سهم الارث طبقه سوم

سهم الارث طبقه سوم

در این مقاله قرار است درباره سهم الارث طبقه سوم توضیح دهیم. وراث این طبقه فقط در صورتی ارث می‌برند که هیچ وراث دیگری در طبقات اول و دوم حضور نداشته باشند.

این طبقه مانند طبقه دوم شامل کلاله امی (از مادر مشترک با متوفی)، کلاله ابی (از پدر مشترک با متوفی) و کلاله ابوینی (از مادر و پدر مشترک با متوفی) می‌باشد. در این طبقه فرض حضور زوج (شوهر) و زوجه (زن) وجود دارد.

طبقات وراث

وراث بر اساس قانون به سه طبقه تقسیم می‌شوند.

  • طبقه اول را پدر، مادر، فرزند و نوه تشکیل می‌دهند.
  • طبقه دوم شامل پدربزرگ، مادر بزرگ، خواهر، برادر و فرزندان آنها می‌شود.
  • طبقه سوم را خاله، عمه، عمو، دایی و فرزندان آنها تشکیل می‌دهند.

برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیشنهاد می‌کنیم مقاله طبقات ارث را مطالعه کنید.

سهم الارث طبقه سوم

در این پاراگراف ابتدا چند نکته مربوط به سهم الارث طبقه سوم را بررسی می‌کنیم سپس سهم هر یک از وراث طبقه سوم را توضیح می‌دهیم. بهتر است بدانید که خاله، عمه، عمو و دایی در یک درجه قرار دارند و  زمانی که این افراد حضور داشته باشند دیگر فرزندان آنها ارث نمی‌برند.

در طبقه سهم (مانند طبقه دوم) ابتدا باید سهم الارث خویشان مادری (دایی و خاله) را مشخص کرد سپس باقی مانده ماترک متوفی را خویشان پدری (عمه و عمو) به قرابت به ارث می‌برند. در شرایط عادی عمو دو برابر عمه ارث می‌برد مگر در حالتی که عمو و عمه امی باشند یعنی از مادر با متوفی مشترک باشند.

در این صورت ارث به تساوی بین‌شان تقسیم می‌شود. سهم الارث خاله و دایی در طبقه سوم به صورت مساوی است و فرقی نمی‌کند که ابی (از پدر مشترک با متوفی) یا ابوینی (از مادر و پدر مشترک با متوفی) باشند.

نکته دیگر است که اگر دایی و خاله تنها وراث باشند، کل ماترک را به قرابت می‌برند و اگر عمه و عمو هم باشند به میزان یک سوم ارث می‌برند. در این مقاله فرض می‌کنیم ماترک متوفی 240 میلیون تومان است.

سهم الارث ورثه طبقه اول بیشتر بخوانید: سهم الارث ورثه طبقه اول

ورثه یکی از وراث طبقه سوم باشد

در صورتی که تنها ورثه متوفی خاله، عمه، عمو، دایی یا یکی از فرزندان آنها باشد تمام ماترک متوفی را به ارث می‌برد.

چند نفر از طبقه سوم حضور داشته باشند

سهم الارث طبقه سوم اگر وراث متوفی شامل چند عمو، چند عمه، چند خاله یا دایی باشد به این صورت است که تمام ماترک به تساوی میان آنها تقسیم می‌شود.

وراث عمو یا عمه باشند

در صورتی که وراث متوفی عمه و عموی وی باشند شرایط زیر پیش می‌آید:

وراث چند عمو و عمه امی است

زمانی که وراث چند عمه و چند عمه امی باشد (یعنی از مادر مشترک با متوفی هستند) در این تمام ماترک به تساوی میان آنها تقسیم می‌شود.

وراث عمو و عمه ابوینی یا ابی باشد

در صورتی که وراث دو عمو و عمه ابی (از پدر مشترک با متوفی) یا ابوینی (از پدر و مادر مشترک با متوفی) باشند، در این حالت با توجه به جنسیت (پسر دو برابر دختر) ارث می‌برد.

وراث یک پسر مو ابوینی و یک عمو ابی است

طبق ماده 936 قانون مدنی: با وجود اعمام یا اخوال اولاد آنها ارث نمیبرند مگر در صورت انحصار وارث به یک پسر عموی ابوینی با یک عموی ابی تنها که فقط‌ در این صورت پسر عمو، عمو را از ارث محروم می‌کند لیکن اگر با پسر عموی ابوینی خال یا خاله باشد یا اعمام متعدد باشند ولو ابی تنها پسر عمو ارث ‌نمی‌برد. یک پسر و یک دختر از طبقه خود را خواهد برد.

سهم الارث طبقه دوم بیشتر بخوانید: سهم الارث طبقه دوم

وراث خاله و دایی باشند

در صورتی که وراث متوفی دایی و خاله وی باشند شرایط زیر پیش می‌آید:

وراث چند خاله و دایی است

با فرض این که خاله و دایی ابی، ابوینی یا امی باشند تمام ماترک را به قرابت و به حالت تساوی به ارث می‌برند. بر اساس ماده 930 قانون مدنی در صورت حضور دایی و خاله ابوینی دیگر دایی و خاله ابی ارث نمی‌برند.

وراث دایی و خاله ابی یا ابوینی و خاله امی است

سهم الارث طبقه سوم در شرایطی که وراث دایی و خاله امی باشد به این صورت است که خاله امی یک سوم از ماترک را به ارث می‌برد و بقیه ماترک به تساوی ما بین خاله و دایی ابی یا ابوینی تقسیم می‌شود.  

سوالات متداول

ارث به چه کسانی تعلق می گیرد؟

ارث بر حسب طبقات وراث تقسیم می‌شود که در این مطلب توضیح داده ایم.

آیا میزان ارث عمو و عمه برابر است؟

در شرایط عادی عمو دو برابر عمه ارث می‌برد مگر در حالتی که عمو و عمه امی باشند یعنی از مادر با متوفی مشترک باشند. 

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4.6/5 - (18 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

18 پاسخ

  1. سلام پدر بزرگم دوتا زن داشته مادر بزرگم و پدر بزرگم و پدرم به رحمت خدا رفتن عموم به رحمت خدا رفته ارثیه عموم که فوت کرده به کی میرسه به عمو های ناتنی هم. میرسه یا نه

  2. آیابعدازفوت عموزن عموفوت کنددرصورتی که زن عموبرادرزاده دارد.به بجهای برادرشوهرارث میرسد

  3. سلام من پدرم سال ۹۵رحمت خدارفته زن بابام سال ۱۴۰۲ پدرم یک سوم ازخونه زده به نام زن بابام اونم به من بخشیده آیابافیلم وشاهدقابل اثبات هست؟

  4. مادرم فوت کرده و قبل از فوت ارتش رابه داییم بخشیده چگونه میتوانم درخواست سهم الارث کنم

    1. سلام، وقت بخیر
      متوفی در خصوص یک سوم اموالشان می توانند وصیت کنند. مابقی براساس طبقات ارث بین وراث تقسیم می شود.

  5. سلام اگر۲ دایی متوفی زنده باشند و خاله و داییدیگر متوفی فوت کرده باشند ب خاله زاده ها و دایی زاده های متوفی که وارثی ندارد ارث می‌رسد یا خیر

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که خاله ها و دایی ها قبل از متوفی فوت کرده باشند ارث به فرزندانشان نمی رسد.

  6. سلام‌
    من برادرم دختراش و پسر و شوهر گرامیش تو تصادف فوت کردند و عمو عمه دارد میخوام بپرسم فقط میراث ان ها به زمان فوت انها بستگی دارد در فوت .

    1. سلام، وقت بخیر
      سوالتون گویا نیست دوست عزیز

  7. با سلام ، سئوال مشابهی دارم فقط نفرمودین در این حالت آیا دختر و پسر سهم برابر میبرندیا خیر؟

    1. سلام، وقت بخیر
      پسر دوبرابر دختر ارث میبرد.

  8. سلام ،دخترعموم فوت کرده وعمو وخاله ودایی وعمو نداره ، همسر وفرزند وپدرو مادر وخواهر وبرادرهم نداره واما پسر ودختر عمه وپسر ودختر عمو وپسر ودختر خاله دارد لطفا بفرمایید کدام این فرزندان عمه وعمووخاله وارث هستن وچقدر متشکرم

    1. سلام، وقت بخیر
      سهم الارث هر یک از آشنایان (عمو، عمه و خاله) به فرزندان ایشان تعلق می گیرد.

  9. بنظرم هر کسی که فوت کنه تو طبقه دوم یه وارث خواهد داشت و به طبقه سوم نمی رسه. حالا بر فرض که طبقه سوم هم وارث نداشت تو انحصار وراثت. چیکار می کنن با دارایی متوفی؟

      1. با سلام
        حتی به نظر بنده در تایید فرمایش دوستمون وجود خاله امی یا خاله ابی در زمان حال بسیار معدود است و بیشتر نیاز است که قانون و فقه مدرنیته شوند تا مسائل موجود و مبتلابه را حل کنند نه یکسری فرض های مهجور و غیرکاربری.
        و السلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *