هزینه طلاق توافقی به عهده کیست؟

طلاق توافقی بسته به شرایطی که شما اقدام می کنید هزینه های متفاوتی دارد.

در صورتی که شما وکیل داشته باشید، فقط هزینه وکیل برای طلاق توافقی را به عنوان حق الوکاله طلاق توافقی پرداخت خواهید کرد و تا مرحله صدور دادنامه طلاق، هزینه ای نخواهید داشت.

اما در صورتی که وکیل نداشته باشید، باید در مراحل مختلف پرونده، در مراجع مختلف مانند: تصمیم بهزیستی، سامانه ثنا، دفتر خدمات الکترونیک قضایی، شورای حل اختلاف و دادگاه هزینه های مختلفی پرداخت کنید.

اینکه هزینه طلاق توافقی را چه کسی باید پرداخت کند، بستگی به توافق آقا و خانم دارد. در بعضی مواقع طرفین به صورت نصف‌نصف پرداخت می کنند و در بعضی مواقع یکی از طرفین کل هزینه ها را تقبل می کند.

برای اطلاع از هزینه وکیل برای طلاق توافقی با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

هزینه طلاق توافقی در سال 1403

هزینه طلاق توافقی در سال 1403 بر اساس هزینه دادرسی، مشاوره‌های اجباری پیش از طلاق، مشاوره ارجاع شده توسط دادگاه، هزینه ثبت طلاق در محضر و مبلغی که به عنوان حق‌الوکاله وکیل طلاق توافقی در نظر گرفته شده است تخمین زده می‌شود. در ادامه لیست هزینه‌هایی که در سال 1403 برای طلاق توافقی باید بپردازید به طور کلی توسط دادسو ارائه شده است.

  • مبلغی که برای مشاوره‌های اجباری پیش از طلاق در نظر گرفته شده به ازای هر یک از 5 جلسه مشاوره حدود 520 هزار تومان است.
  • برای هزینه دادرسی پرونده طلاق توافقی باید 170 هزار تومان را در نظر داشته باشید.
  • هزینه مشاوره ارجاع شده از سمت دادگاه حدود 240 هزار تومان است.
  • برای ثبت طلاق توافقی در محضر باید حدود تقریبا 3میلیون تومان را در نظر داشته باشید. (عدد دقیقی مشخص نیست)
  • برای محاسبه حق‌الوکاله وکلای طلاق توافقی با وکلای دادسو در ارتباط باشید و مبلغ مشخص شده را به اعداد فوق اضافه کنید.

هزینه طلاق توافقی به عهده کیست؟

هزینه طلاق توافقی برای دادخواست‌هایی که از طرف مرد و زن تنظیم شده است به صورت نصف برای هر یک از طرفین تعیین می‌شود؛ اما در صورتی که مرد یا زن دادخواست طلاق توافقی را به تنهایی تنظیم کرده باشند و طرف مقابل در آن دخیل نباشد، هزینه طلاق توافقی بر عهده فردی خواهد بود که دادخواست داده است.

البته برای طلاق توافقی می‌توان از وکیل استفاده کرد که در این باره در مقاله “هزینه وکیل طلاق توافقی” توضیح داده‌ایم. هزینه طلاق توافقی شامل بخش‌های مختلفی است و در دادسو به حقوق مالی زن بعد از طلاق و هزینه‌هایی که طلاق توافقی برای زوجین دارد به طور کامل پرداخته شده است.

ما برای شما چه کار می کنیم؟

هزینه طلاق توافقی چقدر است؟

هزینه طلاق توافقی شامل موارد زیر است:

  • هزینه تنظیم دادخواست طلاق
  • هزینه‌های ثبت دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی یا دفاتر دادگاه‌های خانواده
  • هزینه دادرسی
  • هزینه مشاوره دادگاه در مراکز مشاوره خانواده
  • هزینه ثبت طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق یا محضر
  • حق‌الوکاله وکیل طلاق توافقی

هزینه ثبت دادخواست طلاق توافقی

بعد از اینکه مشخص شد هزینه طلاق توافقی با کیست، باید هزینه ثبت درخواست طلاق توافقی را مشخص کنید. طلاق توافقی جزء دعاوی غیرمالی شناخته می‌شود و هزینه دادرسی آن هم طبق همین موضوع محاسبه می‌شود.

هزینه ثبت دادخواست طلاق توافقی با توجه به شاخص‌های مختلف تعیین قیمت هزینه دادرسی‌ها در سال‌های مختلف مشخص می‌شود و ممکن است هر سال تغییر کند. با این وجود، در حال حاضر هزینه ثبت دادخواست طلاق توافقی از حدود 170 هزار تومان شروع می‌شود.

هزینه مشاوره دادگاه در طلاق توافقی

طبق ماده ۲۵ قانون حمایت خانواده پس از تعیین جلسه دادگاه برای رسیدگی به پرونده طلاق توافقی، دادگاه زوج را برای مشاوره ارجاع می‌دهد. پس از برگزاری جلسه مشاوره، نتیجه به دادگاه برای صدور رأی نهایی پرونده طلاق ارسال می‌شود. هزینه مشاوره دادگاه در طلاق توافقی به توجه به رویه مرجع قضایی تعیین می‌شود.

با توجه به اینکه مشاوره در چه مرکزی و توسط چه فردی با چه تحصیلاتی (کارشناسی، ارشد، دکتری) انجام می‌شود، هزینه مشاوره دادگاه در طلاق توافقی معمولاً بیشتر از 80 هزار تومان است و باید پس از مشخص شدن پاسخ سؤال هزینه طلاق توافقی با کیست، توسط زوجی که دادخواست را ارائه کرده پرداخت شود.

اطلاعاتی که درباره مشاوره حقوقی طلاق و دلیل حضور مشاور در پرونده طلاق توافقی نیاز دارید را می‌توانید در سایت دادسو مطالعه کنید.

هزینه طلاق توافقی در محضر

هزینه طلاق در محضر یک مبلغ مشخص نیست و این رقم با توجه به شرایط دفاتر ازدواج و طلاق تعیین می‌شود. معمولاً این مبلغ در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق از 580 هزار تومان محاسبه می‌شود. زن یا مرد یا هر دو آن‌ها موظف هستند این مبلغ را پرداخت کنند.

قبل از محاسبه هزینه دفترخانه لازم است که دو هزینه پنهان طلاق توافقی را هم در نظر داشته باشید. در طلاق توافقی یا طلاق یک طرفه لازم است که گواهی بکارت یا عدم بارداری زوجه هم ارائه شود. هزینه هرکدام از این آزمایش‌ها به طور جداگانه محاسبه می‌شود و قبل از مراجعه به محضر باید این گواهی‌ها را دریافت کنید.

در دادسو راهنمای کاملی درباره برای طلاق توافقی چه باید کرد؟ نوشته شده و می‌توانید در این سایت درباره نفقه بعد از طلاق و … هم اطلاعاتی که لازم دارید را کسب کنید.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

هزینه وکیل برای طلاق توافقی

هزینه طلاق بدون وکیل برای طلاق توافقی مطابق لیست ارائه شده در فوق محاسبه می‌شود. اگر وکیل نداشته باشید، پیگیری دادخواست طلاق بر عهده زن یا مرد یا هر دو که خواستار طلاق هستند خواهد بود. با توجه به اینکه زوج‌ها شناخت کافی از مراحل و قانون طلاق توافقی ندارند، پرونده‌هایی که بدون وکیل انجام می‌شوند معمولاً طولانی‌تر هستند.

اگر نیاز به این دارید که پرونده طلاق توافقی طبق توافق شما و همسرتان پیش برود و در کمترین زمان به سرانجام برسد، توصیه می‌شود که از یک وکیل برای انجام طلاق توافقی کمک بگیرید.

هزینه وکیل طلاق توافقی با توجه به شرایط پرونده و حضور یا عدم حضور زوجین در مراحل طلاق تفاهمی متفاوت است؛ زیرا بعضی از زوج‌ها به طور کامل به وکیل برای پیش بردن پرونده طلاق توافقی وکالت می‌دهد و هیچ‌کدام از آن‌ها در طول مراحل طلاق تا لحظه ثبت آن در محضر در فرآیند طلاق دخالتی نخواهند داشت. هزینه طلاق توافقی بر عهده فردی است که درخواست دادرسی را برای طلاق به دادگاه ارائه کرده است.

حتما به این نکته توجه کنید که مراحل طلاق توافقی بدون وکیل پیچیده‌تر از طلاق توافقی با وکیل است و ممکن است زمان بیش‌تری نیز طول بکشد. بنابراین داشتن وکیل طلاق حرفه‌ای برای پیگیری طلاق و مواردی از قبیل مهریه، می‌تواند پرونده شما را سریع‌تر به نتیجه برساند.

همچنین برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله هزینه وکیل برای طلاق یک طرفه را نیز مطالعه کنید.

هزینه طلاق توافقی بدون وکیل

برای طلاق توافقی زوجین باید هزینه ثبت دادخواست طلاق توافقی که حدود 200 الی 220 تومان است را پرداخت کنند. همچنین هزینه مشاوره دادگاه خانواده، محضر و دفترخانه نیز برای اجرای صیغه طلاق باید پرداخت شود که برحسب دفترخانه یا محضر هزینه آن متفاوت است.

دادنامه طلاق توافقی
نمونه دادنامه طلاق توافقی

هزینه طلاق غیابی

درخواست طلاق غیابی می‌تواند از طرف یکی از زوجین مطرح شود.

هزینه طلاق غیابی با توجه به اینکه طلاق از طرف مرد درخواست شده باشد یا زن تفاوتی ندارد؛ زیرا به طور کلی، فرد درخواست کننده طلاق باید هزینه دادرسی و رسیدگی به پرونده طلاق، هزینه مشاوره و هزینه ثبت طلاق را بپردازد.

در صورتی که زن یا مرد برای درخواست طلاق توافقی وکیل داشته باشد، باید هزینه وکیل را هم به سایر هزینه‌های طلاق توافقی اضافه کنید. سپس هزینه کلی که به دست آمده را به عنوان مبلغی که برای طلاق غیابی نیاز است در نظر بگیرید.

البته در طلاق یک طرفه هزینه وکیل برای طلاق از طرف زن با مرد ممکن است متفاوت باشه که به پیچیدگی‌های پرونده بستگی دارد.

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی

بعد از صحبت درباره هزینه وکیل طلاق توافقی باید بدانیم که چه مدارکی را باید به وکیل ارائه دهیم. به صورت کلی مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی موارد زیر هستند:

  • شناسنامه خانم و آقا
  • تصویر کارت ملی زوجین
  • سند ازدواج (امکان تهیه رونوشت وجود دارد)
  • وکالت در طلاق (در صورتی که خانم حق طلاق دارد)
فرم درخواست مشاوره

"*" indicates required fields

هزینه وکیل طلاق توافقی چقدر است؟

هزینه وکیل طلاق توافقی یا هزینه طلاق با داشتن حق طلاق، شامل بخش ثابتی از هزینه‌ها و حق الوکاله وکیل می‌شود. بخش ثابت مربوط به هزینه‌های پرداختی برای امور اداری است. حق الوکاله وکیل بسته به نوع دادخواست‌های ثبتی پرونده، تجربه وکیل و مدت زمان انجام کار متفاوت است.

همچنین در طلاق یک طرفه هزینه وکیل برای طلاق از طرف مرد یا زن نیز ممکن است متفاوت باشد. می‌توانید با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید تا با توجه به پرونده شما به صورت شفاف قیمت را برای شما توضیح دهند.

سوالات متداول

پرداخت هزینه طلاق توافقی برعهده کیست؟

در طلاق توافقی هزینه‌ها با هردو نفر بوده و برحسب توافق طرفین یک نفر می‌تواند کل هزینه‌های طلاق را به عهده بگیرد.

آیا داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

خیر؛ داشتن وکیل برای انجام طلاق توافقی الزامی نیست اما با داشتن وکیل متخصص مراحل طلاق با سرعت بیش‌تری انجام می شود و نیازی به مراجعه حضوری مانند شرکت در جلسات مشاوره نیست.

برای طلاق توافقی چند جلسه مشاوره تعیین شده است؟

تعداد جلساتی که برای مشاوره اجباری قبل از طلاق در نظر گرفته شده 5 جلسه است.

مراحل طلاق توافقی چقدر طول می‌کشد؟

با توجه به اینکه وکیل طلاق توافقی در مراحل طلاق حضور دارد یا خیر به انجام رساندن این پرونده ممکن است از دو تا چند ماه زمان نیاز داشته باشید.

3.7/5 - (51 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.
10 پاسخ
  1. هزینه وکیل هم برای زن هست هم برای مرد؟ ینی باید دوتا هزینه بدیم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      یک وکیل برای آقا و یک وکیل برای خانم در نظر گرفته می شود.
      یک هزینه پرداخت می شود.

  2. سلام برا طلاق توافقی از اول تا اخر کل کارها را وکیل انجام بده کلا تقریبا چقدر هزینه میبره …حدودش و بگید مثلا چقدر؟

    1. سلام، وقت بخیر
      با کارشناسان ما در ارتباط باشید راهنماییتون می کنند.

  3. با سلام ،حقیقتا من بعد از خواندن متن فوق و علی رغم تکرار چند باره مطالب متاسفانه بنحو شفاف و روشنی متوجه نشدم آیا در موردی که دادخواست طلاق توافقی با حضور وکیل مطرح است شرکت در جلسات مشاوره توسط موکلین (زوج و زوجه) ضروری است و یا اینکه خیر صرفا هزینه جلسات باید پرداخت شود.زیرا با عرض پوزش متن بشکلی نوشته شده که در نهایت تکلیف روشنی از آن استنباط نمیشود.شاید هم درک بنده از آن ناقص است .بهر حال ممنون میشوم اگر پاسخ روشنی ارایه بفرمایید.با سپاس

    1. سلام، وقت بخیر
      به طور واضح در مطلب اشاره کردیم که اگر وکیل نداشته باشید باید در جلسات مشاوره به طور کامل شرکت کنید اما با داشتن وکیل طلاق دادسو نیازی به شرکت در هیچ یک از مراحل نیست.

    2. هزینه وکیل از اول تااخر طلاق بدون حضور خانواده را منم متوجه نشدم کلا تا اخرینومرحله ثبت طلاق چقدر هزینه میبره

  4. دفترخانه ها دارن چند برابر این قیمت برای ثبت طلاق میگیرن و اصلا با تعرفه رسمی حساب نمیشه متاسفانه.

  5. با سلام و احترام،
    زن در قبال گرفتن حق طلاق(توافقی)، و اینکه من از شوهرم از اولش خوشم نمیاد،مهریه اش را در دفتر رسمی بخشیده،
    ۱- حال که به دنبال گرفتن طلاق است، هزینه دادگاه و مشاور و دادخواست….برعهده زن است یا مرد؟
    ۲- آیا زن میتواند بعنوان اینکه ۱۰سال شریک زندگی بوده، درخواست حق شراکت در زندگی داشته باشد؟
    ۳- ۱۰سال زن از نظر زناشویی مرد را اذیت کرده، و به اسرار پدر و مادر زنش، زندگی را تحمل کرده، تا شاید درست شود، مرد میتواند در این مورد شاکی شود که ۱۰سال زندگیش به فنا رفته؟

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *