توقیف اموال برای مهریه

توقیف اموال آقا برای مهریه

زمانی که مرد مهریه را پرداخت نکرده باشد، خانم می‌تواند برای توقیف اموال برای مهریه اقدام کند.

مدت زمان توقیف اموال برای مهریه بستگی به اینکه چه چیزی توقیف شده است بستگی دارد.

به عنوان مثال بیشترین سوالاتی که برای بانوان پیش می‌آید این است که توقیف ماشین برای مهریه چقدر طول میکشه یا مدت زمان توقیف حساب بانکی برای مهریه چقدر است؟

اما اینکه توقیف اموال برای مهریه چقدر طول میکشه به اینکه برای توقیف چه چیزی اقدام کرده باشید و داشتن یا نداشتن وکیل بستگی دارد.

در صورتی که قصد توقیف اموال را دارید، اگر وکیل مهریه دادسو پرونده شما را به عهده داشته باشد، مدت زمان توقیف اموال برای مهریه سریع‌تر انجام می‌شود.

برای اطلاعات بیش‌تر با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

مستثنیات دین در توقیف اموال آقا بابت مهریه

این موضوع جای بحث بسیار زیادی دارد که در مقاله‌ی مستثنیات دین به صورت کامل درباره آن توضیح داده‌ایم. اما از آنجایی که موضوع بحث‌مان توقیف اموال آقا برای مهریه است لازم دانستیم که توضیح مختصری درباره این موضوع بدهیم.

خیلی از موکلان در تماس اول به ما می‌گویند که می‌خواهم برای مطالبه مهریه اقدام کنم و در جواب سوال ما که می‌پرسیم همسرتان چه اموالی دارند می‌گویند یک آپارتمان که در آن سکونت دارند.

بهتر است بدانید که همه‌ی اموال آقا قابل توقیف نیستند برای مثال منزلی که به نام آقا باشد ولی در آن سکونت داشته باشد مستثنیات دین محسوب می‌شود و قابل توقیف نیست.

خودرویی که اسباب امرار معاش آقا باشد و از آن کسب در آمد کند، همینطور لوازمی که در صورت توقیف آن زندگی آقا دچار سختی و عسر شود هم نمی‌توان توقیف کرد.

در صورتی که اموالی که مستثنیات دین هستند توقیف شوند آقا می‌تواند با کمک وکیل مهریه برای رفع توقیف اموال بابت مهریه، اقدام کند.

توقیف اموال آقا برای مهریه چگونه است؟

توقیف اموال آقا بابت پرداخت مهریه به این صورت است که خانم ابتدا باید از طریق اجرای ثبت همانطوری که گفتیم اقدام کند.

در صورتی که اقدامی از جانب آقا برای پرداخت مهریه صورت نگرفت خانم می‌تواند استعلام اموال شوهر را به همراه اطلاعات حساب بانکی ایشان به دادگاه تحویل دهد.

البته در صورتی که استعلامی نداشته باشد می‌تتواند یک در خواست برای استعلام اموال آقا به دادگاه تقدیم کند.

اگر آقا بعد از درخواست خانم برای توقیف اموال، آنها را به نام شخص دیگری بزند همچنان قابل توقیف هستند و دادگاه آنها را برای مهریه توقیف می‌کند.

به این نکته توجه داشته باشید در بحث توقیف اموال برای مهریه، سرعت عمل در توقیف اهمیت زیادی دارد؛ در غیر این صورت ممکن است اموال به نام شخص دیگری زده شود.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتما از کمک وکلای پایه یک دادگستری دادسو متخصص در توقیف اموال برای مهریه استفاده کنید.

مزایا داشتن وکیل در توقیف اموال آقا برای پرداخت مهریه

مطالبه مهریه و توقیف اموال آقا بابت مهریه کاری بسیار سخت و زمان‌بر است که در صورت بروز اشتباه در یکی از مراحل ممکن است به کلی پروسه به نفع طرف مقابل تغییر کند. همچنین زمان استعلام اموال برای مهریه و همچنین سرعت مدت زمان توقیف اموال برای مهریه بسار اهمیت دارد

پس بهتر است در طی این مسیر از کمک وکیل مهریه استفاده کنید تا کارها هم با سرعت بیشتر انجام شود.

برای راهنمایی بیش‌تر با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

توقیف اموال برای مهریه چقدر طول میکشه؟

در صورتی که خانم از طریق دادگاه یا اداره اجرای ثبت، توقیف اموال برای مهریه را انجام دهد، یک ابلاغیه برای آقا صادر شده و آقا 10 روز فرصت دارند که مهریه را پرداخت کنند.

در غیر این صورت خانم می‌تواند برای مزایده اموال توقیف شده اقدام کند تا مهریه را از این اموال بگیرد.

توقیف ماشین برای مهریه چقدر طول میکشه؟

به صورت کلی تفاوتی در مدت زمان توقیف اموال آقا برای مهریه وجود ندارد.

مدت زمان توقیف حساب بانکی برای مهریه، مدت زمان توقیف حقوق برای مهریه و توقیف ماشین برای مهریه همه همان‌طور که توضیح دادیم تا 10 روز آقا فرصت دارند برای رفع توقیف اقدام کنند.

لیست اموال قابل توقیف برای مهریه

از آنجایی که موضوع بحث ما درباره توقیف اموال آقا برای مهریه است باید بررسی کنیم که چه اموالی قابلیت توقیف را دارد. با توجه به ماده ۱۰۷۸ قانون مدنی “هر چیزی را که مالکیت داشته و قابل تملک نیز باشد میتوان مهر قرار داد.”

اموالی که برای مهریه قابل توقیف هستند شامل موارد زیر می‌شود:

  • درخواست بازداشت ملک
  • بازداشت وجه نقد شخص ثالث و حساب‌های بانکی
  • درخواست بازداشت تلفن
  • درخواست بازداشت سهام
  • درخواست بازداشت خودرو
  • درخواست شناسایی اموال مدیون
  • درخواست کسر از حقوق
  • درخواست بازداشت سهم الارث از ملک
  • درخواست بازداشت سهام خاص
  • درخواست بازداشت سرقفلی ملک
  • درخواست بازداشت دیه

عموما رسم و رسمومات بر این است که سکه را به عنوان مهریه خانم در نظر می‌گیرند که تعداد آن با توجه به نظر خانم و آقا و خانواده‌هایشان متفاوت است. اموال منقول و غیر منقولی که مالکیت آن با آقا باشد را می‌توان برای مهریه توقیف کرد.

برای مثال: آپارتمان (که بستگی به شرایطی دارد)، ماشین، زمین، حساب بانکی، سهام بورس، موبایل، در صورت کارمند بودن بخشی از حقوق و … قابل توقیف کردن، هستند.

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت به این صورت است که خانم یا وکیل ایشان باید با در دست داشتن مدارک مانند سند ازدواج وشناسنامه به دفتری که ازدواج در آنجا صورت گرفته مراجعه کنند. سردفتر باید اجراییه را تهیه و به اداره ثبت بفرستد.

بعد از انجام مراحل مربوط به مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت آقا باید نسبت به پرداخت مهریه اقدام کند که در غیر این صورت خانم می‌تواند برای مسدود کردن حساب آقا و توقیف اموال آقا بابت مهریه اقدام کند.

رفع توقیف اموال برای مهریه

در صورتی که اموال غیر توقیف به اشتباه توقیف شده باشند، آقا می‌تواند درخواست رفع توقیف اموال داشته باشد.

درباره این موضوع در مقاله رفع توقیف اموال برای مهریه به طور کامل توضیح دادیم که در صورت نیاز می‌توانید مطالعه کنید.

همان‌طور که توضیح دادیم، مدت زمان توقیف اموال برای مهریه به سرعت اقدام و استعلام اموال شوهر بستگی دارد. توقیف اموال برای مهریه کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است و طبق تجربه ما بهتر است حتما وکیل مهریه داشته باشید.

در صورتی که به وکیل مهریه نیاز دارید با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

چه اموالی برای مهریه قابل توقیف نیست؟

تمام اموال آقا از جمله اموال منقول و غیر منقول برای مهریه قابل توقیف هستند؛ البته به جز اموالی که جزو مستثنیات دین محسوب می‌شوند و مرد برای امرار معاش به آن‌ها نیاز دارد.

داشتن وکیل برای توقیف اموال آقا بابت مهریه الزامی است؟

خیر؛ خانم می‌تواند بدون وکیل نیز برای این کار اقدام کند اما داشتن وکیل متخصص در امور مهریه می‌تواند روند کار را سریع‌تر و بدون خطا پیش ببرد.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

4.6/5 - (66 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

18 پاسخ

  1. سلام پسرم آپارتمانی را به قیمت یک میلیارد و شش صد میلیون تومان را درشورف خرید آن است که چهار صد میلیون آن وام مسکن و چهارصد میلیون آن قرض از مادرش ومابقی آنرا با نقدینگی خودش و فروش طلای همسرش میباشدخریداری کند سوال اینکه باتوجه به قانون مستثنیات دین آیا همسرش میتواند این تنها دارایی پسرم را بعنوان مهریه قانونا توقیف کند.

  2. سلام وقت بخیر بخاطر مهریه منزل مسکونی بنده و خودرو که تنها وسیله امرار معاش می‌باشند و بجز آنها هیچ درامدی ندارم و توقیف شده و الان یک ساله که بیکارم و سخت در مضیقه هستم لطفا راهنمایی کنید ممنونم

  3. سلام من یک خانه دارم که باپارکینگش دوطبقه میباشد که در پایین شهرهمدان است خانمم رفته توقیف کرده بابت مهریه خانه من هشتاد متر است پس مگرجز مصتصنیات دین نمیباشد

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که فقط همین یک خانه را دارید می توانید اعتراض بزنید و برای رفع توقیف اقدام کنید.

  4. سلام
    شمابایدحساب کنیدمهریه زن
    ونفقه اوحدوداچقدراست.
    انوقت به اندازه همان اقدام به توقیف کرد.

  5. من برای توقیف اموال آقا برای مهریه اقدام کردم. سه تا خونه داره. ایشالا که زود توقیف شه

  6. سلام وقت بخیر
    همسرم مغازه دار هست ولی چون همیشه دعوا میکرد برای دیه ندادن از قبل عقدمان دستگاه پوز مغازه اش به اسم مادرش بوده ولی قولنامه مغازه به اسم خودش هست…
    برای اثبات این قضیه چکار باید کرد؟

  7. خاک بر سر مردی که تو این دوره زن بگیره دزدی هیزی و شرارت جرم نیست ازدواج جرمه باید نفقه زنی که ۸ماهه رفته خونه باباش بدی چون شدی نردبان پیشرفتش و حالا شوهر جدید میخواد
    جوونا هرکار میکنید بکنید خرنشید زن بگیرید اینکه خدا روزی میرسونه غلط زیادیه ازدواج کنی توی اموالت آتش میفتد و به فنا میرید

    1. سلام خسته نباشید اقا از صبح تا شب مثل سگ کار میکنه یک ماشین میخره خانم میره مهریشو میزاره اجراع اخر نامردی

  8. سلام زن که بلد نیست زندگی کنه بهتره جول وپلاسشو جمع کنه بره گورش رو گم کنه شوهر کرده که مال بچاپوونه خاک تو سرش که فقط مال شوهر که هیچ از خونه موروثی پدر شوهر هم نمیگذره حرومتون معلوم نیستبا شوهرت ازدواج کردی یا پدرشوهرت که الان دنبال گرفتن مهریه ات از خونه پدر شوهری برو گمشوو که حالمون از شما زنها بهم می خوره

  9. سلام و عرض ادب
    بابت مطالب کامل و کاربردی شما بینهایت سپاسگزارم.

    1. سلام.
      ممنون از لطف شما خانم الهام. بسیار خرسندیم ار رضایت شما

  10. سلام خسته نباشید اگه آقا یدونه خونه داشته باشه ولی خونه ی خیلی بزرگ و گرون قیمتی باشه بازم نمیشه توقیفش کرد؟ خونه همسرم حدود ۳۵۰ متره و تو بهترین منطقه تهرانه. ولی خیلی زرنگه و بقیه اموالشو به نام خانواده ش زده

    1. سلام
      در صورتی که قیمت خانه از عرف شهر بیشتر باشد امکان توقیف اموال برای مهریه وجود دارد. برای اطلاعات بیشت رلطفا با دادسو تماس بگیرید

  11. بیچاره آقایون چ گناهی کردن که حقوقشون هم باید برای یه سری رسم و رسوم مسخره کم بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *