مجازات جعل اسناد ملکی به‌منظور کلاهبرداری

مجازات جعل اسناد ملکی

مجازات جعل اسناد ملکی با هدف انتقال مال غیر و کلاهبرداری صورت می‌گیرد و عبارت است از تغییر آگاهانه سند برای سواستفاده از نسخه اصلی که سود و منفعتی را به‌دنبال دارد. طبق قانون 532 مجازات اسلامی، هرگونه دست بردن در سند، ساختن مهر و امضا افراد رسمی و غیر رسمی، قلم بردن، خراشیدن، سیاه و محو کردن، الصاق یک نوشته به نوشته دیگر و ساختن نوشته یا سند به‌قصد تقلب، جعل خوانده می‌شود. جعل سند ملکی روی سندی انجام می‌شود که به‌فرد دیگری تعلق دارد. حتی اگر فردی در اسناد ملکی متعلق به‌خود همچون اجاره‌نامه دست ببرد از نظر قانون، جعل اسناد انجام داده است و مشمول مجازات می‌شود. بهتر است در دعاوی ملکی از وکیل ملکی کمک گرفته شود چراکه اثبات مسائل حقوقی نیاز به‌دانش تخصصی دارد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی ارتکاب به‌جرم آسان‌تر شده از این‌رو لازم است، افراد، هوشیاری بیشتری در مورد مسائل داشته باشند.

مجازات جعل اسناد ملکی چیست
مجازات جعل اسناد ملکی چیست

جعل اسناد ملکی به‌ چه معناست؟

به‌طور کلی جعل سند به تغییر آگاهانه در نسخه اصلی به ضرر فرد دیگر، اطلاق می‌شود. در ادعای جعل، فرد مدعی غیرواقعی و ساختگی بودن سند است. یعنی شخص باید شکایت خود را اینگونه بیان کند که در سند، امضای غیرواقعی، قلم خوردگی و امثال آن دیده می‌شود. بیشتر دعاوی مرتبط با جعل سند، مربوط به اسناد ساده و روزمره مانند اسنادی است که در آژانس‌های معاملات ملکی انجام می‌شود.

افراد زیادی توانسته‌اند از این طریق با دور زدن قانون، برای خود ملکی را مهیا کنند. در این نوع از طرح دعوا، معمولا ارجاع به کارشناس تشخیص خط یا دیگر کارشناسان رسمی صادر می‌شود و مجازات جعل اسناد ملکی را به‌دنبال دارد. با این‌حال بهتر است در خرید ملک خود دقت کافی را داشته باشید و از یک وکیل ملکی کمک بگیرید تا با اسناد جعلی مواجه نشوید. همچنین در معاملات خود به این نکات توجه کنید:

  • عدم معامله با کپی اسناد

در حین معامله، برای گریز از جعل اسناد ملکی، تا اصل سند را مشاهده نکرده‌اید، معامله را صورت ندهید. علاوه‌بر این از مراجع قانونی اصالت سند، مالکیت و بند‌های نوشته شده را استعلام بگیرید. همواره اعتبار کپی سند را در تردید قرار دهید و معامله را با آن انجام ندهید. برای اطمینان از صحت سند کپی برابر اصل شده می‌توانید به دفترخانه مربوطه مراجعه نمایید و اصالت آن را موردبررسی قرار دهید. چنانچه سند در رهن باشد یا توسط مراجع قضایی بازداشت شده باشد، قرارداد ملک معتبر نیست. بنابراین استعلام، روشی هوشمندانه برای جلوگیری از کلاهبرداری است. چنانچه در سند جعلی صورت گرفته باشد، امکان گرفتن حکم تخلیه وجود دارد.

  • از یک شاهد حین معامله کمک بگیرید

در اینگونه معاملات حتما در نظر داشته باشید که 3 شاهد امین و مورداطمینان حضور داشته باشند. مجازات جعل اسناد ملکی چندان زیاد نیست و هرکس ممکن است در وسوسه سوددهی در این جعل قرار گیرد. از شاهدین بخواهید با امضای سند، شاهد معامله باشند چراکه در مقام قضایی اظهارات آن‌ها می‌تواند راه‌گشا شود.

  • معامله را تنها با مالک انجام دهید

امضای قرارداد را تنها با مالک انجام دهید و از معامله با شخصی که خود را نماینده مالک معرفی می‌کند، وارد قرارداد نشوید. اگرچه مهر برابر اصل می‌تواند به اسناد اعتبار ببخشد، با این‌حال با اصل سند معامله کنید یا از طریق دفاتر رسمی استعلام بگیرید.

جعل اسناد ملکی به‌ چه معناست؟
جعل اسناد ملکی به‌ چه معناست؟

مجازات جعل اسناد ملکی چیست؟

جرم جعل سند براساس گستردگی آن از 6 تا دو سال حبس خواهد بود و جرایم نقدی را به‌همراه دارد. طبق ماده 523 تا 542 ار فصل پنج قانون تعزیرات، جعل سند از مجازات کیفری است که پس از شکایت، با بررسی کارشناس مراحل قانونی پیش گرفته می‌شود. طبق ماده 536 قانون مجازات اسلامی، چنانچه فردی در اسناد و نوشته‌های غیر رسمی، جعل صورت دهد شامل مجازات مذکور خواهد شد.

اگر کارمند یک اداره دولتی در اجرای امور مربوط به‌خود، دچار جعل سند شود، به یک تا 5 سال حبس و پرداخت 6 تا 30 میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد. چنانچه فرد، کارمند دولت نباشد، حبس از 6 ماه تا دوسال و پرداخت نقدی از سه تا هجده میلیون ریال شامل حال او می‌شود.

در بلاگ دادسو اظهارنامه چیست نیز بخوانید.

روش تشخیص اسناد جعلی از اسناد اصلی

شناسایی اسناد جعلی برای کسانی‌که آگاهی لازم را ندارند، امکان‌پذیر نیست، با این‌حال بررسی فیزیکی سند با ذره‌بین و میکروسکوپ می‌تواند تاثیرگذار باشد. توصیه می‌شود، اسناد، با دو روش زیر مورد بررسی قرار گیرند.

  • استعلام از اداره راه و شهرسازی محل وقوع معامله برای جلوگیری از قرارداد با اسناد جعلی
  • مراجعه کردن به سایت ثبت اسناد و املاک
روش تشخیص اسناد جعلی از اسناد اصلی
روش تشخیص اسناد جعلی از اسناد اصلی
در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه پرونده های ملکی پاسخ داده شده است.

مجازات جعل اسناد ملکی رسمی و عادی

به‌طور کلی، اسناد به‌ دو دسته‌ی رسمی و عادی تقسیم می‌شوند. سند رسمی در مقام دادگاه قابل استناد است. سند عادی همچون قولنامه، اجاره نامه، بیع نامه و … است که مجازاتی متفاوت را به‌دنبال دارد. مجازات جعل اسناد معجول در صورتی‌که حکم سند رسمی را داشته باشد 6 تا سه سال حبس یا سه تا هجده ریال جزای نقدی خواهد بود و چنانچه سند جعل شده از نوع عادی باشد، سه تا یک سال حبس و جزای نقدی سه تا دوازده میلیون ریالی را به‌دنبال دارد.

مجازات جعل اسناد ملکی رسمی و عادی
مجازات جعل اسناد ملکی رسمی و عادی

مرجع رسیدگی به جعل اسناد رسمی

اقدام به جعل اسناد و کلاهبرداری از این طریق در نوشته، طبق قانون مجازات اسلامی شامل مجازات جعل اسناد ملکی خواهد بود. بنابراین رسیدگی به شکایات واصله در این دو مورد در دادسرای عمومی، انقلاب و کیفری دو مورد بررسی قرار می‌گیرد. از منظر صلاحیت محلی نیز، دادگاه محل وقوع جرم یا کشف جرم یا دادگاه محل دستگیری متهم بر رسیدگی، صالح هستند.

چنانچه مرتکب جرم، یکی از افراد ذکر شده در ماده 307 و 308 قانون دادرسی کیفری باشند، دادگاه کیفری تهران یا مرکز استان محل وقوع جرم، صلاحیت رسیدگی به جرم  را دارند. به‌این منظور شاکی باید دادخواستی را تنظیم و به دادگاه تقدیم کند. از آن‌جایی‌که نوشتن دادخواست کاری براساس تجربه است، پیشنهاد می‌شود برای تسریع در کار و رسیدن به حق، از یک وکیل ملکی کمک گرفته شود.

مرجع رسیدگی به جعل اسناد رسمی
مرجع رسیدگی به جعل اسناد رسمی

جعل در قولنامه چیست؟

گاهی فرد، به‌منظور تقلب، مواردی را به‌قولنامه اضافه یا مطالبی را از آن حذف می‌کند. بسیار اتفاق افتاد که افراد، صفرهای معامله را کم و زیاد می‌کنند یا کلمه‌ای را مخدوش ‌سازند. برای مثال در قولنامه قید شده: “تمام خیارات سلب نشده است” و فرد برای متضرر ساختن طرف، کلمه “نشده” را به “شده” تغییر می‌دهد یعنی ” تمام خیارات سلب شده است”. این دو، مفهومی کاملا جدا دارند. این کار اگر در حالی‌ صورت گرفته باشد که طرف مقابل از تغییر آن اعلام بی‌خبری کند، فرد جاعل، شامل مجازات جعل اسناد ملکی خواهد شد.

قولنامه سندی عادی است که در مقاوم دعوا قابل دفاع است. بنابراین لازم است، این سند دارای ارزش قضایی باشد. بنابر ذات این نوشته، در آن تعهدات و وعده‌هایی ایجاد می‌شود که در محاکم قضایی قابل استناد است. امضای دو طرف قرارداد در پای معامله، نشان‌دهنده رضایت طرفین و پایبندی آن‌ها به‌مفاد قولنامه است. جعل در این مورد زمانی صورت می‌گیرد که مواردی مخدوش باشد یا اشخاص، قولنامه‌ای غیرواقعی که به‌طور کلی وجود نداشته را به‌شکل قولنامه اصلی در می‌آورند.

جعل در قولنامه چیست؟
جعل در قولنامه چیست؟

تغییر در چک سفید امضا جعل سند است؟

زمانی‌که شخصی چکی را پر نکرده و تنها امضای خود را در محل امضا، قرار می‌دهد بدان معنا است که هر مبلغی را که طرف مقابل در آن قید کند پذیرفته و قبول داشته و این مورد شامل مجازات جعل اسناد رسمی نخواهد شد. چنانچه چک، پس از فوت صاحب چک، صادر شود، جعل در نظر گرفته می‌شود. همچنین جعل کپی سند ملکی، جعل برشمرده نمی‌شود. چنانچه فردی، مالی را به‌واسطه جعل اسناد به‌دست آورد، به‌دلیل حصول مال نامشروع در محاکم قضایی مجازات نخواهد شد.

تغییر در چک سفید امضا جعل سند است؟
تغییر در چک سفید امضا جعل سند است؟

جعل اسناد ملکی متعلق به ایرانیان مقیم خارج از کشور

یکی از مشکلات ایرانیان خارج از کشور، نحوه تملک املاک غیرمنقول آن‌ها به‌خصوص درمورد آپارتمان، زمین و خانه است. برخی اوقات، افراد با یک قولنامه ساختگی، منزل شخصی فردی که در ایران زندگی نمی‌کند را در اختیار دیگری قرار می‌دهند یا از امضای فرد برای تغییر در قرارداد استفاده می‌کنند. گاهی، افراد توانسته‌اند با جذب یک وکیل مطرح، املاک خود را مجدد صاحب شوند. در محاکم قضایی، پرونده‌هایی مرتبط با جعل اسناد ملکی ایرانیان مقیم خارج از کشور دیده می‌شود و در مقابل پرونده‌هایی که به‌نفع این افراد رای صادر شده، وجود دارد.

جعل اسناد ملکی متعلق به ایرانیان مقیم خارج از کشور
جعل اسناد ملکی متعلق به ایرانیان مقیم خارج از کشور

برای جعل اسناد چه راه‌هایی وجود دارد؟

جعل مادی قولنامه

این جعل زمانی است که در شکل ظاهری قولنامه، به‌صورت فیزیکی خدشه‌ای وارد شود. همانند: تاخر تاریخ سند، خراشیدن، سیاه کردن، محو کردن و به‌کار بردن مهر دیگری در قولنامه. تمامی این موارد شامل جعل اسناد ملکی خواهد شد و براساس صدمه‌ای که به متضرر وارد شده، عواقبی را در پی خواهد داشت. البته گاهی فرد از روی ناآگاهی تغییراتی را ایجاد می‌کند که قصد جعل و تخریب را ندارد، پس کمک گرفتن از یک وکیل هنگام عقد قرارداد و تغییر در نوشته‌ها بسیار اهمیت دارد.

جعل مفادی در اسناد ملکی

در این مورد، فرد جاعل بدون اینکه تغییری در ظاهر سند ایجاد کند، حقیقت آن را مورد تحریف قرار می‌دهد. مانند تغییر یا جعل اسامی نوشته شده در سند، اقرار به‌چیزی که در سند به آن اقرار نشده است، تحریف مفاد سند و تغییر امر صحیح به باطل و باطل به صحیح که همگی شامل مجازات خواهد شد.

برای جعل اسناد چه راه‌هایی وجود دارد؟
برای جعل اسناد چه راه‌هایی وجود دارد؟

نتیجه گیری: مجازات جعل اسناد ملکی به‌منظور کلاهبرداری

جعل سند ملکی یکی از جرم‌هایی است که در آن، فردی با ساختن سندی ساختگی یا تغییر در متن سند اصلی، قصد فریب دیگری را دارد. جعل سند ملکی، درمورد نقل و انتقالات ملک صورت می‌گیرد. از این‌رو لازم است خریداران، پیش از انجام معامله، سند ارائه شده را از مراجع قضایی استعلام بگیرند. همچنین با کپی سند یا نماینده مالک، معامله‌ای انجام ندهند. چنانچه جعل سند قولنامه یا هر نوع انتقال مالکیت ملک، توسط فرد متضرر مورد شکایت قرار بگیرد و در محاکم قضایی ثابت شود، مجرم شامل مجازات جعل اسناد ملکی می‌شود. معمولا این مجازات با جریمه نقدی و حبس همراه خواهد بود.

 

سوالات متداول:

  • جعل سند به چه معناست؟ تغییر آگاهانه سند برای سواستفاده از نسخه اصلی که سود و منفعتی را به‌دنبال دارد. طبق قانون 532 مجازات اسلامی، هرگونه دست بردن در سند، ساختن مهر و امضا افراد رسمی و غیر رسمی، قلم بردن، خراشیدن، سیاه و محو کردن، الصاق یک نوشته به نوشته دیگر و ساختن نوشته یا سند به‌قصد تقلب
  • مجازات جعل اسناد چیست؟ مجازات جعل اسناد معجول در صورتی‌که حکم سند رسمی را داشته باشد 6 تا سه سال حبس یا سه تا هجده ریال جزای نقدی خواهد بود و چنانچه سند جعل شده از نوع عادی باشد، سه تا یک سال حبس و جزای نقدی سه تا دوازده میلیون ریالی را به‌دنبال دارد.
  • نوشتن مبلغ در چک سفید امضا جعل سند محسوب می‌شود؟ خیر؛ زیرا فرد با امضای چک، نوشتن مبلغ را بر عهده طرف مقابل قرار داده است و تنها چنانچه چک، پس از فوت صاحب چک، صادر شود، جعل در نظر گرفته می‌شود.
  • جعل در قولنامه چیست؟ گاهی فرد، به‌منظور تقلب، مواردی را به‌قولنامه اضافه یا مطالبی را از آن حذف می‌کند که طبق قانون، جرم شناخته می‌شود.
  • چگونه می‌توان جعل بودن سند را تشخیص داد؟

1- استعلام از اداره راه و شهرسازی محل وقوع معامله برای جلوگیری از قرارداد با اسناد جعلی

2- مراجعه کردن به سایت ثبت اسناد و املاک

4/5 - (89 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

10 پاسخ

  1. سلام پدرم ۱۰سال پیش یک ملک ۹۰متری خریدە و امروز کە رفتیم سر زمین دیدیم کە یک نفر دیگە سند این ملکو جعل کردە و فروختە و کسی کە خریدتش در حال ساخت و سازشە ،میخواستم بدونم آیا با؟شکایت میشه پس بگیریمش؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بستگی به نوع پرونده دارد نمی توان به صورت قطعی گفت. در صورت تمایل با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

  2. سلام صاحب خانه مبلغ قراردادراتوبنگاه اضافه کرده یعنی دومیلیون اجاره کرده سه میلیون و۲۴مییلیون یکسال کرده ۳۶میلیون وکاملا معلوم که دست برده شده تو بنگاه حکم این کار چه ممنون

  3. هرفردی که از مدارک جعل سواستفاده کند باید ۱۳سال زندان برایش تعید کنند بدون افع و مرخصی

  4. سلام خسته نباشید
    پدر بنده سال ۸۸فوت میکنند.اما درسال ۹۰یکی از وراث به خاطر اینکه ارث بقیه رو نده با جعل امضا واثر انگشت خانه ومغازه پدری به نام خود میکند.یعنی یه فردی اومده جای پدرم امضا واثر انگشت زده
    خواستم ببینم مجازتش با توجه به اینکه ۱۰سال گذشته چیه؟آیا مشمول مرور زمان میشه
    یعنی حبس داره واسه کسی که خونه رو به اسم خودش کرده.ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سلام وقت بخیر
      در خصوص جعل اسناد و امضا در صورتی که کارشناس خط دادگستری تشخیص دهد که جعل صورت گرفته هم از طریق دادگاه کیفری و هم از طریق دادگاه حقوقی می توانید اقدام کنید.

  5. باسلام پدرم ۴۰ سال پیش ملکی را به طور رسمی از فردی خریده و اکنون فردی که نوه برادرش است مدعی است که باید پدرم یک اقرارنامه عادی که توسط آن فرد تنظیم شده را امضا کند و اقرار کند که این ملک متعلق به برادرش هم بوده و با توجه به اینکه چندین بار اقدام به تهدید و ارعاب پدرم کرده و چون از اساس این موضوع کذب است پدرم این اقرارنانه عادی را که نوه برادرش علیه او تنظیم کرده را امضا نکرده و اکنون پس از گذشت پنج سال یکی از آشنایان آن فرد پیغام آورده که این فرد سال گذشته از غفلت پدر سالخورده ما (۸۳)سال سن استفاده کرده و به لطایف الحیل امضا پدرم را بر روی آن اقرارنامه عادی گرفته و مدعی شده به محض اینکه پدر ما از دنیا برود این اقرارنامه را در دادگاه به جریان می اندازد اگر واقعا این ادعایش،درست باشه و امضای پدرمان را گرفته باشد و بعد از فوت پدرمان آن را نشان دهد ما چه باید بکنیم

    1. سلام وقت بخیر
      در خصوص این موضوع در قالب کامنت امکان پاسخگویی وجود نداره و باید جوانب مختلف پرونده توسط وکیل بررسی بشه.

  6. باسلام پدرم ۴۰ سال پیش ملکی را به طور رسمی از فردی خریده و اکنون فردی که نوه برادرش است مدعی است که باید پدرم یک اقرارنامه عادی که توسط آن فرد تنظیم شده را امضا کند و اقرار کند که این ملک متعلق به برادرش هم بوده و با توجه به اینکه چندین بار اقدام به تهدید و ارعاب پدرم کرده و چون از اساس این موضوع کذب است پدرم این اقرارنانه عادی را که نوه برادرش علیه او تنظیم کرده را امضا نکرده و اکنون پس از گذشت پنج سال یکی از آشنایان آن فرد پیغام آورده که این فرد سال گذشته از غفلت پدر سالخورده ما (۸۳)سال سن استفاده کرده و به لطایف الحیل امضا پدرم را بر روی آن اقرارنامه عادی گرفته و مدعی شده به محض اینکه پدر ما از دنیا برود این اقرارنامه را در دادگاه به جریان می اندازد اگر واقعا این ادعایش،درست باشه و امضای پدرمان را گرفته باشد و بعد از فوت پدرمان آن را نشان دهد ما چه باید بکنیم

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *