است که از سال 1389 برای حفظ امنیت افراد در فضای مجازی فعالیت دارد.

  1. وظایف پلیس فتا چیست ؟

پلیس فتا وظایف بسیاری هم‌چون حفاظت از حریم شخصی و خصوصی افراد و کسب و کارها در فضای مجازی را بر عهده دارد که به‌طور کامل در مطالب بالا به آن‌ها اشاره شده است.

  1. از چه طریق می‌توانیم شکایت خود را به پلیس فتا ارائه کنیم ؟

برای انجام این‌کار 2 حالت پیش روی شما است : 1 – ارائه شکایت از طریق مراجعه حضوری 2 – ارائه شکایت از طریق وب‌سایت پلیس فتا

4.1/5 - (12 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *