گرفتن مهریه بدون طلاق

گرفتن مهریه بدون طلاق

با توجه به قوانین کشور، امکان گرفتن مهریه بدون طلاق وجود دارد. مهریه دینی است که از لحظه جاری شدن صیغه عقد بر گردن آقا می‌باشد و باید در صورت مطالبه خانم آن را پرداخت کند.

بنابراین به اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق، امکان پذیر است و خانم می‌تواند هرزمانی برای گرفتن مهریه اقدام.

در صورتی که قصد درخواست مهریه بدون طلاق را دارید پیشنهاد می‌کنیم با وکیل مهریه مشورت کنید. برای این منظور می‌توانید با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

انواع مهریه

مهریه به صورت کلی به دو نوع مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم می‌شود که در زمان عقد نوع آن با توجه به توافق و خواسته خانم و آقا مشخص می‌شود.

مهریه عندالمطالبه حالتی است که خانم از لحظه جاری شدن صیغه عقد می‌تواند آن را مطالبه کند. اگر آقا اموال داشتند که بخشی از اموال ایشان به عنوان مهریه توقیف شده و در صورت این که آقا اموالی نداشته باشند با توجه به میزان در آمد، گردش حساب‌های بانکی، شغل ایشان و موارد دیگر مهریه قسط بندی می‌شود.

در صورت این که مهریه عند الاستطاعه باشد به این معنا است که خانم در هر زمان نمی‌تواند مهریه‌اش را مطالبه کند و فقط در زمانی که اقا استطاعت پرداخت مهریه را داشت می‌تواند برای دریافت مهریه خود اقدام کند.

مطالبه مهریه فقط در زمان طلاق امکان پذیر نیست و در هر زمان بعد از عقد خانم می‌تواند برای دریافت مهریه اقدام کند به همین دلیل حالتی تحت عنوان دریافت مهریه بدون طلاق وجود دارد.

شرایط گرفتن مهریه بدون طلاق

مهریه یک پرونده‌ی مالی و جدا از پرونده طلاق است. پس به صورت کلی دریافت مهریه هیچ ارتباطی به وقوع طلاق ندارد. از آنجایی که مراحل گرفتن مهریه بدون طلاق و در زمان طلاق فرقی با هم ندارد پس مراحل کلی دریافت مهریه را برای شما توضیح می‌دهیم.

تا مدتی قبل برای مطالبه مهریه خانم یا وکیل ایشان باید به دادگاه مراجعه می‌کردند و دادخواستی مبنی بر مطالبه مهریه را تهیه می‌کردند. در ادامه باید لیست اموال شوهر و حساب‌های بانکی آقا را به دادگاه تقدیم می‌کردند تا بعد از کارشناسی بخش یا همه‌ی اموال آقا با توجه به میزان مهریه خانم توقیف می‌شد. در این پروسه دادگاه هزینه‌های چشم گیری را برای هزینه دادرسی مشخص کرده بود.

امروزه قوانین مبنی بر اقدام مهریه از اجرای ثبت تصویب شده؛ به این صورت که باید برای مطالبه مهریه با در دست داشتن مدارکی که در ادامه عنوان می‌کنیم، خانم یا وکیل ایشان به دفتری که ازدواج در آن به ثبت رسیده مراجعه کنند. در این مرحله متصدی دفتر اسناد باید احراز هویت خانم را انجام دهد و در ادامه درخواست اجرا گذاشتن مهریه را به اداره اجرای ثبت اسناد ارسال می‌کند.

مدارک لازم برای دریافت مهریه بدون طلاق

برای گرفتن مهریه بدون طلاق یا در زمان طلاق خانم هم می‌تواند خودش اقدامات لازم را انجام دهد هم وکیل به جای ایشان در این پروسه حضور پیدا کند. از آنجایی که قوانین مهریه نسبت به قبل تغیر کرده و مطالبه آن کمی سخت‌تر شده بهتر است حتما قبل از اقدام آن با وکیل پایه یک دادگستری مشورت کنید تا بعد از بررسی پرونده شما مراحل را توضیح دهد.

در هر صورت اگر خانم خودشان قصد اقدام برای مطالبه مهریه را داشت می‌تواند با در دست داشتن شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج‌شان به دفتری که عقدشان در آن ثبت شده مراجعه کنند و اگر وکیل‌شان قصد پیگیری امور را داشت باید علاوه بر مدارک قبلی، وکالت نامه‌ای که خانم برای انجام امور مهریه به ایشان داده را همراه داشته باشد.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

گرفتن مهریه بدون طلاق چقدر زمان می‌ برد؟

به صورت کلی این موضوع به متغیرهای مختلفی بستگی دارد که امکان جواب دادن به صورت قطعی را ندارد. چرا که در مرحله اول به این بستگی دارد مهریه خانم چقدر است و آقا چه اموالی دارد. از مواردی که ممکن است دریافت مهریه بدون طلاق یا در زمان طلاق را به تعویق بیندازد می‌توان به موضوع استعلام اموال آقا اشاره کرد.

اگر خانم اطلاعات دقیقی از اموال آقا و گردش حساب‌های بانکی ایشان نداشته باشد، باید دادخواست جدیدی مبنی بر استعلام اموال آقا با اجازه دادگاه تنظیم کند.

از موارد دیگری که باعث می‌شود این پروسه طولانی شود موضوع انتقال مالکیت اموال آقا از جانب آقا به شخص دیگر است که در این صورت باید بررسی شود این انتقال مالکیت بعد از درخواست خانم برای اجرای مهریه بوده یا قبل از آن.

همچنین اگر آقا بعد از اجرا گذاشتن مهریه از جانب خانم درخواست اعسار در پرداخت مهریه بکند ممکن است مدت زمان دریافت آن تغییر کند.

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می‌شود دریافت مهریه به تعویق بیفتد نداشتن وکیل متخصص برای گرفتن مهریه است. بدیهی است حضور شخصی که تخصص انجام کاری را دارد باعث می‌شود کارها با سرعت بیشتری پیش برود. برای مشورت با وکیل متخصص می‌توانید با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

پرداخت مهریه بدون طلاق

برای پرداخت مهریه از جانب آقا قوانینی مشخص شده که به گرفتن مهریه بدون طلاق خانم قبل یا بعد از طلاق ارتباطی ندارد. بعد از درخواست خانم برای مهریه باید لیست اموال آقا مشخص شود. در صورتی که اموال کافی بود قسمتی از آن توقیف می‌شود.

در صورتی که فقط یک خانه داشتند که در آن ساکن بودند امکان توقیف آن وجود ندارد. اگر اموالی نداشتند که با توجه به گردش حساب بانکی ایشان و مدارک دیگر مهریه قسط بندی می‌شود.

در صورتی که بعد از قسط بندی مهریه، آقا اعتراض داشتند می‌توانند درخواست اعسار در پرداخت مهریه را به دادگاه تقدیم کنند.

نحوه گرفتن مهریه بدون طلاق

همان‌طور که توضیح دادیم، مراحل درخواست مهریه بدون طلاق و بعد از طلاق تفاوتی ندارند.

پیشنهاد ما به شما این است که برای گرفتن مهریه بدون طلاق حتما با وکیل مهریه مشورت کنید.

همچنین در صورتی که درباره پرداخت مهریه بدون طلاق همچنان به راهنمایی نیاز دارید با مشاوران حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

سوالات متداول

به اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق امکان پذیر است؟

بله، خانم می‌تواند هر زمان که می‌خواهد برای گرفتن مهریه اقدام کند.

مراحل درخواست مهریه بدون طلاق چگونه است؟

گرفتن مهریه بدون طلاق توافقی با گرفتن مهریه بعد از طلاق ندارد و در این مقاله تمام مراحل آن را توضیح داده‌ایم.

4.8/5 - (14 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

10 پاسخ

  1. مرسی از مشاورای خوبتون. خانم رحیمی خیلی خوب مننو در مورد گرفتن مهریه بدون طلاق راهنمایی کردن. حنما حضوری هم میام دفترتون. بسیار لذت بردم از این همه مهر

  2. گرفتن مهریه بدون طلاق شدنیه؟ خیلی خوب اینجوری برای خانم ها. البته من خودم مهریه خانمم رو کامل دادم و الانم داریم با هم زندگی می کنیم

    1. سلام، وقت بخیر
      بله خانم می تواند بدون طلاق درخواست مهریه داشته باشد.

  3. من میخوام آرایشگاه بزنم. شوهرم کلی پول داره ولی نمی ده. می گه تو کرونا چه ارایشگاهی میخوای بزنی؟ میتونم بدون اینکه طلاق بگیریم مهریمو ازش بگیرم؟ میشه؟

    1. سلام
      بله. می تونین. مهریه و طلاق ارتباطی به هم ندارن

  4. گرفتن مهریه بدون طلاق بدون وکیل میشه یا حتما باید وکیل داشت؟

    1. سلام.
      الزامی به داشتن وکیل نیست، ولی قطعا حضور وکیل تاثیر بسزایی در روند پرونده خواهد داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *